Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:n pääkirjoitus: Suomesta uhkaa tulla käytettyjen romuautojen hautausmaa elleivät sähköautojen hinnat alene

Vierailija
20.07.2021 |

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000008137390.html

Tuleeko Suomesta kuten Kuuba, jossa ajellaan vieläkin 60 vuotta vanhoilla jenkkiraudoilla? Missä todellisuudessa EU oikein elää? Kuinka paljon yhteiskunta on valmis maksamaan, että ihmiset ostavat sähköauton?

Aiomme ostaa ennen vuotta 2035 hybridin, jolla sitten ajellaan eläkkeellä. Meille pelkkä sähköauto nykyisillä ajokantamilla ei ole vaihtoehto, sillä autolla pitää päästä yhdellä lataukselle luotettavasti 800 km talvipakkasilla. Luin juuri, että Suomessa aletaan valmistaa täyssähköautoa, jolla voi kulkea yhdellä latauksella 700 km. Hinta 150 000 euroa. Vaikka tuo hinta puolittuisi seuraavan 14 vuoden aikana, niin se on silti liikaa, maksimi on 30 000 euroa, minkä voimme maksaa.

Täyssähköautoa tuskin ostamme koskaan, vaan ajellaan hybridillä sitten loppuelämä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat autot on just kivoja. Maksaa vähän, kulut pienet, voi itse korjata.

Halpaa ajoa. Ei tarvi stressata rahasta.

Vierailija
2/21 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa kaikkea, mitä lehdistä luette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sähköautoilijat ovat mulkkuja.

Vierailija
4/21 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha auto on ekologisempaa käyttää loppuun. Uuden sähköauton valmistus ja akuston uusiminen 10 vuoden välein olisi ekokatastrofi.

Mielummin vanhojen polttoaineautojen loppusijoituspaikka, kuin käytettyjen, korjauskelvottomien ekohasardisähköautojen hautausmaa.

Sähköautot ei ole tulevaisuutta. Ne on hauskoja leluja nyt ja tottakai Saksa niitä markkinoi, jotta saadaan isot rahat liikkumaan ja sijoittajat tyytyväisiksi.

Vierailija
5/21 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat autot on just kivoja. Maksaa vähän, kulut pienet, voi itse korjata.

Halpaa ajoa. Ei tarvi stressata rahasta.

Ei se aina ole halpaa. Just pistin 4000 € vanhan Porschen ylläpitoon. Kustannukset / kilometri noin 1,5 €. Joka sentin arvoista.

Vierailija
6/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sitten kun te olette eläkkeellä, te ette ehkä jaksa ajaa 800 kilometriä yhteen pötköön (etenkään talvella, kun matkanteko on hitaampaa), vaan suosiolla jäätte yöksi matkan puoliväliin, ja laitatte auton lataukseen.

Vierailija
7/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö halvalla käytetyllä sähköautolla 400 km talvella lataamatta yhteen pötköön?

Vierailija
8/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sähköautoilijat ovat mulkkuja.

Itse olen huomannut, että kaikki bensa-autoilijat ovat mulkkuja :( Itse en aja tosin sähkölläkään. 

Vierailija
9/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö halvalla käytetyllä sähköautolla 400 km talvella lataamatta yhteen pötköön?

Luultavasti pääsee ennenkuin polttomoottorien myynti loppuu. 

Vierailija
10/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sitten kun te olette eläkkeellä, te ette ehkä jaksa ajaa 800 kilometriä yhteen pötköön (etenkään talvella, kun matkanteko on hitaampaa), vaan suosiolla jäätte yöksi matkan puoliväliin, ja laitatte auton lataukseen.

Mun on pakko kysyä, että miten osa teistä saatte ajettua lasten ja koiran kanssa 800km yhteen pötköön? Minulla (dieselauto) tulee ainakin pysähdyksiä ja yleensä yökin ollaan jossain pitkillä matkoilla perheen kanssa. 

Vierailija
11/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla pohjolan kuuba missä rassataan vanhoja japseja kuten kuubassa 50 luvun dollarihymyjä hamaan tulevaisuuteen.

Vierailija
12/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen kansalainenhan ei saisi koskaan hyötyä talouden vapaudesta mitenkään edullisempina tuotteina.

Vierailija
13/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turhaa vauhkoilua.  Latausinfra on täysin alkutekijöissä ja sähköautot ja hybridit kehityskaaressa ovat taaperoiässä.

Vierailija
14/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parempi idea. Nostetaan palkkoja niin, että ihmisillä on ihan hel-ve-tis-ti rahaa ostella sähköautoja.

Vierailija
15/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin 20 v kuluttua kukaan ajaa vanhalla autolla, joka käy bensalla. Fossiilisten polttoaineiden hinnat on päästökaupalla ym hissattu sellaisiin korkeuksiin, ettei kenelläkään ole sellaiseen varaa.

Vierailija
16/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin 20 v kuluttua kukaan ajaa vanhalla autolla, joka käy bensalla. Fossiilisten polttoaineiden hinnat on päästökaupalla ym hissattu sellaisiin korkeuksiin, ettei kenelläkään ole sellaiseen varaa.

Raskas liikenne ja työkoneet on jätetty ihan syystä vouhotuksen ulkopuolelle, joten dieseliä saa maailman tappiin saakka. (loppuajasta biodieseliä) ja tuskin dieselin sivutuotteena syntyvää bensiiniäkään maahan kaadetaan, että sitäkin riittää.

Vierailija
17/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken muunkin hautausmaa.

Vierailija
18/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset isommat kaupungit (pk-seutu, Tampere, Turku) voisivat keski-Euroopan tapaan kieltää vanhoilla dieselautoilla ajamisen niin niiden tuonti vähenee heti. 

Vierailija
19/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksemme ajaisi? Toisin kuin kuvittelet, monet eläkeläiset ovat aktiivisia, hyväkuntoisia ja virkeitä.

ap

Vierailija
20/21 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki suomalaiset naiset ovat yököttäviä paskoja verrattuna ihaniin aasialaisiin? ❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme