Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?
Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.
Kommentit (1642)
Mukava havaita, että kalikka on kalahtanut.
Te mimosat olette niin herkkähipiäisiä kun joku uskaltaa olla eri mieltä teidän kanssanne.[/quote]
Antisi tälle ketjulle on näköjään pelkkä trollaus ja vaikutat todella rasittavalta viisastelijalta. Aihe oli työn raskaus ja ihmisten kokemukset omasta työstään. On minullakin kokemusta väärin lasketuista ja viivästyneistä palkoista, asumistuista nuorena jne. mutta en minä tule kaikkia talousihmisiä haukkumaan sen takia.[/quote]
Minulla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä väärinlaskettujen palkkojen kanssa. Asumistukiin olen osallistunut lähinnä maksumiehen roolissa.
Olen siis rasittava viisastelija kun en taivu kimppuuni hyökkäävän mimosa-armeijan painostuksen alla.
Minä anna takaisin kaikille minua vastaan hyökänneille. Kelle enemmän, kelle vähemmän.
Trolling tarkoittaa muuten suomeksi vetouistelua, siitä trolli sana juontaa juurensa. Voi se tarkoittaa jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Mirceran käyttöohjeessa sanotaan, että pistoksen voi antaa am. hoitohenkilö tai sitten sen voi pistää itse.
Mircerat tilataan apteekkiin kolmen kappaleen erissä. Ei tähän tarvita mitään erityistä temppua. Jos tarvitaan, kuulisin siitä mielelläni.
Käytännöt varmaan vaihtelevat. Olisiko kyseessä se, että töissä ollut loppuvaiheen opiskelija jolla ei vielä näyttöjä tai lupia? Eihän tuo kyllä mitään avaruustekniikkaa ole.
Loppuvaiheen opiskelijan ymmärrän, heitäkin on meillä käynyt. Mutta se, että täysivaltaisen lähihoitajan ei anneta pistää tuota Mirceraa, sitä en ymmärrä. Kts. aiemmat M:n käyttöohje maininnat.
No ei voi mitään, jos et ymmärrä, vaikka se syy on sinulle täällä kerrottu. Ei ole kotihoidon eikä sairaanhoitajien päätösvaltaan kuuluva asia, kuka saa mitäkin tehdä. Sairaanhoitajan tehtäviä ei saa tehdä ilman Valviran laillistusta.
On kai lähihoitajakin laillistettu, jos on täysivaltainen. Miksei siis saa pistää?
Mircera pistetään joko ihon alle tai laskimoon. Lääkeluvallinen lähihoitaja voi pistää ihon alle, laskimoon sairaanhoitaja.
Eiköhän jätetä tuo yksi uusi palstahullu täysin huomiotta. Jatkakaa!
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on lähes 900 viestiä, joita on varmasti ollut kirjoittamassa yli 100 henkilöä. Näistä trolleja on varmaan puolet, sen verran ala-arvoista juttua täällä on. Miksi jätämme vain yhden palstahullun huomiotta ja annamme sitä 50 muulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on lähes 900 viestiä, joita on varmasti ollut kirjoittamassa yli 100 henkilöä. Näistä trolleja on varmaan puolet, sen verran ala-arvoista juttua täällä on. Miksi jätämme vain yhden palstahullun huomiotta ja annamme sitä 50 muulle?
Ja sun oli sitten pakko mennä antamaan sille huomiota :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
Aina ihmetellyt miksei nuoret naiset hakeudu vaikkapa mun alalle. AMK insinööri, yhdyskuntatekniikka. Meille pääsee suoraan koulun penkiltä tutkinnon suorittanut, palkaksi sovitaan noin 2600-2800 €/ kk. Alkuun lisätään osaamisen karttuessa satku parin vuoden välein. Työ infra(liikenneväylä)suunnittelua, normaali työaika 37,5 h/ vk. Alussa nimetään vanhempi suunnittelija mentoriksi. Projektit alkuun mentorin vastuulla, jonkin ajan päästä vastaat itse aikataulussa ja budjetissa pysymisestä. Jatkuva rekry menossa, ei ole tulijoita.
No henk.koht. mielestäni kuulostaa tosi tylsältä työltä. Siksi hakeuduin sairaanhoitajaksi (en siis ole vielä valmistunut).
Mikä minut sitten saisi pysymään alalla? Inhimillinen työtahti. Mahdollisuus kouluttautua. 2379e näytti olevan Kvtes:in lähtöpalkka sairaanhoitajalle, se on ihan ok alkuun. Mutta kun työkokemusta ja osaamista tulee lisää niin palkan tulisi sitä mukaa nousta. Muuten todennäköisesti en jää Sari Sairaanhoitajaksi, kouluttaudun sit lisää; esim. opetuspuolelle tai myyntialalle. Toivon kuitenkin että kouluttaudun hyvään saumaan; valmistun työvoimapulaan ja ala lähtee jossain kohtaa nousuun, kun muutoksia palkkaukseen ja työoloihin on aivan pakko tehdä pikkuhiljaa🤞🤞Toivottavasti meitä alalle tulijoita arvostetaan, toki myös siellä jo olevia <3
Ensinnäkin, tervetuoa alalle!
Sitten paluu maan pinnalle, eli todellisuudessa monetkaan vastavalmistuneet ei välttämättä pääse heti KVTES:in piiriin, sillä ne paikat ovat haluttuja. Usein uran alkuvaiheessa joutuu työskentelemään yksityisen sosiaalipalvelualan TES:in mukaan toimivissa paikoissa, esim. yksityisissä hoivakodeissa tai asumispalveluyksiköissä. Yleisin sairaanhoitajan aloituspalkka on G 21, joka on 2192, 51 euroa. Se on riistopalkka, jolla kukaan ei oikeasti halua mennä töihin, ja siksi niillä onkin jatkuva pula sairaanhoitajista.
Toki KVTES:iin kannattaa silti aina pyrkiä, myös suoraan vastavalmistuneena. Esimerkiksi kaupungin kotihoitoon voi päästä vastavalmistuneenakin, ja siellä palkka on usein vähän parempi kuin vuodeosastoilla, esimerkiksi Helsingin kaupunki maksaa kotihoidon sairaanhoitajille 2660 euroa/kk. Tämä nyt ihan vaan vertailun vuoksi, sillä Helsinki ei yleensä maksa Suomen kunnista korkeinta palkkaa, vaan yleensä Vantaa maksaa enemmän kuin Helsinki ja Espoo on siinä välissä, ja suurimmat palkat on kehyskunnissa, joihin on vaikeampi saada henkilökuntaa.
Sairaaloiden vuodeosastoille on kyllä otettu riemusta kiljuen vastaan jo ennen koronaa ja sen aikana paikkoja on avautunut pilvin pimein lisää. Henkilöstöpulaa on.
Herran jestas, luulin että vähän vajaa 2400 on surkein sairaanhoitajan palkka - voiko jossain olla jopa alle 2200? Ei hyvää päivää sentään.
Useimmiten yksityisissä hoivakodeissa on tuo riistopalkka. Niiden työpaikkailmoituksissa kerrotaan palkan kohdalla yleensä vain että TES. Ei mitään summaa. Niitä kannattaa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Mirceran käyttöohjeessa sanotaan, että pistoksen voi antaa am. hoitohenkilö tai sitten sen voi pistää itse.
Mircerat tilataan apteekkiin kolmen kappaleen erissä. Ei tähän tarvita mitään erityistä temppua. Jos tarvitaan, kuulisin siitä mielelläni.
Käytännöt varmaan vaihtelevat. Olisiko kyseessä se, että töissä ollut loppuvaiheen opiskelija jolla ei vielä näyttöjä tai lupia? Eihän tuo kyllä mitään avaruustekniikkaa ole.
Loppuvaiheen opiskelijan ymmärrän, heitäkin on meillä käynyt. Mutta se, että täysivaltaisen lähihoitajan ei anneta pistää tuota Mirceraa, sitä en ymmärrä. Kts. aiemmat M:n käyttöohje maininnat.
No ei voi mitään, jos et ymmärrä, vaikka se syy on sinulle täällä kerrottu. Ei ole kotihoidon eikä sairaanhoitajien päätösvaltaan kuuluva asia, kuka saa mitäkin tehdä. Sairaanhoitajan tehtäviä ei saa tehdä ilman Valviran laillistusta.
On kai lähihoitajakin laillistettu, jos on täysivaltainen. Miksei siis saa pistää?
Mircera pistetään joko ihon alle tai laskimoon. Lääkeluvallinen lähihoitaja voi pistää ihon alle, laskimoon sairaanhoitaja.
Miksi kyynikko alapeukuttelet?
[qu
Ällistyttävää ilkeyttä. Tsemppiä sairaanhoitajille! Koittakaa jaksaa. [/quote]
Minä olen havainnut enemmänkin itseeni kohdistuvaa ällistyttävää ilkeyttä. Tsemppiä siis minulle!
Mm. tuosta hoitajien pesän tavoittelusta jatkuen mielenkiintoisiin luonneanalyyseihin. Tosin vääriin.[/quote]
En ole tuo joka kirjoitti pesän tavoittelusta, mutta näin sivusta seuraten näyttäisi kuitenkin että jostain syystä viihdyt tässä ketjussa. Ihanko oikeasti nautit joidenkin sairaanhoitajien kiusaamisesta, kuten kerroit?[/quote]
Kritiikki tai eriävä mielipide ei ole trollausta.
Tuon sairaanhoitajien pesän vonkaaminen ja saamatta jääminen oli erään näistä lukuisista "vieraista" tekemä provo. Itse en ole puhunut kenenkään pesistä yhtään mitään ennen tätä.
Se selitti hänen analyysinsä perusteella hänen mielestään ikävän asenteeni sairaanhoitajia kohtaan.
Olen tullut aivan mainiosti toimeen ilman yhdenkään sairaanhoitajan pesää.
En nauti kenenkään kiusaamisesta. Kovin helposti mimosoiden käämit kuitenkin palavat. Te siskot hoidatte toistenne selkäänpuukottamisen aivan mallikkaasti ilman minun apuani. Tutkaileppa tämän ketjun kirjoituksia niin näet, että huono työilmapiiri on yksi pahimmista ongelmista hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
Aina ihmetellyt miksei nuoret naiset hakeudu vaikkapa mun alalle. AMK insinööri, yhdyskuntatekniikka. Meille pääsee suoraan koulun penkiltä tutkinnon suorittanut, palkaksi sovitaan noin 2600-2800 €/ kk. Alkuun lisätään osaamisen karttuessa satku parin vuoden välein. Työ infra(liikenneväylä)suunnittelua, normaali työaika 37,5 h/ vk. Alussa nimetään vanhempi suunnittelija mentoriksi. Projektit alkuun mentorin vastuulla, jonkin ajan päästä vastaat itse aikataulussa ja budjetissa pysymisestä. Jatkuva rekry menossa, ei ole tulijoita.
No henk.koht. mielestäni kuulostaa tosi tylsältä työltä. Siksi hakeuduin sairaanhoitajaksi (en siis ole vielä valmistunut).
Toivottavasti meitä alalle tulijoita arvostetaan, toki myös siellä jo olevia <3
Eli insinöörin palkka kelpaisi, mutta insinöörin työt ei? Mitä tästä pitäisi ajatella?
Suunnittelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
Eli insinöörin palkka kelpaisi, mutta insinöörin työt ei? Mitä tästä pitäisi ajatella?
En kyllä ymmärrä logiikkaasi. Sairaanhoitaja haluaa hänelle paremman palkan työn vaativuuden mukaan ilman insinööriksi ryhtymistä. Ei se silloin olisi insinöörin palkka vaan sairaanhoitajan palkka. Ja mikä ratkaisu se on, että kaikista tulee insinöörejä? Jonkun on hoidettava potilaat joka tapauksessa.
Terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat toimivat nykyisin lähinnä takaisinsoitossa antamassa aikoja lääkärille, reseptien uusimispyyntöjä, kuuntelemassa haukkumista kun mikään ei toimi.
Takaisinsoitto huoneissa istuu useita hoitajia pieneen tilaan sulottuna.
Vanhainkodit ja terveyskeskusten kaupunginsairaaloiden vuodeosastot täyttyvät vuoteissa matkaavista vanhuksista. Työ tuolla on vuorotyötä, näille osastoille pesiytyy ne ei niin kivat hoitajat. Taloon kun tulee uusi hoitaja, opiskelijat niin nämä hyeena hoitajat ovat valmiit raatelemaan sen uuden ja kivan sekä pätevän hoitajan.
Esh puolella ikuinen kiire, potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Esihenkilöt monesti luonnehäiriöisiä kotkia.
Psykan puoli on niin oma maailmansa. Siellä hulluus saattaa tarttua puolin ja toisin.
Onneksi kuitenkin on vielä paikkoja hoitoalalla jonne voi hakeutua töihin. Enkä nyt todellakaan tarkoita privatti- puolta.
Hoitoala on luovimista ja paikkansa hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Mistä sait sellaisen käsityksen minä alapeukuttelisin?
1. quote on minun
2. quote on jonkun vierailijan
3. quote on minun
4.quote on taas jonkun vierailijan
5.quote on taas jonkun vierailijan
6. quote on jonkun vierailijan
7.quote on jonkun vierailijan
8.quote on varmaankin sinun
Missä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat toimivat nykyisin lähinnä takaisinsoitossa antamassa aikoja lääkärille, reseptien uusimispyyntöjä, kuuntelemassa haukkumista kun mikään ei toimi.
Vanhainkodit ja terveyskeskusten kaupunginsairaaloiden vuodeosastot täyttyvät vuoteissa matkaavista vanhuksista. Työ tuolla on vuorotyötä, näille osastoille pesiytyy ne ei niin kivat hoitajat. Taloon kun tulee uusi hoitaja, opiskelijat niin nämä hyeena hoitajat ovat valmiit raatelemaan sen uuden ja kivan sekä pätevän hoitajan.
Esh puolella ikuinen kiire, potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Esihenkilöt monesti luonnehäiriöisiä kotkia.
Psykan puoli on niin oma maailmansa. Siellä hulluus saattaa tarttua puolin ja toisin.
Onneksi kuitenkin on vielä paikkoja hoitoalalla jonne voi hakeutua töihin. Enkä nyt todellakaan tarkoita privatti- puolta.
Kiitoksia kannatuksesta!
vanhakyynikko kirjoitti:
Ei, lähihoitaja ei ole laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/ammattioikeudet
Lähihoitaja on laiton henkilö, heh heh hee...
Lähihoitajan nimike on nimikesuojattu. Eli käytännössä lähihoitajan töitä saa tehdä muutkin kuin lähihoitajakoulutuksen suorittaneet, mutta ei voi käyttää "lähihoitaja" -nimikettä, vaan pitää käyttää jotain muuta nimikettä, kuten vaikka "hoitaja" tai "ohjaaja".
Katso tuolta Valviran sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Lähihoitajat ovat nimikesuojattuja. Sairaanhoitaja on laillistettu, kuten vaikka lääkäri tai psykologi. Laillistetulla on oikeus 8tsenä7seen ammatinharjoittamiseen, nimikesuojatulla ei. Siinä ero. Ei sairaanhoitajat aina ole olleet laillistettuja.
Kiitoksia kannatuksesta meni pari riviä liian ylös.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä logiikkaasi. Sairaanhoitaja haluaa hänelle paremman palkan työn vaativuuden mukaan ilman insinööriksi ryhtymistä. Ei se silloin olisi insinöörin palkka vaan sairaanhoitajan palkka. Ja mikä ratkaisu se on, että kaikista tulee insinöörejä? Jonkun on hoidettava potilaat joka tapauksessa.
Otsikossa kysyttiin alalta lähtemisestä ja vielä jäljempänä alan valinnasta. Tarjosin yhtä vaihtoehtoa mutta ei tainnut kelvata. En yllättynyt yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Takaisinsoittotyön voisi ihan hyvin tehdä etätyönä, mutta joku idiootti on keksinyt sulloa sairaanhoitajat sinne pieneen huoneeseen. Korona-aikana! Ei ihme, että moni lähtee.
Suunnittelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija kirjoitti:
Otsikossa kysyttiin alalta lähtemisestä ja vielä jäljempänä alan valinnasta. Tarjosin yhtä vaihtoehtoa mutta ei tainnut kelvata. En yllättynyt yhtään.
Ei yllättynyt kukaan muukaan. Päinvastoin. Jos ihminen on valinnut hoitoalan ja on testattu hoitoalalle soveltuvaksi, niin olisi aika yllättävää, jos hän yhtäkkiä lähtisi kokonaan erilaiselle tekniselle alalle. Se yllätti, että jollekin tuli edes mieleen ehdottaa tuollaista.
Tasa-arvossa ei ole kyse siitä, että naisten pitäisi olla samanlaisia kuin miesten, tai että heidän pitäisi työskennellä naisvaltaisten alojen sijaan miesvaltaisilla aloilla, jotta voisivat olla tasa-arvoisia. Kyse on siitä, että pitäisi pystyä arvostamaan tasavertaisesti myös naisvaltaisia aloja ja korjaamaan palkkojen epätasa-arvoa. Jotta meillä olisi sairaanhoitajia jatkossakin, tämä pitäisi tehdä nyt aika nopeasti!
Lähihoitaja on laiton henkilö, heh heh hee...