Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaiden tahaton yhteenpurenta

Vierailija
24.07.2021 |

Hammaslääkäri huomasi, että hampaiden purupinnat ovat kuluneet. Olin aika stressaantunut alkuvuonna ja huomasin päivisinkin keskittyessäni purevani hampaita tiukasti yhteen. Minulle tulikin tyypillisiä bruksismin aiheuttamia pää- ja kasvosärkyjä. Saan purentakiskot elokuussa. Olen tehnyt purentalihasjumppaa ym. Päiväsaikaan pureminen loppui ja myöskään hampaat eivät kipeytyneet öisin.

Nyt huomaan taas purevani öisin, hampaat ja ikenet ovat arat. Olen myös puoli unessa huomannut rouhaisevani hampaat tiukasti yhteen. En siis pure niitä pitkään samalla kertaa, vaan nimenomaan ikäänkuin purisin nopeasti jotain. Onko teillä jotain ensiapukeinoja? Kiskot toki tarvitsen suojaamaan hampaita, mutta voiko puremisesta ”oppia” pois?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tuolla tavalla puraisen hampaita voimakkaasti yhteen. Huomaan että pahenee, kun olen stressaantunut. Kiskot tosiaan kannattaa hankkia. On myös vähän auttaneet hammaskipuihin.

Vierailija
2/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yöpuremisesta voisi oppia eroon? Purentakiskoa käytän joka yö suojaamaan hampaita, mutta kuitenkin aamuisin niska tuntuu jäykältä ja olo huteralta, kun purentalihakset tehneet taas koko yön töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yöpuremisesta voisi oppia eroon? Purentakiskoa käytän joka yö suojaamaan hampaita, mutta kuitenkin aamuisin niska tuntuu jäykältä ja olo huteralta, kun purentalihakset tehneet taas koko yön töitä.

Tarkoitin enemmänkin, että onko joku päässyt esim. stressiä vähentämällä puremisesta eroon? Olin epäselvä :) Päiväpurennastahan moni pääsee eroon tiedostamalla sen.

Vierailija
4/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kiskosta ollut apua hampaiden tai ikenien arkuuteen?

Vierailija
5/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillu väliaikaiskiskoja? Tosin jossain sanottiin, että pehmeät kiskot vaan provosoivat puremaan lisää.

Vierailija
6/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinänsä liity ap:n kysymykseen, mutta osaako joku sanoa paljonko kiskot maksavat julkisella puolella?

Vierailija
7/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinänsä liity ap:n kysymykseen, mutta osaako joku sanoa paljonko kiskot maksavat julkisella puolella?

Hyvä kysymys, en löytänyt tietoa paljonko kiskot maksavat julkisella

Vierailija
8/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi käynteineen kuulemma maksaa yli 400€

Vierailija
9/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kiskosta ollut apua hampaiden tai ikenien arkuuteen?

Ikenet ei ole aristaneet, uusimman kiskon sain vuoden alussa, se on sen verran vähän käytetty, ettei hampaissa tunnu läpi, vaikka kovasti kuulemma purenkin.

Vierailija
10/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiavuksi käy apteekin suojat, niitä monenlaisia,kiskoja yms.

Ja joillekkin ne jo riittää hoitamaan puremisen pois .

Vierailija
11/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammasasioista kannattaa maksaa, ja mielellään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Vierailija
12/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on otettava relaksantti aamuisin, pään lihakset eri puolilla on niin jumissa, ettei pysty olemaan normaalisti.

Vierailija
13/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää puuttua syihin eikä vain hoitaa oiretta

Vierailija
14/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla maksoi lähemmäs 500 €.

Vierailija
15/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy yönarskutukseen on mikä? Haluisin sen tietää. Mulla ei ole ylimääräisiä stressinaiheita, on vain älyttömän pinttynyt tapa, että hampaat on yhdessä nukahtamishetkellä ja herätessä. Yritän rentoutua ennen nukahtamista. Tämä vaiva on tullut n.v.2000, jolloin ekan kiskon otin käyttöön.

Vierailija
16/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus järkytyin, kun herätessä tajusin, kuinka kovaa purin hampaita yhteen, se oli ihan älytöntä. Taustalla siinä oli todella paha stressi ja ahdistus. Ensin olin epätoivoinen, että enhän mä pysty hallitsemaan, mitä unissani teen. Aloin kuitenkin iltaisin vuodattaa päiväkirjaan ihan kaiken, mikä ahdisti, ja puin sen mielessäni niin puhki, ettei siitä ollut enää mitään sanottavaa. Kun kävin nukkumaan, tein koko kehon rentoutuksen ja usein nukahdin hokien mielessä itselleni, että nukkuessa ei tarvitse stressata, siitä ei ole mitään hyötyä, tarvitsen unta ja valitsen nukkua rauhassa, jotta jaksan taas, stressaan taas aamulla jos tarvitsee... Paljon tossa oli työtä, mutta ihme kyllä alkoi pysyä leuat rentoina.

Vierailija
17/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asetan nukkumaan mennessä sellaisen Ikean pitkän muovisen kenkälusikan siten, että se yläosan koukkuosa tulee alahampaiden päälle ja lusikan toinen pää lantiolle vyön alle. Tämä estää alaleuan liikuttamisen.

Vierailija
18/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossuhan tuon maksaa.

Vierailija
19/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossuhan tuon maksaa.

Olet onnekas! Suurin osa kuitenkin joutuu itse maksamaan.

Vierailija
20/20 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää puuttua syihin eikä vain hoitaa oiretta

Mitähän ne syyt mahtaa olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän