Mammat! Tarvin apuanne yrityksen perustamisessa. Onko tässä järkeä?
Tai oikeastaan tarvitsen apuanne/ näkemystänne olisiko tässä liikeideassa järkeä? Olen tavallisessa 8-16 työssä ja olen pitkään haaveillut, että voisin sen lisäksi tehdä jotain toista työtä. Olemme kielitaitoisia ja matkustelemme. Meille on tarjottu mahdollisuutta tuoda maahan tiettyja tuotteita, joita täältä ei vielä saa.
Olisiko järkeä pienimuotoisessa yritystoiminnassa, että aloitan vaikka 10.000 (velka) panoksella pienellä erällä tuotteita ja liikkeessäni on vain nettimyynti/ hyvät nettisivut (hyvä markkinointi) ja aukiolona olisi ainoastaan sopimuksen mukaan. Eli myyn tuotteita netin lisäksi niiden säilytysvarastolta tai kotoani? Aukiolot töiden jälkeen sopivasti, esim pe 18-21 ja la 9-15? Voisin säilyttää tavaraa kotonani tai vuokrata pienen varaston, mutta en varsinaista liikettä? Toimisiko tälläinen liikeidea teille, jos tuote on haluttu? Onko pakko olla joku liiketila? Tarkoitus on tehdä vain pientä lisäansiota harrastamallani/ tuntemallani alalla. Viikonloput minulla olisi mahdollisuus myydä tuotteita myös tapahtumissa tarpeen mukaan.
Työni puolesta tähän ei ole estettä, verot ja kaikki yrityksen paperiasiat hoitaisin normaalisti kuten Suomessa kuuluu. Mies kannustaa ja sanoo että tähän nettimyyntiin tai aukioloihin sopimuksen mukaan ei ole mitään estettä. Hieman modernimmasta mallista kyse siis... Näkemyksiänne kaipaan! Kiitos avusta
Kommentit (35)
Jos sulla on 10 000 varasto ja tuote maksaa 700-2000 €, niin pahimmassa tapauksessahan sun varasto on 5 tuotetta? meneehän nettikaupan pystyttämiseen ym. kuluja myös.
Vaikka olet varma, että kysyntää olisi, niin kannattaa tehdä vielä jonkinlaista galluppia sellaisten ihmisten keskuudessa, joiden kuvittelisit voivan ostaa sen tuotteen.
Ootko se, joka kyseli täällä hetki sitten, mitä ranskalaisia tuotteita mammat kaipais Suomeen?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:12"]
Yhtiömuodosta vielä kysyisin! Ajattelin/mme ilman muuta osakeyhtiötä, vaikka aloitan harrastuspohjalta. Mitä näkemyksiä tästä? AP
siinä tais olla jokin maksu, jotta voi perustaa oy:n (2000 euroa????).
Toiminimellä aloittaminen on vähemmän byrokraatisempaa, mutta siinä verot pitää maksaa ennakkoon.
Huom. en ole yrittäjä, joten annoin vain vinkin omasta kaveripiiristäni.
Yhtiömuodosta vielä kysyisin! Ajattelin/mme ilman muuta osakeyhtiötä, vaikka aloitan harrastuspohjalta. Mitä näkemyksiä tästä? AP
[/quote]
Toiminimi ilman muuta. Googlettamalla löydät muutenkin hyvää infoa yrityksen perustamiseen.
Mä olen vähän skeptinen. Jos sun varasto on 10000 arvoinen ja tuotteet maksavat 700-2000 euroa, niin eihän sun varasto ole silloin kuin 5-10 tuotetta. Se on aika vähän jos tuotteissa on kerran valinnan varaa. Ilmaisen toimituksen lupaamisessa on se ongelma, että jos lupaat sen, niin voit joutua keikalle Sodankylään... Miksi minä ostaisin tuoteen sinun verkkokaupasta enkä tilaisi sitä isommasta ulkomaisesta kaupasta? Mikä on se lisäarvo, jonka sinä voisit tuotteelle luvata, sellainen josta minun kannattaa maksaa esim. 100 euroa lisää?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:33"]
Mä olen vähän skeptinen. Jos sun varasto on 10000 arvoinen ja tuotteet maksavat 700-2000 euroa, niin eihän sun varasto ole silloin kuin 5-10 tuotetta. Se on aika vähän jos tuotteissa on kerran valinnan varaa. Ilmaisen toimituksen lupaamisessa on se ongelma, että jos lupaat sen, niin voit joutua keikalle Sodankylään... Miksi minä ostaisin tuoteen sinun verkkokaupasta enkä tilaisi sitä isommasta ulkomaisesta kaupasta? Mikä on se lisäarvo, jonka sinä voisit tuotteelle luvata, sellainen josta minun kannattaa maksaa esim. 100 euroa lisää?
[/quote]
Niin, ap ei missään tapauksessa ole voinut laskea tuotteille edes siedettävää katetta?
Osakeyhtiö ehdottomasti kannattaa perustaa, jos haluaakin laajentaa, ja sitten kaikki meneekin päin persettä ja joutuu lopettamaan, toiminimellä toiminut maksaa kaikki velat omasta pussista, jo pelkästään konkurssin tekeminen maksaa monta tonnia. Kuitenkin noin kalliiden tuotteiden kanssa tuleekin äkkiä isoja laskujakin kun pitää alkaa pitämään isompaa varastoa, ja mainoskuluihin menee joskus yllättävästi rahaa ym.
Kiitos kommenteista! En ole kysellyt aiemmin. 10.000e varasto on aivan riittävä, riskit pitää hallita. Ihan turha velkaantua, jos homma ei vedä. Vertailua tarvitsee olla juuri sen 10 tuotteen verran. Sitten kun siitä on 5-6 myyty, niin otan lisää. Keikkaa Sodankylään ei tule, kun kuljetus on ainoastaan pääkaupunkiseudulle, jos luit tarkasti. Mietin olisiko muuten nouto mahdollinen? Mistä nouto tapahtuisi, mikäli olisi pelkästään tämä verkkokauppa? Varastolta? Eli taas lumipalloefekti pyörii nettikaupan ja varastotilan ympärillä. AP
Jos on ilmainen toimitus, ei ka siinä nouto mahista tarvii.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:30"]
[/quote]
Toiminimi ilman muuta. Googlettamalla löydät muutenkin hyvää infoa yrityksen perustamiseen.
[/quote]
Minä taas sanoisin, että osakeyhtiö ilman muuta.
Miksi et voi kertoa tuotetta? Pelkäätkö, että joku varastaa liikeideasi? Saisit paljon parempaa täsmäpalautetta, jos tuote olisi tiedossa.
Toiminimen kirjanpito ja hallinto tulee halvemmaksi. Lisäksi mahdolliset tappiot saa hyödykseen heti saman vuoden verotuksessa, osakeyhtiössä ei pahimmassa tapauksessa koskaan. Osakeyhtiötä pitää myös sitovasti pääomittaa varasto miinus voitto (plus tappio). Olen tilitoimistoyrittäjä itse.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Noutomahdollisuutta mietin ja pitää miettiä vielä, koska kuljetus olisi vain pk-seudulle. En voi lähteä ajamaan pitkin Suomea. Ostajista pääosa on pääkaupunkiseudulta, mutta varmasti muitakin! Tähän verkkokauppa- vai varasto -problematiikkaan kaipaisin vielä kommentteja/ näkemyksiä. Miten muuten voiko ostajat rajata vain Suomeen? Sillä jos alan myymään esim pohjoismaihin, sit menee vaikeaksi nämä kuljetukset.
Kyllä tässä on täsmävinkkejä tullut, kiitos vaan :D Liikesalaisuus.... AP
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:52"]Sitten kun siitä on 5-6 myyty, niin otan lisää. AP
[/quote]
Mielenkiintoista, että tuote on niin vaikeasti postitettava, että mietit ilmaista kuljetusta pk-seudulla, mutta jostain muualta sitten tuosta vaan tilaat lisää ulkomailta, etkä mieti kuljetusongelmia sen suhteen.