Metaltoo
Oletteko seuranneet keskustelua instassa? Osa tosi järkyttäviä juttuja. Itse pyörinyt metallipiireissä 80-luvulta alkaen ja mitään ikävää ei ole metallikeikoilla sattunut, päinvastoin viihtynyt olen skenessä juuri siksi, että porukka on mukavaa ja käyttäytyy hyvin. Ainahan joukossa voi silti joku mätäpaise olla ja sietävät kyllä joutua vastuuseen teoistaan. Toki tällä metaltoo-sivustolla niputetaan rokki ja metalli saman otsikon alle. Oman kokemuksen mukaan rokkikeikoilla on selvästi enemmän ikäviä lieveilmiöitä kuin puhtaissa metallimusiikkn tapahtumissa.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metaltoo-instasta pystyy tunnistamaan
joitain artisteja, vaikkei olisi koskaan näitä nähnyt livenä saati tavannut. Kun tuntee genren ja tietää nimet se riittää.Nuorten tyttöjen ja naisten pusertamista ja seksuaalista hyväksikäyttöä eturivissä aitaa vasten olen nähnyt metallikeikoilla paljon sieltä kolmos-nelosriviltä, joka on itselleni riittävä - sekä turvallinen. Myös olen nähnyt tilanteita, joissa porukka on onneksi onnistunut agressiivisesti jonkun hinkkaajan häätämään pois.
Siis nämä keikoilla puristautujathan suurimmaksi osaksi eivät ole metallipään näköisiä, vaan näyttävät lähinnä geneerisiltä pervoperoilta, jotka ovat lähteneet peräkammaristaan liikkeelle. Monesti ovat aika pitkiä ja suurikokoisia.
Toisaalta, en ymmärrä miten yhdellekään tytölle/naiselle se eturivi on niin tärkeä, että antaa jonkun limaoksennuksen hinkata ja pervoilla koko keikan siinä itseään vasten.
Olen nähnyt Apocalyptican ja Battle Beastin instassa kannanoton metalliskenen tekemisestä turvalliseksi liittyen metaltoohon. Mitkä muut bändit, muusikot rai metallimusiikin toimijat ovat ottaneet kantaa tähän?
Käymme näköjään eri keikoilla kun sinä näet tuota ahdistelua paljon.
Niinpä niin, varmaan ollaankin. Paikallisissa, osin alaikäisille sallituissa metallitapahtumissa/festareilla joissa on ollut ulkomaalaisia nimiä näitä on tullut vuosien varrella tullut nähtyä. Jopa tapahtumissa, mihin jotkut tuovat lapsia. Samoin baarikeikoilla ja areenakokoisissa konserteissa.
Epäilen hieman sinun tulkintaasi ahdisteluista, koska itse en tuollaista käytöstä ole laajassa mittakaavassa havainnut, eikä kukaan tutuistani ole joutunut ahdistelun kohteeksi metalli-festareilla. Voithan olla täällä ainoastaan provoamassa.
Nyt metallibändeiltä odotetaan irtautumista ja kannanottoja ahdistelusta. Irvokkaaksi homman tekee se, että nyt ne raiskaajat ja ahdistelijatkin voi tehdä tyhjiä kannanottoja sometileilleen. Talk is cheap. Sinänsä ihan hyvä että yritetään tehdä jotain asialle jos sitä on ennen katsottu läpi sormien. Tiedän, että olen kauhea hiekka-----, mutta minua on aina ärsyttänyt se tolkuton alkoholin käyttö, myynti ja mainostaminen festareilla ja keikoilla. Mitä heleä jollain kolmoskaljalla on tekemistä hyvän metallimusiikin kanssa.? Kaljafirmat sponssasi joskus metalfesteillä ja siellä istui Kemin helmetkin karjalatölkit pöydällä haastateltavana. Miksei voi lenkkarifirma sponssata metallibändiä? Miksi siihen pitää liittää joku kuvottava isomahainen rosoisuus ja kansantaudit?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ihmisiä vaivaa, että nuoret tytöt itse hankkiutuvat julkkisten seuraan ja tyrkyttävät heille itseään? Siinäpä saavat juuri sitä mitä haluavatkin? Ainahan tytöt etsivät muutenkin itselleen statusmiehiä jos ulkonäkö antaa vähääkään varaa sellaiseen.
Tuskin joku 14-vuotias haluaa tulla esim. joukk oraiskatuksi pikku bändi-ihastuksissaan ja mahdollisesti ensimmäisten alkoholikokeilujen vaikuttaessa harkintakykyyn. Kyllä tuossa on aikuisella miehellä se vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi toi Porin juttu jos on totta niin ei saatana 🤢 mutta mitä metallibändejä porista on tullut? 80-90 luvuilla? Eihän sieltä oo kuin iskelmä Dingoa ja mambaa.
Eiköhän kyse olekin juuri jostqin rock-muusikoista, ei varsinaisista metallipäistä. Otsikon pitäisi olla rocktoo, ei metaltoo, nyt on harhaanjohtava, oli tietysto kivempi vääntää metoosta metaltoo, mutta mustaa metallin mainetta nyt turhaan. Yleisesti ottaen metallimiehet ja -naiset käyttäytyvät siivosti, vaikka missä tahansa porukassa voi joku ääliö olla.
Kuulostat juuri siltä kuin kaikki muutkin juuri omaa porukkaansa puolustelevat. Ei me mutta ne muut.. Totuus on, että joka porukassa on näitä lääppijöitä ja puristelijoita. Ei joku genre-ero tee kenestäkään pyhimystä.
Bäkkäreiden tapahtumista minulla ei ole kokemusta, mutta itse olen ainakin kokenut yleisössä metallikeikoilla olevan turvallista. Siellä on usein paljon tyyppejä, jotka vapaaehtoisesti "valvovat järjestystä" ja puuttuvat huonoon käytökseen, esim. lähettävät kännissä/aineissa häiriköivät matkoihinsa, tai kysyvät, haluanko vaihtaa paikkaa. Yleisössä on myös muutenkin tosi huomaavaista porukkaa, esim. pitkät ihmiset päästävät lyhyempiä eteensä, tai isommat ihmiset menevät pitin reunoille ottamaan vastaan tönäisyt, ettei meidän pienempien tarvitse.
Siitä en tosiaan tiedä, mitä itse muusikot touhuavat vapaa-ajallaan, mutta ainakin kerran HIMin keikalla Ville Valo keskeytti biisin nähdessään ahdistelua yleisössä ja sanoi, että keikka jatkuu vasta, kun ahdistelija on poistettu paikalta.