Voiko vauva yhtäkkiä vain "rauhoittua"?
Otsikko vähän harhaanjohtava, en keksinyt parempaakaan.
Mutta asiaan, vauvani on ollut hyvin sylinkipeä ja yksin ei ole viihtynyt yhtään, jopa ruuanlaitto tai vessakäynti on aloittanut käninän. Hän on myös joka jumalan ilta itkeskellyt lähinnä väsymystään, mutta on ollut vaikea saada nukahtamaan ja yliväsymyksen kohdilla huutoa on saanutkin kuunnella.
Yhtäkkiä vauva onkin kuin itse seesteisyys! Nyt viikon ajan hän onkin viihtynyt itsekseen lattialla, hymyilee aamusta iltaan, nukuttamista vielä vaatii muttei itke ollenkaan. Juuri mietin että hän on huutoitkenyt viimeksi yli viikko sitten, ennen tämä oli siis käytännössä jokapäiväistä johonkin aikaan vuorokaudesta.
Voiko kaikki muuttua kuin napista painamalla? Jotenkin en tahdo uskoa että nyt helpottaisi, edelleen olen pienellä varauksella mutta pakko sanoa että nyt näen äitiyden aivan uusin silmin!
Kommentit (9)
Minkä ikäinen vauva? Meillä on täsmälleen kuvailemasi kaltainen 2 kk vanha vauva, toivottavasti samanlainen rauhoittuminen tapahtuisi täälläkin.
Hippasen reilu 3kk. Nykyisin hän siis on vallan tyytyväisenä lattialla ja riittää, kun välillä hänelle juttelen touhutessani jotain. Ilmaisee kyllä jos jokin on huonosti (ei esim osaa kääntyä itse), mutta se on vain kevyt ilmoitus eikä entisenlaista vaativaa itkua joka lakkaa vasta kun on sylissä (ja se itku lakkasi jo kun edes käteni lähestyivät vauvaa valmiina nostamaan hänet). Ap
Jos se on se ns. kolmen kuukauden koliikki. Vauvan suolisto on kehittymätön ja yleensä kaikilla vauvoilla on edes vähäsen mahavaivaa ekojen kolmen kuukauden aikana. Jos sunkin vauvalla on ollut mahavaivoja ja on niiden takia ollut tyytymätön.
Ootko sä pitänyt sun vauvaa viikon ajan lattialla?!?!?!?
Olisiko vauvalla vatsavaivat helpottaneet?
Joo todennäköisesti tosiaan ollut vatsavaivoja ja helpotttanut.
Toinen selitys on, että ihan pieni ei pysty ymmärtämään sitä, että äiti palaa jos hän ei koko ajan ole nähtävissä ja tunnettavissa. Vähitellen vauvalla kasvaa luottamus siihen ettei äiti kaukana ole, eikä hylkää, kun on aina ennenkin takaisin tullut viimeistään jos vähän hätäänsä huutaa.
Usein tällainen helpottuminen tosiaan tapahtuu tuossa iässä. Vatsavaivat helpottavat, muutenkin vauva kehittyy sen verran, että vauva viihtyy paremmin, on jotain "tekemistä". Ja tosiaan on oppinut ymmärtämään, että äiti on läsnä ja palaa kyllä.
Mietin itsekin josko olisi kuitenkin ollut mahavaivoja. Olin aiemminkin kuullut tästä maagisesta kolmen kuukauden rajasta, mutta en sitä täysin totena osannut pitää. Kai se on pakko sitten uskoa että ekat kolme kuukautta voivat olla vaikeita ja sitten helpottaa! :) ap