Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on keskenmeno mutten pääse hoitoon

Vierailija
29.07.2014 |

Ystävällisesti tiedustan, onko monikin teistä onnistunut selväpäisenä odottamaan kolme viikkoa vuotojen ja kipujen alkamisen jälkeen, sitten käynyt ostamassa raskaustestin ja sillä tavoin todennut keskenmenon? Tämä on ohjeistus HUSissa. Akuutti, melko runsas vuoto raskausviikolla 8 ei kuulemma edellytä jatkotoimenpiteitä tai tutkimuksia. Oon varmaan aika outo ja kermaperse mutta musta tuntuu kohtuuttomalta jäädä odottelemaan tässä tilanteessa ilman tietoisuutta tilanteesta. Yksityisellekö pitää mennä nykyään kaikki akuutitkin asiat hoidattamaan?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on osa kommenteista täysin älyttömiä. "Et tarvitse hoitoa" ? Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno tapahtunut jo viikolla 6, havaittiin aikana jolloin olisi ollut viikko 12. Mitään ei ollut poistunut itsestään, en meinannut päästä hoitoon, mutta liioittelin oireet. Terveysaseman ultrassa todettiin, että raskaus oli keskeytynyt siis jo aikaisemmin, tämä vei aikaa alle 10 minuuttia. Muuten olisin edelleen jatkanut vatsani pitelemistä  ehkä viikkoja ja odottanut mahdollista tulehdusta? Kivut eivät olleet "sietämättömät", mutta miksi kipuja pitäisi vain kestää viikkoja? Terveysasemalta pääsin hoitoon eteenpäin ja tyhjennys koetettiin aloittaa lääkkeillä kahdesti, mutta ei toiminut. Lopulta jouduin kaavintaan.

En tiedä lukeeko ketjun aloittaja enää tätä, mutta olen todella pahoillani puolestasi, tapahtuneesta ja siitä, että olet mahdollisesti lukenut täällä olevia typeriä kommentteja. 

Vierailija
22/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät neidit/rouvat, jotka vaaditte veronmaksajien rahoilla ultraäänitutkimuksen "koska pää ei kestä ja kun nyt vain itse haluan heti tietää": 5 keskenmenoa, kolme kaavintaa, 4 lääkkeellistä keskenmenonhoitoa, yhden imukuppisynnytyksen ja yhden hätäsektion kokeneena voin sanoa, että todellakin toivon, että keskenmenon uä-tutkimuksen sijaan päivystävä gynekologi vaikka nukkuisi jaksaakseen paremmin hoitaa niitä oikeasti apua tarvitsevia potilaita. Tai että teidän poliklinikkakuluihin menevät rahat ohjattaisiin vaikka uuden Lastensairaalan rakennuskustannuksiin. Aina voi mennä yksityislääkärin vastaanotolle ja ostaa sieltä itselleen haluamiaan palveluita, myös uä-tutkimuksen. Keskenmeno ei ole iso suru vaan pettymys. Ja pettymys pitää oppi kestämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä minusta oli, kun sikiöpussi ja istukka mulahtivat vessanpönttöön. Tuntui pahalta vetää pöntöstä alas

Vierailija
24/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin nro 29. Jos jokainen alkuraskauden keskenmeno vaatisi myötätuntoa ja ultraa siltä päivystävältä lääkäriltä, ei kyllä nykyinen lääkärimäärä riittäisi. Ihmiset ovat niin vierautuneet luonnosta, että luullaan että kaikki kipu voidaan hoitaa pois ja joka asia vaatii sairaalahoitoa. Kaavinta on pahaksi kohdulle ja silki on järkevämpää, että raskausmateriaali poistuu vuotamalla. Jos vuoto on kovin runsasta tai pitkittynyttä, hoitoa kyllä saa päivystyksestä.

Ja nyt jotta kukaan ei luule , että en tiedä mitä kommentoin, kerrottakoon että minulla on keskenmenot h.7, h.10 ja h.16 taustallla. lisäksi 2 enneaikaista synnytystä. Olen saanut loistavaa hoitoa, mutta keskenmenojen yhteydessä sitä olen tarvinnut vaan tuossa h.16 vkon keskenmenossa kun vuosin solkenaan ja oli vuodon takia pakko lopulta kaapia.

Lohtua saa ystäviltä ja perheeltä. Joskus vuoto kestää pidempäänkin ja kipu on kurjaa, mutta sellsista se vaan naisen elämä välillä on.

Vierailija
25/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle psykiatrille voi aina mennä jos pää ei kestä.

Vierailija
26/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:29"]

Mitä hoitoa mielestäsi tarvitset? Noin varhaisessa vaiheessa oleva km niin nehän on vaan runsaammat menkat. Alkio ja istukka ovat niin pieniä, että tuskin tarkemmin tutkimatta niitä erotat. Sairaalahoitoa voi tarvita myöhemmällä km 12>

[/quote]

Jos käyttää vahvempia särkylääkkeitä, olisi hyvä selvittää, onko kaikki raskausmateriaali kuollutta. Kyseessä voi olla monisikiöinen raskaus, jolloin toinen sikiö voi selvitä.

Itselläni on ollut 2 keskenmenoa ja kivut ovat olleet synnytyskipua suurempia. Siinä ei paljon parasetamolilla pärjää.

Molemmilla kerroilla (HUS) olen päässyt seuraavana päivänä viim. tarkistukseen ja kohtu on ultrattu. Ekalla kerralla myös testattiin, että HCG lähti laskuun. Toisella kerralla lääkäri halusi käyttää 2x lääkkeellistä tyhjennystä varmistuksena. Lääkkeenä Cytotec, joka ei tosin toiminut.

Mikäli kipua on paljon, tulisi myös kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus poissulkea.

Vierailija
27/51 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:48"]

Olen samaa mieltä kuin nro 29. Jos jokainen alkuraskauden keskenmeno vaatisi myötätuntoa ja ultraa siltä päivystävältä lääkäriltä, ei kyllä nykyinen lääkärimäärä riittäisi. Ihmiset ovat niin vierautuneet luonnosta, että luullaan että kaikki kipu voidaan hoitaa pois ja joka asia vaatii sairaalahoitoa. Kaavinta on pahaksi kohdulle ja silki on järkevämpää, että raskausmateriaali poistuu vuotamalla. Jos vuoto on kovin runsasta tai pitkittynyttä, hoitoa kyllä saa päivystyksestä.

Ja nyt jotta kukaan ei luule , että en tiedä mitä kommentoin, kerrottakoon että minulla on keskenmenot h.7, h.10 ja h.16 taustallla. lisäksi 2 enneaikaista synnytystä. Olen saanut loistavaa hoitoa, mutta keskenmenojen yhteydessä sitä olen tarvinnut vaan tuossa h.16 vkon keskenmenossa kun vuosin solkenaan ja oli vuodon takia pakko lopulta kaapia.

Lohtua saa ystäviltä ja perheeltä. Joskus vuoto kestää pidempäänkin ja kipu on kurjaa, mutta sellsista se vaan naisen elämä välillä on.

[/quote]

Miksi sinun pitäisi saada hoitoa vuodon takia, mutta jonkun muun ei? 

Nykyään ei kaavita, vaan käytetään lääkkeellistä tyhjennystä. Kohtu on hyvä ultrata, jotta kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus voidaan poissulkea. Se on ihan vakava tila, vaikka se nyt sinulla ja nro29:llä on jäänytkin kokematta.

Vierailija
28/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä teille käypähoitosuositus:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00138

Siinä kerrotaan, että tehdään gynekologinen tutkimus ja kaikututkimus. Ei kai niitä kukaan itse itselleen kotona tee?

Lisäksi keskenmenot tulee saattaa kirjoihin ja kansiin, jotta kolmannen perättäisen jälkeen pääsee mahdollisiin tutkimuksiin. Eipä taideta missään gynen polilla uskoa, jos potilas kertoo kärsineensä (ja itse hoitaneensa) jo n kpl keskenmenoja...

Vierailija
29/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
30/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli runsasta vuotoa raskausviikoilla 7+, syynä oli eteisistukka. En ollut koskaan kuullutkaan moisesta ja luulin saavani keskenmenon. Vuosin verta niin paljon, että nilkkasukkanikin värjäytyivät matkalla polille, kyllä säikähdin. Raskaus kuitenkin eteni normaalisti loppuun asti muutamista vuotokerroista huolimatta.

Vierailija
31/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 29 jatkaa.

Tietenkin jos on voimaksta , hellittämätöntä kipua, pitää varmistaa ettei ole kohdunulkoinen raskaus. Silloin on yleensä niin kipeä, ettei kävellen voi sairaalaan mennä. Minä tarvitsin tuossa viimeisessä keskenmeossani sairaalahoitoa ja kaavinnan, koska kohtu ei tyhjentynyt täysin 2 päivän vuodolla ja lopulta pyörryin vessaan. Mies soitti ambulanssin ja sain sitten kaavinnan jälkeen 3yksikköä punasoluja kun hb oli 62.

Eli kokemukseni on , että hoitoa kyllä saa kun sitä oikein tarvitsee. Mutta jokaisen h.5-h.12 vuotelijan ultraamiseen ei riittäisi päivystävän lääkärin koko työaikakaan. Ja muuten , jos on RH-negatiivinen äiti , pyytävät aina käymään ettei kehity immunisaatiota.

Vierailija
32/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain terveyskeskuksesta lähetteen heti taysiin, jossa tunnin sisään ultrattiin ja todettiin täydellinen keskenmeno. Kaavintaa ei tarvittu. Olin vuotanut kaksi päivää ja viikkoja oli 10+

Vierailija
33/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän lääkärin diagnosoida onko kyseessä keskenmeno vai ei ja tuloksen mukaan toimitaan ja annetaan kotihoito-ohjeet tai jatketaan suoraan kaavintaan. Verenvuoto voi johtua monesta eri asiasta. Lääkärin tehtävä on ottaa selvää mistä.

Vierailija
34/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvii mitään lääkäriä alle 10 vkon keskenmenossa. Voi tehdä viikon päästä vuodosta raskaustestin ite. ihme medikalisoituneita naisia täällä.

Vierailija
35/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan olisi naiset kuolleet kaikki ennenaikaan jos joka keskenmeno olisi ollut sairaalahoitoa vaativa. Keskenmenot ovat niin tavallisia, että sellaiseen törmää miltei jokainen useamman kerran raskaana ollut nainen. Eikä sitä tosiaan voi hoitaa millään, vasta h.22 jälkeen aletaan harkitsemaan vosiko jotain tehdä raskausden jatkamiseksi.

Vierailija
36/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:33"]

Hyvät neidit/rouvat, jotka vaaditte veronmaksajien rahoilla ultraäänitutkimuksen "koska pää ei kestä ja kun nyt vain itse haluan heti tietää": 5 keskenmenoa, kolme kaavintaa, 4 lääkkeellistä keskenmenonhoitoa, yhden imukuppisynnytyksen ja yhden hätäsektion kokeneena voin sanoa, että todellakin toivon, että keskenmenon uä-tutkimuksen sijaan päivystävä gynekologi vaikka nukkuisi jaksaakseen paremmin hoitaa niitä oikeasti apua tarvitsevia potilaita. Tai että teidän poliklinikkakuluihin menevät rahat ohjattaisiin vaikka uuden Lastensairaalan rakennuskustannuksiin. Aina voi mennä yksityislääkärin vastaanotolle ja ostaa sieltä itselleen haluamiaan palveluita, myös uä-tutkimuksen. Keskenmeno ei ole iso suru vaan pettymys. Ja pettymys pitää oppi kestämään.

[/quote]

Helvetti, että osaa olla kylmiä ihmisiä maailmassa. Sinä et määrää, mitä tai miten muut ihmiset tuntevat.

Olen kokenut monella tavalla tuskallisen keskenmenon, ja jos joku olisi silloin tullu sanoon mulle, että et saa surra / kyse ei ole surusta / niele nyt vaan pettymyksesi, niin se olis saanu turpiin, todellakin.

Vierailija
37/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 00:20"]

Nro 29 jatkaa.

Tietenkin jos on voimaksta , hellittämätöntä kipua, pitää varmistaa ettei ole kohdunulkoinen raskaus. Silloin on yleensä niin kipeä, ettei kävellen voi sairaalaan mennä. Minä tarvitsin tuossa viimeisessä keskenmeossani sairaalahoitoa ja kaavinnan, koska kohtu ei tyhjentynyt täysin 2 päivän vuodolla ja lopulta pyörryin vessaan. Mies soitti ambulanssin ja sain sitten kaavinnan jälkeen 3yksikköä punasoluja kun hb oli 62.

Eli kokemukseni on , että hoitoa kyllä saa kun sitä oikein tarvitsee. Mutta jokaisen h.5-h.12 vuotelijan ultraamiseen ei riittäisi päivystävän lääkärin koko työaikakaan. Ja muuten , jos on RH-negatiivinen äiti , pyytävät aina käymään ettei kehity immunisaatiota.

[/quote]

Minulla lähti keskenmenon kivuissa tajunta. Ja ihan oli alle 12 viikon keskenmeno. Myöhemmin synnytyksessä (ilman kivunlievitystä) minulle useampi kätilö sanoi, että kipukynnykseni on korkea. Et siis voi määritellä oman kokemuksesi myötä muiden hoidontarvetta, vaan sen tekee ammattilainen. Lue ensiksi vaikka tuo keskenmenon käypähoitosuositus.

Tyypillisesti alkuraskauden keskenmenossa äiti ei ole ehtinyt käydä neuvolassa, joten mitään verikokeita ei ole otettu. Mitään RH-negatiivisuuksia ei siis välttämättä ole tiedossa. Ja jokainen vuotelija pitäisi juurikin ultrata. Kohtutulehdus voi aiheuttaa lapsettomuutta, jonka kustannukset ovat taas isommat kuin peruskäynnin. Lääkkeellisellä tyhjennyksellä estetään kaavintoja, jotka nekin ovat terveysriski naiselle.

Vierailija
38/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokalle

Vierailija
39/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 00:37"]

Johan olisi naiset kuolleet kaikki ennenaikaan jos joka keskenmeno olisi ollut sairaalahoitoa vaativa. Keskenmenot ovat niin tavallisia, että sellaiseen törmää miltei jokainen useamman kerran raskaana ollut nainen. Eikä sitä tosiaan voi hoitaa millään, vasta h.22 jälkeen aletaan harkitsemaan vosiko jotain tehdä raskausden jatkamiseksi.

[/quote]

Niin, ja naisten ja lasten kuolleisuus oli mitä tasoa? Niinpä. Silloin moni jäi myös selittämättömästi lapsettomaksi, koska asioita ei hoidettu, kuten nykyään. 

Eikä kukaan ole puhunutkaan mistään hoitamisesta, vaan siitä, että tilanne tulee selvittää, kipulääkitystä on saatavissa ja mahdolliset tulevat komplikaatiot estetään.

Ei moni muukaan juttu välttämättä vaadi lääkärin hoitoa, esim. mätänevä hammas. Silti niitä hoidetaan, ja jopa kipulääkitään. Jopa urheiluvammoihin annetaan kipulääkitystä? Miksi? Kyllähän ennenkin ihmisiä rampautui ja ei silloin ollut lääkkeitä ja hoitoja. Tapaturmat olivat tosi yleisiä, kuten myös niissä menehtyminen!

Nykyään vaan elämme sivistysvaltiossa, ja ihmisille on tarjolla terveyden- ja sairaudenhoitoa.

Vierailija
40/51 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 00:20"]

Nro 29 jatkaa.

[/quote]

Keskenmenossa vuoto voi kestää noin 3 viikkoa. Miksi sinulla olisi pitänyt kohdun tyhjentyä täysin 2 päivässä? Ambulanssi kyllä kuulostaa liioittelulta, jos oli mieskin kuitenkin tukena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi