Miksi niin harva tajuaa manipuloijien metkuja?
Tunnen muutaman henkilön, joita maallikko voisi kutsua ehkä narsisteiksi. Yhteistä heille on se, että he ovat hyvin suosittuja, verkostoituneita ja taitavia sosiaalisesti sekä manipuloivat jatkuvasti. Manipulointi on heille suorastaan sisäsyntyisen oloista, eivätkä ehkä tee sitä edes tahallaan, vaan se tulee ns. selkärangasta. He saattavat vähitellen tiputella epämukavan kuuloisia valheita kiusaamisen kohteestaan ja vääristelevät oikeitakin asioita siten, että kiusaamisen kohde joutuu epäedulliseen valoon. Miksi kukaan ulkopuolinen ei tajua sitä kuviota ennen kuin itse päätyvät saman henkilön uhreiksi?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Toisethan myös tykkää mennä mukavuusalueelta ulos... monessakin mielessä.
Narsismipiirteisten uhrit ovat poissa mukavuusalueelta erityisesti. Moni jaksaa ja sietää tilannetta vuodesta toiseen, sisukkaasti suorastaan. Mielestäni tämä mukavuusalue-näkökulma ei välttämättä liity narsismiin mitenkään, ainakaan siihen tekijään erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sivujuttu on sellainenkin, että heillä saattaa olla joku osin sairaan rajalla oleva kiinnostuksen kohde, kuten raaimpien rikosdekkareiden pakonomainen katselu tai lukeminen, Alibin tai minfon ym. intensiivinen lueskelu, kuolleiden eläinten täyttäminen tai niiden luurankojen keräileminen ym. Alan olla jotenkin kypsä tämän lajityypin ihmisiin, joita elämässäni olen kohdannut ihan läheisissä suhteissa paljon.
Mitäs pahaa noissa on?
Noissa ei ole itsessään mitään pahaa, mutta sattumalta ne tunnekylmimmät ihmiset harrastavatkin jotain creepympää. Keskivertoihminen ei mielellään esim. nylje eläimiä tai täytä niitä. Myös todella raaoista rikostapauksista kiinnostuminen ja niihin liittyvien kuvien lähes pakonomainen katselu kertoo siitä, että ainakaan eivät koe niitä epämukaviksi.
Ihminen tappoi ennen oman ruokansa ja se oli ihan fine, osaa tekee niin edelleen ja se on fine. Rikokset ja ihmisen mieli on kiinnostava aihe mistä sä voit tietää miltä siitä toisesta tuntuu niitä kuvia katsella? Katsoohan ihmiset kauhuelokuviakin eikä sitä pidetä mitenkään outona. Kyse on mielenkiintoista joitain aiheita kohtaan mutta ehkä juuri noiden asenteiden vuoksi moni ei edes kehtaa sanoa että tykkää jostain creepymmästä jos heti aletaan analysoimaan asiaa kieroon...
Joo, mutta tuo on erilaista. Sitä on jotenkin vaikea selittää. Se kiinnostus on ehkä tavallista ihmistä pakkomielteisempää ja siitä puuttuu empatia täysin. Esimerkiksi, jos minun täytyisi tappaa jokin eläin, haluaisin tehdä sen mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti. Nämä ei välttämättä. Samoin koen empatiaa rikosjutuissa uhreja kohtaan, nämä fanittaa sitä sarjamurhaajaa, tai etsii oikeutuksia pahoille teoille.
onko täällä jotenkin pakko levittää narsismista väärää tietoa? ei vauva palstalla narsismiksi kuvailtu yleensä ole sitä
Ap taitaa tarkoittaa narsistin hovia. Narsistin hovi koostuu "reppanoista" , ihmisistä jotka itsekin jotenkin hyötyy narsistista , esim. saa vallantunnetta kun uskaltaa kiusata narsistin vanavedessä. Yksin nämä ei uskalla tehdä mitään . Narsisti on samanlainen , tarvitsee hännystelijä joukon taakseen yksin on tutiseva haavanlehti. Näin myrkyllisten ihmisten kanssa ei saa olla ettei itsekin muutu samanlaiseksi. Kaiken takana on kateus , kateus ja kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kaikki tuollaista kuvailemaasi tekee. Narsismista kärsivät vahingoittaa lähinnä sattumanvaraisesti niin sanotusti heidän mielessään joutuvat vahingoittamaan sinua ja heistä aistii sellaista katkonaista itsetuntoa. He ei itse edes tajua kuviota josta he ja muut heidän ympärillä kärsii ja siitä syystä kärsivätkin.
Eli ei kannata kenenkään kanssa olla tekemisissä.
Se on ihan ok sanonta että taidetta ja ihmisiä kannattaa ihailla kaukaa.
Useimmiten narsistit menestyy. Huipulla tulee! Pahuuden kanssa sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa tarkoittaa narsistin hovia. Narsistin hovi koostuu "reppanoista" , ihmisistä jotka itsekin jotenkin hyötyy narsistista , esim. saa vallantunnetta kun uskaltaa kiusata narsistin vanavedessä. Yksin nämä ei uskalla tehdä mitään . Narsisti on samanlainen , tarvitsee hännystelijä joukon taakseen yksin on tutiseva haavanlehti. Näin myrkyllisten ihmisten kanssa ei saa olla ettei itsekin muutu samanlaiseksi. Kaiken takana on kateus , kateus ja kateus.
Hovi saattaa myös vaihtua. Tänään olet kaveri ja huomenna sinut haukutaan pystyyn, etkä edes tiedä miksi.
Samasta syystä kuin eivät tajua esim. että koronaviruksen torjuntaan liittyviä hygieniaohjeita ja turvavälejä pitää noudattaa. Aina ja kaikkialla eikä pelkästään silloin kun se on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin eivät tajua esim. että koronaviruksen torjuntaan liittyviä hygieniaohjeita ja turvavälejä pitää noudattaa. Aina ja kaikkialla eikä pelkästään silloin kun se on helppoa.
Ja höphöpö. Narsisti juuri valvoo tällaisia heppoisia sääntöjä jotta pääsee ylentämään itseään ja käyttämään auktoriteettia sielläkin missä hänelle sitä ei ole annettu. Koronakyttääjä on nimenomaan narsisti. Rajaton ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin tuollaisten olemisen maapallolla vasta, kun lapseni alakoululuokalle ilmaantui sellainen.
Ajan mittaan huomasin, että oli kopio äidistään. (vaikka sanoi aina äitinsä olevan hullu ja kärsi äitinsä ilkeydestä itseään kohtaan, toisti itse täsmälleen samaa kaavaa. Hän oli äitinsä onhokki lapsistaan.)
Ei meillä juuri mitään omaa olekaan, kaikki on geeniperimää joko suoraan omilta vanhemmilta tai sitten sieltä kaukaisemmilta sukupolvilta. Jos luonnetta ja käyttäytymistä tarkkaillaan, niin huomaan, että minä olen isäni kopio, kun taas siskoni on äitini kopio - siis siinä, kuinka suhtaudumme asioihin ja käyttäydymme.
Olemme siskoni kanssa todella erilaiset käytökseltämme, kun taas ulkonäöltämme olemme niin samannäköisiä, että joku on joskus tunnistanut meidät sisaruksiksi pelkästään ulkonäön perusteella, vaikka ei ole meitä yhdessä milloinkaan nähnytkään tai tiennyt meidän olevan sisaruksia.
Joskus olen tänne johonkin ketjuun kirjoittanut, jotta jos tahtoo tietää, millainen koko elämän mittainen suhde tulee puolison kanssa olemaan, niin kannattaa katsoa puolisoehdokkaan vanhempia, jotta millainen elämä heillä on ollut.
Nuorena tällaista ei tosin tule edes miettineeksi eikä sitä ota uskoakseen, mutta kun ikää tulee lisää, niin tämä asia tulee vahvemmin esille.
Tuossa on kyllä perää. Mutta minä haluaisin nähdä asian positiivisemmassa valossa. Raamatussakin kerrotaan jotenkin tähän tapaan että minä kostan isien pahat teot...Oliko niin että kolmanteen ja neljänteen polveen. Jokainen sukupolvi kuitenkin korjaa jotakin.
Ahdistavaa sinänsä että lasteni serkkujen äiti on myös tuollainen ja tyttärensä. Kohteina omat lapseni. Mutta ovat jo aikuisia ja paljon paremmin pärjänneet sen porukan kanssa kuin minä. Voisko sukulaisuudesta siis olla hyötyäkin tässä tapauksessa. Minähän en ole kuin lapsilleni sukua ja siksi en varmaan kykene ymmärtämään vieraan mentaliteettia. Säälittää vaan niiden serkkujen ahdistuneisuus nuorina aikuisina kun saivat sellaiset eväät. Ja haluaisin itsekin osata toimia paremmin. Ehkä kuitenkin viisainta pysyä kaukana ja olla viileän kohtelias.
Viehtymys kauhuelokuviin, murhiin, ruumiinavauksiin ynnä muihin on turvallisuuskysymys.
Minä voin katsella kamalia kuvia, lukea kummitustarinoita, katsella kauhuelokuvia ynnä muita.
Mutta pelkään pimeää (asun haja-asutusalueella), pidän ovet lukittuina enkä todellakaan mene ulos enää silloin kun hämärtää, saati jos on pimeää. Pelkään ihmisjoukoissa, sivukaduilla, ihmisryhmiä jne.
Joo. Ja sitten nämä narsistit näkevät myös heti, jos joku ei ole heidän pompoteltavissaan, ja aloittavat hovinsa kanssa vihakampanjan tällaista ihmistä kohtaan. Kokemusta on.
Tunnistan siskoni tuosta 100%. Aika pelottava tapaus.
Olin narsistin ja manipuloijan uhri. En tajunnut tilannettani ennen kuin hyvä ystäväni sanoi minulle suorat sanat "Ulla (nimi muutettu), sä et naura enää koskaan". Siltikin tarvittiin vielä se ensimmäinen ja viimeinen lyönti ennen kuin tajusin tilanteeni ja lähdin.
Lähtöni jälkeenkin hän vielä kiusasi minua ja vaati rahansa takaisin kaikesta mitä oli mulle ostanut esim yhteiset ruoat, matkat ja bensat. Kävin pankissa nostamassa rahat ja ladoin 'tiskiin'. Sen jälkeen pääsin hänestä eroon vaikka koittikin palauttaa mulle rahat - en suostunut ottamaan vastaan koska olisin sitten taas ollut veloissa hänelle.
Vielä kerran erehdyin nousemaan hänen autoonsa kun hän halusi jutella, sillä matkalla hän koitti tappaa meidät molemmat ajamalla päin alikulun seiniä. Olen onnellinen ollessani hengissä.
Uskon, että sivulliset tai sinä itse, et näe tilannetta muuta kuin normaalina ellei sinulla/heillä ole kokemusta narsistista/manipuloijasta. Nyt näen narsisteja ja manipuloijia kaikkialla, niitähän löytyy - toiset eivät ole niin pahoja kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja sitten nämä narsistit näkevät myös heti, jos joku ei ole heidän pompoteltavissaan, ja aloittavat hovinsa kanssa vihakampanjan tällaista ihmistä kohtaan. Kokemusta on.
Näin on. Miksi nämä ihmiset eivät voi elää omaa elämäänsä vaan lähdetään muita mustamaalaamaan.
Narsismi ja terve itserakkaus (mikä lie onkaan oikea termi mutta tajuatte varmaan) ovat täysin eri asioita. Narsisti voi saada paljin tuhoa aikaan, ja täällä joku muukin hyvin sanoi, että yleensä ihminen ajattelee ensin pelkkää hyvää muista ainakin lähtökohtaisesti. Pari narsistia olen tavannut ja näitä, joita jotkut pitävät narsisteina. Nämä muka narsistit eivät kyllä yllä ihan narsismin tasolle, ainakaan vielä. Tiedättehän sen sanonnan kun mies tai nainen sanoo eksäänsä narsistiksi. Voi ollakin, mutta hyvin taitavaa narsistia ei ehkä tunnista helposti tai heti. Myös naristin kanssa olleilla voi kestää myöntää, että ovat olleet puhtaan narsistin kanssa. Lapsena sanoin narsisseja vahingossa narsisteiksi… Kukat kyllä ovat nättejä, eli narsissit eikä narsistit 😀
Suvuissa noita on, jos olet uhri niin joudut pitämään etäisyyttä sukulaisiin joiden kanssa manipuloija on tekemisissä. Sieltä saa välikäsien kautta sitä kaunaa niskaansa tahtomattaan, että parempi sulloin pitää välimatkaa. Manipuloijan lonkerot on syvällä.
Näen sen niin, että monet ovat eläneet turvassa, eivätkä tunnista narsisteja ja manipulointia. Sehän on hyvä, tavallaan, kunhan eivät joudu tekemisiin pahuuden kanssa.
Kauhuelokuvissa on maskeerattuja hahmot ja näyteltyjä ne kohtaukset. Tietyt henkilöt tykkäävät katsella oikeita ruumiiden kuvia jne. Ymmärsin sitä pitkään, mutta mielessäni ihmettelin. Heitä kaikkia ymmärsin, mutta lopulta he käänsivät sen kiusaamisensa minuun, jolloin samassa yhteydessä huomasin sen manipulointitaipumuksen ja valehtelun itsekin entistäkin selvemmin (olin esim. samassa isommassa tuttavapiirissä ja kuulin jossain tilanteessa, kun kohteensa selän takana puhuivat täyttä valhetta tai pahasti vääristeltyä totuutta muista).