Mihin infuenssa katosi? Kun tilalle tuli korona
Pohdiskelin asiaa tuttavani kanssa, ja hän totesi siihen influenssan katoamiseen, että "ihmiset on pesseet käsiään, se on talttunut".
No minkäs takia korona ei ole talttunut, vaikka influenssa on ja ihmiset ovat pesseet käsiään?
Tämä ei ole provosoimista vaan silkkaa ihmettelyä... sekä liittyen noihin tartuntatauteihin että ihmisten ajatuksiin.
Kommentit (66)
Tuttava (Etelä-Amerikassa) sairastaa parhaillaan influenssaa (flu). Viime vuonna sairasti lievän koronan, mutta nyt on joutunut influenssassa paikalliseen sairaalaan. Hänen puolisokin on ollut pahasti kipeänä, mutta pystyi jo vastaamaan viestiini. Siellä on nyt sikäläinen talvi.
Kun tämä "korona" alkoi loppui multa kokonaan kaikki sairastelut, ei flunssaa, kuumetta, vatsatautia jne, sama lähipiirissä.
Itse otin viime syksynä influenssarokotteen ensimmäistä kertaa elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä "korona" alkoi loppui multa kokonaan kaikki sairastelut, ei flunssaa, kuumetta, vatsatautia jne, sama lähipiirissä.
Naurahdin tuolle sinun ”koronallesi”. Paina mieleesi tämä minun kommentti ja mieti sitä uudestaan joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ihmetellyt samaa. Onkohan koronatesteissä kaikki erityyppiset koronavirukset nyt yhtä ja samaa covid-19 -virusta ja siksi vain covid-19 eri "versioineen" esiintyy? Eli meneekö nyt kaikki influenssatkin testeissä covid-19 -tartunnoiksi?
Ei mene. Influenssaa on ollut niin vähän rajoitusten ja varomisen takia ettei siitä ole kehittynyt epidemioita samoin kuin muina vuosina. Mutta koronatesti ei tunnista muita viruksia, vain koronan. Ne kun on erilaisia muodoltaan.
Ei influenssaa testata ylipäätään niin paljon koskaan kuin koronaa on testattu, vaan influenssatapausten määrä on aina arvio joka perustuu siihen että paljonko on lääkärissä käyty ja testeissä todettu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siinä näet että käsihygienia ja pysyttely kauempana ihmisistä vaikuttaa kaikkiin kulkutauteihin. Näitä asioita olisi syytä noudattaa aina niin ei meidän kaikkien tarvisi sairastaa niin paljon.
Ihmiset ovat etätöissä ja pystyvät välttämään nämä pakko tulla töihin olo on ihan hirveä tyypit, jotka vetävät kuumetta alentavia jauhejuomia työpaikan kahvitauolla tartuttaen muut.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava (Etelä-Amerikassa) sairastaa parhaillaan influenssaa (flu). Viime vuonna sairasti lievän koronan, mutta nyt on joutunut influenssassa paikalliseen sairaalaan. Hänen puolisokin on ollut pahasti kipeänä, mutta pystyi jo vastaamaan viestiini. Siellä on nyt sikäläinen talvi.
Sitähän on ennustettu että kausi-influenssa tulee tänä kautena erityisen pahana, ja että se olisi pahinta jos tulee sekä korona että influenssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsee influenssatestiin? Pääsikö kukaan viime talvena?
Kyllä osastohoitoa tarviville tehdään ihan molemmat testit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korona leviää, niin pitäisihän influenssankin levitä samalla lailla. Nyt influenssa on jotain syystä kadonnut ja se herättää kieltämättä ihmetystä ja epäilyksiäkin.
Hyvä, jos niin. Korona on vähemmän tappava ja saisi siinä mielessä korvata influenssa-epidemiat kokonaan.
Vaikka Suomessa on joinakin vuosina ollut influenssaa enemmän niin koko maailmassa kuolee max.690 tuhatta influenssaan ja koronaan on kuollut 4 miljoonaa ja varmaan kertoja enemmän.Ja mistä tietää mitä korona elimistössä aiheuttaa myöhemmin.Long covid tulee jopa 12 viikkoa paranemisen jälkeen joten virus ei poistu elimistöstä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei mitään minullakaan vuoteen.
Pari vuotta sitten lueskelin muiden syiden takia viruksista, ja minulla on nyt hämärä muistikuva, että virustaudit kyllä aina välillä ehkäisevät toisiaan. Olikohan niin, että alueet, joilla oli lepraa, niin niillä ei sitten taas ollut jotain muuta vakavaa tautia, poliota tai jotain? Enisvei joku tällainen ristiinkytkentä virustaudeilla on. Mutta joteskin Covid ja influenssa vaikuttavat ainakin oireidensa perusteella siltä, että niitä voisi pitää sukulaisina, että en sitten tiedä, pätisikö niihin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Kun korona leviää, niin pitäisihän influenssankin levitä samalla lailla. Nyt influenssa on jotain syystä kadonnut ja se herättää kieltämättä ihmetystä ja epäilyksiäkin.
Ei se leviä samalla tavalla. Korona on kuitenkin eri tauti. Kausi-infulenssaan meillä on ollut ihan erilainen vastustuskyky ja rokotukset pyörineet vuodesta toiseen pitkään joten sen saa helpommin taltutettua näillä meidän varotoimilla joita on tehty lähinnä koronan takia.
Mun mielestä se herättäisi ihmetystä jos influenssa ja muut kulkutaudit leviäisivät siitä huolimatta että pidetään huolta hygieniasta jne.
Eihän RSV juurikaan kiusannut lapsia viime talvena. Enkä ole kuullut kenekään valittavan mykoplasmasta, jolle ei edes tule immuuniksi. Jokavuotinen joululomaan ajoittuva oksennusripulikin jäi saamatta jne. Kyllä saippua ja muu hygienia on tehokas ase! Olemme tyhmiä jos palaamme entiseen välinpitämättömyytenä ja pesemättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Maskit ja tosi hyvä käsihygienia suojasivat meitä viime syksynä kausi-influenssalta.
Aivan toista on ennustettu tulevalle syksylle.
Kansa on kyllästynyt käsien pesemiseen ja maskeihin, joten varmaan on, että pisarat lentelee niin busseissa kuin kaupoissa kuin muuallakin, kun maskeja ei enää pidetä.
Eikä välitetä huolellisesa käsien pesusta, eikä pidetä mitään turvavälejä
Joten pisaran ja pintatartunta on huipussaan tulevana syksynä ja lasten päiväkodeissa ja työpaikolla jyllää niin korona kuin kausi-influenssakin täysillä.
Tosin koronalta myöhäis sykysyllä meitää suojaa jo rokote.
Olen 41v ja olen sairastanut influenssan tasan kerran elämässäni :D
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten lueskelin muiden syiden takia viruksista, ja minulla on nyt hämärä muistikuva, että virustaudit kyllä aina välillä ehkäisevät toisiaan. Olikohan niin, että alueet, joilla oli lepraa, niin niillä ei sitten taas ollut jotain muuta vakavaa tautia, poliota tai jotain? Enisvei joku tällainen ristiinkytkentä virustaudeilla on. Mutta joteskin Covid ja influenssa vaikuttavat ainakin oireidensa perusteella siltä, että niitä voisi pitää sukulaisina, että en sitten tiedä, pätisikö niihin tämä.
Virukset varaavat reseptoreita joten koronan saanut solu ei ota vastaan enää influenssaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virukset varaavat reseptoreita joten koronan saanut solu ei ota vastaan enää influenssaa.
Joo! Tämähän kuulostaa järkeenkäyvältä selitykseltä. Itse kannattaisin tätä.
Eikös se ole niin että tästä koronatestistä ei käy ilmi onko kyse koronasta vai influenssasta, joten influenssa menee nykyään koronan piikkiin.
Että sellainen kus**us tämä "pandemia".
Vierailija kirjoitti:
Eihän RSV juurikaan kiusannut lapsia viime talvena. Enkä ole kuullut kenekään valittavan mykoplasmasta, jolle ei edes tule immuuniksi. Jokavuotinen joululomaan ajoittuva oksennusripulikin jäi saamatta jne. Kyllä saippua ja muu hygienia on tehokas ase! Olemme tyhmiä jos palaamme entiseen välinpitämättömyytenä ja pesemättömyyteen.
Kyllä! Ja varsinkin se noron ihannetilanne että lapsi viedään päiväkotiin "kun ei se aamulla enää oksentanut" ei enää ole ollut mahdollista..
up