Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tv:ssä haastateltava sanoo haastattelun päätteeksi KIITOS?

Vierailija
29.07.2014 |

Haastattelija, siis toimittaja päättää haastattelun ja sanoo esim. " työministeri Kanerva, kiitos haastattelusta". Ja sitten Kanerva sanoo perään, että KIITOS. Mistä haastateltava tässä oikein kiittää?? Eikö kuuluisi sanoa, että  OLE HYVÄ?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:31"]

Miksi sitten haastateltavat vastavat jokaiseen kysymykseen sanomalla ensimmäiseksi no?

[/quote]

Aivan! Kerran laskin, kuinka eräs perussuomalainen sanoi haastattelun aikana ( max. 1 min) kolmetoista kertaa " niin tota noin".

Vierailija
22/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden kiitosten kanssa on oltava varovainen. Jokainen suomalainen on syntymassa saanut tietyn maaran kiitoksia joiden on riitettava loppuelamaksi. On oltava hyvin varovainen ja kaytettava niita vain pakon edessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:31"]

Miksi sitten haastateltavat vastavat jokaiseen kysymykseen sanomalla ensimmäiseksi no?

[/quote]

Aivan! Kerran laskin, kuinka eräs perussuomalainen sanoi haastattelun aikana ( max. 1 min) kolmetoista kertaa " niin tota noin".

[/quote]

Antaa aikaa ajatella.

Vierailija
24/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:10"]

Haastattelija, siis toimittaja päättää haastattelun ja sanoo esim. " työministeri Kanerva, kiitos haastattelusta". Ja sitten Kanerva sanoo perään, että KIITOS. Mistä haastateltava tässä oikein kiittää?? Eikö kuuluisi sanoa, että  OLE HYVÄ?

[/quote]

Ei. Kiitos on juuri se oikea sana tässä tilanteessa. 

[/quote]

Kerrotko mistä siinä kiitetään?

[/quote]

Siinä kiitetään tilaisuudesta saada oma mielipiteensä / näkemyksensä jne. kuuluviin. Kiitos kun kuuntelit minua ja annat minulle tämän hetken valokeilassa. 

Vierailija
25/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon jatkuvasti kiitos milloin mistäkin pienestä ja isommasta asiasta ihan vain kohteliaisuuttani.

Vierailija
26/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä vastata että ole hyvä, aivan kuin polleana olisi antanut toimittajalle jotain ihmeellistä saamatta vastineeksi mitään! Se se vasta tökeröltä kuulostaa, kun joku juntti sanoo vastaavassa tilanteessa, että "ole hyvä".  Kiitos tarkoittaa tuossa yhteydessä sitä, että on itsekin saanut jotain, eli selittää näkemyksiään, on tullut kuulluksi. Se, että molemmat tuossa tilanteessa kiittävät, on kohteliasta. 

Vierailija
27/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt usein samaa ja tullut siihen tulokseen, että kai se on vain ihmeellinen tapa.

Vierailija
28/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:50"]

Mä olen miettinyt usein samaa ja tullut siihen tulokseen, että kai se on vain ihmeellinen tapa.

[/quote]

Täytyy olla joku suomalainen tapa kun eivät tuolla suuressa maailmassa näin tee. Mun mielestä ei kuulu sanoa mitään kun ei mitään siinä saakaan vaan vain antaa...

Vierailija
29/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:24"]

Kiitokseen voi aina vastata kiitoksella, se on kohtelias tapa. Ole hyvä sanotaan silloin kun toinen selkeästi antaa jotain. Haastattelu ei mun mielestä ole sellainen, että toinen saisi haastattelun ja toinen antaisi, vaan siinä keskustellaan yhdessä ja lopuksi kumpikin kiittää toista keskustelusta. Haastattelija kiittää haastattelusta ja toinen vastaa, että kiitos kun haastattelit minua (eli olin tarpeeksi kiinnostava, että minua pyydettiin tähän haastatteluun). Englannin kielessä kuulee usein sanottavan: "Thanks for coming for this show" mihin toinen vastaa "Thanks for having me". Eli haastateltava kiittelee, että kelpasi vieraaksi show´hun. 

[/quote]

Kiitokseen ei todellakaan voi vastata aina kiitoksella. Kadulla kuulin keskustelun, jossa ulkkarimies kysyi mansikanmyyjältä tietä, tyttö neuvoi, mies kiitti Thank you ja tyttö kiitti myös Thank you. Kuulosti kyllä ihan pöljältä. Monet ulkomaalaiset muuten ihmettelevät tätä suomalaista olehyvä= kiitos -meininkiä.

[/quote]

Herranenaika, nyt painokoneet seis ja Käytöksen Kultainen Kirja (KKK) uudelleenpainantaan, koska joku ULKKARI ihmetteli meidän kiitos-kiitos- tapaa?! Älä nyt sano että oli ihan hämmentynyt ja ihan laumanakin olet tätä hämmennystä tavannut?!

Ja Stubb vaan juoksee vaikka ulkkarit on täällä ihmeissään? Miksei se tee mitään?! Ulkkarit nauraa meille, ne nauraa!

Vierailija
30/37 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:50"]

[/quote]

Täytyy olla joku suomalainen tapa kun eivät tuolla suuressa maailmassa näin tee. Mun mielestä ei kuulu sanoa mitään kun ei mitään siinä saakaan vaan vain antaa...

[/quote]

Nää keskustelut kääntyy kyllä aina niin päälaelleen. Kun joku kysyy, miksi haastateltava kiittelee, niin kohta todetaan, että kyllä suomalaiset on typeriä, kun ovat jatkuvasti kiittelemässä ja ihan turhaan. Eka kerran kun kuulen, että suomalaiset on liian kohteliasta kansaa!

Vierailija
31/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin tuota joskus ollessani vaateliikkeessä myyjänä kun tilanne on tämä 

Asiakas: Kiitos hyvästä palvelusta!

Myyjä: Kiitos!

Mitä muuta siihen voi sanoa? Pakko jotain sanoa, hiljaa oleminen vasta kuulostaa hölmöltä.Ole hyvä kuulostaa tosi väärältä, ole hyvä-lausahdus sopii paremminkin mielestäni jos annetaan jotain konkreettista, materiaa jne. mutta esim. tunne tai palvelu niin tuo ei vaan sovi vastaukseksi.

Itse päädyin siihen että myyjä kiittää asiakasta siitä että tämä ääneen antoi kiitosta palvelusta.

Vierailija
32/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:00"]

Mitä muuta siihen voi sanoa? Pakko jotain sanoa, hiljaa oleminen vasta kuulostaa hölmöltä.Ole hyvä kuulostaa tosi väärältä, ole hyvä-lausahdus sopii paremminkin mielestäni jos annetaan jotain konkreettista, materiaa jne. mutta esim. tunne tai palvelu niin tuo ei vaan sovi vastaukseksi.

Itse päädyin siihen että myyjä kiittää asiakasta siitä että tämä ääneen antoi kiitosta palvelusta.

[/quote]

Voit myös sanoa: Kiitos ja tervetuloa uudelleen!

Vierailija
33/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:00"]

[/quote]

Voit myös sanoa: Kiitos ja tervetuloa uudelleen!

[/quote]

No tämä sopii jos olet kassalla, mutta jos palvelet muualla liikkeessä niin ei oikein sovi toivottaa tervetulleeksi. Se sanotaan vasta kun asiakas on lähdössä. Näin itse ajattelen.

Vierailija
34/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein haastateltavat antavat haastatteluita myös mainostaakseen itseään/puoluettaan/ajamaansa asiaa/levyään/kirjaansa/ohjelmaansa, joten näissä tilanteissa on mun mielestä erittäin loogista kiittää. Jos haastateltava on tavis tai asiantuntija jolla ei ole mitään myytävää, niin onhan se silti kohteliasta kiittää asian kuuntelemisesta tai vaikka keskustelusta.

Vierailija
35/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:07"]

Aika usein haastateltavat antavat haastatteluita myös mainostaakseen itseään/puoluettaan/ajamaansa asiaa/levyään/kirjaansa/ohjelmaansa, joten näissä tilanteissa on mun mielestä erittäin loogista kiittää. Jos haastateltava on tavis tai asiantuntija jolla ei ole mitään myytävää, niin onhan se silti kohteliasta kiittää asian kuuntelemisesta tai vaikka keskustelusta.

No kun ne sanoiskin , että kiitos kun kuuntelit tai kiitos keskustelusta. Sanovat vaan aina nopeasti toimittajan kiitoksen perään kiitos, joten ihan hölmö olo tulee kun miettii, että mistä tuo tuossa nyt kiittelee.

[/quote]

Vierailija
36/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä.

Vierailija
37/37 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kiitos kiittämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi