Kokemuksia kodittomien koirien sijaiskotihoidosta?
Olen aina kokenut suurta tarvetta auttaa kodittomia koiria ja se vain kasvoi asuessani ulkomailla jonkin aikaa. Vihdoinkin elämäntilanne on sellainen, että kotihoitopaikan tarjoaminen aina yhdelle koiralle kerrallaan onnistuisi. Nyt haluaisinkin tietää, onko kenelläkään teistä kokemuksia? Itsellänne tai tutulla? Miten prosessi menee, minkä järjestön kautta koira on tullut, miten kodin etsintä on käytännössä tapahtunut?
Kiitos!
Kommentit (5)
No minulla on jo oma koira. Haluan tarjota kodittomalle koiralle mahdollisuuden päästä tarhalta kotioloihin etsimään perhettä. Myös suomessa kotihoidossa olevien koirien on helpompi saada koti, koska niitä pääsee katsomaan ja ovat "nopeammin" saatavissa. Yksi kerrallaan, koska en nyt mitään laumaa tänne halua, enkä usko että antavatkaan useampaa kerralla.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:38"]
No minulla on jo oma koira. Haluan tarjota kodittomalle koiralle mahdollisuuden päästä tarhalta kotioloihin etsimään perhettä. Myös suomessa kotihoidossa olevien koirien on helpompi saada koti, koska niitä pääsee katsomaan ja ovat "nopeammin" saatavissa. Yksi kerrallaan, koska en nyt mitään laumaa tänne halua, enkä usko että antavatkaan useampaa kerralla.
ap
[/quote]
Eikö sua pelota, että koira kiintyy perheeseesi? Järkkyä taas vaihtaa osoitetta... Hoitolasta/tarhasta helpompi kotiutua, kun ei ole taas menetteyä kiintymystä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:38"]
ap
[/quote]
Eikö sua pelota, että koira kiintyy perheeseesi? Järkkyä taas vaihtaa osoitetta... Hoitolasta/tarhasta helpompi kotiutua, kun ei ole taas menetteyä kiintymystä.
[/quote]
Se on kyllä totta. Pelkään myös, että itse kiinnyn koiraan. Tarhalla ne olot ovat niin kamalat yleensä...
ap
Mulla on kokemusta! Se on todella palkitsevaa hommaa ja vaikka tottakai tulee aina ikävä kun hoidokki lähtee niin mulla on todella hyvä mieli siitä, että se saa ansaitsemansa pysyvän kodin ja että mä olen edesauttanut asiaa. :)
Mä oon todella pienen järjestön kautta, joten en halua siitä kertoa yksityiskohtaisesti, koska en halua tulla bustatuksi vauvailusta, mutta eiköhän ne useimmilla järjestöillä mene samalla tavalla, että sun ei ainakaan tarvitse itse siitä koirasta maksaa. Ota yhteyttä haluamasi järjestön suomalaiseen edustajaan ja kerro itsestäsi ja elämästäsi ja kysy josko olisi mahdollista ruveta sijaiskodiks. Yleensä järjestöjen nettisivuillakin lukee sijaiskotitoiminnasta, kannattaa tutustua.
Mun ei tarvinnut itse osallistua kodin etsimiseen, mutta ei niitä missään apuloissa tai tori.fissä ilmoitella. Yleensä siis ihan järjestön koti-/facebooksivuilla ilmoitellaan sijaiskotilaisista ja voivat löytää kodit sitä kautta. Mulla on kans käynyt pariinkin kertaan nyt niin, että sukulainen tai ystävä on niin ihastunut mun kotihoidokkiin, että ovat päätyneet adoptoimaan :) Ja kivahan se on niinkin, pysyy rakas hoidokki lähipiirissä!
Jos alat sijaiskodiksi niin teet kyllä ison palveluksen, koska musta tuntuu, että monissa tapauksissa kotihoidokille on paljon helpompi löytää kotia kun tarhalaiselle, koska hoidokilla on jo kokemusta kodinomaisesta ympäristöstä, lenkkeilystä jne ja jotkut kokevat, että tarhalaisen ostaminen on kuin ostaisi sian säkissä kotihoidokkiin verrattuna.
Ihan mielenkinnosta kysyn, miksi haluat yhden koiran kerrallaan asumaan luoksesi vähäksi aikaa? Sitten taas uuden ja uuden jne. Mitä järkeä?