Kertokaa nyt, miten vaatekaappi pidetään järjestyksessä
Terkuin se, jonka vaatekaappi on lähes aina sekaisin. Onkohan siellä jotenkin liikaa riepuja vai miksi se on aina heti myllätyn näköinen. Viikkaustaidoista ei pitäisi varsinaisesti kiinni, koska aika ajoin järjestelen sen uusiksi siisteihin pinoihin, mutta parissa päivässä se järjestys on menetetty, vaikka joka kerta lupailen mielessäni, että enää en sotke sitä. Olen kuitenkin jo yli kolmekymppinen nainen, niin kai mun pitäisi jo osata pitää vaatteet järjestyksessä kerran olen oppinut muutkin kotityöt tekemään.
Kommentit (35)
Mulla tämä metodi: kerran kuussa kaikki vaatteet ulos, käyn läpi, poistan jonkun, sitten pyyhin pölyt, järjestelen ja viikkaan vaatteet uudelleen.
Itse ratkaisin ongelman niin että tyhjensin koko kaapin sängylle. Otin pari alimmaista hyllyä pois ja asensin tangon. Pesin vaatteet ja ripustin joka ikisen paidan/topin jne henkariin. Ylimmällä hyllyllä on housut, kolmessa eri pinossa. Nämä olisi tosin mahtunut henkariinkin mutta en kuivata niitä henkarissa niin ajattelin ettei toimi käytössä. Toiseksi ylimmällä hyllyllä on alusvaatteet ja treenivaatteet.
Tein samalla myös ison karsinnan, paljon lähti turhaa ja rikkonaisia vaatteita. Nyt vien paidat kuivana suoraan henkarista kaappiin ja ne ei ole koskaan sekaisin.
Mekot ei oikein tuohon mahdu mutta niitä ei minulla montaa ole. Tein tämän vuosi sitten eikä kaappi ole yhtään sekaisin. Varastossa on laatikko selkeillä kausivaatteille, vaihdan kun on ajankohtaista. Yllätyin kyllä miten paljon henkareihin mahtui vaatetta, ostin ohuet henkarit. Kaappi on noin metrin leveä ja 60 cm syvä. Yleisilme nykyään siisti ja väljä.
Karsiminen voisi vähän auttaa. Ehkä tuo on kokeilemisen arvoista vaihtaa hyllyt henkaritankoihin. Jospa sillä helpottaisi ainaista kaaosta, kun eilen vaatteet vain pysy siisteissä pinoissa. Ja toimintaterapiassa olen ollut lapsena, mutta silti olen vaatekaappisotkija. Vain onko aikuisille erikseen tällaista terapiaa tarjolla? -ap
En ihan ymmärrä, mikä tässä on ongelmana.
1. Laita vaatteet järjestykseen.
2. Älä sotke järjestystä.
Ei tarvii ylläpitää järjestystä, jos ei sotke.
Karsiminen auttaa. Ja ne oikein ohuet hengarit jotka päällystetty liukumista estävällä aineella.
Minä luovutin asian suhteen viime keväänä. Järjestys pysyy pari päivää kerrallaan. Eli olkoot tästä lähtien rätit epäjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sen pitäisi olla, mutta ei jostain syystä kuitenkaan toteudu. -ap
Todennäköisesti ongelma on vaatteiden määrässä. Ei ole pakko hankkiutua kokonaan eroon ylimääräisistä, mutta pidä edes eri paikassa niitä, jotka eivät ole juuri nyt aktiivisessa käytössä.
Minulla paino jojoilee omia aikojaankin eikä olisi järkeä heittää heti pois vähän liian isoa tai pientä vaatetta. Toisaalta jos joku paperilla ok vaate ei ikinä ole käytössä, mutta et raaski laittaa kiertoonkaan, pakkaa se johonkin pois ja palaa asiaan myöhemmin. Kausi- ja juhlavaatteitakin voi laittaa johonkin eri paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sulla joku pakonomainen tarve tietoisesti alkaa sotkemaan paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. -ap
Minulle riittää, että esim. t-paidat on samassa hyllykorissa ja housut toisessa enkä yritä enää pitää kuin sen siivouspäivän suunnilleen pinoa pystyssä. Näin tiedän mitä minulla on ja kaapinovet saa kiinni piilottamaan vaatteet.
Vaatekaappi pysyy järjestyksessä niin, että vaatteita omistaa mahdollisimman vähän. Kesällä paksut neuleet ylähyllyillä tms eri säilytyspaikassa, esillä vain sinä vuodenaikana aktiivikäytössä olevat vaatteet. Erilliset korit alusvaatteille ja sukille. Henkareihin kaikki mitä voi henkarissa säilyttää. Vaatteet sellaisista kuiduista, että voi vetää kaapista suoraan päälle, arkivaatteiden ei kannata olla silitystä vaativia. Mutta vaatekappaleiden määrästä kaikki lähtee.
Siis miten se sotkeutuu? Vaatteita sieltä ottaessa vai miten? Etkö jaksa laittaa hyvin takaisin sellaista, minkä olet sieltä ottanut mutta et sitten päätäkään laittaa sitä päällesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. -ap
Vaikea auttaa, kun et kerro miksi sotket kaappia ja millaisissa tilanteissa. Ei ne vaatteet itsestään ala liikkumaan.
Vaatteita on niin vähän, että niitä mahtuu säilyttämään henkaritangossa ja siinäkin väljästi. Siirsin vaatteet pois vaatehuoneen hyllyiltä, sillä siellä ne olivatkin aina vaikeasti järjestyksessä pysyvät. Korihyllyjä ei viitsinyt vaihtaa kiinteiden hyllyjen tilalle, joten tankoa lukuunottamatta vaatehuoneessa on vain liinavaatteita, kenkiä ja varastoitavaa tavaraa.
Loput vaatteet ovat lipastossa. Erityyppisille alusvaatteille ja asusteille on omat lokeronsa esim. ikeasta saatavilla kangaslaatikoilla. Trikoovaatteet ovat pystyviikattuina lipastossa.