Menisittekö vauvan saaneeseen perheeseen kylään heti?
Todella hassu kysymys, tiedän, mutta olisi todella mielenkiintoista kuulla mielipiteitä!
Mieheni veli vaimoineen on saamassa ensimmäisen lapsensa lähiviikkoina. Mies joutuu lähtemään pois paikkakunnalta muutamaksi päiväksi, ja hän murehti sitä, että jos se sattuu juuri samaan ajankohtaan.
Sanoin miehelle, että tuskin siinä mitään ongelmaa on, kun eihän hän varmaan aivan samantien pääse vauvaa katsomaan.
Selvisi, että mies oli ajatellut menevänsä heille heti samana päivänä kun ovat tulleet sairaalasta kotiin. Sanoin miehelle, että meidän pitäisi odottaa ja katsoa mikä heidän tilanteensa on, ja että veljen vaimo saattaa olla väsynyt ja kipeä. Sanoin, että olisi todennäköisesti syytä antaa heidän levätä ja asettautua ainakin pari päivää ihan keskenään, ja ettei olisi kohteliasta asettaa etenkään veljen vaimoa siihen tilanteeseen, että hän joutuu emännöimään vieraita välittömästi sairaalasta kotiuduttuaan. Ja muutenkin korona-aika ja vastasyntyneen haavoittuvuus kaikenlaisille pöpöille yms...
Mies sanoi, että asenteeni on kylmä ja epäkunnioittava. Hän sanoo haluavansa olla veljensä apuna ja tukena. Minä sanoin, että minusta minnekään vasta lapsen saaneeseen perheeseen ei mennä ennen kuin lapsen äiti näyttää vihreää valoa, ja että äiti on ylipäätään se, jonka sana painaa tässä asiassa eniten, sillä hänhän sen fyysisen rääkin käy läpi. Mies ei kuulemma aio kuunnella asiassa minua, vaan mennä heille välittömästi kun auto on pysähtynyt pihaan. Hänen mielestään kälyni ei tarvitse mitään emännöidä, jos hän vain menee heille hengailemaan.
Jos itse olisin tuossa tilanteessa, en kyllä tykkäisi yhtään, jos meille paukkaisi miehen perheenjäseniä ennen kuin olen ehtinyt yhtään levätä ja sopeutua uuteen tilanteeseen. Minua hirvittää ajatus siitä, että mies menee todennäköisesti umpiväsyneen ja muutenkin pöllämystyneen kälyni vaivoiksi. Lisäksi minusta varmaan tuntuisi siltä, että häiritsen pariskunnan ainutlaatuista hetkeä. :(
Mutta olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä teiltä joilla on lapsia. Ottaisitteko/olisitteko ottaneet samana päivänä saapuvat vieraat avosylin vastaan?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Voihan mies ja veljensä mennä vaikka baariin yhdessä. Juhlan paikka ja terassit auki eikä olla tuoreen äidin riesana.
Ja tuoda koronan mukanaan kotiin. Meillä ei kävisi kukaan näin korona-aikaan.
Meidän vauva on nyt pari viikkoinen ja tapaa ensimmäisiä vieraitaan. Ei todellakaan haluttu ketään kotiin ensimmäisinä päivinä, vaan haluttiin tutustua toisiimme rauhassa. Pari ensimmäistä päivää oli muutenkin sellaista hakemista vielä vauvan hoidonkin suhteen, että ei siihen halunnut ketään säätämään. Nyt korona-aikaan ei todellakaan halua altistaa vauvaa millekään pöpöille.
Suurin tuki ja apu on nyt antaa heille tilaa ja rauhaa eikä painostaa vierailuihin. Voihan veljekset jutella puhelimessa vaikka sillä aikaa kun synnyttänyt äiti ja vauva nukkuvat. Sitten kun on ensimmäisen vierailun aika, se on hyvä pitää lyhyenä, noin tunti maksimissaan ja sitten jo pitää päästää perhe omiin oloihin lepäämään. Ja tietenkin kahvipullat viedään tuliaisena.
Ei vauvaperheeseen kylään ennen kuin kutsutaan! Varsinkaan korona-aikana eikä edes ilman koronaa. Siellä vauvaperheessä on kuitenkin äiti, jonka alapää voi olla edelleen tohjona, rinnat kipeät ja muutenkin väsynyt eikä jaksa / pysty kestitä vieraita. Lisäksi siellä on pieni vauva, jolle ei ole kehittynyt vielä yhtään minkään laista vastustuskykyä mitään pöpöjä vastaan. Ja sitten siellä on mahdollisesti ihan pihalla oleva hössöttävä isä. Ja uusi perhe, joka vasta opettelee ja etsii uusia rutiineja uudessa elämäntilanteessa.
Minusta koronavaara on se syy olla menemättä. Olisi todella ikävää jos vastasyntyneen vanhemmat sairastuisivat. Ja vaikka virus tuskin sairastuttaa vauvaa näkyvästi, se voi tehdä neurologista tuhoa vauvan aivoissa.
En menisi varmaan vuoteen kylään jos joku saisi vauvan.
Mä en olis päästänyt sisään jos joku torvelo ois luullut tulevansa heti.
Ot mutta jännästi sairaalaankin tuli niiltä etäisimmiltä sukulaisilta viestejä että he voisivat tästä samantien lähteä tulemaan katsomaan vauvaa. Siis mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu. Uskoivat kyllä kun sanoin että oottakaa kutsua vaan.
Olen itse ollut pahassakin kunnossa (en synnytyksen takia) ja yllätysvieraat oli viimeinen, mitä kaipasin! Olin niin väsynyt, etten jaksanut sosiaalisia tilanteita yhtään ja kamalaa oli sekin jos vieraat puhuivat kovaan ääneen, se sattui fyysisesti korviin ja päähän. Voin vain kuvitella, mitä se olisi ollut jos olisi vielä vauva ollut siinä tilanteessa, alakerta tohjona ja hormonimyrskyt päällä. Ap, köytä miehesi vaikka patteriin, ettei mene häiritsemään toisten toipumista ja opettelua!
Poikani perhe sai vauvan. Haettiin vauva, äiti ja isä sairaalasta kotiin ja istuskeltiin heillä hetki vauvaa katsomassa. Kysyttiin tarvitseeko autokyytiä sairaalasta kotiin. Kun oltiin perillä, niin ei oltaisi menty sisälle kotiin jolleivat he olisi meitä pyytäneet. Siltikin kysyin, että haluatteko oikeasti, että voidaan kyllä tulla myöhemminkin hyvin. Halusivat käymään. Heti, kun vauva oli pari viikkoinen alkoivat liikkumaan vauvan kanssa kylissä kavereidensa luona, joilla myös saman ikäisiä vauveleita. Nyt vauva on vajaa 3 kuukautta ja ovat olleet kiertelemässä Suomea. Asennekysymys.
Kerran menin kun kutsuttiin, mutta oma-aloitteisesti en ole tunkemassa.
Olen täysin samaa mieltä, että ei kylään ennen kuin on kutsuttu/sanottu että saa tulla.
Samaan aikaan ihmettelen miksi kaikki äidit täällä ajattelee, että olisi heidän velvollisuus kestitä ketään? Osaa isäkin laittaa kahvit ja meidän suvussa ei kellekään tulisi mieleenkään tulla vauvaperheeseen ilman tuomisia/rotinoita.
Odottaisin kutsua, mutta ilmaisisin toiveeni nähdä vauva mahdollisimman nopeasti. Samalla painottaisin, etten odota mitään emännöintiä, vaan olen mielelläni auttamassa perhettä ihan missä he vaan tarvitsevat apua.
En todellakaan menisi. Enkä itse haluaisi edes lapsen isovanhempia kylään noin aikaisin. Läheisimpien ystävien vauvoja olen käynyt katsomassa noin 2 viikon iässä ja tiedän että kyseiset äidit kertoisivat minulle suoraan jos vierailu ei sovi. Etäisempien vauvoja en varta vasten lähde edes katsomaan (nähdään sitten kun nähdään) enkä muutenkaan ymmärrä sitä että kaikki puoli tutut, jotka eivät muutenkaan kyläile, tulevat varta vasten vauvaa katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
On todella tympeää, että joku laittaa aina tämän tyyppisen kommentin, oli aloitus sitten millainen tahansa. Ihmisillä on erilaisia tilanteita ja askarruttavia asioita, ja vaikka asia ei kiinnostaisi sinua tai olisi muutenkaan itsellesi ajankohtainen, se ei tarkoita sitä, etteikö joku muu voisi haluta siitä keskustella. Etenkään, kun tässä aloituksessa ei ollut mitään epäkunnioittavaa.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, että ei kylään ennen kuin on kutsuttu/sanottu että saa tulla.
Samaan aikaan ihmettelen miksi kaikki äidit täällä ajattelee, että olisi heidän velvollisuus kestitä ketään? Osaa isäkin laittaa kahvit ja meidän suvussa ei kellekään tulisi mieleenkään tulla vauvaperheeseen ilman tuomisia/rotinoita.
Ehkä äidit täällä tuntevat ukkonsa ja sen, että sitä kahvia ei ilmaannu ilman huomauttamista. Ainakin oma mieheni on sen verran saapas, ettei ymmärrä laittaa tarjottavia ilman huomauttamista.
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei vissiin ole lapsia? Mies ei taida ymmärtää että äiti on siellä alapää tuusannuuskana, verta vuotavana ja mahdollisesti monta yötä valvoneena koittamassa saada imetystä käyntiin jne. En itse olis missään nimessä ottanut meille tuossa vaiheessa vieraita.
Synnytykset ovat erilaisia. Mun alapää ei ollut tuusannuuskana ja vaikka olin väsynyt, niin kyllä meille olisi saanut tulla vauvaa katsomaan hetkeksi. Sitä verta nyt vuotaa synnytyksen jälkeen monta viikkoa muutenkin, joten aika paljon ihmisiä tuli nähtyä verta vuotavana.
Me järjestettiin jo juhlatkin kahdeksan päivän kuluttua synnytyksestä, johon kutsuttiin miehen sisko lapsineen ja meidän vanhemmat. Kokkailtiin sinne itse tarjottaviakin ja siivottiin asunto. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen me oltiin jo pesemässä ikkunoita, kun ei ennen synnytystä keretty. Mulla oli helposti mennyt synnytys ja rauhallinen, paljon nukkuva vauva, joten kaikki tämä oli mahdollista.
En menisi ollenkaan. En pidä pienistä lapsista, ja lapsiperheiden kodeissa on usein jotenkin todella ahdistava tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Poikani perhe sai vauvan. Haettiin vauva, äiti ja isä sairaalasta kotiin ja istuskeltiin heillä hetki vauvaa katsomassa. Kysyttiin tarvitseeko autokyytiä sairaalasta kotiin. Kun oltiin perillä, niin ei oltaisi menty sisälle kotiin jolleivat he olisi meitä pyytäneet. Siltikin kysyin, että haluatteko oikeasti, että voidaan kyllä tulla myöhemminkin hyvin. Halusivat käymään. Heti, kun vauva oli pari viikkoinen alkoivat liikkumaan vauvan kanssa kylissä kavereidensa luona, joilla myös saman ikäisiä vauveleita. Nyt vauva on vajaa 3 kuukautta ja ovat olleet kiertelemässä Suomea. Asennekysymys.
Meillä on sama tilanne kuin poikasi perheellä, mutta ihan sen verran on pakko sanoa, että kyseessä ei ole pelkkä asennekysymys, vaan poikasi perhe on ollut onnekas, että heillä on ollut helppo vauva. Helpon vauvan äitinä muakin ärsyttää toi, että väitetään, että kaikessa on kyse vain asenteesta. Jos teidän lapsenlapsi kiljuisi pää punaisena ison osan päivästä ja yöstä, niin en usko, että he hirveästi kyläilisivät.
Meille ei olisi tultu 2 ensimmäiseen viikkoon. Ensinnäkin olin itse superväsynyt ja halusin ”palautua” rauhassa. Toisekseen vastasyntynyttä ei pidä altistaa pöpöille aivan ensimmäisinä elinviikkoina ja vauvani syntyi niin, ett joutui tehohoitoon heti. Eli en senkään takia ottanut riskiä että joku tuo päälle jonkun kiertoviruksen.