Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Genitaaliherpes siitä kertominen.

Vierailija
21.07.2021 |

Olin nuorena 20v. naivi ja sinisilmäinen luottaessani mieheen jolta sain herpeksen. Olen ottanut asian todella raskaasti ja se on vaikuttanut elämääni todella paljon. En harrasta irtosuhteita tai ylipäänsä ole kyennyt antamaan sellaiselle edes mahdollisuutta.

Elämääni tuli ihminen keneen rakastuin todella paljon, seksi tuli mukaan kuvioon. Koska suhde on vasta alkanut ja oli paljon epävarmuutta ja väärinkäsityksiä heti alkuvaiheessa en rohjennut kertoa herpeksestäni.

Pidin huolen kondomin käytöstä ja syön estolääkkenä vahvinta ja tehokkainta valaviriä. Pidättäydyin seksistä jos pienintäkään tunnetta aktivoitumisesta oli.

Nyt asiat ovat selvitetty ja mies on tosissaan kanssani, tässä vaiheessa minun pitää kertoa herpeksen olemassaolosta. Pohdin vain olenko toiminut väärin kun en heti tehnyt niin? Suuttuuko mies?

Oikeasti uskoin toimivani vastuullisesti suojautumalla ja estolääkitystä syömällä. Tauti onkin pysynyt poissa. Pelkään menettäväni hänet.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa, ja samalla näyttää vaikka tätä Duodecimin sivua, jonka mukaan noin 20% suomalaisista on saanut HSV-2-tartunnan. Eli on todella yleistä, tartunta on monella oireeton joten kaikki eivät siitä edes tiedä.

Terveisin kohtalotoveri, joka uskoi 17-vuotiaana poikakaverin puheita ja sai tartunnan

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00713

Vierailija
2/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä kantaa genitaaliherpestä, mutta vain pieni osa saa oireita. Eli on todennäköisintä että mies ei edes saisi mitään oireita, ja hän saattaa olla hyvin altistunut jo ennen sinua. Sanoisin toki asiasta, mutta turha tehdä tuosta sen suurempaa asiaa. Ei herpes ole mikään maailmanloppu muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heti asiasta.

Mä tapailin yhtä miestä monta kuukautta. Sitten hän sano, että hänellä on ollu kondyloomia joskus 10v sitten. Oli kyllä häpeissään, että kertoi vasta silloin. Hän oli myös halunnu olla ilman kortsua. Ei siinä kyllä kovin hyvä olo ollut, kun ensin uskoin olevan tauditon ja sitten onki ollu hpv-historia. Mä en pystynyt antamaan asiaa lopulta anteeksi vaikka en oo koskaan saanu oireita tai mitää. Kyseisessä miehessä oli muutenkin taipumusta epärehellisyyteen ja epämääräsyyteen. Ne lopulta sai mut lopettamaan suhteen.

Suhde voi siis kaatua tohon tai jatkua. Riippuu siitä minkälainen sä olet muuten ja minkälainen se toinen ihminenkin on.

Vierailija
4/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on niin joka lähtöön. Vaikea sanoa mitä käy.

Vierailija
5/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys maan perii.:)

Vierailija
6/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asiasta olisi pitänyt kertoa jo ennen seksiä (itsellänikin on herpes ja niin toimisin itse, jos kumppani vielä joskus vaihtuisi). Tuskin olet tartuttanut häntä, mutta kerro kuitenkin heti asiasta. Tsemppiä ja voit olla ylpeä itsestäsi, kun toimit vastuullisesti. Kaikki eivät toimi, ja siitä syystä itsekin herpeksen sain.

Vierailija
7/7 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta asiasta olisi pitänyt kertoa jo ennen seksiä (itsellänikin on herpes ja niin toimisin itse, jos kumppani vielä joskus vaihtuisi). Tuskin olet tartuttanut häntä, mutta kerro kuitenkin heti asiasta. Tsemppiä ja voit olla ylpeä itsestäsi, kun toimit vastuullisesti. Kaikki eivät toimi, ja siitä syystä itsekin herpeksen sain.

Sillä tiedolla mitä itse joskus sain luulin todella toimineeni vastuullisesti käyttämällä kondomia ja syömällä estolääkettä. Ja pidättäytymällä jos yhtään oireilee. Pelkään jos mies suuttuu. Mutta aion kertoa.