Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ohjelmistosuunnittelija on koulutukseltaan?

Vierailija
27.07.2014 |

On sellainen päähänpinttymä että rivikoodarit olisi AMK-väkeä mutta mikä ohjelmistosuunnittelija voi olla koulutukseltaan?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI tai FM näkyy olevan työpaikkailmoituksissa yleisin muodollinen vaatimus, vaikka tällä alalla ei mielestäni koulutus ratkaise. Riippuu toki maastakin.

Vierailija
22/38 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rivikoodaajan" homma taitaa olla katoavaa kansanperinnettä nykyisessä agile-maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ketju katsotaan vastaisko kukaan... Kiinnostaisi siis uudelleenkouluttautua (olen 40-v nainen) alalle joka kiinnostaa sekä jossa olisi oikeasti töitä. Kiinnostaisi tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto ja ohjelmistokehittäjä. Olen siis nyt lomautettuna vielä jonkin aikaa ja haluaisin käyttää ajan hyödykseni! Onko kokemuksia, työllistyminen, jatkokoulutus, palkka... En siis ole mikään tietokone nero todellakaan, mietin että pärjäisinkö. Opin kuitenkin nopeasti ja minulla on erittäin kova motivaatio :)

Vierailija
24/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa muutaman metrin päässä tekee yksi AMK:n kesken jättänyt elektroniikka-asentaja samaa hommaa kuin vieressä istuva DI. Eli ovat sulasankareita kumpikin ja todella kovan luokan osaajia alallaan, kummallakin +25v kokemus embeSW-hommista.

Vierailija
25/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään tietotekniikka-alan koulutusta ja teen tänä kesänä harjoittelua yhdessä it-alan firmassa jonne toivon työllistyväni (mun koodista on pidetty). Olin alunperin graafinen suunnittelija mutta alalla on liikaa tekijöitä ja vähän työpaikkoja, niin luonnollisesti en päässyt mihinkään töihin yliopiston jälkeen. 5 vuotta vierähti työttömänä kunnes tajusin, että ohjelmistoala työllistää varmasti. Opettelin itse koodausta Codeacademysta ja Youtubesta ja pääsin vielä rekrykoulutukseen jota siis paraikaa suoritan.

Ei tässä firmassa kyllä koulutuksen perään kysellä, tärkeintä on aito kiinnostus koodiin. Minua ennen joka ikinen harjoittelija on palkattu joten toivottavasti minäkin (pitäkää peukkuja). 

Vierailija
26/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha ketju katsotaan vastaisko kukaan... Kiinnostaisi siis uudelleenkouluttautua (olen 40-v nainen) alalle joka kiinnostaa sekä jossa olisi oikeasti töitä. Kiinnostaisi tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto ja ohjelmistokehittäjä. Olen siis nyt lomautettuna vielä jonkin aikaa ja haluaisin käyttää ajan hyödykseni! Onko kokemuksia, työllistyminen, jatkokoulutus, palkka... En siis ole mikään tietokone nero todellakaan, mietin että pärjäisinkö. Opin kuitenkin nopeasti ja minulla on erittäin kova motivaatio :)

Kyllä sinä varmasti oppimisen puolesta pärjäisit, jos motivaatiota on, mutta työllistyminen voi olla haastavaa. Alalla on pahaa ikärasismia muutenkin jopa kokeneille tekijöille, ja 40 v vastavalmistunut ei varmasti ole haluttu useimpiin paikkoihin. Itse huomasin 40 v jälkeen että ei pääse edes työhaastatteluihin, vaikka on maisterin tutkinto tietojenkäsittelystä ja parikymmentä vuotta työkokemusta, myös uusimmilla nyt pinnalla olevilla tekniikoilla. Ja vielä 38-39 v tuntui että ei tarvi edes hakea työtä niin tarjouksia sataa joka puolelta: LinkedInistä, ex kollegojen kautta jne. Nyt ei sitten ilmeisesti enää voi vaihtaa duunia vaan täytyy vaan toivoa että nykyinen työnantaja pitää eläkeikään asti.

Vierailija
27/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 08:54"]

Ei kai it-alalla koulutuksella ole juuri väliä. Osaaminen, kokemus ja näytöt ratkaisee.

Ainakin Suomessa muodollinen koulutus on kaikki kaikessa, vaikka muuta väitettäisiin. Nimenomaan osaaminen, kokemus ja näytöt eivät ratkaise mitään. Päinvastoin, mitä enemmän kokemusta ja osaamista ilman muodollista tutkintoa, sitä mahdottomampi on päästä mihinkään järkevään duuniin alalla.

Osaamusta ilman koulutusta? Joo, varmaan...

Vierailija
28/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomi, pääaine tietojärjestelmätiede. 

Vierailija
29/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukisi pelkkää perustutkintoa (datanomi), voi olla heikkoa työllistymisen kanssa. Omalla työpaikalla vaatimuksena on vähintään alempi korkeakoulututkinto ja näin monessa muussakin paikassa. Aika lailla alalla olevat ovat DI, AMK-inssi, IT-tradenomi, FM -pohjalla.

Vierailija
30/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rivikoodaajan" homma taitaa olla katoavaa kansanperinnettä nykyisessä agile-maailmassa.

Joo ei semmoisia juuri missään ole. "Koodari" tekee nykyään ihan kaikkia projektin vaiheita,  pienissä  projekteissa jopa yksi koodari alusta loppuun koko homman yksin alkaen siitä että speksataan asiakkaan kanssa mitä tehdään, sitten pystytetään kehitysympäristöt ja tietokannat, koodataan, suunnitellaan ja koodataan käyttöliittymät, toteutetaan automaattitestit ja asennusautomaatiot, ajoympäristö esim. johonkin pilveen. Tuollaisia full stack osaajia jotka voi tosiaan laittaa mihin tahansa rooliin tai tekemään projektin yksin halutaan hulluna, ei niinkään vain ohjelmoinnin osaajia.

Vierailija
31/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukisi pelkkää perustutkintoa (datanomi), voi olla heikkoa työllistymisen kanssa. Omalla työpaikalla vaatimuksena on vähintään alempi korkeakoulututkinto ja näin monessa muussakin paikassa. Aika lailla alalla olevat ovat DI, AMK-inssi, IT-tradenomi, FM -pohjalla.

Meillä ei myös palkata muuta kuin DI tai FM, tradenomi voidaan ottaa jos on erittäin kokenut juuri tarvittavissa tekniikoissa, mutta vastavalmistunutta ei. Syy: tiimiissä tehdään projekteja myös julkisille (kunnat, valtionlaitokset) organisaatioille ja niissä usein on tarjouskilpailuvaiheen yksi pisteytyskriteeri toteuttajien koulutustaso. Ei ole varaa menettää pisteitä kilpailijoita vastaan sillä, että tiimin porukalla on alhainen koulutustaso.

Mutta alalla on kyllä sellaisiakini yrityksiä jotka ei koulutuksista niin perusta. Isot toimijat kyllä välittää.

Vierailija
32/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tulikin vastauksia heti! 23 kiittää kommenteista ja rehellisistä vastauksista :) Työskentelen nyt siis alalla jolle korona on iskenyt ja lujaa, vaikutukset tulevat olemaan kauaskantoiset. Mietin juuri tätä että tekeekö sillä perustutkinnolla mitään (siis juuri onko ns. tärkeää olla se korkeampi tutkinto) ja palkataanko tosiaan meitä vähän vanhempia. Asun Helsingissä että tällä suunnalla toki varmasti enemmän työpaikkoja kuin pienissä kaupungeissa.

Minulla alkaa rahallinen tilanne olla todella tiukka ja olen ajatellut että jatkuvalla haulla perustutkintoa pääsisi suorittamaan ehkä nopeastikin ja voihan siinä sivussa (jos jaksaa ja ehtii) esimerkiksi suorittaa väyläopintoja avoimen AMK kautta. Huomasin että Metropolialla on ko. alaa koskien ilmaisia verkkokursseja työttömille ja lomautetuille tämän vuoden loppuun asti, aivan mahtavaa :)

33/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI tietotekniikka

Vierailija
34/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai it-alalla koulutuksella ole juuri väliä. Osaaminen, kokemus ja näytöt ratkaisee.

Riippuu haluaako älykkään ja kunnianhimoisen koodarin vai kelpaako käsi.

Vierailija
35/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aikansa näpelöi ja hipeltää alapäätään,sitä voi ryhtyä näpöimään nappuloita.mutta kaikilta se ei luonnistu. 

Vierailija
36/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v datanomi tuskin saa töitä.

Googlea defa opinnot (ei se lämmityslaite).

Vierailija
37/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisteri, pääaine matikka ja sivuaine tietojenkäsittelytiede. 

Vierailija
38/38 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu haluaako älykkään ja kunnianhimoisen koodarin vai kelpaako käsi.

Niin, eli suurimalle osalle kelpaa kädet.