Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei yksikään lääkäri keksi mikä minua vaivaa (fyysinen oire)?

Vierailija
22.07.2021 |

Olen oireillut jo 1,5 vuotta ja ravannut valehtelematta 20 eri lääkärillä/fysioterapeutilla/osteopaatilla yms. On tutkittu, kuvattu, otettu verikokeita. Edelleen tilanne on se, että fyysisen rasituksen jälkeen kärsin kovasta särystä ja jäykkyydestä selässä, en saa hengitettyä kunnolla ja vatsani turpoaa. Oireet ovat vähäisempinä läsnä muulloinkin, kun rasituksen jälkeen. Kukaan ei ole osannut sanoa, mistä oikein on kyse.

Mitä voin tehdä? Kärsinkö lopun ikääni tästä tukalasta olosta? Voinko tehdä valituksen jonnekin? Käsittämätöntä, ettei Suomessa vuonna 2021 osata hoitaa yhtä normaalikuntoista ja selväjärkistä aikuista kuntoon!

Jos täällä on joku, jolla olisi pienintäkään aavistusta mistä oireet johtuvat tai vastaavaa kokemusta lääkäreiden epäonnistumisesta, kuulisin mielelläni. Olen epätoivoinen.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta. Ehkä sun sairautesi on harvinaisempi ja menee vielä vuosia ennen kuin löytyy. Aika paskaa, tsemppiä sulle, kyllä se jonain päivänä vielä löytyy kun eletään vuotta 2021!

Vierailija
62/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääketiedekään kaikkea tiedä eikä ymmärrä eikä osaa. Ei edes täällä Suomessa.

Edes erikoislääkärit eivät osaa Suomessa yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39-v, ja samoista vaivoista kärsinyt n. puoli vuotta. Olen täysin perusterve, mutta hemoglobiini on ollut poikkeuksellisen korkea vuoden verran, ja pulssi myös nopea. Erikoinen yhdistelmä, sillä jaksaisin vaikka mitä, mutta pulssin vuoksi väsähdän totaalisesti jo puolen tunnin liikunnan jälkeen. Minullakin oli selän jäykistymistä, mutta jumppasin sen kuntoon, sillä päättelin sen johtuvan huonosta asennosta. Vatsa oli turvonnut pinkeä välillä, mutta siihen auttoi muutaman kilon painonpudotus,vyötärönympärys 80 cm->70 cm ja loppui ylävatsavaivat. Lääkärin mukaan ei ole mitään vikaa ja luotan siihen.

Vierailija
64/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla joku suolisto-ongelma mikä aktivoituu rasituksessa? Suolitukos tai joku sellainen. Mahan turpoaminen voisi viitata siihen, että suolikaasut eivät pääse liikkumaan eteenpäin. Voi olla vaikutusta myös sillä, oletko syönyt ennen treenejä.

Ehkä, mutta miten kipu yläselässä selkärangassa ja hengitysvaikeus liittyy? Vatsan toiminnan kanssa minulla ei ennen tätä ole ollut ongelmia. Tutkinpa kuitenkin tätäkin vaihtoehtoa.

Ap

Kommentissa 26 näkyy olevan ainakin yksi mahdollinen syy yläselän kivun, hengitysvaikeuksien ja vatsan turvotuksen välillä. Kun vatsa turpoaa, se supistaa palleaa ja voi aiheuttaa ainakin hengitysvaikeuksia.

Vierailija
65/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut n. 3-kymppisestä asti hämäriä alaselän, jalkojen ja lantion kipuja. Urheileminen on hankalaa ja aktiivisuuteni onkin vähentynyt ja kiloja tullut. Yksi juoksuharrastus on, josta en luovu, vaikka olisi koko kroppa teipattu. Mulla on plantaarifaskiitti ja jotain epätasapainoja milloin minkäkin jalkojen/lantion lihasten osalta, mutta mitään selitystä tai apua en ole saanut, kun ei ole kuulemma sairaus. Nyt olen 39 ja raskaana. Nämä kivut on nyt potenssiin 10. En osaa auttaa, mutta halusin vain kertoa, että kaikenlaista kroonista voi iän myötä tulla suht nuorellakin.

Vierailija
66/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaa rintarangan fasettilukkoa. Itsellä aiheuttaa hengitysvaikeutta, hengitys ”jää vajaaksi”. Itselläni myös turvotusta vatsassa kun tuo vaiva pahimmillaan. Johtunee itselläni ainakin siitä että haukon henhkeä ja tulee nieltyä ilmaa.

Vierailija
67/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumaa veikkaisin. Se on autoimmuunisairaus kuten muutkin sairautesi (astma ja kilpirauhasen vajaatoiminta). Lähisukulaisellani on selkärankareuma ja rintaranka on niin luutunut, ettei se liiku lainkaan. Hän hengittää "vatsallaan", koska rintakehä ei liiku normaalisti. Se saattaisi aiheuttaa ahdistuksen tunteen ja vatsan turpeuden, kun keuhkot painuvat vatsaonteloon. Mene reumalääkärille.

Vierailija
68/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas valtavasti kaikista kommenteista! Kirjaan näitä teidän kokemuksia ja ehdotuksia ylös ja lähden listan kanssa jälleen lääkärini juttusille.

Selkä ja rintaranka on kuvattu (röntgen, magneetti ja ct) ja mitään poikkeavaa ei löydy. Selkäranka on hieman normaalia suorempi, luonnollinen notko ei ole kovin suuri.

Vatsa on ultrattu ja pois suljettu sappikivet ja muut.

Ruokavaliomuutoksia tein viime syksynä, kokeilin mm. syödä fodmapin mukaan. Ei apua. Vehnän jätin myös pois joksikin aikaa ja nyt kun olen sitä palautellut, en huomaa eroa olossa.

Kortisoliarvo on mitattu joskus pari vuotta sitten, silloin oli normaali. Ajattelinkin mittauttaa sen nyt uudestaan. Elämäntilanne on ollut melko stressaava viime vuodet, mutta nyt 1,5 v jo parempi tilanne, lukuun ottamatta näitä hengitys- ja turvotusongelmia, jotka tietysti kuormittavat myös henkisesti.

Omt-fyssarillakin olen käynyt. Ekasta kerrasta ei ollut selvää apua, joten en raaskinut maksaa uudestaan kallista käyntiä.. ehkä pitäisi käydä uudemman kerran.

Kun osaisikin valita, mihin seuraavaksi tuhlaisi rahaa… Turhauttaa, kun tili vaan tyhjenee ja olo pysyy samana.

Ap

Vierailija
69/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! En odottanut näinkään paljon vastauksia tai kiinnostusta. Olen erittäin ilahtunut.

Taustatiedot: nainen, 35 v, synnyttänyt, normaalipainoinen, astma (joka tasapainossa eikä kahden eri keuhkolääkärin mukaan ole selitys oireille), lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, poskiontelotulehdustaipumusta/tukkoisuutta

Refluksi pois suljettu tähystyksessä eikä ole koskaan ollut närästystä yms.

Kipu selässä tuntuu lapaluiden välissä, selkärangan kohdalla. Selkä jäykistyy aika pian liikunnan jälkeen. Rauhallinen kävely ja esim pilates eivät yleensä aiheuta mitään. Juoksu tai nopeatempoinen jumppa saa oireet aikaan.

Vatsan turvotus ja toimimattomuus alkaa yleensä vasta seuraavana päivänä. Turvotus on keskellä vatsaa ja ylävatsalla/pallean kohdalla.

Oireita kestää 1-2 päivää kunnes rauhoittuu pahin. Edelleen jää pieni kipu selkään ja vaikeus hengittää syvään ”loppuun saakka”.

Reumasta ei ollut puhetta. Miten se näkyy/todetaan?

Googlaan myös muut ehdottomanne taudit, kiitos.

Ap

Rintarangassasi taitaa olla jotain rakenteellista poikkeamaa. Skolioosi? Se voi lievänäkin aiheuttaa oireita. Onko sinulla autoummuuni kilpirauhasen vajaatoiminta?

Onko reumavasta-aineet testattu? Syötkö runsaasti sokeria?

Ei pitäisi olla poikkeamaa kuvien mukaan. En tiedä tuosta autoimmuunista. Aikoinaan olen saanut Thyroxin-lääkityksen rajalla olevien tht- ja t4v-arvojen ja oireiden perusteella ja lääkityksellä arvot pysyneet hyvinä.

Reumavasta-aineita ei ole tutkittu. Kysyn tästä lääkäriltä. Syön kohtuudella sokeria, lähinnä herkkupäivänä (kerran viikossa, joskus kaksi). Painoa kertyy minulle helposti, aineenvaihdunta on melko huono. Siksi katson tarkkaan mitä syön, varsinkin kun en voi enää liikkua normaalisti.

Ap

Vierailija
70/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko syntynyt keskosena? Oliko äitisi raskauden aikana aliravittu?

En ole eikä ollut aliravittu.

Ap

Vierailija
71/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! En odottanut näinkään paljon vastauksia tai kiinnostusta. Olen erittäin ilahtunut.

Taustatiedot: nainen, 35 v, synnyttänyt, normaalipainoinen, astma (joka tasapainossa eikä kahden eri keuhkolääkärin mukaan ole selitys oireille), lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, poskiontelotulehdustaipumusta/tukkoisuutta

Refluksi pois suljettu tähystyksessä eikä ole koskaan ollut närästystä yms.

Kipu selässä tuntuu lapaluiden välissä, selkärangan kohdalla. Selkä jäykistyy aika pian liikunnan jälkeen. Rauhallinen kävely ja esim pilates eivät yleensä aiheuta mitään. Juoksu tai nopeatempoinen jumppa saa oireet aikaan.

Vatsan turvotus ja toimimattomuus alkaa yleensä vasta seuraavana päivänä. Turvotus on keskellä vatsaa ja ylävatsalla/pallean kohdalla.

Oireita kestää 1-2 päivää kunnes rauhoittuu pahin. Edelleen jää pieni kipu selkään ja vaikeus hengittää syvään ”loppuun saakka”.

Reumasta ei ollut puhetta. Miten se näkyy/todetaan?

Googlaan myös muut ehdottomanne taudit, kiitos.

Ap

Rintarangassasi taitaa olla jotain rakenteellista poikkeamaa. Skolioosi? Se voi lievänäkin aiheuttaa oireita. Onko sinulla autoummuuni kilpirauhasen vajaatoiminta?

Onko reumavasta-aineet testattu? Syötkö runsaasti sokeria?

Ei pitäisi olla poikkeamaa kuvien mukaan. En tiedä tuosta autoimmuunista. Aikoinaan olen saanut Thyroxin-lääkityksen rajalla olevien tht- ja t4v-arvojen ja oireiden perusteella ja lääkityksellä arvot pysyneet hyvinä.

Reumavasta-aineita ei ole tutkittu. Kysyn tästä lääkäriltä. Syön kohtuudella sokeria, lähinnä herkkupäivänä (kerran viikossa, joskus kaksi). Painoa kertyy minulle helposti, aineenvaihdunta on melko huono. Siksi katson tarkkaan mitä syön, varsinkin kun en voi enää liikkua normaalisti.

Ap

Terveyskeskuslääkärit eivät osaa tunnistaa reumaa röntgenkuvista. Mene reumalääkärille.

Vierailija
72/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hel*etti lopeta rankempi liikunta! Luulisi että tämä tulisi kenelle tahansa järkevälle ihmiselle mieleen. Tosi kiva, että kuormitat terveydenhuollon palveluita jonkun pienen selkäjumin takia.

Ongelma on edelleen olemassa ilman rankkaa liikuntaakin, lievempänä vain. Tottakai olenkin jättänyt sen pois. Nyt eilen kokeilin pitkästä aikaa tietääkseni missä mennään.

Ei ole valitettavasti kyse pienestä selkäjumista, kun en ole 1,5 vuoteen voinut hengittää normaalisti.

Ja ihan yksityisellä on minut koko ajan hoidettu, joten älä huoli. :)

Ap

Vierailija
73/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa UFO-abduktion jälkitilalta.

Vierailija
74/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa UFO-abduktion jälkitilalta.

Ai olet nähnyt ufoja? Me muut ei olla.

Tsemppiä ap! Sinuna suuntaisin seuraavaksi sinne reumalääkärille.

Vierailija
75/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samankaltaisia oireita, diagnoosia en enää muista mutta kyse oli siitä että selkäranka oli melko kuivunut sisältä ja viimeiset ydin nesteet tihkuvat nikamien välistä kaikki rasitus pahensi tilaa.

Lisäksi kärsin yö ajan astmasta, eli astmakohtaukset tulevat levosta. Jotkin tosin myös rasituksen jälkeen. Eli kaksi kivaa juttua yhdessä.

Ehkä sinunkaan oireitasi ei pitäisi niputtaa yhteen, vaan niitä pitäisi tutkia erikseen.

76/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla lihasoireinen hashimoto. Siihen liittyy rasituksen siedon heikkeneminen, vatsavaivat ja lihaskivut. Muun muassa.

Tpoab kokeella ja kilpirauhasen ultralla selviää. Lääkärit eivät yleensä löydä hashimotoa ennen kuin se aiheuttaa vajaa- tai liikatoiminnan. Lihas- ja vatsaoireita eivät osaa yhdistää, eikä tuo näy välttämättä jos otetaan vain tsh ja t4v kuten yleensä.

Ääni tälle.

Kyllä lääketiede on vielä ihan lastenkengissä, jos vähän harvinaisempi sairaus kyseessä, niin lääkärit on sormi suussa.

Vierailija
77/79 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumahan se

Vierailija
78/79 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin selkärankareuman oireista: yleensä kipua alaselässä, herättää öisin ja pahimmillaan aamuisin ja helpottaa rasituksessa. Minulla päinvastoin: kipu yläselässä, ei vaivaa yöllä/aamulla ja aktivoituu rasituksessa. En siis reumaan oikein jaksa uskoa. Lisäksi rinta/selkä kuvattu niin monta kertaa ja kuvat tulkinneet eri röntgenlääkärit, kai joku olisi sentään huomannut jos olisi reumaan viittaavaa.

Ap

Vierailija
79/79 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasoireisesta hashimotosta löytyy jokunen juttu googlaamalla.  Minä mietin, onko mulla tämä. Kömpelyys ja lihasheikkous alkoivat kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosin myötä vuonna 2013. Eilen olin metsäisellä epätasaisella luontopolulla, ja piti pitää järven yli vievästä sillankaiteesta kiinni pelosta, että saattaisin kömpelyyttäni mulahtaa veteen.  Askeleita tuli vain vajaa 4000, tosin automatkat päälle tämä päivä menee huilaillessa.  Hiukan on apea mieli, kun entinen kepeäjalkainen soidenkulkija on mennyttä. Onneksi töihin ei enää tarvitse mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän