Miten käytännössä säästät?
Setelit patjan alle, kolikot taskunpohjalta lippaaseen, automaattinen tilisiirto palkkapäivänä toiselle tilille, korttiostosta automaattisesti tietty euromäärä, tms vai joku muu tapa?
Itse en aktiivisesti säästä, mutta päivää ennen palkkapäivää siirrän säästyneet rahat rahastoihin tai osakkeisiin. Nyt kun lapset on jo aikuisia, rahaa jää hyvinkin
Kommentit (8)
Olen tietoinen laskuista ja niiden eräpäivistä. Vuositasolla isoimmat kulut merkkaan ylös, etteivät yllätä. Näin en ole joutunut paniikissa lainailemaan rahoittaakseni elämistä. Lisäksi siirtyy kaksi päivää palkkapäivän jälkeen eri pankkiin tililleni vakiosumma, joka on tällä hetkellä reilut 20% nettopalkastani.
Heti palkkapäivänä siirrän 40 % palkasta hieman eri tileille. On puskuritili, asp, rahasto ja sijoitukset. Niinä kuukausina, kun tiedän odottaa jotain isompaa, tavallisesta poikkeavaa menoerää, on säästösumma pienempi. Jos tulee jotain yllättävää säästöön laiton jälkeen, makselen sen puskuritililtä.
Joka kuukausi menee 100€ säästötilille ja on myös epossu eli kun maksan kortilla niin säästötilille menee 5e. Joka kuukausi menee maltilliseen rahastoon 75e.
Edellisestä palkasta jääneet ylimääräiset aina palkkapäivänä säästötilille.
Rahastoihin menee joka kk 70+100+300€ eli 470€ yhteensä. Ehkä kerran vuodessa ostan 1000-2000€:lla osakkeita. Välillä tekisi mieli lopettaa ainainen säästäminen mutta kai se on pakko niin kauan kuin on töitä. Nimittäin jos ei ole töitä niin säästöt hupenee äkkiä… Olispa joskus täysin huoleton tilanne rahan kanssa!
Ap ja joku muukin tekee samoin kun mä. Päivää ennen palkkapäivää siirrän ylimääräiset säästötilille (en rahastoon, kun kerään käsirahaa asuntoa varten ja raha pitää saada käyttöön nopeasti. En voi silloin odottaa parempia tuottoja). Eli jos tilillä on viimeisenä päivänä vaikka 765€, siirrän 600 ja käyttötilille jää 165€ siltä varalta ettei palkka tulekaan kuten pitää. S-bonukset laitan rohkea-rahastoon, käyttötilillä pidän reilun satasen hätävarana.
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä palkasta jääneet ylimääräiset aina palkkapäivänä säästötilille.
Teen ihan samoin eli käyttämättömät rahat säästötilille. Korona-aikaan on jäänyt joka kuukausi säästöön.
Palkkapäivinä menee 200-600 euroa säästötilille riippuen onko samassa kuussa esim. sähkölasku tai muita menoja. Olen laskenut budjetin vuosiksi eteenpäin ja tiedän aina etukäteen laskujen ym määrän.