Voiko hampaiden soodapuhdistuksen tehdä itse?
Pystyykö suuhygienistien tarjoamaa soodapuhdistusta tekemään kotona itse? Ei olisi varaa millekään yksityiselle ja kunnallisella puolella kestäisi varmaan vuoden päästä suuhygienistille. Hampaissa on jäänyt kauheat värjäytymät käyttämästäni lääkkeestä ja ne olisi saatava pois ennen kuin työt alkavat taas.
Kommentit (4)
Minä pesen joskus hampaat ruokasoodalla. Puhtaat tulee, mutta ei vastaa hammaslääkärin tekemää;)
Voi toki. Hammasharjaan vaan tahnaa ja ruokasoodaa, ja harjaamaan. Enempää ei pidä tehdä kuin pari kertaa vuodessa tuota, ettei kiille kulu liikaa. Pari kertaa vuodessa jos tekee, niin sylki ehtii vielä mineralisoida syntyneet pienet kiillevauriot kuntoon.
Hampaani reikiintyvät helposti. Uskallankohan sitten kuitenkaan kokeilla ruokasoodalla? Tosin ei kai yksi kerta vielä voi pahaa tehdä. Kannattaako hampaat pestä heti soodalla purskuttelun jälkeen? Pitääkö sitä ruokasooda-vesiseosta purskutella suussa vai pestä hammasharjalla, että tarttuu hampaisiin?
Ruokasoodalla voi valkaista hampaita tilapäisesti, mutta sen pitkäaikaista käyttöä ei suositella. Ruokasoodan teho perustuu hammaskiillettä hiovaan vaikutukseen, mutta hammaskiilteen kuluminen altistaa hampaiden reikiintymiselle. Lisäksi ruokasooda ei maistu miellyttävältä.