Sana"gallup"
Paina yläpeukkua jos vasemmanpuoleinen sana/sanapari on mielestäsi oikein kirjoitettu, alapeukkua jos oikeanpuolimmainen.
Aloitan
tamponi vai tampooni?
Kommentit (126)
Nokian Romanian-tehdas Nokian Romanian tehdas
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:56"]haltia haltija
[/quote]
Riippuu. "Auton haltia" vai taruolento haltija.
Molemmat on oikein , haltia ja haltija, kielitoimiston mukaan. Itse miellän että haltia on taruolento ja autolla on haltija, onhan sillä myös omistaja
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:21"]juuri - juurikin
[/quote]
Molemmat ovat oikein, tarkoittavat vain hieman eri asioita.
[/quote]
Juuri on normaali muoto ja juurikin on ärsyttävä muotitaivutus samasta sanasta. Tuota kin-päätettä ei tarvita mihinkään. "Juuri sen vuoksi aioin soittaa sinulle" vs. "juurikin sen vuoksi aioin soittaa sinulle". Ei mitään eroa merkityksessä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:55"]
Tunnettuus tunnettavuus
[/quote]
Mikä tässä on oikein? Niin iso osa on vastannut tunnettavuus, mutta mä olen aina ollut siinä käsityksessä että tunnettuus olisi oikein, vaikka se kuulostaakin todella oudolta.
[/quote]
Niin osaisko joku kertoa miten tämä menee? Joku on miinustanut, mutta kun se ei oikein kerro mitään.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:25"]Suomen kieli - suomen kieli
[/quote]
Tarkalleen molemmat ovat tässä esimerkissä oikein, sillä virkkeen alussa suomi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
[/quote]
Olipa hienosti pädetty kun JOKAINEN sana kirjoitetaan virkkeen alussa isolla alkukirjaimella :D
[/quote]
Niin, siksi tämä sanapari ei toiminutkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:55"]
Tunnettuus tunnettavuus
[/quote]
Mikä tässä on oikein? Niin iso osa on vastannut tunnettavuus, mutta mä olen aina ollut siinä käsityksessä että tunnettuus olisi oikein, vaikka se kuulostaakin todella oudolta.
[/quote]
Tunnettuus on oikein. Samoin esimerkiksi henkilöys on oikein, vaikka useimmat käyttävät sanaa henkilöllisyys.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:55"]
Tunnettuus tunnettavuus
[/quote]
[/quote]
Tunnettuus on oikein. Samoin esimerkiksi henkilöys on oikein, vaikka useimmat käyttävät sanaa henkilöllisyys.
[/quote]
Kiitos! Näin arvelinkin, siitä huolimatta että tunnettuus kuulostaa mielestäni tosi oudolta.
joutuu googlata - joutuu googlaamaan
lihoa - lihota