Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?

Vierailija
21.07.2021 |

Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.

Kommentit (1642)

Vierailija
1621/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmisiltä ovat kadonneet elämän realiteetit näin täydellisesti? Suorittavalta työltä ei yksinkertaisesti voi odottaa ihmeitä, vaan siihen tahtoo puutua ajan kanssa sinnikkäinkin ihminen. Mutta ei tieto- tai johtamistyökään useimmiten mitään herkkua ole, eikä todellakaan mikään takuu hyvään tulotasoon. Kokonaisvaltainen työtyytyväisyys on kuin lottovoitto.

Minulla ei ollut ainakaan työhön puutuminen syynä. Monesti toivoin puuduttavaa, tylsää rutiinia vastapainoksi sille vaihtelevien tilanteiden ja jatkuvan uuden tiedon soveltamisen vaatimukselle, eri tilanteiden haltuunottamiselle ja kaaoksen hallinnalle. Sairaanhoitaja joutuu työssään soveltamaan jatkuvasti teoreettista tietoa, ja jos sen tekee huolimattomasti tai taitamattomasti, hän joutuu asiasta ihan itse vastuuseen. Ei kukaan ylilääkäri loppupeleissä hoitajan virheitä ala silottelemaan tai kantamaan asiasta vastuuta. Kyllä se on ihan se yksittäinen hoitaja, jolle vastuu kaatuu.

Juu juu, tämä on sitä kuuluisaa oman hännän nostatusta. Olen saanut aikanaan kesätyöharjoittelijana tehtaassa saanut tuon verran vastuuta ollessani yövuorossa yksin laadunvalvonnassa. Mutta oikeastaan vasta nyt  neljännesvuosisata myöhemmin olen alkanut ymmärtämään, miksi ylikoulutettuja ihmisiä ei pääsääntöisesti palkata suorittaviin töihin, vaikka hakijalla olisi kuinka motivaatio ja halu kohdillaan.

Ok, tämä on sinun mielipiteesi ja sinulla on siihen oikeus, vaikka se perustuisikin harhakuvitelmiin. Et taida ymmärtää paljonkaan sairaanhoitajien työtehtävistä tai ammattitaitovaatimuksista. Mutta kuten sanoin, tähän tulokseen tulin itse vuosia sitä työtä tehneenä, joten minulla on ehkä hieman realistisempi kuva työn vaatimuksista kuin sinulla.

Vierailija
1622/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan voimallako hoitajat sitten kestävät paremmin kiirettä ja jaksavat paremmin tehdä raskasta hoitotyötä?

Lakisääteinen kahvitauko on 10 min. Hoitajat pitävät tunnin kahvitauot niin sen takia on kiire. Osa on sairaslomalla vaikka eivät ole kipeitä, sitten muilla kiire.

Ihan sivusta totean: Että kun käy sairaaloissa etenkin hoitajien vuoronvaihdon aikana, ja he kaikki istuvat siellä kansliassa tai kahvipaikassa, niin usein heillä on menossa raportti.

Eli raportoidaan osaston ja potilaiden tilanne iltavuoroon tuleville hoitajille.

Ja jos istuvatkin joskus pitempään kahvilla, niin mitäs sitten.

On voinut olla kiireinen aamupäivä, ei ole ehditty mitään muuta, kuin vauhdilla mennä huoneesta toiseen.

Kotiuttaa potilaita ja ottaa uutta sisään.  Lähettää potilaita leikkaussaliin.

Onhan sairaanhoitajallikin oikeus huokaista työnvälissä, niinhän muillakin työpaikoilla tehdään.

Ja lisäski heidän pitää olla joka välissä aivan helveetin skarppipna, koska hoitavat sairaita ihmisiä.

Se ei ole mitään toimistotyötä, jossa jokin teksti tai sähköposti voidaan korvata muokkaamalla tai lähettämällä se uudestaan. 

Aamuvuoro on kiireisin vuoro sairaalaosastoilla.

Raportti on aamulla ennen seitsemää. Herätys siellä sairaalassa om myös työttömiä töissä, jotka seuraa. Ei niillä kahvitauoilla ja ruokatauolla mitään raportteja ole.

Kyllä me työttömät tiedetään milloin teillä on raportti, vuoron vaihtuessa, ei tauoilla.

Nyt on kyllä työttömällä väärää tietoa. Raportteja voisaan kirjoittaa ja lukea ihan mihin vuorokauden aikaan vain, aina tarvittaessa. Esimerkiksi uuusien potilaiden saapuessa, päivystykseen tai kontrollikäynille toiseen sairaalaan lähetettäessä, potilaan kotiutuessa, potilaan tilanteen muuttuessa, hoitosuunnitelmien päivityksen yhteydessä, lääkärinkierrolle valmistautuessa, omaisten tai toisen ammattiryhmän tiedon tarpeesen esimerkiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmisiltä ovat kadonneet elämän realiteetit näin täydellisesti? Suorittavalta työltä ei yksinkertaisesti voi odottaa ihmeitä, vaan siihen tahtoo puutua ajan kanssa sinnikkäinkin ihminen. Mutta ei tieto- tai johtamistyökään useimmiten mitään herkkua ole, eikä todellakaan mikään takuu hyvään tulotasoon. Kokonaisvaltainen työtyytyväisyys on kuin lottovoitto.

Minulla ei ollut ainakaan työhön puutuminen syynä. Monesti toivoin puuduttavaa, tylsää rutiinia vastapainoksi sille vaihtelevien tilanteiden ja jatkuvan uuden tiedon soveltamisen vaatimukselle, eri tilanteiden haltuunottamiselle ja kaaoksen hallinnalle. Sairaanhoitaja joutuu työssään soveltamaan jatkuvasti teoreettista tietoa, ja jos sen tekee huolimattomasti tai taitamattomasti, hän joutuu asiasta ihan itse vastuuseen. Ei kukaan ylilääkäri loppupeleissä hoitajan virheitä ala silottelemaan tai kantamaan asiasta vastuuta. Kyllä se on ihan se yksittäinen hoitaja, jolle vastuu kaatuu.

Juu juu, tämä on sitä kuuluisaa oman hännän nostatusta. Olen saanut aikanaan kesätyöharjoittelijana tehtaassa saanut tuon verran vastuuta ollessani yövuorossa yksin laadunvalvonnassa. Mutta oikeastaan vasta nyt  neljännesvuosisata myöhemmin olen alkanut ymmärtämään, miksi ylikoulutettuja ihmisiä ei pääsääntöisesti palkata suorittaviin töihin, vaikka hakijalla olisi kuinka motivaatio ja halu kohdillaan.

Ok, tämä on sinun mielipiteesi ja sinulla on siihen oikeus, vaikka se perustuisikin harhakuvitelmiin. Et taida ymmärtää paljonkaan sairaanhoitajien työtehtävistä tai ammattitaitovaatimuksista. Mutta kuten sanoin, tähän tulokseen tulin itse vuosia sitä työtä tehneenä, joten minulla on ehkä hieman realistisempi kuva työn vaatimuksista kuin sinulla.

Kun sinä haluat lukea viestin, ettei sairaanhoitajilla ole merkitystä. Mikä ei ole totta, vaan viesti kuuluu, että myös muilla aloilla tehdään aivan yhtä vastuullisia päätöksiä samalla koulutustasolla. Ette ole mikään alistettu yksisarvisjoukkio.

Vierailija
1624/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinä haluat lukea viestin, ettei sairaanhoitajilla ole merkitystä. Mikä ei ole totta, vaan viesti kuuluu, että myös muilla aloilla tehdään aivan yhtä vastuullisia päätöksiä samalla koulutustasolla. Ette ole mikään alistettu yksisarvisjoukkio.

Ei minua haittaisi, että muutkin alipalkatut tai huonosti johdetut alat alkavat vaatia parempia työoloja ja palkkaa. Mutta sairaanhoitajien vaatimuksia ei ole noteerattu eikä ammattiliitto saa mitään aikaan, joten itse lähdin parempiin maisemiin.

Vierailija
1625/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua haittaisi, että muutkin alipalkatut tai huonosti johdetut alat alkavat vaatia parempia työoloja ja palkkaa. Mutta sairaanhoitajien vaatimuksia ei ole noteerattu eikä ammattiliitto saa mitään aikaan, joten itse lähdin parempiin maisemiin.

Se on toki jokaisen oikeus ja joillekin hyvä resepti onneen. Toisille kyllästys ja ahdistus iskee uudelleen muutaman vuoden päästä samalla tavalla kuin eronneilla ja uuden avioliiton solmineilla.

Vierailija
1626/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvä olisi, että muissakin aliarvostetuissa ammateissa toimivat lähtisivät työstään, niin saisivat työnantajat lisää painetta lsittaa asiansa kuntoon. Sairaanhoitajien lähtö töistään on mielestäni terve reaktio tässä tilanteessa. Ja se on ihan olemassa oleva ilmiö, joka on alkanut vasta nyt näkyä mediassa ja julkisessa keskustelussa.

Vierailija
1627/1642 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hoitaja ei ehdi tai voi tehdä työtään kunnolla, voi ajatella, että kyse on kakkutehtailusta liukuhihnalla. Se kiireessä tehty kakku ei ole sellainen, että kirsikka on vinossa. Kiireessä tehdystä kakusta puuttuu kuorrutus, ehkä iso osa kakkupohjakin, eikä kukaan ole varma, ettei kostukkeeksi ole vahingossa mennyt mehun sijaan lattianpesuainetta. Eikä niitä huonoja kakkuja tehdä tahallaan, vaan niistä aineksista, jotka ylemmältä taholta annetaan.

Vierailija
1628/1642 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala hoitotyö. Kyllä, hoitoalalla on kamalaa. Hoitoala on kurja matalapalkka-ala, jossa on henkistä ja fyysistä väkivaltaa, uhkailua, lyömistä, potkimista, solvauksia ja suunsoittoa. Kenenkään ei kannata hakeutua hoitoalalle töihin.

Jos työntekijä joutuu laittoman uhkauksen kohteeksi työtä tehdessään, niin hän voi tehdä asiasta rikosilmoituksen: https://yle.fi/uutiset/3-12123875

Vierailija
1629/1642 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteeton maskipakko ja rokotepainostus ajaa pois kaikkien muiden ongelmien lisäksi.

Vierailija
1630/1642 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan voimallako hoitajat sitten kestävät paremmin kiirettä ja jaksavat paremmin tehdä raskasta hoitotyötä?

No mieti ihan itse! Mitenköhän tuo olisi? Raskasta ja vastuullista työtä pienellä vai isolla palkalla? Kumman valitset?

Vierailija
1631/1642 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti ihan itse! Mitenköhän tuo olisi? Raskasta ja vastuullista työtä pienellä vai isolla palkalla? Kumman valitset?

Joo, ei ole vaikea valita tekeekö rankkaa duunia sillä 3500e palkalla kun 2600e palkalla. 

Vierailija
1632/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palkka vaikuttaa tosi paljon myös siihen että onko sairaanhoitajia riittävästi. Ja henkilöstömäärä puolestaan vaikuttaa siihen, että kuinka kiire töissä on. jatkuvasti mennään vajaalla miehityksellä, eikä se johdu siitä, että ei olisi yritetty palkata. On yritetty, aina ei ole ollut yhtään hakijaa, mutta välillä on joku pätevä hakijakin ollut ja välillä on saatukin joku vähäksi aikaa, mutta eivät pysy. Omalla työpaikallani ainakin tämä on ihan arkipäivää, eikä vika ole lähijohtamisessa. Meillä on pätevä ja reilu esimies ja mukavia työkavereita. 

Kun moni sairaanhoitaja sanoo, että on lähtenyt pois alalta siksi, että palkka ei vastaa työn vaativuutta, sitä kannattaisi kuunnella, eikä vaan inttää vastaan, että kyllähän muillakin aloilla, tai että ei se mitään vaativaa ole. Sairaanhoitajapula ei johdu koronajäljityksestä tai näytteenotosta, mutta toki ne sitä vielä entisestään pahentavat. Ainakin omalla työpaikallani oli erittäin rankka vuosi henkilöstövajauksen vuoksi jo 2019, sitten tuli korona ja kaksi vuotta tätä on nyt katseltu, lomia on voinut pitää noin kaksi viikkoa kolmena kesänä peräkkäin. Koronan aikana moni sairaanhoitaja on lähtenyt muulle alalle, eikä enää pelkästään nuoret sairaanhoitajat kuten aikaisemmin, vaan nyt jo ihan kokeneitakin on lähtenyt. 

Minusta sairaanhoitajien (kuten monen muunkin n.s. naisten ammatin) arvostus on Suomessa pielessä, pahasti alakantissa. Jos tähän ei tule muutosta, niin päteviä sairaanhoitajia on pian aika mahdoton enää saada. Paras aines nuorista naisista hakeutuu mieluummin muille aloille kuin hoitoalalle. Ei tätä vähättelyä kukaan järkevä ja osaava ihminen jaksa pitkään kuunnella. Omalta osaltani sanon goodbye sairaanhoitajan hommille tämän kuukauden lopussa. Vielä yksi viikko on töitä, sitten pidän 2 kk lomaa ja vuoden alusta on uusi työ odottamassa. Palkka  nousee noin 1000 eurolla. 

Vierailija
1633/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja valittaa aina. Ne mihinkää lähössä oo.

Vierailija
1634/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kiire mihinkään katoa vaikka palkkaa nostettaisiinkin.

Vierailija
1635/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku haluaa olla sairaanhoitaja? Kolmivuorotyö, ihmisten eritteet ja pas.... palkka.

Vierailija
1636/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkani on huipussaan 2500 e/kk psykiatrian poliklinikalla!

Niin? Ja tuoko on huono peruspalkka suhteessa työhösi/koulutukseesi? No ei ole.

Jonkun mielestä se voi olla hyvä palkka, mutta kilpailukykyinen se ei ole. Käytännössä kaikilla psykiatrian poliklinikalla työskentelevällä sairaanhoitajalla on AMK-tutkinnon lisäksi erilaisia lyhytterapeuttikoulutuksia ja monella myös psykoterapeutin koulutus. Psykiatrian poliklinikoilla vaihtuvuus on suurta, monet käyvät vain hankkimassa psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämän 2 vuoden kliinisen kokemuksen ja sitten lähtevät yksityisiksi terapeuteiksi tai kuka minnekin. Vaikka työ on henkisesti kuormittavaa ja palkka tosiaan pieni, niin osa voi jäädä psyk. polille töihin muutamaksi vuodeksi, esimerkiksi jos on perhettä ja pieniä lapsia, koska poliklinikalla on päivätyö ja monessa paikassa on myös liukuva työaika. Lisiä ei tietenkään sitten tule. 

Vierailija
1637/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja valittaa aina. Ne mihinkää lähössä oo.

En tiedä onko "hoitaja" lähössä vai ei, koska niitähän saa ulkomailta halvalla. Hoitaja ei ole Valviran lupaa vaativa nimike, sitä voi käyttää kuka vain. Sinulle varmaan riittää, että kuhan on joku "hoitaja", jos sairastut? 

Fakta on, että aika moni sairaanhoitaja on jo lähtenyt. 

Vierailija
1638/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kiire mihinkään katoa vaikka palkkaa nostettaisiinkin.

No, kyllä se ainakin perusterveydenhuollon puolella on suoraan verrannollista palkkaan. Kun 20 hengen tiimistä on täyttämättä 8 vakanssia siksi, että ei saada hakijoita, niin ne töissä olevat 12 ihmistä joutuu tekemään 20 hengen työt. Se tarkoittaa, että on aikamoinen kiire. Ei voi sanoa kuntalaisille, että älkää tulko nyt kun meillä ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Laki vaatii hoitamaan kaikki. 

Vierailija
1639/1642 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan työ vaatii huippuammattilaisen osaamista, työ on raskasta duunarityötä, palkka ja arvodtus pskaa- tämä.palsta on hyvä esimerkki. Te hoitajirn työpaikkoja kadehtivat- lähtekää opiskelemaan alalle, työ varmaa, vaikka ette hsluaisikaan tehdä. Muut- älkää vttu kukasn lähtekö alalle. Puhun 20 vuoden kokemuksella

Vierailija
1640/1642 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja, 20 vuotta alalla ollut. kirjoitti:

Kyllä palkka vaikuttaa tosi paljon myös siihen että onko sairaanhoitajia riittävästi. Ja henkilöstömäärä puolestaan vaikuttaa siihen, että kuinka kiire töissä on. jatkuvasti mennään vajaalla miehityksellä, eikä se johdu siitä, että ei olisi yritetty palkata. On yritetty, aina ei ole ollut yhtään hakijaa, mutta välillä on joku pätevä hakijakin ollut ja välillä on saatukin joku vähäksi aikaa, mutta eivät pysy. Omalla työpaikallani ainakin tämä on ihan arkipäivää, eikä vika ole lähijohtamisessa. Meillä on pätevä ja reilu esimies ja mukavia työkavereita. 

Kun moni sairaanhoitaja sanoo, että on lähtenyt pois alalta siksi, että palkka ei vastaa työn vaativuutta, sitä kannattaisi kuunnella, eikä vaan inttää vastaan, että kyllähän muillakin aloilla, tai että ei se mitään vaativaa ole. Sairaanhoitajapula ei johdu koronajäljityksestä tai näytteenotosta, mutta toki ne sitä vielä entisestään pahentavat. Ainakin omalla työpaikallani oli erittäin rankka vuosi henkilöstövajauksen vuoksi jo 2019, sitten tuli korona ja kaksi vuotta tätä on nyt katseltu, lomia on voinut pitää noin kaksi viikkoa kolmena kesänä peräkkäin. Koronan aikana moni sairaanhoitaja on lähtenyt muulle alalle, eikä enää pelkästään nuoret sairaanhoitajat kuten aikaisemmin, vaan nyt jo ihan kokeneitakin on lähtenyt. 

Minusta sairaanhoitajien (kuten monen muunkin n.s. naisten ammatin) arvostus on Suomessa pielessä, pahasti alakantissa. Jos tähän ei tule muutosta, niin päteviä sairaanhoitajia on pian aika mahdoton enää saada. Paras aines nuorista naisista hakeutuu mieluummin muille aloille kuin hoitoalalle. Ei tätä vähättelyä kukaan järkevä ja osaava ihminen jaksa pitkään kuunnella. Omalta osaltani sanon goodbye sairaanhoitajan hommille tämän kuukauden lopussa. Vielä yksi viikko on töitä, sitten pidän 2 kk lomaa ja vuoden alusta on uusi työ odottamassa. Palkka  nousee noin 1000 eurolla. 

Juuri näin se on. Sairaanhoitajat lähtee, tämä on tosiasia.

Miksi lähtevät - en tiedä, mutta kai niitä on tutkittu? Vai eikö muka ketään kiinnosta?

Vastaan inttämisellä tehdään vain vahinkoa itsellemme. Hoitajapulan korjaaminen pitkittyy, kun ei reagoida. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi