Mistä te-toimisto tarkistaa onko hakenut työtarjouksiin?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin ujo ja hiljainen, arkakin ehkä ja työkkäri laittoi minulle työtarjouksen asiakaspalveluun. Huh, hirvittää. ( en ole ap)
Ei hätää. Jos kerrot rehellisesti itsestäsi työhakemuksessa, todennäköisesti et joudu asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ilmoittautua työttömäksi. Haet vain asumistukea, toimeentulotukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea. Toimeentulotukea voidaan määräajaksi leikata, mutta välttämättömät laskut ja menot niiden on maksettava, ja lisäksi annettava jonkin verran ruokarahaa. Suomessa ei saa tappaa ketään nälkään.
Vaikka kieltäityisit työstä ihan vain huviksesi, niin valtiolla on silti elatusvelvollisuus sinuun. Kannattaa kuitenkin huolehtia että vuokra tulee aina maksettua. Jos jäät asunnottomaksi niin elämä luisuu nopeasti katuojaan, joudut juoppojen asuntoloihin tai kadulle. Asunnosta on pidettävä kiinni vaikka muut laskut jäisivät maksamatta. Sen osan mitä asumistuki ei maksa, saat harkinnanvaraisena.
Toimeentulotuki on VIIMEINEN tuki. Kyllä ne sieltä Kelasta ohjaa sut työkkäriin hakemaan työttömyyskorvausta jos siihen ei ole mitään syytä, miksi sitä ei myönnettäisi.
Harkinnanvarainen toimeentulotuki ei ole mikään kiveenhakattu etuus, se myönnetään, jos perusteita siihen on.
Vierailija kirjoitti:
Haistattaisin paskat, jos joku minulle soittaisi ja tiedustelisi, onko se Liisa hakenut paikkaa. Vai odottaako joku, että oikeasti selaan 500 ilmoitusta läpi työkkärin tätin mieliksi. Tai no en tietenkään oikeasti haistattelisi vaan muotoilisin asian jotenkin kauniisti.
Toisekseen minulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa ulkopuoliselle ihmiselle, onko Liisa tai Pertti hakenut työtä ja miten hän käyttäytyi haastattelussa. Mistä sen edes tietää, onko soittaja oikeasti työkkärin täti vai joku Perttiä vainoava, lähestymiskiellon saanut eksä.
Puhut nyt ihan eri asiaa, mistä ap kysyy.
Työkkäri lähettää kotiin avointen työpaikkojen hakuja, jotka velvoittaa köymään sinua haastattelussa ko. työpaikassa. Sinne mennään tämä postitse saatu lappu mukana johon työnantaja kirjoittaa onko hakija hyväksytty töihin vai ei, syyt, aika ja allekirjoitus. Tämä lappu menee sitten takaisin työkkäriin.
Olin haastattelussa erään yhdistyksen palkkatukipaikasta.
En ollut erityisen innoissani, mutta olisin toki työni tehny jos olis valittu. Kerroin rehellisesti, ettei mulla ole mitään kokemusta siitä työstä ja koulutuskin oli liki 30v takainen eli aika ummikko. Haastattelija rupesi tivaamaan, että "kieltäydytkö tästä työstä, minä voin ilmoittaa te-toimistoon kieltäytymisestä". Piti sitten karenssin pelossa esittää olevani tosi innoissani tästä "mahdollisuudesta" Oisin päässyt sinne, mutta onneksi sain muualta töitä.
Toinenkin kokemus on eri kerralta eräästä toisesta yhdistyksestä. Siellä haastattelija toimi lain vastaisesti asiakkaiden kannalta eli esitteli mulle asiakaslistoja, joissa oli kaikki henkilötiedot, sairaudet, avuntarpeet, ovikoodit ym. listattuina. Jotenkin tuntuu, että näissä yhdistyksissä töissä olevat ei pärjäisi oikeissa töissä päivääkään ja ovat ylemmyydentuntoisia kun voivat edes jotain ihmistä kyykyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistattaisin paskat, jos joku minulle soittaisi ja tiedustelisi, onko se Liisa hakenut paikkaa. Vai odottaako joku, että oikeasti selaan 500 ilmoitusta läpi työkkärin tätin mieliksi. Tai no en tietenkään oikeasti haistattelisi vaan muotoilisin asian jotenkin kauniisti.
Toisekseen minulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa ulkopuoliselle ihmiselle, onko Liisa tai Pertti hakenut työtä ja miten hän käyttäytyi haastattelussa. Mistä sen edes tietää, onko soittaja oikeasti työkkärin täti vai joku Perttiä vainoava, lähestymiskiellon saanut eksä.
Työkkäri lähettää kotiin avointen työpaikkojen hakuja, jotka velvoittaa köymään sinua haastattelussa ko. työpaikassa. Sinne mennään tämä postitse saatu lappu mukana johon työnantaja kirjoittaa onko hakija hyväksytty töihin vai ei, syyt, aika ja allekirjoitus. Tämä lappu menee sitten takaisin työkkäriin.
Äläpäs valehtele, vaan lue täältä mikä on työtarjous. Sen lopputulemasta ilmoitetaan netissä, ei millään työkkärin tädin reissuvihkolla.
https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/loyda-toita/mista-toita/tyotar…
Vierailija kirjoitti:
En ollut erityisen innoissani, mutta olisin toki työni tehny jos olis valittu. Kerroin rehellisesti, ettei mulla ole mitään kokemusta siitä työstä ja koulutuskin oli liki 30v takainen eli aika ummikko. Haastattelija rupesi tivaamaan, että "kieltäydytkö tästä työstä, minä voin ilmoittaa te-toimistoon kieltäytymisestä". Piti sitten karenssin pelossa esittää olevani tosi innoissani tästä "mahdollisuudesta" Oisin päässyt sinne, mutta onneksi sain muualta töitä.
Toinenkin kokemus on eri kerralta eräästä toisesta yhdistyksestä. Siellä haastattelija toimi lain vastaisesti asiakkaiden kannalta eli esitteli mulle asiakaslistoja, joissa oli kaikki henkilötiedot, sairaudet, avuntarpeet, ovikoodit ym. listattuina. Jotenkin tuntuu, että näissä yhdistyksissä töissä olevat ei pärjäisi oikeissa töissä päivääkään ja ovat ylemmyydentuntoisia kun voivat edes jotain ihmistä kyykyttää.
Niin varmaan. Jotkut haluaa oikein keksimällä keksiä kauhutarinoita. Oikeassa elämässä kukaan ei alkaisi mielistellä jotain hullua, joka uhkaa soittaa työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Jotkut haluaa oikein keksimällä keksiä kauhutarinoita. Oikeassa elämässä kukaan ei alkaisi mielistellä jotain hullua, joka uhkaa soittaa työkkäriin.
Oikeassa elämässä on ihmisiä, joita kiinnostaa paljonkin saako karenssia vai ei. Ei kaikki ihmiset halua kiertää leipäjonoja tai esitellä sossuille omia tilitietoja maksaakseen omat menonsa.
Oikeassa elämässä on myös ihmisiä, jotka saavat kiksinsä mitä kummallisemmista asioista. Sulla se ilmeisesti on provonhuutelu palstalla. Onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa elämässä on ihmisiä, joita kiinnostaa paljonkin saako karenssia vai ei. Ei kaikki ihmiset halua kiertää leipäjonoja tai esitellä sossuille omia tilitietoja maksaakseen omat menonsa.
Oikeassa elämässä on myös ihmisiä, jotka saavat kiksinsä mitä kummallisemmista asioista. Sulla se ilmeisesti on provonhuutelu palstalla. Onneksi olkoon.
Ja karenssi siis pamahtaa armotta, jos joku työnantaja vihjaakaan siihen suuntaan, ettei työnhakija vaikuttanut tarpeeksi kiinnostuneelta? Niin varmaan. Jos paikkaa ilmoittaa hakeneensa, se riittää. Sama miten innokkaasti sen teki tai oli tekemättä.
Jotkut työnantajat kyllä ilmoittavat te-toimistoon ihan oma-aloitteisesti, jos työnhakija on ilmoittanut, ettei työ kiinnosta. Näitäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut työnantajat kyllä ilmoittavat te-toimistoon ihan oma-aloitteisesti, jos työnhakija on ilmoittanut, ettei työ kiinnosta. Näitäkin löytyy.
Ennen oli ainakin työtarjouksessa jotenkin, että jos itse aiheuttaa sen ettei tule valituksi, se on myös karenssin aihe. Ei siis tarvi edes suusanallisesti kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Joutuvatko yritykset tosiaan
vielä tämänkin raportoimaan eteenpäin? Vielä ymmärrän, että työttömät velvoitetaan hakemaan töitä, mutta en kyllä sitä, että yrityksille tulee täysin turhaa vaivaa.
Miten niin turhaa vaivaa? Te-keskus ja yritykset tekevät yhteistyötä ja Te-keskus on yritystä varten, josta saa helposti ja vaivattomasti työvoimaa, lyhyellä varotusajalla. Te-keskus valkkaa työhön sopivammat työntekijät ja antaa yritykselle tiedot ja se on vielä ilmainen yritykselle. Ja tottakait tehdään jälkiseuranta.
Ihan samalla tavalla myös työntekijöiden ammattiliitot ja työnantajaliitot tekevät yhteistyötä yrityksen kanssa.
Joillekin vaikeasti työllistettäville tulee sitten vissiin ihan eri "tarjouksia" kuin muille. En ole nimittäin koskaan kuullutkaan mistään palautettavista lapuista, nimien hakemisesta tai työnantajien ilmoittelusta työkkärille. Mistä se työnantaja edes tietää, onko hakija työtön tai työkkärin asiakas normipaikkoja hakiessa? Eli miksi uhkailisi työkkäriin ilmoittamisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, ap?! Miten voi muka olla niin vaikeeta hakea jotain paikkaa, että pitää tällaisia miettiä?
Sitä paitsi, mitä muutakaan parempaa tekemistä sulla olisi? Ei niin mitään.
Hae. Piste.
Ap:n syyt ei kuulu sulle. Piste.
Mä olen jättänyt hakematta paikkaa yrityksestä, johon todella halusin töihin. Kyseinen työ ei ollut sellainen, jota olisin voinut tehdä, ja hakeminen siihen olisi antanut minusta idiootin vaikutelman. Odotin, että itselleni sopiva paikka aukeaa samasta firmasta, ja sen sainkin. Työkkärin "tarjoukset" ovat idioottien liukuhihnalta lähettämiä, eivätkä vastaa työttömien osaamista ja realistisia mahdollisuuksia. Täysin turhaa hölmölän paperintuhlausta ja byrokratiaa. Jokainen osaa hakea paikkoja, joihin voi ja haluaa päästä.
Eipä mua ap:n syyt kiinnostakaan. Kyllä sitä voi täyttää nuo hakuvelvoitteensa ihan fiksullakin tavalla, antamatta itsestään idioottia kuvaa ja pilaamalla siten jatkomahdollisuutensa.
Taitaa ne kuitenkin vähän kiinnostaa, kun piti kirjoittaa raivokas kommentti siitä, miten voi olla niin vaikea hakea jotain paikkaa. 😉 Ne tarjoukset voi olla esimerkiksi ajokortittomalle työ, johon tarvitaan autoa. Kuka sellaiseen hakee, ellei halua antaa itsestään ihan aivokuollutta vaikutelmaa?
Tuollaisen tilanteen ja tarjouksen voisi varmasti sitten hoitaa ihan asiallisesti ja suoraan sen te-toimiston kanssa, eikä miettiä tällaisia. Tosi lapsellista touhua. Ärsyttää vaan se asenne, joka täällä monilla työttömillä tuntuu olevan te-toimiston kanssa.
Ok. Minua taas ärsytti te-tätien asenne työttömänä ollessani. Harva oli asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten tilanteiden takia kannattaa aina nauhoittaa ne omat haastattelunsa varmuuden vuoksi, jotta on todisteita tarvittaessa. Omat keskustelunsa kun saa nauhoittaa eikä siitä tarvitse edes kertoa toiselle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tarkoittaa työtarjouksilla? Paikkoihin pitää hakea, ei ole mitään työtarjouksia että tässä olisi sinulle työpaikka.
Ainakin vielä kolme vuotta sitten oli. Varmaan edelleen, kun kerran ap sellaisista kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa uskoa, että tällaista olisi ollut enää pariin vuosikymmeneen!
Vierailija kirjoitti:
Voiko työnantaja antaa väärää tietoa? Jos työhakemuksia on tullut vaikka 300, ja niistä 250 on siirretty mappi-ö:hön sen kummemmin arkistoimatta, niin jos työkkäri soittaa jonkun tällaisen hakemuksen perään, voiko käydä niin, että joku sihteeri nopeasti selaa mappi-ö:ssä olevan pinon ja häneltä jää huomaamatta juuri tämä hakemus? Tai jos kyse on sähköisistä hakemuksista, niin onkohan niitä satettu deletoida, jos on huomattu, että hakija ei ole pätevä, eli ei kiinnosta?
Nykyisten tietoturvasäännösten mukaan henkilötietoja saa säilyttää vain niin kauan kuin on tarpeen niiden käyttötarkoituksen kannalta. Työnhakutilanteessa tämä tarkoittanee, että ne tulisi poistaa pääsääntöisesti pian sen jälkeen kun paikka on täytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko työnantaja antaa väärää tietoa? Jos työhakemuksia on tullut vaikka 300, ja niistä 250 on siirretty mappi-ö:hön sen kummemmin arkistoimatta, niin jos työkkäri soittaa jonkun tällaisen hakemuksen perään, voiko käydä niin, että joku sihteeri nopeasti selaa mappi-ö:ssä olevan pinon ja häneltä jää huomaamatta juuri tämä hakemus? Tai jos kyse on sähköisistä hakemuksista, niin onkohan niitä satettu deletoida, jos on huomattu, että hakija ei ole pätevä, eli ei kiinnosta?
Nykyisten tietoturvasäännösten mukaan henkilötietoja saa säilyttää vain niin kauan kuin on tarpeen niiden käyttötarkoituksen kannalta. Työnhakutilanteessa tämä tarkoittanee, että ne tulisi poistaa pääsääntöisesti pian sen jälkeen kun paikka on täytetty.
Eli kun työkkäri alkaisi kysellä jonkun hakemisen perään, olisi jo liian myöhäistä. Eihän sitä voi vielä hakuaikana tietää kuka hakee ja miten käyttäytyy jos pääsee haastatteluun?
Onkohan joku oikeasti saanut karenssin kun työnantaja on sanonut, että tyyppi ei vaikuttanut innokkaalta ottamaan työtä vastaan? Epäilen että ei ole.
Miten raportoit puhelimitse tapahtuneesta hausta? Kirjoitat heti hakijan nimen paperille? Mistä tiedät hakijan olevan se, joka väittää olevansa?