Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä turvallisesti baarista kotiin?

Vierailija
29.07.2014 |

Olen aloittamassa opinnot ja tarkoitus olisi tutustua muuhun opiskelijoihin hyvin. Tämä tarkkoittanee siis baareissa juoksemista ja niistä yömyöhään palaamista. Ongelmani on, että pelkään kauheasti raiskauksia. Olen hyvin pienestä kaupungista kotoisin ja siellä pystyin ihan hyvin yömyöhäänkin kävelemään yksin lenkillä. Ei tullut kukaan vastaan eikä tarvinnut pelätä mitään juoppoja tai muita, kun niitä ei siellä juuri ollut. Mutta juuri näissä isommissa kaupungeissahan tapahtuu jatkuvasti raiskauksia ja pahoinpitelyitä. Alan jo epäröidä, onko minun sittenkään järkeä käydä baareissa, kun niistä ei välttämättä pääse turvallisesti kotiin. Tarkoitus olisi lähteä sen verran ajoissa, että viimeisillä yöbusseilla pääsisi vielä kotiin. Eli ihan neljään asti en pysty olemaan. Uskoisin, että bussille käveleminen on turvallista, kun kaupunki täynnä muita opiskelijoita. Mutta entäs bussipysäkiltä kotiovelle? Kaiken lisäksi tuleva asuntoni sijaitsee ilmeisesti aika huonolla seudulla, jossa on paljon ulkomaalaisia ja ilmeisesti aika tapahtumarikas yöelämä (nimenomaan niitä raiskauksia, pahoinpitelyitä ja ilkivaltaa).

Täällä varmasti moni on opiskeluaikoinaan baareissa juossut, joten kertokaapa, miten itse pääsitte aina turvallisesti kotiin. Oliko lähellä piti -tilanteita?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taxi

Vierailija
2/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:----D kuolin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne olet muuttamassa?

Vierailija
4/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata altistaa itteään vaaraan. Ja se jo on huono asia että et tunne oloasi turvalliseksi. Jos menet yksin sinne paariin, niin muista että kohtuus ottamisessa ensinnäkin. Sitten etä lähde sieltä yksin.

Paras tapa on se että menet jonkun kanssa yhdessä ja lähdette sieltä myös yhdessä ja yövytte jomman kumman luona.  Tai sitten ajat taksilla kotiovelle saakka. Joka tulee kalliiksi, mutta tarviikos sitä paarissa alvariisa olla.

Itse en lähtisi koskaan yksin yöllä liikenteeseen vaan sitten taksi alle. Se on halpa vakuutus turvallisuudesta.

Vierailija
5/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppirahat on maksettava. Kannattaa pitää rokotukset voimassa ja ehkäisy.

Vierailija
6/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin vaan kotiin, tai pyöräilin joskus. Matkaa vähän alle puolesta kilometrista kuuteen kilometriin. Seitsemän vuotta juoksin todella usein baareissa (joskus vieläkin), eikä matkoilla koskaan sattunut mitään, vaikka olen kaunis ja hoikka tyttö/nainen ja aina yksin. Lattapohjaiset hyvät kengät vaan aina jalkaan, ja kannattaa kävellä ryhdikkäästi ja itsevarman oloisena. Koskaan ei ole tullut mitään häiriöitä. Baareissa sisällä sen sijaan on sattunut enemmän kaikkea. Olen asunut kolmessa isossa kaupungissa ja kävellyt aina keskustasta kotiin. Ei koskaan mitään. Aina on ollut hyvin rauhallista.

Voi olla kyllä kiinni olemuksestakin. En tiedä. En ole juuri kuullut, että ketään olisi kotimatkoilla ahdisteltu. Mulla on aika ryhdikäs olemus ja sellainen vahva olemus, vaikka olen aika pieni. Ehkä olen vaan sen näköinen, että pistäisin vain liian kovasti vastaan. :D

Vierailija
7/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi on opiskelijalle kallis.

Minun vinkki on, että älä juo itseäsi liian humalaan. Silloin on myös riski esim sammua hankeen talvella ja silloin on helpompi uhri kaikelle mahdolliselle.

Jos mahdollista, lähtekää isommalla porukalla liikenteeseen. Me lähdettiin aina, ja usein suurin osa porukasta lähti samaan paikkaan yöksi, varsinkin jos ei bussiin keretty.

Älä kävele niitä pienimpiä ja pimeimpiä oikoreittejä, vaan ihan normaaleja valaistuja katuja, pidä vaikka puhelin kädessä tuomassa turvaa.

Normaali varovaisuus on hyvä ja tervettä itsesuojeluvaistoa, ja painotan edelleen tuota että älä ole liian humalassa, mutta liikaa ei kannata stressata. Tee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.

Vierailija
8/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa... Sori, tulipa kökköä kieltä loppuun.

Vierailija
9/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi. Mun tilanne oli kuitenkin se, että olin opinnot aloittaessani jo 25-vee ja  ehtinyt olla työelämässä ja säästää. Silloin se 15 euroa ei tuntunut missään. Joskus tulin vikalla bussilla, jolla pääsi noin 200m päähän asunnostani. Ja kyllä, asuin aika huonolla alueella.

Vierailija
10/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:51"]

Minun vinkki on, että älä juo itseäsi liian humalaan. Silloin on myös riski esim sammua hankeen talvella ja silloin on helpompi uhri kaikelle mahdolliselle.

[/quote]

Naisella on oikeus juoda itsensä kaatokänniin tulematta raiskatuksi!

Vierailija
11/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:54"]

Taksi. Mun tilanne oli kuitenkin se, että olin opinnot aloittaessani jo 25-vee ja  ehtinyt olla työelämässä ja säästää. Silloin se 15 euroa ei tuntunut missään. Joskus tulin vikalla bussilla, jolla pääsi noin 200m päähän asunnostani. Ja kyllä, asuin aika huonolla alueella.

[/quote] Ja aika usein otettiin kyllä kimppataksi, tuli halvemmaksi.

Vierailija
12/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap kuullut autosta nimeltä taksi? Teillä mailla ei vissiin niitä ollut? Kuljettaa ovelta ovelle ja on aika turvallinen. Jätä pari drinkkiä yöllä tilaamatta niin sulla on rahaa taksiin tai käytä kimppatakseja.

Vierailija
13/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:51"]

[/quote]

[/quote]

On joo, mutta silti on ihan kylmä fakta, että kaatokännissä oleva nainen vain on todennäköisempi uhri. Olen samaa mieltä siinä, ettei niin pitäisi olla.

Vierailija
14/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi. Aina pitää olla sen verran tilillä rahaa, että pääsee taksilla kotiin. Jos ei ole niin sitten ei mene baariin.

Vierailija
15/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, onko pelkosi perusteltu. Raiskauksistahan noita puskaraiskauksia on oikeasti vähemmistö. Esim. Helsingissä millään alueella ei ole sellaista mainetta, että täällä kun liikut neljältä lauantaiyönä niin varmasti raiskataan (tai no, Kaisaniemen puisto voi olla, mutta se ei olekaan kenenkään kotimatkan varrella). 

Jos kuitenkin pelottaa, osta laukkuun sellainen hälytin, josta lähtee kamala ääni, jos joku nyt innostuisikin lähestymään. Samoin sopisin pari kertaa meneväni kaverin kanssa meneväni samaa matkaa, ainakin silloin näkee, mikä meininki. Sitäkin vaihtoehtoa voi miettiä, jos pyöräilisi kotiin siitä kotipysäkiltä, jos siitä vielä kävelymatkaa on. 

Parempi suoja musta on se, että ei juo liikaa (itse en juo baarissa koskaan väkeviä), joten kun tulen baarista, olen humalassa, mutta en niin humalassa, etten tajuaisi, mitä ympärillä tapahtuu. Sekin, että hysteerisesti pelkää, tavallaan tekee paremman uhrin. Eli olen samaa mieltä, että kun ryhdikkäänä kävelee, on parempi.

Vierailija
16/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:51"]

[/quote]

[/quote]

On joo, mutta silti on ihan kylmä fakta, että kaatokännissä oleva nainen vain on todennäköisempi uhri. Olen samaa mieltä siinä, ettei niin pitäisi olla.

[/quote]

Kaatokännissä voi myös sammua jonnekin. Ei kannata. Jos sammuu helposti tai viina menee jalkoihin, jolloin hoipperoi näkyvästi ja pahasti, kannattaa varoa. Hoippuroidessa voi myös kaatua ja menettää hampaita tai satuttaa itsensä muuten pahastikin... On siinä muutakin kuin se raiskatuksi tulemisen uhka. Noista jutuista on itse vastuussa.

Vierailija
17/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin kamalasti pelkäät niin ei kannata lähteä ollenkaan... Elämästä ei tuu yhtään mitään jos pelkäät koko ajan pimeellä että joku nappaa sut puskan taakse. Suurempi todennäköisyys on joutua jonkun tutun raiskaamaksi.

Ja jos kuljet kadulla säikkyen jokaista lehdenrapinaa niin varmasti herätät huomiota.

Vierailija
18/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana ei ole oikein varaa tilata taksia joka baari-ilta. Ja minusta tuntuu, ettei taksitkaan nykyisin ole kovin turvallisia, kun niissäkin on niin paljon maahanmuuttajia kuskeina. En ole mitenkään viinaan menevä, joten yleensä juon vain kahdesta neljään drinkkiä illan aikana, joten liiasta humalatilasta ei tule ainakaan olemaan mitään varaa minun kohdallani. Toki jonkun kaverin kanssa olisi hyvä mennä yhtä matkaa kotiin, mutta se jää nähtäväksi tuleeko kukaan opiskelutoveri asumaan samalla alueella kanssani. Toisen kotiin ei oikein voi arki-iltana mennä nukkumaan, kun aamulla on koulua.

Ja tiedän kyllä, ettei nuo puskaraiskaudet nyt kovin yleisiä ole. Mutta kun niitä tapahtuu, joku on aina se uhri. Se voi olla joku muu tai se voin olla minä. Pelkkä ajatus raiskauksesta saa minut voimaan huonosti. En usko, että ikinä selviäisin, jos minut väkivalloin raiskattaisiin. Miten semmoisen jälkeen uskaltaa enää edes poistua kotoa tai pystyy luottamaan kehenkään mieheen?

Jonkinlainen turvaväline olisi hyvä olla aina kädessä kävellessä kotiin. Pippurisumute, sellainen äänivehje ja mitä niitä onkaan.

Vierailija
19/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskaraiskauksia sattuu todella harvoin. Olen viimeiset 15 vuotta liikkunut viikonloppuisin yöllä kotiin monessa Suomen kaupungissa, nykyään Helsingissä, sekä ulkomailla asuessani, enkä ole koskaan törmännyt mihinkään pelottavaan. Suojaisassa Kaisaniemessä tapahtui raiskauksia muutama vuosi sitten paljonkin, mutta kuten joku täällä sanoi, se ei ole kenenkään kotimatkan varrella. Yhden raiskauksen lähellä Tikkurilan asemaa muistan kolme vuotta sitten, mutta juurikaan muita en muista kuulleeni. Tikkurilankin aseman kaltaisilla paikoilla liikkuu viikonloppuöisin paljon normaaleja ihmisiä, joten jos et hakeudu pimeihin puskapaikkoihin, olet tod.näk. turvassa.

Oletko sinä ap lukenut raiskauksista uutisista viime vuosina?  Suurin osa tapahtuu jatkoilla kotona. Nainen humalassa menee jonkun luokse luullen menevänsä "vain nukkumaan", mutta niin ei tapahdukaan. Ja suojele lasiasi baarissa, ettei kukaan pääse laittamaan siihen tyrmäystippoja.

Vierailija
20/59 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina luotettavien kavereiden kanssa yhdessä

Vain kevyt hiprakka. Kännit kotibileissä turvallisessa seurassa

Taksi, kavereiden kanssa ei niin kallista

Turvalaitteista äänivehje on paras. Ei niitä muita osaa käyttää tehokkaasti, jos edes toimivat oikein käytettyinäkään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi