Mitä "pikkusälää" hommata valmiiksi ennen syntymää?
Heip.
Esikoista odotellaan ensimmäisenä lähipiiristä, joten vinkit ovat tarpeen. Isoimmat hankinnat on tehty, mutta nyt pohdiskellaan, että mitä pikkusälää kannattaa hommata jo valmiiksi ennen vauvan syntymää, ja mitkä taas ovat sellaisia juttuja, mitä voi hommata vasta sitten kun tarpeen huomaa. Ei viitsisi kaupan hyllyjä käydä ostamassa tyhjäksi, jos sitten tarvetta ei olekaan.
Mitäs olette mieltä seuraavista:
- tutti
- rintapumppu
- nenäniistin
- rintakumit
Kannattaako hommata jo vai vasta myöhemmin?
Vaippoja, liivinsuojia ja joku korvike on meinattu ostaa hätävaraksi valmiiksi, tuttipullo löytyy kanssa jo.
Entäs apteekista, kannattaako jo valmiiksi ostaa D-vitamiinitipat, kun niitä pitää pariviikkoiselle jo alkaa antamaan? Säilyykö ne pitkään? Mitäs muuta apteekkiostoslistalle kuuluu, suppoja, mitä muuta?
Olisin kiitollinen vastauksista ja vinkeistä. Muistakin jutuista saa vinkata, varmasti on jotain mitä ei oo itse tullut edes ajatelleeksi vielä :)
Kommentit (26)
Meillä oli valmiiksi hankittuna mm. rintapumppu, tutteja, tuttinaru, harsoja, liivinsuojia (kertakäyttöisiä), vaippoja, siteitä, tuttipullo, talkkia, Ceridal-öljyä (suosittelen, todella hyvä myös esim. karstan irroittamiseen), pesuainetta (tarvittiin vasta paljon myöhemmin), tavallisia vanupuikkoja navan putsaamiseen, Liberon Baby Buds-vanupuikkoja korvien putsaukseen (iso, "pallomainen" pää helpotti ettei työnnä vahingossa liian syvälle), imetystyyny (en tykännyt). Myöhemmin hankittiin sinkkivoidetta ja lanoliinivoidetta nänneihin. Kätilö suositteli omasta kokemuksesta maidonkerääjää, en kuitenkaan kokenut sitä omakseni vaikka se hankittiinkin myöhemmin.
Meillä ei siis toiminut imetystyyny, maidonkerääjä, ja pesuainettakaan ei pieni vauva tarvi.
Ei välttämättä kannata hankkia myöskään niistäjää ja rintakumia tms valmiiksi, kun niitä ei välttämättä tarvi. Voit silti opastaa kaupassa miehelle valmiiksi missä ja mikä on esiim. rintakumi, jotta osaa itsekin hakea vaikka jo laitokselle jos tulee tarve. :)
Ap, paljon riippuu siitä, miten kaukana asutte kaupoista. Jos ette asu kaukana, ehditte hyvin hommata noita vasta myöhemmin. Suppojakaan ei saa alle kolmikuisella antaa...
Lähinnä tarvitset itse parit hyvät imetysliivit, ja kannattaa varata ainakin koon verran kasvunvaraa, koska maito pakkautuu rintoihin vasta synnytyksen jälkeen ja paisuttaa rintavarustusta. Liivit on hyvä yhdessä rintasuojien kanssa ottaa mukaan synnärille.
Rintakumin voit ostaa valmiiksi, jos epäilet, että mies ei sitä osaa ostaa. Kumi voi olla kätevä välillä alkuvaiheessa rintojen suojana vaikka vauva saisikin hyvän otteen rinnasta. Välttämättä et sitä tarvitse, ja monessa sairaalassa se annetaan synnyttäjälle, jos se on tarpeen. Ei kuitenkaan kaikissa, ja esim. esikoiseni kanssa mies joutui hakemaan sen jo minulle synnärille lähiapteekista.
Lansinoh-voide on todella hyvää alkuvaiheessa, kun rinnat tuppaavat rikkoutumaan imetystä aloiteltaessa. Bepanthenia voi myös käyttää, mutta Lansinoh on erityisen hyvää, joskin tyyristä. Ei tarvitse pestä pois imetettäessä.
Rintapumppu ei ole välttämätön, jollet halua pumpata pakkaseen. Moni haluaa. Lisäksi kiinteitä opeteltaessa pumppu on kätevä, soseet tehdään yleensä rintamaitoon - mutta kiinteät ovat ruokalistalla vasta puolivuotiaalla, joten ehtiihän tuon.
Vastasyntyneen tutti (niissä on ikäkausisuositukset) voi olla tarpeen, mutta alussa rintaa tarjotaan oikeastaan aina, kun lapsi alkaa itkeä.
Pieniä vaatteita (56 senttisiä) kannattaa ostaa valmiiksi muutama asu, ja vaippoja tietysti myös.
Ja jos on yhtään odotettavissa, että kotiinne tullaan onnittelukäynnille, voit varata pakkaseen hiukan pullaa ja ekojen päivien zombie-oloon valmisaterioitakin...
Mutta muuten OTA IISISTI, äläkä hamstraa kauppoja tyhjiksi. Muut ehdit hyvin ostaa myöhemminkin sen mukaan, tarvitsetko noita.
Mä tykkäsin kun kaikki oli valmiina eikä tarvinut lähteä kaupoille vauvan synnyttyä. No rintapumpun mies joutui käydä ostamassa kun sitä en ollut ajatellut tarvitsevani ihan heti. Korvikkeet ja lääkkeet jätettiin ostamatta, eikä niitä tarvittukaan.
Sen verran viisaampana tällä kertaa, että 1koon vaippoja en osta yhtään. Sinkkivoidetta ja talkkia on vielä esikoisen jäljiltä, niitä ei tarvinutkaan useasti.
Pumpulipuikot, rasvat, talkit. Tutteja voi ostaa pari varalle. Kunnollinen tuttipullo kannattaa olla myös ja pari purkkia korviketta. Rintakumit ostin myös ja onneksi niin, niitä tarvittiin jo sairaalassa. Eivätkä nyt niin paljoa maksa. Kunnollinen voide rintoihin, mulle paras oli se lansinoh. Liivinsuojuksia ja imetysliivit, niitä ei kannata hirveitä määriä haalia kun sitä rintojen kokoa on mahdotonta ennustaa. Harsoja, vaippoja. Ja sitä ruokaa valmiiksi pakastimeen! Minä en sitä uskonut vaikka sanottiin ja seuraavan kohdalla teen kyllä pakastimen täyteen sapuskaa. Ei siinä kerennyt kokkailemaan kun kaikki aika meni vauvaa ihastellessa ;)
Imetysvarusteita kannattaa varoen haalia. Itse esikoista ennen ostin pumpun joka jäi käyttämättä. Yhtään mamma vaatetta en kahden lapsen odotuksen aikana ostanut ja nyt kolmannen odotuksen aikana ostin yhdet kun tuli juhlat eteen. Mitään rintavoiteita en ole tarvinnut. Enkä myöskään imetysliivejä ole ainoitakaan ostanut. Olen suht pienikokoinen ja toisen lapsen aikana maidon tulo tyrehtyi melko äkkiä joten pärjäsin muutamilla mukavilla odotusaikana ostetuilla isommilla liiveillä.. Toki varmasti hankalaa niillä joilla sitä maitoa tosiaan tulee ja rinnat kipeytyvät.. Mutta aina imetys ei ole itsestäänselvä asia :) Eli nannia on meillä kaapissa nytkin valmiina:)
Toisille tulee karstaa päänahkaan herkemmin jos ei harjaa/öljyä..