Miksei yksikään lääkäri keksi mikä minua vaivaa (fyysinen oire)?
Olen oireillut jo 1,5 vuotta ja ravannut valehtelematta 20 eri lääkärillä/fysioterapeutilla/osteopaatilla yms. On tutkittu, kuvattu, otettu verikokeita. Edelleen tilanne on se, että fyysisen rasituksen jälkeen kärsin kovasta särystä ja jäykkyydestä selässä, en saa hengitettyä kunnolla ja vatsani turpoaa. Oireet ovat vähäisempinä läsnä muulloinkin, kun rasituksen jälkeen. Kukaan ei ole osannut sanoa, mistä oikein on kyse.
Mitä voin tehdä? Kärsinkö lopun ikääni tästä tukalasta olosta? Voinko tehdä valituksen jonnekin? Käsittämätöntä, ettei Suomessa vuonna 2021 osata hoitaa yhtä normaalikuntoista ja selväjärkistä aikuista kuntoon!
Jos täällä on joku, jolla olisi pienintäkään aavistusta mistä oireet johtuvat tai vastaavaa kokemusta lääkäreiden epäonnistumisesta, kuulisin mielelläni. Olen epätoivoinen.
Kommentit (79)
Tarkennan vielä, että hengästyminen ja sykkeen nousu eli kohtuu raskas liikunta tuntuu olevan ongelma. Nykyisin siis. Aiemmin olen vuosia lenkkeillyt ja käynyt zumbassa jne. Nyt yhtäkkiä jokin estää sen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et kerro ikääsi, painoasi ja pituuttasi ja yli-/alipainoa. sukupuolikin olisi syytä tietä. eli nyt speksit kehiin, sitten vasta pysyy veikkailemaan.
Miten muka nuo "speksit" vaikuttavat kuvailemaani tautiin? Kun kerron sinulle himoitsemasi "speksit", seuraavaksi pyydät kuvaa tisseistä.
Huhujen mukaan jossain päin Hämettä muutama vuosikymmen sitten "bi-henkinen" mieslääkäri tunnusteli aina nuorten poikien peräreiän, vaikka kyseessä olisi ollut korvatulehdus, vesirokko jne.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! En odottanut näinkään paljon vastauksia tai kiinnostusta. Olen erittäin ilahtunut.
Taustatiedot: nainen, 35 v, synnyttänyt, normaalipainoinen, astma (joka tasapainossa eikä kahden eri keuhkolääkärin mukaan ole selitys oireille), lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, poskiontelotulehdustaipumusta/tukkoisuutta
Refluksi pois suljettu tähystyksessä eikä ole koskaan ollut närästystä yms.
Kipu selässä tuntuu lapaluiden välissä, selkärangan kohdalla. Selkä jäykistyy aika pian liikunnan jälkeen. Rauhallinen kävely ja esim pilates eivät yleensä aiheuta mitään. Juoksu tai nopeatempoinen jumppa saa oireet aikaan.
Vatsan turvotus ja toimimattomuus alkaa yleensä vasta seuraavana päivänä. Turvotus on keskellä vatsaa ja ylävatsalla/pallean kohdalla.
Oireita kestää 1-2 päivää kunnes rauhoittuu pahin. Edelleen jää pieni kipu selkään ja vaikeus hengittää syvään ”loppuun saakka”.
Reumasta ei ollut puhetta. Miten se näkyy/todetaan?
Googlaan myös muut ehdottomanne taudit, kiitos.
Ap
Jotain lihasjumia tämä varmaan on kun lihakset turpoavat rasituksesta ja hermot jäävät pinteeseen. Vatsan oireita en osaa selittää. Joku fysioterapeutti tai hieroja voisi ehkä auttaa. Särkylääkettä voisi myös kokeilla. Vaikka olen lääkäri niin en tähän hätään keksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Luulosairaus on paha tauti. Mutta jos olet käynyt noin monen lääkärin luona ja asiaa on seurattu pitkä aikaa niin eikö voi ajatella että tauti ei todennäköisesti ole tappava vaikka syytä ei löytyisikään.
Omalla kohdalla voin sanoa että selkä on jumissa kun olen käynyt salilla ja tehnyt jalkakyykkyä. En pidä asiaa sairautena vaikka ehkä pitäisi.
Luulotautia tämä ei ole. Minulla ei ole mielenterveysongelmia enkä kaipaa huomiota. Kipu on todellista ja näkyy esimerkiksi sykeseurannassa huonompana hengityksenä yön aikana.
Onko sinunkin vaikea hengittää jalkatreenin jälkeen? Niin, ettet jaksa puhua kuin lyhyitä lauseita ilman haukkomatta henkeä? Turpoaako vatsasi niin, ettet mahdu vaatteisiisi ja joudut olemaan ilman rintsikoita (jos olet naisoletettu)?
Lihasjumi on aivan normaalia. Tämä ei ole! Ei paljon lohduta, ettei tähän kuole, kun olo on tuskainen joka päivä ja muukin perhe siitä jo kärsii.
Ap
Turvotus aiheuttaa tuota jännittymistä keski ja yläselässä. Samat ongelmat lopettivat minun urheiluharrastukseni. Selän jännittyminen taas haittaa vatsan toimintaa ja kierre on valmis. Uniapnea voisi selittää tuon myös, mutta et ehkä ole tyypillisessä iässä. Koita kuitenkin poissulkea sekin. Minulla se oli vyyhdin päätekijä. Hengitysvaikeus johtunee siitä, että turvotus haittaa pallean toimintaa ja rintaranka menee jumiin selän myötä. Kokeile makuuta lattialla ja kirja selän alle lapaluiden tienoille tai alapuolelle, se avaa rintarankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et kerro ikääsi, painoasi ja pituuttasi ja yli-/alipainoa. sukupuolikin olisi syytä tietä. eli nyt speksit kehiin, sitten vasta pysyy veikkailemaan.
Miten muka nuo "speksit" vaikuttavat kuvailemaani tautiin? Kun kerron sinulle himoitsemasi "speksit", seuraavaksi pyydät kuvaa tisseistä.
Mikä on ongelmasi? Olen nainen, ja näköjään pikkasen älykkäämpää lajia kuin sinä, mouho.
Vertaa, mieti: jos olet 65 vee, ylipainoinen mies, koko ikäsi raksalla töissä ollut, entinen vapaapalokuntalainen versus 17-vuotias, synnyttämätön alipainoinen nainen, oireesi osoittavat ihan eri suuntaan. Jo se, onko sinulla ylipainoa, viittaa eri suuntaan kuin se, että olet normipainoinen, jolloin aika moni asia voidaan sulkea pois. Sulkea pois on se avaintermi. Poissulkeminen nopeutuu, kun tietää iän.
Pervo. En ota tähän keskusteluun enää osaa, et ole sitä ansainnut.
Tuo kommentti, johon viittasit, ei siis ollut minun. Minustakin speksit ovat olennaisia.
Ap
Voisko olla joku suolisto-ongelma mikä aktivoituu rasituksessa? Suolitukos tai joku sellainen. Mahan turpoaminen voisi viitata siihen, että suolikaasut eivät pääse liikkumaan eteenpäin. Voi olla vaikutusta myös sillä, oletko syönyt ennen treenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! En odottanut näinkään paljon vastauksia tai kiinnostusta. Olen erittäin ilahtunut.
Taustatiedot: nainen, 35 v, synnyttänyt, normaalipainoinen, astma (joka tasapainossa eikä kahden eri keuhkolääkärin mukaan ole selitys oireille), lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, poskiontelotulehdustaipumusta/tukkoisuutta
Kipu selässä tuntuu lapaluiden välissä, selkärangan kohdalla. Selkä jäykistyy aika pian liikunnan jälkeen. Rauhallinen kävely ja esim pilates eivät yleensä aiheuta mitään. Juoksu tai nopeatempoinen jumppa saa oireet aikaan.
Vatsan turvotus ja toimimattomuus alkaa yleensä vasta seuraavana päivänä. Turvotus on keskellä vatsaa ja ylävatsalla/pallean kohdalla.
Oireita kestää 1-2 päivää kunnes rauhoittuu pahin. Edelleen jää pieni kipu selkään ja vaikeus hengittää syvään ”loppuun saakka”.
Ap
Jotain lihasjumia tämä varmaan on kun lihakset turpoavat rasituksesta ja hermot jäävät pinteeseen. Vatsan oireita en osaa selittää. Joku fysioterapeutti tai hieroja voisi ehkä auttaa. Särkylääkettä voisi myös kokeilla. Vaikka olen lääkäri niin en tähän hätään keksi muuta.
Kiitos kun yritit! Eri hierojilla ja fysioterapeuteilla olen käynyt monta kertaa näiden 1,5 v aikana. Kukaan ei ole oikein löytänyt varsinaista ”kohtaa”, ongelmaa jota hoitaa. Rintarangan jäykkyydestä ovat kyllä maininneet.
Onko olemassa jotain erikoislääkäriä tällaiseen tapaukseen? Mitkä lääkärit tietävät hermotuksesta? Vagushermosta on joku minulle maininnut.
Fysiatrilla kävin kerran, käski tehdä rullauksia foam rollerilla ja teinkin tunnollisesti, mutta ei auttanut. Mietin, menisinkö uudestaan, kun se kuuluu työterveyshuoltoonkin eikä kustanna minulle mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla joku suolisto-ongelma mikä aktivoituu rasituksessa? Suolitukos tai joku sellainen. Mahan turpoaminen voisi viitata siihen, että suolikaasut eivät pääse liikkumaan eteenpäin. Voi olla vaikutusta myös sillä, oletko syönyt ennen treenejä.
Ehkä, mutta miten kipu yläselässä selkärangassa ja hengitysvaikeus liittyy? Vatsan toiminnan kanssa minulla ei ennen tätä ole ollut ongelmia. Tutkinpa kuitenkin tätäkin vaihtoehtoa.
Ap
Olen vanhemmiten havainnut ruoansulatuksen hidastuneen. Usein kivut - hiukan kuvailemasi kaltaiset- Liittyvät siihen. Voit myös kärsiä lievästä paniikkikohtauksesta.
Selkärangan viereisten lihasten hierominen voisi auttaa, vaikka syy ei poistu. Ei ole luulotautia missään nimessä.
Käytän ruoansulatusta edistäviä ruokia ym.
Diagnoosia en tuputa. Ei kuulu muittenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on huono juttu. Ei toi lääketiede muutenkaan niin kehittynyttä ole. Mulla oli pitkään hengenahdistusta ja lihassärkyä. Että lääkäri anto vaan ton ventoline laitteen ja sano kyllä se siitä. Töissä kävin ja muuta en sitten jaksanu. Viikonloppusin nukuin 15 tunnin öitä. Nyt kun oli tää pitkä hellejakso, niin kaikki oireet poissa. Oon pystyny käymään jopa juoksulenkillä. Mutta kauhulla odotan nyt kun ilmat viileni, niin miten tässä käy. On jo niin koleeta kun syksy ois.
Kuulostaa longcovidilta.
Mulla yskä parani vasta Montelukas -kuurin ja koronarokotteen seurauksena. Oletko hakenut rokotukset jo?
Onko ranka kuvattu? Skolioosi rintarangassa joka saa lihakset jumiin/nikamalukon joka kerta kun teet raskaampaa staattista liikuntaa? Oletko käynyt kokeneella OMT-fysioterapeutilla joka voisi manipuloida tuota kohtaa?
Minulle tuli joskus hengitysvaikeutta, jonka jotenkin paikallistin palleaan ja rintarankaa. Sain siihen apua olemalla selin makuulla ja laittamalla selän alle (lapaluiden alle) rullaksi taitellun kylpypyyhkeen ja viemällä kädet pitkälle pään taakse. Venytti ihanasti rintarankaa.
Joskus minulle tulee myös kipuilua yläselkääm, kipu on sellaista poltavaa ja hengittäminen sattuu. Näistä olen päässyt venyttelyillä eroon. Mistään liikunnasta en noita kipukohtauksia ole saanut, ilmaantuvat yllättäen.
Kuulostaa hieman minun stressi-refluksi-sairaudeltani. Minullakaan ei tähystyksen perusteella ole mitään ongelmaa, mutta minun refluksini aktivoituu ainoastaan urheillessa, pahimpia ovat juurikin juoksu (vatsa liikkuu ylös-alas) ja vatsalihaksilla rutistavat liikkeet pitkinä sarjoina (Esim hiihto). Mahani myös turpoaa helposti, jos syön mitään edes etäisesti epäterveellistä, kuten vehnää. Selkä minulla ei ole kipeä, mutta kalevalainen jäsenkorjaaja painaisi kerran lapaluiden tietämiltä ja refluksi oli hetken poissa. Tämä liittyi juuri vagushermoon, jota stressi kiristää.
Vitsi kun toivoisin sinun löytävän avun! En voi tietää onko sinulla refluksi, mutta sen sanon vielä, että minun refluksiani helpotti luontaistuotekaupasta saatavat suolahappokapselit.
Miulle tuli mieleen ensimmäisen kortisoli ja stressi!!!
Kaikki oireet täsmäisivät kortisolin liialliseen tuotantoon, varsinkin se että kaikkia oireita aktivoi raskas liikunta. Onko kortisolin tasoasi mitattu?
Onko elämässäsi nyt stressiä? Oletko traumataustainen?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sappikivet?
Joka tapauksessa rauhoittaisin nyt liikunnan sinuna niihin, jotka tuntuvat hyvältä. Oli syy mikä tahansa, kehosi koittaa kertoa sinulle, ettei nyt nämä raskaat liikunnat sovi!!!!
Tyrä, tulee esille vain kovemmassa rasituksessa. Taikka vatsalihakset erkaantuneet. Itse olen ollut vuosia ilman oikeaa diagnoosia. Ei vain löydy syytä vaikka mitä tutkittu ja tutkitaan. Olen joutunut jo pyörätuoliin. Ei paljoa naurata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelmasi? Olen nainen, ja näköjään pikkasen älykkäämpää lajia kuin sinä, mouho.
Vertaa, mieti: jos olet 65 vee, ylipainoinen mies, koko ikäsi raksalla töissä ollut, entinen vapaapalokuntalainen versus 17-vuotias, synnyttämätön alipainoinen nainen, oireesi osoittavat ihan eri suuntaan. Jo se, onko sinulla ylipainoa, viittaa eri suuntaan kuin se, että olet normipainoinen, jolloin aika moni asia voidaan sulkea pois. Sulkea pois on se avaintermi. Poissulkeminen nopeutuu, kun tietää iän.
Pervo. En ota tähän keskusteluun enää osaa, et ole sitä ansainnut.
Ei sinua täällä kukaan kaipaakaan.