tutkiiko pankki tuloja asuntolainan nostamisen jälkeen?
Olen töissä ja työsopimus on loppumassa mutta sopimusta oltaisiin uusimassa. Olen hakenut asuntolainaa ja pankki myönsi sen minulle. Uskallanko ostaa asunnon kun minulla ei ole aikomustakaan ottaa vastaan uutta sopimusta? Tulot riittäisivät lainan maksuun joka tapauksessa paremmin kuin nykyisessä vuokra-asunnossa ja toki hakisin töitä sitten muista firmoista. Kyttääkö pankki siis sitä paljonko rahaa tulee tililleni kuukausittain lainan noston jälkeen?
Kommentit (17)
Ei kyttää. Kunhan lyhennykset hoidat ajallaan, ei mitään väliä.
Ei kyttää mitään enää sen jälkeen kun laina on myönnetty. Kunhan siis hoidat sen sopimuksen mukaan.
90 luvulla, kun asuntojen hinnat romahtivat, pankki pystyi jopa irtisanomaan.
Veljeni oli ja on edelleen seurakunnalla töissä. Menivät isäni kanssa pankkiin, isä antoi omakotitalon vakuudeksi. Lainaa voitiin jatkaa.
Meni pari v ja tilanteet rauhottuivat ja veli vaihtoi pankkia.
Jos pankki lainaa rahaa, sinun pitää maksaa takas.
Ap tiesikö pankki lainan myöntäessään, että olet määräaikaisessa työssä? Itseä kiinnostaisi asunnonosto ja määräaikatyössä olen.
tiesi tottakai että olen määräaikaisessa työssä, toimitin tilitiedot ja sopimukset, verotustiedot jne jne.
Tuota lainan irtisanomista mietin juurikin, että liekö sellainen tai jokin vastaava mahdollista
-ap
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla, kun asuntojen hinnat romahtivat, pankki pystyi jopa irtisanomaan.
Veljeni oli ja on edelleen seurakunnalla töissä. Menivät isäni kanssa pankkiin, isä antoi omakotitalon vakuudeksi. Lainaa voitiin jatkaa.Meni pari v ja tilanteet rauhottuivat ja veli vaihtoi pankkia.
Jos pankki lainaa rahaa, sinun pitää maksaa takas.
Ja siis tottakai ymmärrän että pitää maksaa takaisin :D kyse on nyt vain siitä, että välittääkö pankki, mistä tulonlähteestä se maksu on peräisin ja kelpaako hetken aikaa ansiosidonnainen yhtä hyvin kuin palkkatulo, kun laina on nostettu töissä ollessa
Eipä ne taida sen jälkeen tutkia. Harmittaa kun ei otettu asuntolainaa ennen kun mieheltä meni työpaikka yllättäen alta. Silloin olisimme saaneet lainaa, mutta nyt emme. Lainan maksu onnistuu työttömänä siinä missä vuokran maksukin.
Eivät tutki, jos pystyt maksanaan lyhennyserät ja korot ajallaan
Itse olen myös asunnon osto aikeissa, en ole vielä lainaa hakenut. Mua mietityttää taas se, että tutkii pankki miten tarkkaan ja pitkälti rahan käyttöä ennen lainan hakemista? Eli katsoiko ihan tilitiedoista, mihin mennyt. On tullut aika leväperäisesti osteltua viimeisimmän puolen vuoden aikana kaikenlaista, joten voiko lainan saanti tyssätä siihen?
Mahdatko saada ansiosidonnaista, jos kieltäydyt tarjotusta jatkosopparista...
Ei todellakaan kyttää, kunhan maksut hoitaa ajallaan. Itse aikoinaan sain lainan ollessani vakityössä. Olen joutunut yt- neuvotteluissa irtisanotuksi sittemmin jo kahdesta eri työpaikasta, ollut työttömänä pitkiä pätkiä. Maksanut lainani työttömänä ajallaan, kerran hakenut lyhennysvapaata.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös asunnon osto aikeissa, en ole vielä lainaa hakenut. Mua mietityttää taas se, että tutkii pankki miten tarkkaan ja pitkälti rahan käyttöä ennen lainan hakemista? Eli katsoiko ihan tilitiedoista, mihin mennyt. On tullut aika leväperäisesti osteltua viimeisimmän puolen vuoden aikana kaikenlaista, joten voiko lainan saanti tyssätä siihen?
Ja tähän siis vielä lisään, että talous ei kuitenkaan ole ollut mitenkään resuperällä missään vaiheessa eikä rahapulaa ole ollut.
Mä sain vuosi sitten 80 000€ asuntolainaa ollessani työtön. Kun on varallisuutta ja muita tuloja se onnistuu. Ei pankkia työpaikat kiinnosta vaan maksukyky.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pankkia kiinnostaa vaan tulot ja menoista pääasiassa pikavipit ja pelaaminen. Jos on viitteitä ongelmapelaamisesta tai ylivelkaantumisesta niin lainaa ei heru. Vaatteita ja muuta hömppää saat ostaa niin paljon kun sielu sietää, tulojen puitteissa toki :) t. Pankin lainaneuvottelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pankkia kiinnostaa vaan tulot ja menoista pääasiassa pikavipit ja pelaaminen. Jos on viitteitä ongelmapelaamisesta tai ylivelkaantumisesta niin lainaa ei heru. Vaatteita ja muuta hömppää saat ostaa niin paljon kun sielu sietää, tulojen puitteissa toki :) t. Pankin lainaneuvottelija
mitäs se pankin lainaneuvottelija tuumaa alkuperäisestä kysymyksestä?
up