Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka, suositteletko?

Vierailija
27.07.2014 |

Kertokaas naiset mielipiteenne! Kiitos :)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joka ikinen kuukausi lamaannuttavia kipuja, ei vuotoja joita parhaimmatkaan välineet eivät pystyneet estämään. ♥ Kierukka kallis, mutta jos ajattelee kauanko se kestää niin halpa. Suosittelen.

Vierailija
22/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:18"]

Mä olen varmaan jotenkin outo, mutta mua häiritsisi se, ettei ole kuukautisia.

[/quote]

Muakin häiritsisi, jotenkin tekisi minusta "vähemmän naisen".

[/quote]

Ai, no mua ei kyllä häiritse, päin vastoin. Ihanaa, kun ei tarvi menkkoja miettiä. Mulla runsaat menkat ja esim. urheilu tosi vmäistä menkkojen aikaan. Ohi vuotaa vaikka tuplasuoja. Samoin yöllä. Yök, inhoan sitä verta joka paikassa! Seksi pois suljettu menkkojen aikaan, tekee kipeää ja sotkee. Kiertokin lyhyt 25 päivää. No thänks.

Mieluummin siis ilman yllä kuvattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin on outoo, ettei olisi kuukautisia , jos niiden on luonnollisesti poistuttavaa elimistöstä niin en ainakaan haluaisi estää sitä prosessia.

Vierailija
24/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen! Toinen menossa, ja ihanaa olla ilman ovulaatiokipuja ja kuukautisia. Ensimmäisen alussa oli puolisen vuotta niukat kuukautiset, mutta nekin oli ihanat verrattuna "omiini".

Vierailija
25/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Mulla alkoi jumalaton vuoto ja sitä kesti 7kk ja samassa ajassa tuli 10kg painoa lisää. Sen jälkeen vuoto loppui mutta 9kk kierukan laitosta raskaustesti näytti plussaa.

Nykyään käytössä qlaira-merkkiset pillerit, ja tyytyväinen olen, ei menkkoja.

Vierailija
26/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:40"]Mustakin on outoo, ettei olisi kuukautisia , jos niiden on luonnollisesti poistuttavaa elimistöstä niin en ainakaan haluaisi estää sitä prosessia.

[/quote]

Ei ole tarve poistaa mitään, kun hormonikierukka estää sen limakalvojen paksuuntumisen (yleensä).

Vierailija
27/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisi kyllä outoa olla vuosia ilman kuukautisia keinotekoisesti. Olen kyllä elänyt ilman niitä yhteensä 8-9 vuotta (raskaudet ja osan imetysaikoja), mutta sehän onkin luonnollista. Vaikka ymmärrän kyllä että haluaa menkoista eroon lopullisesti ovat liki invalidisoivat. Jos pitäisi joku hormonaalinen ehkäisy valita, ehkä se hormonikierukka olisi. Tosin valitsisin nyt sterilisaation sen sijaan, mutta ei ole sekään tarpeen (miehelle tehty jo vasektomia).

Vierailija
28/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut ihmeempiä sivuvaikutuksia ekaan puoleentoista vuoteen, mutta sitten tuli kerralla:

-finnit

-hiustenlähtö

-haluttomuus

ja sokerina pohjalla

- toistuvat hiiva- ja bakteeritulehdukset

nämä loppuivat kun seinään kun poistatin vekottimen. Ei mennyt kuin viikko niin aloin vilkuilemaan taas miestäni "sillä silmällä" :D

Vierailija
29/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykierukoita on kahdenlaisia

Kuparikierukka

Kuparikierukka on pieni t-kirjaimen muotoinen esine, jonka lääkäri asettaa kohtuun. Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tiedetä. Ilmeisesti se heikentää siittiöiden pääsyä munatorviin munasolua hedelmöittämään.

Kuparikierukkaa suositellaan synnyttäneille naisille, mutta erityistilanteissa sen voi asentaa myös synnyttämättömälle. Kuparikierukka ehkäisee raskaudelta viisi vuotta.

Joskus kuparikierukka asennetaan jälkiehkäisyksi.

Hormonikierukka

Hormonikierukka on pieni t-kirjaimen muotoinen esine, joka asennetaan kohtuun. Siitä vapautuu kohtuun keltarauhashormonia, joka paksuntaa kohdun limakalvoa niin, että siittiöiden on vaikea päästä kohtuun. Lisäksi hormoni ohentaa kohdun limakalvoa, jolloin hedelmöittyneen munasolun on vaikea kiinnittyä siihen.

Hormonikierukoita on markkinoilla kaksi. Toisen niistä tehoaika on 5 vuotta. Toinen hieman pienempi hormonikierukka on suunnattu tytöille ja nuorille naisille ja sen tehoaika on 3 vuotta.

(väestöliitto)

Vierailija
30/33 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen!

mulla kolmas kierukka. Ei sivuvaikutuksia.

Vierailija
31/33 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen hormonikierukkaa! Oon 23-vuotias ja kärsin 8 vuotta runsaista ja erittäin kivuliaista kuukautisista. Kun täytin 18 hankin e-pillerit siinä toivossa, että kipuihin saisi helpotusta. Se oli turhaa. Pillereiden myötä kehoni oli kokoajan turvoksissa, hiukseni rasvottui todella nopeasti ja ruokahaluni kasvoi. Vasta kun täytin 20, naisten polilla käydessäni minulle ehdotettiin hormonikierukan laittoa. Vastasin heti "ehdottomasti" tajuamatta, että se laitettiin siinä käynnillä heti. En saanut siis mitään esilääkitystä. Toimenpide oli minulla henkilökohtaisesti erittäin kivulias, mutta se oli onneksi myös nopeasti ohi. Suosittelen siis kaikkia ottamaan jonkunlaisen kipulääkkeen ennen toimenpidettä. Toimenpiteen jälkeen vuorokauden ajan kärsin niin pahoista alavatsa ja alaselkä kivuista, että taju meinasi lähtä. Kipulääkkeet eivät auttaneet.

Noin 6 kk minulla oli tiputteluvuotoa silloin tällöin, mutta vuoto oli todella pientä, enkä kokenut tuskaisia kipuja, joita koin monet vuodet. Noin puolivuotta kasvoilleni ja selkääni ilmestyi finnejä ja ihoni oli muutenkin huonossa kunnossa. Myös turvotusta ilmeni edelleen, vaikka elämäntapani olivatkin hyvät. 6 kk jälkeen ei ole tullut tippaakaan verta, turvotus lähtenyt ja mielialakin kohentunut. Hormonikierukka on ollut yksi elämäni parhaimmista päätöksistä ja voin siis suositella kaikkia sitä kokeilemaan!

Vierailija
32/33 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varmaan jotenkin outo, mutta mua häiritsisi se, ettei ole kuukautisia.

Siihen tottuu eikä niitä oikeasti kaipaa. Voi jopa sanoa että muuttaa elämää kun ei ole hormoneista johtuvaa vireys ym tilan vaihtelua. Monella pahenee pms nelissäkymmenissä hajottavaksi ja mulle mirena oli valehtelematta kuin taivaan lahja.

Vierailija
33/33 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen! Menkat alkoivat 12v, ja lähes alusta asti jumalattoman runsaat & kivuliaat. Traumojen yms. pelkojen takia uskaltauduin laitattamaan Mirenan vasta 41v, eikä ole mitään moitittavaa. Ekat 3vkoa tuli tuhruvuotoa ja sen jälkeen loppui kokonaan. En voisi tyytyväisempi olla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän