Miksi lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja huostaanotot lisääntyvät koko ajan?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Olen neuvolassa töissä 10 000 asukkaan kaupungissa. Täällä lisääntyvät peruskouluun koulussa lopettaneet ihmiset, jotka eivät halua mennä töihin tai opiskella. Monilla on 30-vuotiaana jo 8 lasta, joista 7 on huostassa. Eivät ole uskovaisia, vaan tekevät lapsia, kun ei työnteko kiinnosta. 34-vuotias on 13 lapsen äiti ja kahden mummo. Huostassa suurin osa lapsista. Suomessa kuka tahansa saa lisääntyä.
Mä olen jossain määrin "perinyt" mt-ongelmani vanhemmiltani. Olen perinyt aivokemiallisen taipumuksen masennukseen ja unettomuuteen, lisäksi he ovat purkaneet omia ongelmiaan minuun, mikä on ollut traumatisoivaa.
Samat vanhemmat ovat niitä nuoria, joiden mt-ongelmia ei 70- ja 80-luvuilla otettu tosissaan. "Kaikilla on rankkaa! Elämä on kurjuutta! Työ tekee vapaaksi! Ei sulla ole mitään valittamista kun on katto pään päällä!"
Jos vanhempani olisivat saaneet nuoruudessaan edes osan siitä hyväksynnästä ja empatiasta mitä nykyään mt-ongelmaisille tarjotaan, minä ja sisarukseni emme olisi perineet heidän ongelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä lopputulos siitä että yhteiskunta yhä enemmän hyväksyy kaiken maailman seksuaalihörhöilyt.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Heikompi astia on heikompia astia, tuo pitäis miestenkin ymmärtää.
mies53v
Mielenkiintoista kyllä, Unicefin "lapsiystävällinen kunta" -tunnustuksen saaneissa kaupungeissa menee vielä erityisen huonosti ja yhä pahempaan suuntaan:
https://leeniikonen.fi/2021/07/01/lapsiystavallinen-kunta-unicef-liian-…
Ihmisille pitäs olla jotain kivaa. Onko sitä?
Odotukset vanhempia kohtaan ovat myös kiristyneet. Monet nykyään "huolta herättävät" tavat olivat ennen täysin normaaleja ja hyväksyttyjä.
Liikaa paapottu ja passattu, aina saaneet kaiken mitä ovat halunneet.
Ei ole koskaan ollut vastoinkäymisiä mitkä olisi tehneet hyvää mielenterveydelle.
Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa tutustua mitä on rakenteellinen köyhyys ja eriarvoisuus ja miten se vaikuttaa lapsuuteen ja perheisiin.
On helppo osoittaa pelkästään yksilöä ja sulkea silmänsä laajemmalta kokonaisuudelta.
Esim nyt lapsia annetaan jopa huostaan uuden onnen tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa paapottu ja passattu, aina saaneet kaiken mitä ovat halunneet.
Ei ole koskaan ollut vastoinkäymisiä mitkä olisi tehneet hyvää mielenterveydelle.
Varmasti monilla on noinkin, mutta sitten on myös niitäkin lapsia/nuoria joilla on ollut paljon sellaisia vastoinkäymisiä, jotka ei ole millään tavalla vahvistaneet mielenterveyttä vaan päinvastoin vieneet luottamuksen itseä ja muita kohtaan.
Ennen vanhaan perheet sai kotiin apua ihan rutiininomaisesti. Meilläkin oli mm kun äiti oli sappikivien poistossa ja suonikohjuleikkauksessa. Monta viikkoa kävi ruoanlaittaja ja siivooja kunnalta. Ja me lapset sentään jo kouluikäisiä.
Ja vaatimukset vanhemmille oli että pidä joten kuten hengissä ja ruoki jollakin.
Nykyään vaaditaan koko ajan yhä enemmän ja samaan aikaan se huostaanotto on ainoa "apu" joka on saatavilla.
Mikään pakko ei ole tehdä lapsia.
Lasten ja nuorten häiriökäyttäytyminen ja mielenterveysongelmat lähti kasvuun suunnilleen samoihin aikoihin kun kansakuntamme lippulaiva päivähoito alkoi valtaamaan alaa. Itse keksinämme ideologia, eikä enevät rahavarat eivät tuoneetkaan onnellisuutta perheisiin vaan siitä tuli pikahuoltamista jaksamisen äärirajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jossain määrin "perinyt" mt-ongelmani vanhemmiltani. Olen perinyt aivokemiallisen taipumuksen masennukseen ja unettomuuteen, lisäksi he ovat purkaneet omia ongelmiaan minuun, mikä on ollut traumatisoivaa.
Samat vanhemmat ovat niitä nuoria, joiden mt-ongelmia ei 70- ja 80-luvuilla otettu tosissaan. "Kaikilla on rankkaa! Elämä on kurjuutta! Työ tekee vapaaksi! Ei sulla ole mitään valittamista kun on katto pään päällä!"
Jos vanhempani olisivat saaneet nuoruudessaan edes osan siitä hyväksynnästä ja empatiasta mitä nykyään mt-ongelmaisille tarjotaan, minä ja sisarukseni emme olisi perineet heidän ongelmiaan.
Niin ja jos se ehkäisy olisi ollut kaikkien saatavilla. Moni ei ymmärrä, että sen historia Suomessa on melko nuori ja niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä niin olisi haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa tutustua mitä on rakenteellinen köyhyys ja eriarvoisuus ja miten se vaikuttaa lapsuuteen ja perheisiin.
On helppo osoittaa pelkästään yksilöä ja sulkea silmänsä laajemmalta kokonaisuudelta.
Minäpä soitan Ohikselle ja kysyn hieman lisätietoja.
Koronarajoitusten takia, mutta tästä ei saa missään nimessä ääneen puhua.
Lähde?