Eskarilainen yksin kotona
Uskaltaisitko jättää eskarilaisen yksin kotiin noin 20 minuutiksi? Eskari alkaa vasta klo 9 ja kuopuksen srk-kerho alkaa klo 8. Kävellen matkaan menee yhteensä siis tuo 20 min. Sitten ehdittäisiin mainiosti vielä eskariinkin. Eskari haluaisi jäädä kotiin aamuohjelmia katsomaan ja on ikäisekseen järkevä (6 v).
Kommentit (17)
Kyllä, se riippuu ihan lapsesta. Ja uskaltaisiko eskarilainen edes jäädä yksin kotiin? Vai pelottaisiko häntä?
Mutta, kyllä minäkin varmasti uskaltaisin jättää, riippuu aina lapsesta, että uskaltaako hän. :-)
Lapsi haluaa jäädä kotiin. Ei ole pelokas eikä yleensä käyttäydy arvaamattomasti. Lähinnä taidan minä olla tämä pelkääjä..
Kyllä, vielä kun itse haluaa ja tiedät, ettei keksi hullutuksia. Jos vielä kännykkä käytössä niin ei mitään mietittävää.
Kyllä. Useat 6 vuotiaat ovaat jo koululaisia ja kotona yksin pitkiäkin aikoja.
Katsooko joku sossu tai poliisi tällaista pahalla?
Kyllä ainakin omat lapseni uskaltaisin.
Meidän tytön eskariluokalla pari lasta oli yksin kotona joka päivä koko iltapäivän. Eli eskari oli 8-12, siitä pyörällä kotiin ja vanhemmat tulivat 4 jälkeen. Minulle itse asiassa tuli yllätyksenä että noin saa tehdä, mutta oli kuulemma ihan luvallista.
Tosi hassua oli, että eskarilaiset eivät iltapäiväkerhosta saaneet lähteä yksin, vaan aikuisen piti hakea. Eskarista sai kuitenkin lähteä ilman hakijaa, kun olivat sivistystoimen alla. Tämä tieto tuli meille (tai siis kaikille) oikein kirjallisena.
Ei katso kukaan pahalla. eskarin vanhempainillassa kehotetaan jo löysäämään sitä liekaa. On liian iso juttu lapselle jos ei ole koskaan saanut olla yhtään yksin ja sitten pitäisi ekalla selvitä aamulla yksin kouluun ja sitä yksinoloaikaakin voi olla aika paljon jos menee esim 10 kouluun. Pienissä erissä eteneminen on hyväksi.
Uskaltaisin. Olen jättänyt kans 6-vuotiaan katsomaan telkkaria kun olen pikkusisaruksen kanssa käynyt pyörällä kaupasta (vajaa 1km päässä) tyyliin purkin maitoa ja pussin leipää, 6v ei ole halunnut lähteä mukaan. Se on joku vartin reissu.
Jos on sovittu mitä lapsi tekee tuon aikaa, lapsi itse haluaa jäädä niin se on ihan ok. Ja eskarilaisen pitääkin jo harjoitella yksin kotonaoloa, nimenomaan tuollaisilla pienillä hetkillä. En usko että sossu tai poliisi voi tuota pahalla katsoa, vuoden päästähän sen lapsen pitäisi sitten pärjätä jo tunteja.
Ja toki pitää olla käytynä läpi muutama mitä jos tilanne. Eli ulos ei saa lähteä ilman lupaa ellei tule tulipalo, sitten pitää juosta naapuriin. Muutenkin jos jotain sattuu, pitää mennä naapuriin. (nämä ohjeistukset siis läpikäytynä joskus aiemmin yleisenä sääntönä,ei pelotteluna juuri ennen lähtöä...) Tai sitten tietysti jos on puhelin käytössä niin ohjeistus soittaa...mutta ei meidän eskarilla ainakaan ole. Naapureista taas on itseasiassa jokaisessa viidessä lähimmässä talossa todennäkösesti joku kotona,löytyy kaksi yötyöläistä,kotiäiti, eläkeläinen ja työttömät alkoholistit (jotka ei kuitenkaan niin pahoja ole etteikö ne lasta osaisi auttaa tulipalon aikana, on niillä omakin lapsenlapsi usein päivisin hoidossa).
Tää on muuten jännä juttu. Joissain länsimaissaon ihan lakiin kirjattu, että esim. alle 10-vuotiasta ei saa jättää yksin.
Suomessa uskaltaisin jättää kuitenkin (lapsedta riippuen).
Voisin jättää omani, on rauhallinen luonteeltaan.
Luin jostain (oisko ollut Hesari?), joskus vuoden päivät sitten, jutun lasten yksinjättämisestä. Jutussa muistutettiin, että lapsi ei muista hätätilanteessa kuin muutaman ohjeen. Tämän vuoksi kannattaa miettiä vain tärkeimmät ohjeet ja muistutella niistä.
Meillä ohjeet:
1. Jos syttyy tulipalo juokse naapuriin
2. Kenenkään kyytiin ei saa mennä
3. Soita äidille
Mielestäni nämä on tärkeimmät.
Eikö yksi ton ikäinen kuollut kotiin, kun äiti piipahti kaupassa. Syttyi tulipalo ja lapsi ei hädissään saanutkaan omakotitalon ovea auki. Ulkopuolella olevat eivät pystyneet tekemään mitään. Muistaako joku tapauksen?
Uskaltaisin jättää oman tytön 5-vuotiaana 20min ajaksi kotiin. On nyt 4.5v ja ihan järkevä tyttö. On joskus itsekseen sisällä pitkiä aikoja, kun olen puutarhassa.
Juurikin eskarivuonna on aloitettu harjoittelemaan hetken yksinoloa. :) Meillä loppuvuodesta syntynyt neiti nin vasta ihan viime aikoina oon puhelimensa ja ohjeiden kera jättänyt yksin kauppareissulla ajaksi.
Sain olla yksin kotona ja menin ulos nakupellenä uimaan salaa ja kiipesin katolle kiipesin tavallaan takan päälle sain olla yksin 2 tuntia ja otin jäätelöä välipalalla.
Hups en tiennyt että tää on ESKARILAINEN yksin kotona
Riippuu ihan lapsesta. Periaatteessa uskaltaisin.