Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien hormonikorvaushoito, kyllä vai ei?

Vierailija
20.07.2021 |

Oireita jonkin verran (hikoilua, kuumia aaltoja, limakalvojen kuivumista, vähän tavallista enemmän ärtyneisyyttä ja seksihaluja vähän aiempaa vähemmän).

Olin ajatellut etten hormoneja aloittaisi, mutta nyt gynen mielestä ne kannattaisi ehdottomasti aloittaa, kun oireita on ja niistä on muutenkin hyötyä. Riskit vaan pelottavat, vaikkeivat hirveän suuret olekaan.

Millaisilla oireilla olette/ette ole aloittaneet hormoneita?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin hoidot juuri siinä vaiheessa, kun tuli näitä mainitsemiasi oireita. Kyllä elämänlaatu parani huomattavasti ja yölläkin saa nukutuksi, kun ei ole vuoron perään kuuma ja kylmä.

Vierailija
2/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainut sisar sekä äiti molemmat sairastaneet alle kuusikymppisenä rintasyövän, joten geneettista riskiä lienee olemassa. En ole ottanut.

Sen verran taustaa, että minulle eivät myöskään ehkäisypillerit ole sopineet, olen kokeillut useita ja kaikista sain päänsärkyä/tiputteluvuotoa ja hiivatulehduksia. Lopetin yritykset ja hoidimme ehkäisyn kondomilla - oireet loppuivat siihen.

Joten koska en ole hormoneihini sörkkinyt 20 vuoteen, en alkanut nytkään.

Liukkaria saa kaikista marketeista ja kuumat aallotkin lievenevät aika pian. Kannattaa lopettaa alkoholin käyttö, se lisää niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se hormoonihoito elämää helpottaa...mutta rintasyöpöhän sitten pätkäjti! Johtuuko hormoonihoidoista vai ei, kuka tietää?

Vierailija
4/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa syöpää, en aloita.

Vierailija
5/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. 

Elämänlaatua hoito varmaan jonkin verran parantaisi, mutta mutta... Saan nukuttua kohtuullisen hyvin, herään noin kerran tai kaksi yössä hikoiluun, mutta nukahdan nopeasti uudelleen. 

En ole koskaan käyttänyt hormoneja, joten senkin vuoksi ne vähän kauhistuttavat. Rintasyöpäriski, veritulppariski jne. Pitää jäädä pohtimaan. Kuulemma hormonit olisi hyvä aloittaa viimeistään siinä kohtaa, kun kuukautisista on vuosi. 

Ap

Vierailija
6/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vannonut, etten käyttäisi hormoneja. Mutta vaihdevuosioireeni olivat niin pahat, että en olisi varmaan pysynyt edes hengissä kovin pitkään, joten aloitin. Lopputuloksena oireet katosivat eli hyvin meni. Oireet olivat mm unettomuus, johon edes kaksi eri päällekkäistä unilääkettä ei auttanut, lopetin nukkumasta käytännössä, reumaa muistuttava nivelsärky, kävelykin sattui ja teekupin pitäminen kädessä, sekä vähiten haitallisena 24/7 jatkunut 10 mim välein tulleet kuumat aallot.

Vierailija
7/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaa olla ilman hormonihoitoa, jos vain kokee itse pärjäävänsä niin. Gynet suosittelevat jokaiselle, kun eivät voi tietää miten kukin vaivat kokee. 

Vierailija
8/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio koskaan ottaa. Ikää 47 ja muutaman vuoden olleet jo esivaihdevuosioireet päällä, kuukautiset vielä tulee mutta ajoittain monen kuukauden taukojakin, sitten taas välillä 21 pv välein vuotoja.

Tähän asti oireita ollut:

- nuo vuotohäiriöt eli tulee vähän milloin satttuu ja välillä ihan uskomattomia kahta tamponia ja vaippaa vaativia niagaravuotoja niiden pitkien kiertojen jälkee  -tämä on hankalin oire, mutta senkin kanssa on oppinut elämään

- unettomuus, mutta mulla tämä on pelkkä etu koska ei myös väsytä. Nukun vain 3-4 tuntia yössä, mutta olen pirteämpi kuin koskaan. Eli koska väsymystä ei tule, niin eipä haittaa.

- kuumia aaltoja ajoittain ennen menkkoja, eivät haittaa

- alapään kuivumista, mutta hormoniton Vagisan voide auttaa (on myös tehokkaampia estradiolivoiteita joita voi käyttää paikallisesti, ottamatta koko kroppaan vaikuttavaa hormonikorvausta)

- seksihaluja ei ole 40 v jälkeen ollut, pelkkä valtava plussa, koska olen sinkku

- mieliala on tasaisempi ja parempi kuin koskaan, mulla ei ole koskaan hormonit mielialoja heitelleet ennenkään kyllä

Vierailija
9/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpäriski alkaa käytännössä suurentua vasta parin vuoden käytön jälkeen, jos hormonit aloittaa riittävän aikaisessa vaiheessa. Hormonien hyvänä puolena noiden mainittujen oireiden helpottamisen lisäksi on osteoporoosiriskin pieneneminen, mikä on ihan relevantti etu ainakin hoikille. En pelkäisi ihan hirveästi noita hormoneja, ainakin suht lyhyen aikaa käytettynä, ainakin jos suvussa ei juuri ole rintasyöpää.

Vierailija
10/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin aloittaa hormonikorvaushoidon sitten kun aika on. Oireita ei ole vielä ollut. Minulla ei ole perinnöllistä rintasyöpäriskiä, olen imettänyt kauan, joten sekin pienentää riskiäni, en tupakoi jne.

Tahdon säilyttää vahvemmat luut vanhanakin, en osteoporoosia ja tämä on minulle riittävä syy korvaushoitoon, vaikka oireet eivät vaivaisikaan.Tunnen ihmisen, joka sai hormonikorvaushoitoa noin 70 vuotiaaksi ilman ongelmia ja hänellä on vanhana vahvat luut. Liian moni nainen painuu kasaan vanhetessaan.

Vierailija
11/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskit ovat todella pienet maltillisella annoksella sopivan aikaisin aloitettuna.

Aloitin, koska olin todella väsynyt ja viiskymppinen ja gyne ehdotti. Kannatti.

Vierailija
12/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta 44, joten en voi sanoa mitä ajattelen oireiden pahentuessa, mutta yöhikoilu ja yöllinen ahdistus loppui saman tien kun lopetin alkoholin käytön kokonaan.

Rintasyöpää ja veritulppia suvussa minullakin, ja ehkäisy ei-hormonaalinen.

Vierailija
13/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin hormonihoidon kun olin vuoronperään kiukkuinen tai itkuinen epätoivoinen. Nukuin huonosti ja jonkinverran oli kuumia aaltoja. Ei auttanut terveellinen elämä eikä liikunta. Vaihdevuodet voivat pahimmillaan kestää kymmenen vuotta, olisin tehnyt jossain vaiheessa murhan tai itsemurhan.

Hormoneista ei ole ollut haittavaikutuksia, rintasyöpäriski on hyvin pieni ja syöpä tulee jos on tullakseen.

Vierailija
14/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuumia aaltoja. En käytä mitään siihen.

Vierailija
15/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko tutkittu luuston kunto? Minäkään en olisi ehkä halunnut aloittaa hoitoa, mutta lääkäri ei oikeastaan edes esittänyt vaihtoehtoja. Kun kuvauksissa näkyi alkava osteoporoosi, ei tarvinnut edes miettiä. Limakalvojen kuntoon ja haluihin hoito vaikutti merkittävästi.

Vierailija
16/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista pientä kremppaa ja ihme kipuja jotka tulee ja menee. Kuumia aaltoja mutta onneksi ei hikoilua ainakaan vielä. Minulla on jo ollut veritulppa reidessä joten hormonihoidot saa unohtaa. Toivottavasti oireet ei lisäänny/pahene. Olen 52v.

Vierailija
17/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päättää itse. Inhoan noita päsmäröiviä lääkäreitä. Minulle eräs mainosti, että ehdottomasti hormoneita kannattaa vetää 5 vuotta, tekee hyvää terveydelle, ja sitten lopettaa. Suvussa sydän- ja verisuonisairauksia, tyypillinen vaihdevuosien jälkeinen verenpaine naisilla 200, lääkityksellä ehkä 180. Verenpaine lyhentää suoraan elämää, aiheuttaa dementiariskin ja on useiden sairauksien, myös eräiden syöpien riskitekijä. Lisäksi eivät ne verenpainelääkkeetkään mitään karkkeja tai luomua ole. JOS estrogeeni pitää verenpaineeni matalana, niin todellakin otan sitä vaikka 100-vuotiaaksi.

Vierailija
18/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluaisit ap kärsiä oireista, joihin on helppo ja hyvin turvallinen hoitokeino?

Vierailija
19/26 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisit ap kärsiä oireista, joihin on helppo ja hyvin turvallinen hoitokeino?

Jos sadasta viisikymppisestä naisesta kuusi saa rintasyövän 20 vuoden sisällä ilman korvaushoitoa ja kahdeksan hoidon kanssa, en minä kutsuisi hoitoa ”hyvin turvalliseksi”. (Lähde luvuille: Kaikki syövästä -sivusto)

En toisaalta ketään kielläkään sitä käyttämästä, kunhan vain huomautan että suunnilleen näin luvut menevät.

Vierailija
20/26 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 vuotta. Aloitin hormonikorvaushoidon n. 6 vkoa. Olo on aivan toinen! Suosittelen todella lämpimästi. Heräilin yöllä kuumiin aaltoihin n 2-4 kertaa yössä! Ylös sängystä, pissalle, yöpuku pois, peitot ja tyynyt käännettävä, rytmihäiriöitä ja sitten järkyttävän kylmä. Päivä meni sitten kun sumussa. Heti töiden jälkeen nukkumaan, koska aivan uupunut olo! Kaksi vuotta yhtä helvettiä! Mielialaan ei vaihdevuodet minulla vaikuttanut, mutta väsymys tuntui tekevän minusta lopun. Nyt helteillä alkoi järkyttävät lihas- ja nivelkivut. Kaikki liikkuminen ja liikuttaminen sattui joka paikkaan. Se oli se viimeinen niitti! Ei ollut kiva kun pelkkä tuolista ylös nouseminen oli yhtä ähkymistä, puhkumista ja irvistelyä kivusta. Vielä joskus voi tulla kuuma aalto, mutta se on aika puhditon ja laimea. Seksihalut ovat lisääntyneet, luulen johtuvan siitä, että limakalvot paksuuntuneet alapäässä ja ikään kun ajoittain kuumottavat/turvonneet! No, se meni ohi 3-4 viikossa, tasaantui! Olin juhlimassa ja unohdin illalla ottaa tabletin! Heti yöllä klo 3 heräsin kuumaan aaltoon, joka paahtoi täysillä! Pelästyin, että noin pian kaikki palaa takaisin. Otin heti tabletin. Minusta minulla ei oikein ollut valinnanvaraa asian suhteen. Olisin varmaan saanut potkut töistä jossain vaiheessa sen vuoksi, että en olisi jaksanut tehdä töitä ja muisti pätki. Sekin mahdollista, että olisin liikenteessä ollut vaaraksi itselle ja muille. Lisäksi tuntui, että keho ei enää olisi kauan kestänyt tätä rääkkiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan