Syödäänkö teillä leipää ruoan kanssa?
Kuuluuko leipä ruokapöytään? Minä otan sina mutta muu perhe syö ruokaa sitten se kun edestä. Eli muut eivät ota leipää. Miten teillä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Leivässä ei ole mitään vikaa. Se on mainio viljatuote.
Tyrskis.
Ylipaino johtuu mm. leivänsyönnistä. Älä usko, siinähän hengittelet CPAPiisi.
No ei todellakaan johdu. Korkeintaan siitä, mitä mätät leivän PÄÄLLE. Leipä on vähäkalorista, ravinteikasta ja kuitupitoista eli kun et syö valkoista leipää vaan kuitupitoista täysjyvää., se on oikea terveystuote.
En syö. Leipä leipänä ja ruoka ruokana.
Ei syödä leipää ruoan kanssa, eikä aamulla. Leipä on ihan välipala tai iltapala esimerkiksi ranskalaista tyäsjyväpatonkia ja dippauskastiketta sekä fetasalaatti saattaa olla meillä tyypillinen iltapala. Tai tummaa leipää ja silliä. Joskus syödään vaaleaa leipää hillolla teen kanssa, mutta ei ikinä, ei koskaan leipää ruoan kanssa.
Pitää nähdä sen verran vaivaa että laitta niin kunnolliset sapuskat, ettei tarvitse syödä leipää. Ei ole lapsillekaan opetettu syömään leipää ruoan kanssa, ja ärsyttää kun mummo tulee käymään niin jo alkaa natina, ettei osaa syödä ruokaa, kun teillä ei ole koskaan ruoan kanssa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää nykyään. Joskus 90-luvulla syötiin aina leipää ruoan kanssa, oliko se joku suositus että 6 palaa ruisleipää pitäisi syödä päivässä :D
Tuota leipämäärää edelleen suositellaan tänä päivänä esimerkiksi 2 tyypin diabeetikoille joissakin paikoissa.
Maalainen tapa. Myös perunat joka aterialla on tosi mennyttä aikaa. Onneksi.
Turvottaakin, minkä huomaa kahdessa päivässä, kun jättää hiilarit pois.
Jessus, kun just kakkostyypin diabeetikkojen pitäisi karpata ja sassiin. Joillain se jopa paranee ilman sokeria ja höttöhiilareita.
En. Lapsuuden perheessä oli aina leipäkori pöydässä ruoka-aikaan, ja oikeen kehotettiin syömään sitä leipää, ja mieluiten usea siivu. Ruis- tai hapanleipä oli sitä mitä olisi kuulunut syödä, mutta koska minä pidin vain vaaleasta leivästä, niin sitäkin oli sitten tarjolla. Ja syy lieni juuri se, minkä muutamat ovat maininneet, että "kallista" ruokaa kuluu vähemmän, ja leivällä sitten täytetään maha.
Aikuisena välillä ostan leipäpaketin, juustoa ja leikkelettä, ja teen sitten eväsleivät töihin, syön sitä aamupalaksi, ehkä iltapalaksikin. Yksinasujan pitää syödä sitä leipää aamusta iltaan että sen saa syötyä ennen kuin menee pahaksi. Ja sitten jää juustoa ja kinkkua yli... (Ei hätää, en heitä roskiin, syön ne hapankorppujen kanssa iltapalaksi.)
Kevyen keiton kanssa saatan syödä, muuten en ikinä. Kauheasti tulisi ylimääräisiä kaloreita jos aina vetäisi leipää ruuan kanssa, enkä muutenkaan näe syytä syödä leipää jos on "oikeaa" ruokaa.
Keiton kanssa aina, leipää voi ottaa lisäksi jos ruoka-annoksen jälkeen jää vielä nälkä.
Söin tänään 6 paahtoleipää (valkoista) aamupalaksi. Päällä oli sipaisu oivariinia. Yleensä syön vaan 4, mutta oli jotenkin erityisen nälkä tänään. Tolla jaksaa tosi hyvin lounaaseen saakka. Lounaaksi on useimmiten perunoita (ja jotain lihaa/kalaa) ja niiden kanssa syön kyllä kans leipää. Muuten ei jotenkin tuu maha täyteen...Olen aina ollut hoikka ja sokeriarvot myös raskauksien aikana tosi hyvät. Jos ei syö tarpeeksi tärkkelystä tulee vihaiseksi. Ja sen kyllä huomaa, varsinkin mun laihduttavissa kavereissa...
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ylipaino ei tule leivän syönnistä. Itse syön runsaasti leipää, kolmesti päivässä kahvin kanssa ja keittoruoalla myös. Sillä on merkitystä mitä mättää leivän päälle. Itse en syö koskaan pitsoja, karkkeja, juo sidukoita, mehuja jne mutta muutoin syön aina kun on nälkä, illallakin. Kävelen ja pyöräilen kaikki alle 10 kiometrin reissuni. En omista auto, enkä koe tarvitsevanikaan. Painoin rippikouluikäisenä 59 ja nyt lähempänä seitenkymppisenä 3 kiloa enemmän. Pituutta 170. No, hyppäs vähän kauas alkuperäisestä mutta siis leipää on turha syyttää lihomisesta. Kyllä ne on muut jutut, myös ne tekemättömät jutut jotka lihottaa. Nih!
En minäkään syö mitään herkkuja, mutta kyllä vain leipä turvottaa ja lihottaa, ja sen takia olen jättänyt leivänkin pois. Kasviksia tulee syötyä tosi paljon ja lisäksi sopivasti protskuja ja rasvoja. Koiran kanssa tulee käveltyä päivittäin 2-3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö, mieheni on taas lapsuukodissaan tottunut, että ruuan kanssa on voileipiä päällysteiden kanssa. Minä en tajua pointtia, syödään vaikka perunoita ja pihvit ja sen lisäksi voileipiä, joissa on kinkut ja juustot päällä.
Minusta kuulostaa hyvältä. Ainakin nälkä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Maalainen tapa. Myös perunat joka aterialla on tosi mennyttä aikaa. Onneksi.
Turvottaakin, minkä huomaa kahdessa päivässä, kun jättää hiilarit pois.
Ei ole mennyttä aikaa. Onneksi. Peruna ja leipä on hyvää. Minua ei turvota, vaikka syön niitä ”hiilareita”.
Keiton kanssa kyllä, samoin savulohen ja sillin kanssa saaristolaisleipää. Intialaisiin ruokiin teen naanleipää, salaateissa saattaa olla krutonkeja vanhasta leivästä.
Miksi muuten päiväkodissa sitä leipää ja näkkäriä tuputetaan? Ymmärrän keiton kanssa mutta että jopa makaronilaatikon kyytipoikana. Plääh!
Puolisoni syö lähes kaikkien "perinne"ruokien kanssa ruisleipää, mutta ei etnisten ruokien kanssa. Itsekin syön leipää ruokien kanssa, mutta en aina. Harvemmin syödään yksistään leipää.
Suomalaiset syövät liikaa leipää muutenkin. Ei ihme, että on vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivässä ei ole mitään vikaa. Se on mainio viljatuote.
Tyrskis.
Ylipaino johtuu mm. leivänsyönnistä. Älä usko, siinähän hengittelet CPAPiisi.
Mieheni on perheemme suurin leivänpuputtaja, BMI 19.
Aikamoinen riuku sulla miehenä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät liikaa leipää muutenkin. Ei ihme, että on vatsavaivoja.
Ei ole vatsavaivoja, kun syödään itse leivottuja leipiä. Vatsavaivoja tulee, jos ei syö leipää. Taitaa vatsavaivojen syy olla aivan muualla, kuin leivässä, ja kannattaa tarkistaa ruokavalionsa huolella.
Höpö höpö, ylipaino ei tule leivän syönnistä. Itse syön runsaasti leipää, kolmesti päivässä kahvin kanssa ja keittoruoalla myös. Sillä on merkitystä mitä mättää leivän päälle. Itse en syö koskaan pitsoja, karkkeja, juo sidukoita, mehuja jne mutta muutoin syön aina kun on nälkä, illallakin. Kävelen ja pyöräilen kaikki alle 10 kiometrin reissuni. En omista auto, enkä koe tarvitsevanikaan. Painoin rippikouluikäisenä 59 ja nyt lähempänä seitenkymppisenä 3 kiloa enemmän. Pituutta 170. No, hyppäs vähän kauas alkuperäisestä mutta siis leipää on turha syyttää lihomisesta. Kyllä ne on muut jutut, myös ne tekemättömät jutut jotka lihottaa. Nih!