Teräskattilat ja karhunkieli. Kattila jääkaapissa? Auttakee uusavutonta...
Pulma. Mulla on kolme ikiaikasta teräskattilaa. Olen köksäntunnilla oppinut muinoin, että teräskattilaa voi hinkata karhunkielellä/ teräsvillalla.... Pitääkö tuo paikaansa?! Eikö haittaa, että se kattilan sisäpinta/sisäpohja hioutuu/naarmuuntuu/kuluu ns. alkuperäinen pinta pois?! Eikö siitä naarmusesta punnasta irtoo jotakin "teräskattila-aineita" ruokaan, jos pinta rikkoontuu?
aloin vaan pohtia, kun luin jostakin, että teräskattilassa ei saisi säilyttää ruokia jääkaapissa, koska voi irrota aineita ruokaan. Miten mä en tollastakaan ole koskaan aiemmin kuullut tai tiennyt? Aloin siiten miettimään, onko se ihan normi meininkiä, että teräskattilaa saa pestä,hinkata,naarmuttaa sillä karhunkielellä ja kattila silti pysyy hyvänä...? Pitäskö noin 20-30v vanhat teräskattilat laittaa uusintaan...hmm...
Googlella tuli vaan jotain epämääräsiä tuloksia. Valottakaa käytäntöjänne hyvät rouvat/neidit :)
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 05:21"]
No mä oon säilyttänyt ruoat aina kattiloissa jääkaapissa, niin teräksisessä kuin teflonissa. Ja mun teflon-pannut on ihan naarmuisia. Mitään terveyshaittaa ei ole niistä seurannut.
[/quote]No eihän se sitä tarkoita että kuolet heti jos elimistöösi kertyy kattilasta alumiinia. Terveyshaitta on voinut jo syntyä, vaikka et ole saanut/tunnistanut oireita.
[/quote]
Siis itseasiassa naarmuuntuneesta teflonistakaan ei liukene mitään ruokaan, noin normaalisti, ellei sun ruoka sitten ole hyvin hapanta. Ruokaa ei pidä säilyttää teflonastioissa siksi, että astia saattaa saada siitä värjäytymiä. Naarmuista teflonkattilaa tai pannua VOISI ihan hyvin käyttää muuten, mutta eihän siinä ole järkeä, kun naarmuisena teflon ei enää toimi vaan ruoka tarttuu siihen kiinni.
kuten yllä joku totesikin, teräs on rautaa ja nikkeliä. Rauta on terveellistä pieninä annoksina, mutta esim juuri valurautapadoissa ei suositella säilytettäväksi ruokaa siksi, että liika on liikaa ja muuttuu myrkyksi tässäkin asiassa. Nikkeli taas on myrkky, kuten kesällä uutisia seuranneet ovat voineet havaita. Teräs on kuitenkin erittäin stabiili yhdiste, eikä siitä käytännössä liukene mitään, ellei käytetä tosi vahvoja happoja (no itse asiassa etikka on tosi vahvaa, vaikka harvoinpa sitä sellaisenaan kattilassa säilötään).
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 07:23"]
Kerro meillekin, mihin lähteeseen perustuu käsitys, että teräskattilassa ei saisi säilyttää ruokaa. Ja millä tavalla jääkaappisäilytys on vaarallisempaa kuin liedellä tai muuten huoneenlämmössä säilyttäminen?
Perustuuko väärinkäsitys alumiinikattiloihin, joissa ei saisi säilyttää eikä nykykäsitykseen mukaan edes valmistaa ruokaa? Eikä niitä saa missään tapauksessa vanhaan tapaan puhdistaa keittämällä syötäväksi marjakiisseliä, vaikka sillä ne kirkastuvat.
Myydäänkö jossakin 'vanhempia' karhunkieliä kuin Suomessa? Ei täkäläisillä puhdistusvehkeillä käyttöä haittaavia naarmuja teräskattiloihin saa. Sokeripalaniksi voi tuntua kummalliselta vahvempiin aineisiin tottuneille, mutta se toimii myös levyjen reunoihin. Pahasti pohjaanpalaneet puhdistuvat vaikka pyykkipulveria keittämällä.
Kertoisiko joku kemisti, mitä ruostumaton teräs itse asiassa on, ja onko siinä jotain sellaista, että voisi terveyshaittaa tulla.
[/quote]
Todennäköisesti AP muistelee ohjeita valuraudasta. Valuraudasta tulee ruokaan voimakas raudan maku muutamassa tunnissa, eli käytännössä heti ruoan jäähdyttyä. Rauta ei ole myrkyllistä, mutta maku on niin ikävä että ruoka jää kyllä syömättä. Ruoan valmistus rautakattilassa on turvallista, jopa suosisteltavaa.
Happamat ruoat syövyttävät alumiinia, jos sitä ei ole pinnoitettu esim. teflonilla. Alumiini ei juuri jää elimistöön eikä sen tiedetä aiheuttavan haittaa, mutta yleisesti ottaen on turvallisempaa välttää liukoisia metalleja ravinnossa. Retkikattilat ovat tyypillisesti alumiinia (nykyään tosin usein pinnoitettuja) ja ne sopivat kyllä tilapäiseen käyttöön. Sitten kun metsässä alkaa kulua kuukausia kerrallaan voi harkita muita vaihtoehtoja :)
Ruostumaton teräs eli rosteri on rautaa, hiiltä ja kromia ja mahdollisia muita seosmetalleja (mangaani, titaani, sinkki, molybdeeni, nikkeli). Kattiloissa ei tarvita ihmeominaisuuksia, joten niissä käytetään halvinta perusrosteria. Kromi muodostaa ilman hapen kanssa terästä suojaavan kerroksen metallin pintaan. Teräsvillalla tuon pinnan voi poistaa, mutta koska teräksessä on kromia kauttaaltaan muodostuu uusi pinta. Kattilan voi tietysti hioa puhki, mutta muuten teräsvilla ei vahingoita kattilaa. Naarmuton kattila on kyllä helpompi pitää puhtaana.
#24 jatkaa vielä: Itse en käytä tefloniakaan. Teflon on fluoriyhdiste ja fluori on hyvin myrkyllistä. Teflonissa fluori on sidottu kemiallisesti, eli teflonista ei liukene fluoria ruokaan, kunhan sitä ei kuumenna liikaa. On minulla yksi teflonpannu lettujen paistoon (pari kertaa vuodessa), mutta muuten käytän valurautapannua. Kattilat ovat terästä. (Ja retkikeitin pinnoittamatonta alumiinia.)
Laitan tiskikoneeseen ja tulee puhdasta. Esim jos joku palaa pohjaan niin raaputan enimmät pois ja sitten koneeseen.
Löysin googletellessa kaksplussan vanhan keskustelun, jossa ihmiset toesivat, että olivat ostaneet uuden teraäkattilan hackmannin tai vastaavan, ja niissä oli lukenut, että teräskattilaakaan ei saa pitää jääkaapissa ruokaa säilyttäen. Muusta en tiiä. Pitää varmaan käydä kaupassa tutkimassa kattilan käyttöohjeita tai kysyä Hackmannilta. Mulla ei sen kummempaa perustelua tai linkkiä tähän nyt ole, tuskin kukaan jaksaa jotain vanhaa kaksplussan keskusteluketjua lukea. Enganninkielellä en ole koittanut vielä etsiä tietoa...
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 05:21"]
No mä oon säilyttänyt ruoat aina kattiloissa jääkaapissa, niin teräksisessä kuin teflonissa. Ja mun teflon-pannut on ihan naarmuisia. Mitään terveyshaittaa ei ole niistä seurannut.
[/quote]No eihän se sitä tarkoita että kuolet heti jos elimistöösi kertyy kattilasta alumiinia. Terveyshaitta on voinut jo syntyä, vaikka et ole saanut/tunnistanut oireita.
[/quote]
Teräskattilassa ja teflonpinnoitetussa alumiinikattilassa voi turvallisesti säilyttää ruokaa.