Viekö ssri-lääkitys miehen seksihalut?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:49"]
Onko olemassa masennus/ahdistuslääkettä joka EI veisi haluja? Tai lihottaisi...?
[/quote]
On, ainakin ahdistukseen. Eivät tosin välttämättä yhtä tehokkaita ahdistukseen kuin ssri-lääkkeet, mutta esim. buspironi sekä erilaiset beetasalpaajat.
[/quote]
Buspironi vei minulta sekä halut että orgasmin.
Vaiettu ongelma :( Toki masennus myös itse vaikuttaa halukkuuteen, mutta monet lääkkeet vievät kaikki loputkin halut!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:49"]
Onko olemassa masennus/ahdistuslääkettä joka EI veisi haluja? Tai lihottaisi...?
[/quote]
On, ainakin ahdistukseen. Eivät tosin välttämättä yhtä tehokkaita ahdistukseen kuin ssri-lääkkeet, mutta esim. buspironi sekä erilaiset beetasalpaajat.
[/quote]
beetasalpaaja kokeiltu, vei halut täysin :( t. Tuo kyselijä
[/quote]
Sinulla on kyllä sitten ollut ihan kirjaimellisesti p*ska mäihä. Olet kyllä sitten melkoinen tilastopoikkeama, koska beetasalpaajien (ainakaan esim. propralin) ei tulisi vaikuttaa seksuaaliseen haluun, eikä sitä mainita edes lääkkeen haittavaikutuksissa ollenkaan (ei edes hyvin harvinaisissa).
Itse olen siis turvautunut mm. ahdistuksessa buspironiin ja propraliin eikä seksuaaliset halut ole muuttuneet suuntaan eikä toiseen, ssri-lääkkeitä en huolinut (ainakaan vielä) juuri noiden seksuaaliseen haluun liittyvien haittavaikutusten takia.
SSRI aiheuttavat seksuaalitoimintojenhäiriöitä tutkimuksesta riippuen 40-90% käyttäjistä. Tyypillisiä vaikutuksia seksuaalisuudelle ovat haluttomuus, erektio-ongelmat, anorgasmia, seksuaalianhedonia, tuntohäiriöt (genitaalianestesia) sekä yö- ja aamuerektioiden katoaminen. Osalla ongelmat katoavat ajallaan lopettamisen jälkeen, osalla jäävät pysyviksi lopettamisesta huolimatta. Pysyvää seksuualitoimintojen häiriötä edeltäneen SSRI-käytön yhteydessä kutsutaan nimellä Post-SSRI Sexual Dysfunction tai PSSD lyhyesti. Ilmiöstä voi googlettaa lisätietoa kaikki kiinnostuneet. Muun muassa sivusto Rxisk uutisoi asiasta tasaisin väliajoin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:40"]Kyllä niillä voi olla vahva vaikutus seksuaalisuuteen. Multa ne eivät vieneet haluja, melkein päinvastoin, mutta kyvyn laueta ne veivät täydellisesti. Vaikka mitä olisi tehnyt, en pystynyt laukeamaan. Oli todella turhauttavaa elää orgasmittomana kuukausia.
[/quote]
Mulla oli myös tämä sama ongelma eli edes itse masturboidessa en kyennyt tulemaan. Nro3
[/quote]
Niinpä. Vaikka olisi runkannut täysillä kolme tuntia putkeen, ei vain pystynyt tulemaan. Olihan se aluksi ihan hauskaakin seksin kannalta, kun kesti pitkään, mutta parin kerran jälkeen ilo seksistä meni kyllä molemmilla.
[/quote]
Onneksi tästä asiasta meillä puhuttiin ja kumppanin kanssa myös todettiin että lääkkeestä johtuu. Molemmat kyllä säikähdettiin, mutta hyvä että keskustelupalstoillakin tästä puhutaan :) nro3
[/quote]
Sama juttu. Lukihan se sivuoireluettelossa mutta kyllä sitä silti säikähti, kun sen koki. Tämä orgasmikyvyttömyys oli iso syy siihen, että lopetin lääkkeiden syömisen aikoinaan. Tuntui että se masentaa vain entisestään, kun ei edes seksiin pysty.