Järjetöntä käyttää omaa rahaa auton ostoon
Fordilla rahoituskampanja menossa. Auto osarilla kiinteällä 1,5% korolla, ei pysty pankit kilpailemaan tämän kanssa ja pankista saa määräaikastililltä suuremman koron. Eli kannattaa pitää omat rahat pankissa saati sitten jossian tuottavammassa sijoituksessa ja ostaa auto rahoituksella.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:54"]
Oikeasti auton vakuutuskin on halvempi, kun ostaa omalla rahalla, eikä rahoitusyhtiö omista autoa.
[/quote]
Ei vaikuta vakuutuksen hintaan muuten kuin että rahoitusyhtiö tietenkin vaatii täyskaskon... joka nyt on muutenkin jokaisella joka ostaa paria tonnia kalliimman auton!
[/quote]
Ja lisäksi vielä rahotusvakuus...täyskaskon lisäksi.
[/quote]
No en tiedä mistä olette rahoituksenne ottaneet mutta ei minulta ole moista vaadittu...
[/quote]
Rahoitusvakuutus tulee aina kaskon mukana kun ostaja vakuuttaa auton, jonka omistaja on rahoitusyhtiö. Kannattaa tosiaan välillä selata sitä vakuutuskirjaa läpi vähän perusteellisemmin. Ainoa harvinainen poikkeus on silloin, kun autorahoitusyhtiö ei vaadi ajoneuvoon minkäänlaista kaskoa ollenkaan. t. vakuutusmyyjä
Eiköhän jokainen osaa ostaa autonsa sillä tavalla, joka itselle tai omaan taloudelliseen tilanteeseen nähden on paras. Minulla on tarpeeksi rahaa ostaa uusi auto käteisellä, miksi käyttäisin rahoitusta?
Paitsi, että sen uuden auton arvo laskee niin nopeasti, että takkiin tulee ja paljon.
Mistä pankista saa 1,5 % koron määräaikaistilille tällä hetkellä? Paras mitä itse olen nähnyt aikoihin on ollut 1,10 %, josta vielä menee verot, eli jää noin 0,8%. Jostain "ei tavallisesta kivijalkapankista" voi saada enemmän, mutta tuskin sieltäkään niin paljoa, että jäisi verojen jälkeen yli 1,5%. (Hyvä jos edes ennen veroja noin paljon.)
Kerro ihmeessä ap, jos tiedät mistä saa noin hyvää korkoa pankkitilille, tulisi tarpeeseen.
Uuden auton arvo laskee n. 100€/kk jokaista hankintahinnan kymppitonnia kohden. Uuden auton omistajilta ei kannata sijoitusvinkkejä kysellä... Tuohon vielä vakuutukset ja parkkimaksut päälle - bensakin maksaa jotain jos erehtyy ajamaan.
En tosiaan tajua kuka ostaa tavallisen auton uutena kun hinta laskee useita prosentteja jo siitä kun sen ajaa liikkeestä ulos. Poikkeus tietty kaikki erikoisemmat merkit ja urheiluautot yms.
Muakin kiinnostais, että mistä saa yli 1,5% tuottavan määräaikaistalletuksen. Nordaxista saa kyllä 1,6%, mutta siitäkin jää verojen jälkeen 1,12%, joten ei jää kannattavaksi tuo.
Sinänsä olen samaa mieltä, että jos sitä rahaa on, niin voihan sitä sijoittaa vaikka Coca-Colaan ja saa sieltä jonkun 3,1% osinkotuoton ja ostaa sit auto lainalla, mut et määräaikaistalletuksesta sais suuremman koron?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:21"]Miten jollain voi olla rahat noin tiukilla, että näytyy jotain marginaaliluokan korkoja laskella siinä vaiheessa kun on ostamassa UUTTA autoa. Pysy ap vaan niissä käytetyissä autoissa, uudet on sulle selkeästi liian kalliita. Statusta olet ilmeisesti vain ostelemassa, uusi auto tulee siinä sitten kylkiäisenä.
[/quote]
Mitä tekemistä statuksella ja fordilla on keskenään? :D
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:40"]
Paitsi, että sen uuden auton arvo laskee niin nopeasti, että takkiin tulee ja paljon.
[/quote]
Entä sitten? Autot on käyttötavaraa, eikä mikään sijoituskohde. Ostatko jääkaapinkin sillä periaatteella, että paljonko sen arvo on viiden vuoden päästä?
[quote author="melba" time="01.08.2014 klo 12:45"]
Muakin kiinnostais, että mistä saa yli 1,5% tuottavan määräaikaistalletuksen. Nordaxista saa kyllä 1,6%, mutta siitäkin jää verojen jälkeen 1,12%, joten ei jää kannattavaksi tuo.
Ihan hyvä porvoolainen aloitus. Kuten jo yllä joku kirjoitti, niin mistä saa 1.5% reaalikorkotuoton. Osamaksusopparista unohtui se kiinteä kk-kulumaksu koron päälle, joka tuohon soppariin todennäköisesti kuuluu.
Sinänsä olen samaa mieltä, että jos sitä rahaa on, niin voihan sitä sijoittaa vaikka Coca-Colaan ja saa sieltä jonkun 3,1% osinkotuoton ja ostaa sit auto lainalla, mut et määräaikaistalletuksesta sais suuremman koron?
[/quote]
[/quote]
Ja uusiksi paremmalla onnella:
Ihan hyvä porvoolainen aloitus. Kuten jo yllä joku kirjoitti, niin mistä saa 1.5% reaalikorkotuoton. Osamaksusopparista unohtui se kiinteä kk-kulumaksu koron päälle, joka tuohon soppariin todennäköisesti kuuluu.
(tarkoitushan onkin tökkiä näitä, joille uusi auto on sen oman egonsa jatke... ja hienosti on taas omaa häntää nostettu ****** soikeena))
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:54"]
Meillä mun äiti osti meille auton,koska kuk on niin tyhmä, ettei käytä omia rahojaan matkusteluun, meikkeihin ja vaatteisiin? Vanhempien pitää antaa palkkansa aikuisille lapsilleen!
[/quote]no juurikin näin, fiksut vanhemmat antaa lapsilleen rahat joita eivät itse tarvitse kuten nyt mun appivanhemmat jotka osti meille talon, muodollista vuokraa maksellaan jotta verottaja ei saa hepulia mutta todellisuudessa appi ja anoppi kierrättävät senkin meille takaisin, asutaan siis aivan ilmaiseksi!
[/quote]
Tämä on jotenkin säälittävää, näette vaivaa kiertääksenne veroja, vaikka todellisuudessa kyse on verovapaasta asiasta, vanhemmat saavat verovapaasti antaa lapsensa asua ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:53"]
Kyllä minä käytän ennemmin omaa rahaa, kun ostan Fordin rahoituksella. Nyt puhutaa kuitenkin auton ostosta.
[/quote]Mitä kohtaa aloituksessa et tajunnut? On kannattavampaa ostaa rahoituksella kuin omilla rahoilla. Lainan realikorkohan on käytännössä negatiivinen eli sillä tienaa.
Muakin kiinnostais, että mistä saa yli 1,5% tuottavan määräaikaistalletuksen.
[/quote]Kesällä kun kävin säästöpankissa, niin muistelisin että 36kk yli 6000€ talletukselle sai 1,75% koron.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:54"]
Oikeasti auton vakuutuskin on halvempi, kun ostaa omalla rahalla, eikä rahoitusyhtiö omista autoa.
[/quote]Kaskossa rahoitusturva on tyyliin 2€ vuodessa. Vaakutuksissa suuremmat säästöt saa kyllä jostain muusta, itse sain vakuutukseen yhdellä puhelisoitolla 130€ alennusta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:57"]
Joo, ehkä korko on "halpa" mutta ne muut kulut sitten kasvattaakin kuluja, että hyöty +-nolla
[/quote]Ja pankista otetulla rahalla ei sitten ole muita kuluja? Kuukausierään tulee koron päälle 8€ ja perustamiskulut on 150€. Kymppitonnin lainaan neljälle vuodelle jaettuna tulee siis reilu 800€ korkoja ja muita kustannuksia. Jos ei tajua miten halpa tuo rahoitus on niin on oikeasti aika pihalla raha-asioista.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:58"]
En todellakaan halua sitoutua vuosikausiksi mihinkään santanderiin. Ostan uudet autot edelleenkin omalla rahalla. Eikö voisi ajatella niinkin, että laittaa sen 700 euroa joka kuukausi osakkeisiin, mikä muuten menisi rahoitusyhtiölle? Autot on muutenkin kulutustavaraa.
[/quote]Tietenkään autoa ei kannata ostaa jos ei tarvi, kuten ei mitään muutakaan itselleen tarpeetonta kulutustavaraa.
Kuukauiseräni on kylläkin vain noin 200€, ei sillä rahalla kovin kummoistia taksimenoja maksaisi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:02"]
Joutuuko osamaksulla maksamaan autosta listahinnan? Käteisellä saa ainakin 5% alennusta.
[/quote]Ei tietenkään joudu. Liikehän saa pikku boonuksen rahoitusopimuksesta, joten herkemmässä ne alennukset on rahoutusostajalla kuin käteisotajalla.
Mikä tuon kampanjan todellinen vuosikorko on?