Miksi niin harva tajuaa manipuloijien metkuja?
Tunnen muutaman henkilön, joita maallikko voisi kutsua ehkä narsisteiksi. Yhteistä heille on se, että he ovat hyvin suosittuja, verkostoituneita ja taitavia sosiaalisesti sekä manipuloivat jatkuvasti. Manipulointi on heille suorastaan sisäsyntyisen oloista, eivätkä ehkä tee sitä edes tahallaan, vaan se tulee ns. selkärangasta. He saattavat vähitellen tiputella epämukavan kuuloisia valheita kiusaamisen kohteestaan ja vääristelevät oikeitakin asioita siten, että kiusaamisen kohde joutuu epäedulliseen valoon. Miksi kukaan ulkopuolinen ei tajua sitä kuviota ennen kuin itse päätyvät saman henkilön uhreiksi?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja sitten nämä narsistit näkevät myös heti, jos joku ei ole heidän pompoteltavissaan, ja aloittavat hovinsa kanssa vihakampanjan tällaista ihmistä kohtaan. Kokemusta on.
Sama täällä. Mielestäni nämä hännystelijät ovat jopa halveksittavampia kuin itse psykopaatit.
Manipuloijalla isot verkostot, siellä on hyvä levitellä ikävää ihmisestä josta ei pidä, tai joka ei suostu hänen manipuloitavaksi.
Suurin osa ihmisistä haluaa lähtökohtaisesti uskoa toisista hyvää ja ovat sokeita selkeille varoitusmerkeille. Kyynikot taas epäilevät kaikkia. Itse olen melkoisen tiukka, lähipiiriin ei ole epärehellisillä pääsyä ja esimerkiksi, jos myyjä alkaa laskemaan päivänselvää luikuria myydäkseen jotain, teen täyskäännöksen ja menen toiseen liikkeeseen. Toisia ei tunnu "myyntipuheet" haittaavan lainkaan.
Näyteltyä ja aitoa ei voi verrata. Normaali empaattinen ihminen ei voi katsoa aitoja kohtauksia. Jos voit, sinulla ei ole empatiaa etkä ole terve. Ei liity mitenkään creepiys-asteikkoihin eikä tarvitse analysoida sen enempää.