Vanhuksia kohdellaan kuin pikkulapsia
Olen ollut useissa hoitokodeissa töissä ja jokaisessa on ollut monta sellaista hoitajaa, jotka hoitavat vanhuksia kuin pikkulapsia. Esimerkkejä:
-klo 19 tarjoillaan iltapalaa. Vanhus sanoo, että haluaa syödä myöhemmin. Kerron tämän kollegalle, joka toteaa, että vanhus yrittää pompotella minua ja minun täytyy viedä annos takaisin ja käskeä syömään. En tietenkään tottele ja saan työkaverin vihat niskaan.
-vanhusta ei väsytä klo 22 ja hän haluaa katsoa televisiota. Jotkut hoitajat eivät anna vaan pakottavat sänkyyn makaamaan.
-vanhus ilmoittaa ettei halua vaihtaa yöpukua ja haluaa nukkua päiväpaidalla yön. Minun mielestäni tämä on ok ja ajattelin, että vaihdan paidan aamulla. Työkaveri toteaa, että olisi väkisin pitänyt vaihtaa yöpaita.
Johtajan kanssa on tietysti keskusteltu asiasta, mutta eivät reagoi asiaan. Vaihdoin alaa lähinnä raskaiden työkavereiden vuoksi.
Kommentit (37)
Itseäni myös hoitajana ärsyttää välillä joidenkin kollegoiden käytös. Vanhukselle puhutaan lässyttävällä äänensävyllä. Lisäksi pakotetaan yhteistoimintaan vaikka omaiset ja asukas itse on sanonut että asukas on aina viihtynyt yksin. "Kyllähän asukkaan pitää saada sosiaalisia kontakteja" asiakkaan omasta mielipiteestä viis. Odotan kauhulla milloin itse joudun hoidettavaksi hoitokotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin 112-sarjaa ja yhdessä jaksossa ensihoitajat olivat vanhan ihmisen luona ja lässyttivät kuin pikkulapselle. No, vanhus siinä jutteli ihan järjissään asiansa. Lopuksi tonen ensihoitaja kertoi, että tykkää hirveästi näistä "herttaisista vanhuksista"
Mä olisin varmaan jo vetänyt turpaan tuommoista ensihoiajaa :)
Ensihoitajat ei tunne näitä vanhuksia, joten ymmärrän tuon oikein hyvin.
Ja ne on auttamassa niitä potilaita, joten en ymmärrä muutenkaan asennettasi tai väkivaltafantasioitasi.
Eivät tietenkään tunne. Ei se oikeuta heitä kohtelemaan vanhuksia vajaaälyisinä.
Asenteesi on edelleenkin täysin käsittämätön.
Ne on hetkellisesti auttamassa niitä potilaita, ja se apu on potilaalle tärkeintä.
Se on siinä vaiheessa aika sama, miten paljon ensihoitaja lässyttää. Vai vittuillako niitten pitäisi?
Ihan samalla tavalla sairaanhoitajat on lässyttäneet minullekin kahden leikkauksen jälkeen, vaikka en ole lapsi enkä vanhus. Enpä ole tajunnut siitä vetää hernettä nenään tai hakata hoitajia.
Raivoamistasi en voi käsittää.
Jos sä haluat sairaana muuttua lapseksi, jolle lässytetään, niin ok. Älä kuitenkaan oleta, että täysjärkiset ihmiset haluavat sitä.
Monilla vanhuksilla on paljon korkeampi koulutustausta ja sivistys kuin näillä lässyttävillä hoitajilla. Ystävällisyyttä tarvitaan, mutta ei tarvitse kohdella kuin vajaaälyisiä, nyt etenkin muistisairaat joutuvat tällaisen käytöksen kohteeksi. Työ ei ole helppoa ja kiire ja kuormitus varmaan monilla kestämättömät. Paljon on kiinni johtamisesta, hoivapaikan työilmapiiristä ja resursseista. Miten koulutuksessa otetaan nämä asiat huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin 112-sarjaa ja yhdessä jaksossa ensihoitajat olivat vanhan ihmisen luona ja lässyttivät kuin pikkulapselle. No, vanhus siinä jutteli ihan järjissään asiansa. Lopuksi tonen ensihoitaja kertoi, että tykkää hirveästi näistä "herttaisista vanhuksista"
Ja ne on auttamassa niitä potilaita, joten en ymmärrä muutenkaan asennettasi tai väkivaltafantasioitasi.
Eivät tietenkään tunne. Ei se oikeuta heitä kohtelemaan vanhuksia vajaaälyisinä.
Ne on hetkellisesti auttamassa niitä potilaita, ja se apu on potilaalle tärkeintä.
Se on siinä vaiheessa aika sama, miten paljon ensihoitaja lässyttää. Vai vittuillako niitten pitäisi?
Ihan samalla tavalla sairaanhoitajat on lässyttäneet minullekin kahden leikkauksen jälkeen, vaikka en ole lapsi enkä vanhus. Enpä ole tajunnut siitä vetää hernettä nenään tai hakata hoitajia.
Jos sä haluat sairaana muuttua lapseksi, jolle lässytetään, niin ok. Älä kuitenkaan oleta, että täysjärkiset ihmiset haluavat sitä.
Onko sulla vaikeaa ymmärtää lukemaasi?
Montako sairaanhoitajaa olet hakannut? Sehän se sun vastaus on siihen lempeämpään puheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni myös hoitajana ärsyttää välillä joidenkin kollegoiden käytös. Vanhukselle puhutaan lässyttävällä äänensävyllä. Lisäksi pakotetaan yhteistoimintaan vaikka omaiset ja asukas itse on sanonut että asukas on aina viihtynyt yksin. "Kyllähän asukkaan pitää saada sosiaalisia kontakteja" asiakkaan omasta mielipiteestä viis. Odotan kauhulla milloin itse joudun hoidettavaksi hoitokotiin.
Tämä just minuakin ärsyttää. Pirkko 87v ilmoittaa että haluaa viettää aikaa yksin omassa huoneessa eikä halua osallistua mihinkään. Sitten joku ylisosiaalinen tättähäärä ilmoittaa ettei kukaan saa istua yksin huoneessa ja kärrää vastentahtoisen Pirkon väkisin leikkimään piirileikkejä ja askartelemaan.
Jotkut vanhukset todella taantuu lapsen tasolle halusitte tai ei. Mummo voi olla iki tyytyväinen jos saa paijata nukkeja ja nalleja. Vanhus voi pitää hellästä puheesta ja hellittelystä.
Jotkut saattaa huuta iltoisin sängyssään äitiä.
En tajua miksi ei saisi jutella vanhuksen kanssa kivasti ja rakastaen.
Mutta sitä en ymmärrä kun sanotaan, että se haluaa pompottaa tai passuuttaa. SIihen en usko, että ihan ehdon tahdoin haluaisi.
Valitettavasti esim. Ruokailun suhteen, ei voida kuunnella joka vanhuksen toivetta. Ei vaan voi olettaa, että Antero syökin tänään vähän aiemmin, Kyllikki myöhemmin ja Nyyrikki päättää skipata päivällisen kokonaan.
Tuon pitäisi loppua. Ei voi elää totalitaarisessä valtiossa, jossa iäkkäitä ym pakotetaan, heillä pitäisi olla oikeudet elää normaalisti omaa elämäänsä, toiveensa mukaan. Se että on ikää, ei tarkoita kuin numeroita vaikka osalla keho rappeutuu. Ja myös voi kunnioittaa niitä jotka eivät muista asioita.
Johtuu pitkälle siitä että kyseessä on naisvaltainen ala ja naisilla on erittäin paha tapa lässyttää. Lässyttävät ammateissaan myös opiskelijoille, sekä sosiaali- ja terveysalan asiakkaille. Koulutuksessa voitaisiin tätä asennetta karsia pois, jos vaan poliittista tahtoa on. Ikävä kyllä lässyttäjiä löytyy ihan ministeritasoltakin.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti esim. Ruokailun suhteen, ei voida kuunnella joka vanhuksen toivetta. Ei vaan voi olettaa, että Antero syökin tänään vähän aiemmin, Kyllikki myöhemmin ja Nyyrikki päättää skipata päivällisen kokonaan.
Ihmisillä ei ole ruokahalua ja rytmiä samaan aikaan automaattisesti. Siksi pitäisi olla kylmätilat, joista voi noutaa välipaloja, juomia ja ruokia lämmitykseen. Ei voi pakkosyöttää ketään. Aina riittää selityksiä ja selityksiä, vaikka vaihtoehtoja on kun miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä just minuakin ärsyttää. Pirkko 87v ilmoittaa että haluaa viettää aikaa yksin omassa huoneessa eikä halua osallistua mihinkään. Sitten joku ylisosiaalinen tättähäärä ilmoittaa ettei kukaan saa istua yksin huoneessa ja kärrää vastentahtoisen Pirkon väkisin leikkimään piirileikkejä ja askartelemaan.
Tuohan on jo ihmisoikeusrikos. Vangeillakin paremmat oikeudet. Mitä jos Pirkko on introvertti joka on koko elämänsä tykännyt harrastaa asioita yksin? Ehkä Pirkko on esim. kovan luokan elokuvaharrastaja jolla on yhteisöt netissä? Otetaanko vehkeet takavarikkoon ja pakotetaan kutomaan sukkia?
Pieniälyiset hoitajat paimentavat vanhuksia lukujärjestyksen mukaan, josta ei voi poiketa, koska on säännöt TM, että mitä tehdään ja mitä ei todellakaan tehdä. Muuten iso ay-hälytys pärähtää soimaan ylikuormitettujen ja kamalasti riistettyjen puolesta. Se on sellaista aloitekyvyttömyyttä yhdistettynä paskantärkeään joustamattomuuteen.
Vähänpä kommentoijat hoitotyöstä tai muistisairaista tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla vaikeaa ymmärtää lukemaasi?
Montako sairaanhoitajaa olet hakannut? Sehän se sun vastaus on siihen lempeämpään puheeseen.
Lässyttäminen kuin pikkulapselle ei ole mitään lempeää puhumista. Ainoastaan vanhan ihmisen järjen aliarvioimista.
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä kommentoijat hoitotyöstä tai muistisairaista tietävät.
Muistisairaat on tietty eri asia kuin järjissään olevat.
Vanhuus ei tee kenestäkään järjenköyhää. Vaikka nuoret näin kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Lounaalla ja päivällisellä ymmärrän ettei ruokia voi jättää odottamaan, mutta miksi iltapala on syötävä klo 20? Miksei yökkö voi tarjoilla sitä myöhemmin? Olen siis itsekin hoitaja ja teen yövuoroja. Joskus on toki kiireisiä öitä, mutta ei koskaan niin kiireisiä ettei ehtisi yöpalaa tarjoilla sitä haluaville.
Eipä niihin "palvelupaikkoihin" niin vain mennä. Suurin osa vanhuksista saa elää kodissaan niin kauan kuin pystyy, halusi tai ei, mahdollisesti maksimaalisin avuin (apua ja palvelua ei ole pakko ottaa vastaan). Kotihoidon resurssit ja tilanteen tiedämme.
Hoivakodeissa suurin osa asukkaista on eriasteisesti muistisairaita. Osalle heistä joudut "puhumaan kuin lapselle" perustellessasi arjen toimintojen (wc-käynnit, kuivitus, alapesu, suihkutus, vaatteiden vaihtaminen, syöminen, juominen, hampaiden peseminen, hiusten kampaaminen, lepääminen, käveleminen, istuminen, lääkkeiden ottaminen) tarpeellisuutta. Pahimmillaan itse määräävä muistisairas olisi ilman meidän tyhmien hoitajien apua viikkoja peseytymättä ja vaihtamatta vaatteita, ei suostuisi vaipan vaihtoon, ei söisi, ei joisi eikä ottaisi lääkkeitä ja makaisi vain vuoteessa.
Inhottavasti asukkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmassa on hyvinkin tarkasti määritelty asukkaan ongelmat ja hänen hoitonsa tavoitteet ja keinot. Lisäksi asukkaan hoidon odotetaan noudattavan em. hopasua ja tulevan kirjatuksi. Asukkaan kotikunta yleensä osallistuu hoitokustannusten maksamiseen ja kontrolloi hopasujen päivittämistä ja toteutumista.
Itse en lässytä vanhuksille, käskemään joudun.