Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö minimiäitiyspäivärahalla tosiaan elättämään itsensä ja vauvan?

Vierailija
02.08.2014 |

Pahimmassa tapauksessa vielä pari muutakin lasta. Eikös se ole tosi pieni raha. En nyt laske ketään miestä tähän, kun nin monet miehet on kädettömiä perheen hoidossa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran ym jälkeen minulle (ja vauvalle) jää käteen elämiseen noin 600e/kk. Helpostihan tuolla elää toistaiseksi, jää yli 200e/kk säästöönkin jos ei niitä tuhlaa johonkin itselleen kivaan.

Toista se voi olla myöhemmin kun vauva on isompi, mutta tällaisen alle puolivuotiaan kanssa näin.

Vierailija
2/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pärjää, jos on yh ja saa lisäksi muita Kelan etuuksia kuten asumistukea ja sossusta toimeentulotukea.

Jos on naimisissa ihan ok-tuloisen, mutta pihin miehen kanssa, niin ei pärjää. Luultavasti mies odottaa, että vaimo kustantaa itse omilla säästöillään kaikki henkilökohtaiset tarpeensa ja noinkohan tuo maksaisi edes 50 % lapsen kuluistakaan.

Minun mieheni on antanut minulle kuukausittain vain sen verran rahaa, että laskujen jälkeen minulle jää käytettäväksi korkeintaan 50-150 euroa. Sillä minun pitäisi ostaa kaikki henkilökohtaiset tarvikkeeni (vaatteet, hygienia) ja mitä lapsi tarvitsee (vaatteet, vaipat, lääkkeet, lääkärikulut, lelut, huvit). Olen joutunut nostamaan omista säästöistäni joka kuukausi useita satoja euroja lisävaroja, jotta rahat riittäisi. Yhteensä olen kuluttanut säästöjäni 3 vuoden kotihoidon aikana yli 4000 euron edestä että ainakin tuon verran olen tappiolla! Toimeentulotukea en voi hakea, koska miehellä on ihan riittävät tulot, millä voisimme pärjätä, jos hän vaan käyttäisi niitä rahoja tähän perheeseen. Mielestäni ei ole reilua, että miehen kuukausibudjetti on arvioni mukaan 800 euron luokkaa, mutta minun budjettini on vähintään 1400 euroa sisältäen kaikki laskut ja muut menot, jotka minä joudun hoitamaan. Ja kuukausituloni ovat olleet noin 800 euroa, vaikka miehen tulot ovat parhaimmillaan yli 2000 euroa netto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä pärjää ihan hyvin, jos ei oo tottunu mihinkään ylimääräiseen :) kyllähän äitiyspäivärahan lisäks saa lapsilisääkin ja mahollisesti asumistukea ja elatustukea. Mut jos on mies, joka käy töissä nii kaikki kulutha menee puoliks muutenki, itte en ymmärrä miten ei muka ois riittävä summa se minimi :o

Vierailija
4/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttajanaiset ovat usein yksinhuoltajia ja heillä on usein paljon lapsia silti näyttävät tulevan hyvin toimeen.

Vierailija
5/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 23 eurolla päivässä? Pystyy kyllä, jos saa kaikki muut mahdolliset tuet samaan aikaan. Mulla lähtöoletuksena yksinhuoltajuus.

Vierailija
6/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei isää lasketa mukaan. Neitseellisesti ei kai kukaan nainen sikiä, eli kyllä isä huolehtii ( ainakin) puolet lapsen kuluista ja alkuun enemmästäkin, koska vauva tarvitsee äitiään imettämään.

Vierailija
7/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä estää äitiä hankkimasta ekaksi työn ja hankkimaan elätettäviä vasta sitten?

Vierailija
8/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asumistuen, elareiden ja toimeentulotuen kanssa pystyy. Tietenkin aina voi kysyä, että kannattaako lasta tietoisesti tehdä tilanteeseen, jossa äidillä ei ole palkkatuloja eikä siis mahdollisuutta saada "normaalia" äp-rahaa.

Vierailija
9/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyin ja myös minimi kotihoidontuella + hoitolisällä.

Vierailija
10/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika moni on pystynyt.

Vierailija
11/11 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse pystyä! Sen takia on mies joka käy töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan