Nykyinen ydinperhemalli joutaa museoon?
Pitäisikö nykyinen ydinperhemalli museoida?
Iltalehden artikkelista lainattua:
Minna antaisi museoida perinteisen ydinperhemallin.
- Ainakin minulle ydinperhe oli väärä ja kahlitseva. Enää se ei ole absoluuttinen hyvä lapsille, isälle eikä äidille, Minna toteaa lehdessä.
Rakastuminen sydänystävään tuli näyttelijälle yllätyksenä. Avioeron myötä nainen oivalsi, että muutos ei ole pahasta, vaikka siinä tulisi rikottua jotain hyvääkin.
- Nuorena menin kohti äitiyttä ja biologinen kello ohjasi rakastumistakin. Nyt katseeni on avarampi, ja yhtäkkiä kaikki maailman ihmiset ovat tässä. Rakastuminen nelikymppisenä on syvempi ja henkisempi kokemus.
Kommentit (51)
Tämä Minna Haapkylä on jo entuudestaan tuttu älyttömistä mielipiteistään kuten "laitan hedelmiä pussiin punnituksen jälkeen", joten en ihan tuon sekopään mielipiteiden perusteella lähtisi kovin radikaalisti mihinkään suuntaan.
Ensihuumassa pyörivä vanhempi tuntuu lapsesta etäiseltä vaikkei isä/äiti tuntisi samoin.Vanhempien seksielämä on myös sellainen juttu jota ei kuulu jakaa kenenkään kanssa ja se on inhoittavan kuuloista lapsesta.
Pahinta on kuitenkin oli (minulla ja kaveripiireissäni kuvio oli äiti+isäpuoli) kuunnella isäpuolen ja äidin panemista... se äidin huohotus ja vinkuminen tuo kyyneelet monien lasten silmiin iltaisin. Sitten ihmetellään kun uusioperheiden nuoret/lapset huorittelevat äitejään. Se ei ole oikein tehty, mutta lapsi haluaa nähdä äidin ns. puhtaana... Lisäksi yleensä uusi kumppani ei pidä vieraasta lapsesta. Itselleni isäpuoli huusi päivittäin, että minun pitäisi muuttaa isälleni (jonka uuden vaimon väkivaltaisuuden takia olin muuttanut pois...), että hänen pitäisi saada olla oman perheensä kanssa (äiti oli raskaana) jne. Hän osti minulle oman telkkarin ja jääkaapin huoneeseeni, jotten pyörisi yleisissä huoneissa. Hänen käytyä kännissä käsiksi minuun muutin laitokseen.
Yhdenkään ikäiseni tuttavan vanhemmat eivät ole enää yhdessä. Vanhemmat ovat eronneet kun kaverini ovat olleet 1-9 -vuotiaita, ja uusi aikuinen on tullut 2v sisällä taloon. Kymmenestä parikymppisestä seitsemän on lapsena, alle 10vuotiaanaa joutunut uuden aikuisen ahdistelemaksi/raiskaamaksi/kiusaamaksi/haukkumaksi/nyrkkeilysäksiksi/kuuntelemaan kun äitiä pannaan/katsomaan kun esim. isäpuoli on humalassa/aivankaikkea
Osa kaikkia näitä... Usein isät ja äidit ovat voimattomia/sokeita/välinpitämättömiä suojelemaan omia lapsiaan, vaikka omin silmin todistavat 4-vuotaan pahoinpitelyä
Yksinäiset äidit varmaan niin epätoivosia että ottavat IHAN KENET TAHANSA.
Ajattelin vastata, että tottakai kuuluu museoida. En vastaakaan, koska luulin että kyse olisi ollut suvusta ja siitä miten idioottimaista on, etteivät isovanhemmat ja sedät ja tädit + serkut kuulu perheeseen.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:37"]
Lopettaisitte tuon virheellisen "puolet avioliitoista päättyy eroon" sillä se ei pidä paikkaansa. Prosentti on jotain 3x, ei 50. Se, että vuodessa solmittujen aviolilittojen ja erojen suhde on 2:1, ei tarkoita, että 50% avioliitoista päättyisi eroon. Eroon päätyneiden taustallahan on "avioliittomassaa" jopa 65-70 vuoden ajalta.
[/quote]
No mutta tottakai, jos vuosikymmenestä toiseen avioerojen määrä on puolet siitä mitä kunakin vuonna on solmittuja avioliittoja, niin silloin puolet avioliitoista hajoaa pitkällä aikavälillä. Kaiken lisäksi nykyisin nuoret parit eroavat entistä enemmän, joten sen perusteella voisi ennustaa, että eroaminen tulee yleistymään entisestään. Ja kaiken lisäksi myös yli 50-vuotiaiden avioerot ovat yleistyneet.
Minulle se ajatus, että avioliiton tai parisuhteen ei tarvitse kestää koko elämää, on ollut hyvin helpottava ajatus. Kasvoin sukuun ja perheeseen, joissa eroja ei tapahtunut oikeastaan ollenkaan. Luulin, että minunkin pitää löytää se vuosisadan rakkaus, jotta voin avioitua. Nyt tiedän, että jo muutaman vuoden kestävä suhde on ok.
Minäkin olen introvertti ja erakkoluonne, mutta en lähtisi sen takia hylkäämään ydinperhemallia. Tietenkin olisi helpompaa jos kaikki pyörisi vain oman napani ympärillä! Tottakai valitsisin hiljaisuuden kiljumisen, itkun ja riitelyn sijaan! Mutta mikä se sellainen PERHE on, jossa mennään vain yhden yksilön ehdoilla, vuosi toisensa perään..?
täällä kans kuunneltu ku mutsi huorailee
lussun lussun naisellakin oikeus seksiin ja elämään mut sen kuunteleminen on vitun paskaa
isäpuoli muutti tänne yli vuos sitte ja pahemmaks vaa menee, mun pitäis kuulemma mennä töihi ja alkaa maksaa omat ruuat ja vuokraa siit et ssaan asuu omas huoneessani
Äiti ei siihe sano mitää!!
t poikA 14 v
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:06"]
Lopettaisitte tuon virheellisen "puolet avioliitoista päättyy eroon" sillä se ei pidä paikkaansa. Prosentti on jotain 3x, ei 50. Se, että vuodessa solmittujen aviolilittojen ja erojen suhde on 2:1, ei tarkoita, että 50% avioliitoista päättyisi eroon. Eroon päätyneiden taustallahan on "avioliittomassaa" jopa 65-70 vuoden ajalta.
[/quote]
No mutta tottakai, jos vuosikymmenestä toiseen avioerojen määrä on puolet siitä mitä kunakin vuonna on solmittuja avioliittoja, niin silloin puolet avioliitoista hajoaa pitkällä aikavälillä. Kaiken lisäksi nykyisin nuoret parit eroavat entistä enemmän, joten sen perusteella voisi ennustaa, että eroaminen tulee yleistymään entisestään. Ja kaiken lisäksi myös yli 50-vuotiaiden avioerot ovat yleistyneet.
[/quote]
Ongelmana onkin, että solmittujen avioliittojen määrä ei ole sama kuin vuosikymmeniä sitten. Siksi Tilastokeskuksen ennuste ei puhu 50 prosentista. "Vuoden 2013 eronneisuuden mukaan ensimmäinen avioliitto päättyy eroon 39 prosentin todennäköisyydellä."
Kuten linkkaamastani käppyrästä käy ilmi, nuoret parit eivät nykyään eroa merkittävästi enemmän kuin parikymmentä vuotta sitten.
22
täällä kans kuunneltu ku mutsi huorailee
lussun lussun naisellakin oikeus seksiin ja elämään mut sen kuunteleminen on vitun paskaa
isäpuoli muutti tänne yli vuos sitte ja pahemmaks vaa menee, mun pitäis kuulemma mennä töihi ja alkaa maksaa omat ruuat ja vuokraa siit et ssaan asuu omas huoneessani
Äiti ei siihe sano mitää!!
t poikA 14 v
Oot trolli... mitä 14v tekee vauva.fi ssä
Ei kai sitä nyt museoida tarvitse, mutta tuossa voisi rinnalla olla muitakin perhemalleja.
oon kyl ihan oikee ihminen ja luen täällä aina välil kaikkee, tietääkseni tääl ei oo ikär ajaa
ja tiiän etten oo ainoo teini-ikänen joka täällä tulee keskustelui
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:16"]
oon kyl ihan oikee ihminen ja luen täällä aina välil kaikkee, tietääkseni tääl ei oo ikär ajaa
[/quote]
täällä saa mielihyvin olla 14-vuotias poikakin mukana. Palsta on paras mahdollinen paikka opetella ihmisyyden lainalaisuuksia, niin miespuolisten kuin naispuolisten keskustelijoiden avustuksella.
Varmasti ydinperhe on ihan hyvä vaihtoehto monille, mutta ei aina ja kaikille. Ihmiset kehittyvät ja elämäntilanteet vaihtuvat. Itse olisin toivonut, että vanhempani olisivat eronneet aikaisemmin ja äitini olisi itsenäinen eikä katkera kuten nyt.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:52"]
Arvot palaavat ennalleen viimeistään seuraavan sodan jälkeen, jolloin on vain perhe ja yksin kadulla kävelevä nainen arvelluttava kummajainen!
[/quote]
Seuraavan sodan jälkeen arvo mitataan kaloreissa ja kyvyssä tehdä ruumiillista työtä. Varkaat ammutaan ja sairaat ja kyvyttömät kuolevat omia aikojaan nälkään ja säteilysairauksiin. Hankala tukeutua perheeseen, kun ydinsodan jälkeen viisihenkisestä perheestä arviolta 3-4 kuolee ensimmäisen puolen vuoden aikana.
Yleisin avioliiton päättymissyy on edelleen toisen kuolema. Tuon "vanhan massan" lisäksi toiset ja kolmannet avioliitot päättyy paljon ensimmäisiä yleisemmin eroon. Ts. ensimmäisistä avioliitoista ei puolet pääty eroon.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:16"]
[/quote]
Onko sulla lukihäiriö, todella pieni kosketusnäyttö vai feikkaatko teinikieltä osana trollausta?
Uusperheissä on aika usein alkoholia, väkivaltaa, vanhimman lapsen/lapsien kiusaamista ja jopa poisajamista. Ei kaikissa tapauksissa, mutta usein.
Laatimassani haastattelu/tutkimuksessa (koulua varten siis teen tämän kesän) on ilmennyt, että tosi moni laitoksissa asuva lapsi on uusperheestä. Mielenkiintoisinta oli se, että yleensä juuri esim. äidin edellisestä liitosta oleva lapsi/lapset olivat tulleet laitokseen kun uudet, eli isäpuolen kanssa saadut lapset, olivat alle 4-vuotiaita. Haastattelut jatkuvat vielä elokuun, enkä ole saanut tähän osallistumaan satoja perheitä, joten sikäli tämä ei ole mikään ns. oikea tutkimus.
Silti kuka tahansa talipää voisi tästä muutaman kymmenen hengen pikkututkimuksesta huomata, että kyseisistä laitosnuorista suurin osa on ns. väistynyt uuden kumppanin tieltä.
"Mä oon täällä siks, kun Tauno* ei voinut sietää silmissään isätöntä ekaluokkalaista. Se huus jo silloin että painu vittuun mun kodista syömästä mun ruokia, haukkui pikku paskiaiseksi jne. Se paheni mitä vanhemmaks tulin ja sitte aloin karkailee."
ja osaan kyl kirjottaa kunnolla kirjakieltä ku äikkäki oli 9..
kunhan vaa laitoin kommmenttii, saa kai täällä keskustella muutki kun vaan aikuiset j
ei tarvii heti alkaa huudella mitää trollii tai provoo -.-'
ja jos mun mielipidet kysytää, nii vanhempien pitäis erota vasta sitte ku _kaikki mahdollinen_ on kokeiltu
siis sillee et se ero olis ihan viimeisist vaihtoehdoist viimesin..
[/quote]
Olen tämän käppyrän linkannut tälle palstalle monta kertaa ja linkkaan taaskin. Tästä näkee erojen kertymisen eri vuosina solmituissa avioliitoissa. Viiteenkymmeneen prosenttiin ei todellakaan päästä. http://www.stat.fi/til/ssaaty/2013/ssaaty_2013_2014-04-17_kuv_004_fi.html