Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hartiapankilla rakentaminen?

Vierailija
02.08.2014 |

Onko kukaan rakentanut taloa niin, että tehnyt paljon itse?

Jos ottaa elementit/rungon jostain valmiina ja loput tekee mahdollisimman paljon itse?

Kuinkakohan paljon omalla työllä säästää kuluja?

Mies on alalla ja voisi jäädä vuodeksi-pariksi tekemään taloa.

Kipuraja budjetissa ilman tonttia on siinä 250t tienoilla ja 5-6h tarvittaisiin eli "avaimet käteen" ei ihan saataisi ja olisihan se vähän hölmöäkin maksaa muille rakennustyöstä, kun osaamista löytyy perheen sisältäkin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan.

Muistakaa kertoa budjetti ja aikataulu kolmella.

Vierailija
2/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:51"]

Talo olisi asuinneliöiltään noin 160. Suvusta löytyy muutama kirvesmies, sähköasentaja, rakennusmestari, laatoittaja, maalari.

Oikeastaan perustustyöt ja putkimiehen hommat on ainoat johon ei löydy lähipiiristä osaajia, mutta tuttuja firmoja toki, josta voisi pyytää tarjousta.

Rakennus-, sisustus-, sähkö- ja putkitarvikkeista saisi 20-30% alennuksen listahinnoista.

Sossu ei ole meidän asumista koskaan maksanut, ihan omilla palkoilla on elämämme kustannettu.

Ap

[/quote]ja meinaat että kaikki sukulaiset tulevat teille tekemään työt hernekeittopalkalla? kannattaa ainakin kysyä ensin heiltä itseltään suostuvatko.....

[/quote]

Samaa mieltä - ei kannata olettaa että tulevat varmasti vaan neuvotella etukäteen toisten halukkuus ja käytettävyys. Meiltä oli 4 kaveriperhettä jotka rakensimme 3 vuoden sisällä talot ja teimme talkoota toistemme raksoilla tasapuolisesti. Mutta suurimman osan teimme miehen kanssa kaksin.

12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvova rakennusmestari tarvitaan vaikka olisi kuinka alan sukulaisia olemassa.

Vierailija
4/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ammattimies saa vuotta tuherrettua talon rakentamiseen.

Amatöörillä säästö on yllättävän vähän.

Jotenkin vähän epäilen tuota miehen ammattitaitoa jos täällä pitää tuollaita kysellä, vai eikö miehen sana vakuuta?

Itse olen sähköinsönööri ja rakensin talon aika pitkälti yksin. Talopaketti toki otettiin ja lattiavalut, seinien tasoitukset, sekä osa putkitöistä ostettiin ammattimiehiltä.

Vierailija
5/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:29"]

hartiapankki on persaukisten touhua

[/quote]Voi se olla myös harrastus. Itse tykkään rakentamisesta.

t. sähköinssi

Vierailija
6/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5v rakentamista takana. Valmiissa talossa on asuttu reilu 0,5 vuotta eli asumisvalmiiksi saatiin talo alle vuodessa. Mies tehnyt liki yksin, appi ja mun isä on autelleet ja pohjat teki ulkopuolinen valmiiksi. Lvis-työt ammattimieheltä myös. 175.000e lainaa, 140 neliötä ja kolme mh, kahden auton katos ja iso varasto. Kohta on pihakin valmis, varastossa vähän hiomista vielä. Mies piti lomaa 7 viikkoa kun talo oli rungon tekovaiheessa, muuten tehnyt päivätyön ohella. Mies on rak.inssi joten osaamista oli jo entuudestaan.

Vierailija
7/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 jatkaa: tulee kalliiksi pitää vuosikin palkaton te kuten ap:n viestistä ymmärsin. Johan siinä palkan menetyksenä kertyy niin paljon että sen kun lisäisi kustannusarvioon, saisi talon avaimet käteen!

Vierailija
8/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova savotta on teillä edessä. Itse otettiin pakettina ja siinäkin meni hermot, kun töistä ei saanut joustoa. Mutta elämäntilanteet ja tukiverkot on erilaisia.

Otatte ison riskin parisuhteen pysyvyydelle ja myös taloudellisesti (jos tulee esimerkiksi loukkaantumisia ym ja työvaihe on sellainen että valmista pitää saada). Jos päädytte tuohon ratkaisuun, toivotan onnea projektiin - sitä tulette tarvitsemaan.

Vierailija
9/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:29"]

Kova savotta on teillä edessä. Itse otettiin pakettina ja siinäkin meni hermot, kun töistä ei saanut joustoa. Mutta elämäntilanteet ja tukiverkot on erilaisia.

Otatte ison riskin parisuhteen pysyvyydelle ja myös taloudellisesti (jos tulee esimerkiksi loukkaantumisia ym ja työvaihe on sellainen että valmista pitää saada). Jos päädytte tuohon ratkaisuun, toivotan onnea projektiin - sitä tulette tarvitsemaan.

[/quote]Miksi ihmeessä työnantajan pitäisi antaa joustoa talonrakentamisen vuoksi???? Ihme vaatimuksia teillä! Työnantaja maksaa työajastanne, ei siitä, että käytte rakentamassa taloa. Rakentaminen on oma valinta, ei siitä työnantajan tarvitse kärsiä.

Vierailija
10/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:29"]

[/quote]Miksi ihmeessä työnantajan pitäisi antaa joustoa talonrakentamisen vuoksi???? Ihme vaatimuksia teillä! Työnantaja maksaa työajastanne, ei siitä, että käytte rakentamassa taloa. Rakentaminen on oma valinta, ei siitä työnantajan tarvitse kärsiä.

[/quote]

Pyyhi räkä poskeltasi, mitään joustoa en pyytänyt tai olettanut saavanikaan.

Vierailija
11/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:29"]

[/quote]

[/quote]öööh, justiinsahan tuolla valitit että meni hermot kun töistä ei saanut joustoa....

Vierailija
12/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kelpo talo on tämä meidän hartiapankkitalo. Tosin ei itse rakennettu. Ostettiin pois perheeltä, joka tämän rakensi. Naapurin mukaan ainaista tappelua ja rahapulaa, sitten tuli lama ja työttömyys, talo valmistui ja  myytiin pois, lopulta perhe erosi.

Vierailija
13/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:33"]

[/quote]

[/quote]öööh, justiinsahan tuolla valitit että meni hermot kun töistä ei saanut joustoa....

[/quote]

öööh, öööh. Rauhoitu, neandertali.

Vierailija
14/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:33"]

[/quote]

[/quote]Voi itku mikä tyyppi olet! En ole tässä jutussa kirjoittanut, mutta sinun nämä räkäposki ja muut jutut ovat täysin ala-arvoisia. Kaikki ymmärsivät kirjoituksesi juuri niin kuin sen selkeästi kirjoitit, joten tarkastapa kirjoituksesi ennen kuin alat täällä riehumaan.

Vierailija
15/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaatahan ainakin ennen otettiin noihin rakennusprojekteihin.

Lähipiiristä tiedän yhden rakennusurakan jossa yritettiin käyttää sukulaisten ammattitaitoa häikäilemättömästi hyväksi. Tuloksena oli että työt seisoi koska ulkopuolisia eivät halunneet säästösyistä palkata ja sukulaisilla omatkin työt hoidettavana eikä kukaan halua viettää viikonloppujaan toisen rakennuksella ruokapalkalla. Kannattaa miettiä että mistä on järkevää säästää. Ja vaikka olisikin alalla olevia sukulaisia ja ystäviä, etukäteen on syytä kysyä ovatko valmiita auttamaan ja millä ehdoilla ja varautua myös käyttämään ihan palkattua työvoimaa.

Vierailija
16/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:33"]

[/quote]

[/quote]Voi itku mikä tyyppi olet! En ole tässä jutussa kirjoittanut, mutta sinun nämä räkäposki ja muut jutut ovat täysin ala-arvoisia. Kaikki ymmärsivät kirjoituksesi juuri niin kuin sen selkeästi kirjoitit, joten tarkastapa kirjoituksesi ennen kuin alat täällä riehumaan.

[/quote]

En ole kirjoittanut tätä ja näitä muita, keneen tai mihin viittaat?

Vierailija
17/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:23"]21 jatkaa: tulee kalliiksi pitää vuosikin palkaton te kuten ap:n viestistä ymmärsin. Johan siinä palkan menetyksenä kertyy niin paljon että sen kun lisäisi kustannusarvioon, saisi talon avaimet käteen!

[/quote]No riippuu palkasta. Minä olen se kuka kirjoitti tuosta hartiapankilla kivitalon rakentamisesta. Mieheni latoi kiviä neljä kuukautta, ostettuna runkourakka olisi maksanut pelkästään työ siis 50-70000. Eli ei mieheni tuollaista summaa tienaa töissä neljässä kuukaudessa. Meidän tapauksessa siis kannatti.

Vierailija
18/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tietenkään oleteta sukulaisten tulevan ilmaiseksi töihin. :)

Rakennustyön valvoja on jo sovittu. Ja tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse, ei ole laskettu sukulaisten varaan. Paitsi tietysti heidän neuvoja ja suhteita käytetään hyväksi sen mikä on mahdollista.

Meillä on pitkä parisuhde takana ja paljon koettu yhdessä, en usko että liitto taloprojektiin kaatuu. Jos jaksaminen tai muu loppuu, niin sitten tehdään palkkatuella loppuun.

Ansiosidonnaisella ei tulot aivan nolliin tipu, vaikka mies hetken olisikin töistä pois.

Ap

Vierailija
19/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:25"]

Joo, ei tietenkään oleteta sukulaisten tulevan ilmaiseksi töihin. :)

Rakennustyön valvoja on jo sovittu. Ja tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse, ei ole laskettu sukulaisten varaan. Paitsi tietysti heidän neuvoja ja suhteita käytetään hyväksi sen mikä on mahdollista.

Meillä on pitkä parisuhde takana ja paljon koettu yhdessä, en usko että liitto taloprojektiin kaatuu. Jos jaksaminen tai muu loppuu, niin sitten tehdään palkkatuella loppuun.

Ansiosidonnaisella ei tulot aivan nolliin tipu, vaikka mies hetken olisikin töistä pois.

Ap

[/quote]Jos mies jää töistä pois jollekin palkattomalle vapaalle niin ei hän silloin mitään ansiosidonnaista saa. Miehen pitää olla työtön työnhakija, kassan jäsenmaksu maksettuna ja työssäoloehto täyttynyt ansiosidonnaista saadakseen. Jos itse irtisanoutuu vapaaehtoisesti, tulee karenssi jonka aikana ei saa mitään päivärahaa. muistaakseni 3 kk.

Vierailija
20/38 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennettiin 150 neliön talo aika pitkälti aloittajan kuvailemalla tavalla, eli runko tuli talotoimittajalta, loput tehtiin kaikki itse mihin rahkeet riitti (ja sai tehdä). Meillä ei ole kellään perheessä ammattitaustaa eikä edes aikaisempaa kokemusta rakentamisesta. Talo rakennettiin muuttokuntoon esikoisen vauvavuonna, eli käytännössä mä olin vauvan kanssa ja mies rakensi, HUOM. työn ohessa eli ei ollut mitään ylimääräisiä lomia edes.

Oli se välillä toki vähän väsyttävää, mutta ei todellakaan mikään perhehelvetti. Vauvalla oli koliikkia ja minä ja mies väsyneitä, mutta ei purettu sitä toisiinsa. Mies joutui tehdessään opettelemaan, mutta mitä sitten. Meidänkin projektissa suurin ongelma oli ne ulkopuoliset tekijät, esim. talopaketin pystytystimpurit, jotka oli ihan hirveitä tunareita ja reklamoida saatiin. Onneksi meillä oli hyvä vastaava mestari.

Ei ole yhtään mahdotonta eikä edes kauheaa. Se vaatii tahtotilan ja rauhallista mieltä toki. Ei vaadi mitään lomavuosia töistä tai ilmaisia ammattilaiskavereita tekemään. Tottakai jos on rahaa, on kiva käyttää palkattuja tyyppejä tai olla itse pois töistä jos rakentamisesta tykkää, mutta tämä oli meidänkin perheen ainoa tapa saada se unelmien omakotitalo maalla ilman konkurssia. En vaihtais.