Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronan laumasuoja on jäämässä saavuttamatta rokottamattomien ja deltan takia

Vierailija
20.07.2021 |

Jutun mukaan jatkossa pitää suhtautua miten yhteiskunnassa suhtaudutaan rokottamattomiin...

HS: Laumasuoja voi jäädä vain haaveeksi
ELISA HYVÄRINEN | 20.07.2021 | 10:11- päivitetty 20.07.2021 | 10:18
THL:n ylilääkärin mukaan yli 90 prosentin tulisi ottaa rokote.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Hanna Nohynekin arvioi Helsingin Sanomien haastattelussa, että laumasuoja voi jäädä delta-muunnoksen takia vain haaveeksi.

Syy liittyy delta-muunnoksen ärhäkkyyteen. Uuden virusmuunnoksen tartuttavuus on niin suuri, että laumasuojan saavuttamiseksi kahden annoksen rokotekattavuuden oltava yli 90 prosenttia.

– Jos hanakasti tarttuva delta on meillä valtavirus, silloin ihminen, jolla ei ole rokotussuojaa tulee saamaan tartunnan, Hanna Nohynek sanoo HS:n haastattelussa.

Suomessa peräti sata tuhatta yli 60-vuotiasta ei edelleenkään ole ottanut koronarokotetta. Käytännössä suuri rokottamattomien määrä tarkoittaa, että koronaviruksesta johtuvaa sairaalahoidon tarvetta tulee esiintymään niillä, joilla rokotussuojaa ei ole.

Usea voi siis vielä levittää koronaa ja myöskin sairastua sen vakavaan muotoon. Yli 60-vuotiailla riski vakavaan tautiin on myös nuorten riskiä suurempi.

– Yli 60-vuotiaiden kohdalla toki toivotaan, että rokotuskattavuus olisi lähes sata prosenttia. Rokotteen ottamiseen on kaikki syyt: on hyvin harvinaista, ettei näitä rokotteita voisi ottaa lääketieteellisestä syystä, ja kaksi annosta rokotetta suojaa sekä itseä että muita.

Jos laumasuojaa ei saavuteta, joudutaan THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salmisen mukaan pohtia, miten rokottamattomiin suhtaudutaan ja kuinka kauan rajoituksia voitaisiin pitää yllä heidän takiaan.

– Vähän vaikeahan se on nähdä, kun kyse on omasta valinnasta, että kaikkien muiden pitäisi sen mukaan toimia, Salminen sanoo HS:lle.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Oma valinta jos sitten elämä hankaloituu. Itse olen jo kahdesti rokotettu, joten ei koske mua mahdolliset rokottamattomille tulevat hankaluudet ja rajoitukset. Sitä saa mitä tilaa...

Ja joo, voitte alapeukuttaa niin paljon kuin haluatte, mutta ihan teidän oma valinta se silti on jättää ottamatta rokote. Sitten joudutte sen mukaan elämään, tulette vielä näkemään. Elämä tehdään hankalaksi niille jotka ei rokotetta ota. Ette voi siihen vaikuttaa.

Eihän tuossa artikkelissa sanottu, että rokottamattomille tulisi mitään rajoituksia. Siinä sanottiin, että rajoituksia ei ylläpidettäisi vain rokottamattomien vuoksi. Pääsääntöisesti ne, jotka eivät aio ottaa rokotetta, eivät ole missään vaiheessa edes vaatineet rajoituksia. Päinvastoin, heidän mielestään rajoitukset pitäisi poistaa asap. 

Vierailija
62/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Moniko roketteista kieltäytynyt kannattaa muita rajoitustoimia?

No minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja erakoitunut. En tarvitse teitä maksamaan kuin eläkkeeni että minun puolestani teidät rokotetut kun kannatte sitä virusta niin voidaan lukita vaikka keskitysleireihin niin pitkäksi aikaa että tuo sössötys loppuu. Pääsette vapaaksi vain sairastamalla koronan ja ottamalla neuroleptilääkityksen injektiona hysteerisyyteenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Oma valinta jos sitten elämä hankaloituu. Itse olen jo kahdesti rokotettu, joten ei koske mua mahdolliset rokottamattomille tulevat hankaluudet ja rajoitukset. Sitä saa mitä tilaa...

Ja joo, voitte alapeukuttaa niin paljon kuin haluatte, mutta ihan teidän oma valinta se silti on jättää ottamatta rokote. Sitten joudutte sen mukaan elämään, tulette vielä näkemään. Elämä tehdään hankalaksi niille jotka ei rokotetta ota. Ette voi siihen vaikuttaa.

Milloin tämä siirtyi pelkäksi vallankäytöksi? Korona on minulle jo suorastaan ystävä verrattuna teihin nat se ihi n. Sen sairastaminen oli pikkujuttu verrattuna tähän älyn ja ihmisyyden deprivaatioon mikä sinuakin vaivaa.

Vierailija
64/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten määrä tällä planeetalla on kestämätön ja se on myös iso syy ilmastonmuutokseen.

Luonnossa, kun eläinpopulaatio kasvaa liian suureksi, siihen iskee virus. Heikoimmat kuolevat ja vahvemmille jää taas ruokaa ja elintilaa.

Näin toimii myös korona, sen tarkoitus on pienentää liian suurta populaatiota mikä on luonnon kannalta tärkeää. Vaikka ihmiset kuinka taistelevat vastaan, uusia muunoksia ja viruksia tulee aina vaan.

Planeetan tila on jo niin paha, että paluuta vanhaan ei ole. Sääilmiöt ja pandemiat tulevat pahenemaan. Tilanne ei ainakaan helpota, kunnes ihmiset lopettavat liiallisen lisätymiseen ja alkavat reilusti vähentämään kulutusta ja saastuttamista. Minkä pitäisi tapahtua nyt! Nämä luonnonilmiöt ja taudit ovat merkkejä siitä mihin mennään, jos sama meno vain jatkuu.

Vierailija
65/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona muhii rokottamattomien joukossa puoli vuotta ja tarttuu myös rokotettuihin, kun rokotteen teho on hiipunut.

Jotta kiitos vaan, denialistit!

Todellisuudessa kyse on kuitenkin siitä, että koronarokote ei ole lähellekään niin tehokas kuin sen on väitetty olevan.

Vierailija
66/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin itse rokotteen, mutta ihan vain sen takia että minä itse en joudu sairaalaan. Mä en usko mihinkään laumasuojaa. Rokotteen ottanut sairastuu koronaan ja levittää sitä muille ihan siinä missä muutkin. Rokote antaa vain jonkin verran suojaa vakavaa sairastumista vastaan.

Tuntuu, että lääkärit ja asiantuntijat antavat joka päivä uusia lausuntoja perustamatta niitä faktoille.

Vierailija
67/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sairastuneita tai tartunnan saaneita, on vain positiivisia koronatestituloksia. Ihmisiä johdetaan harhaan edelleen. Toki jokin osa x noista luvuista on myös sairastuneita tai tartunnan saaneita tai taudin jo sairastaneita, jotka näkyy positiivisina. 

Valitettavasti edelleen halutaan lapioida rahaa testausfirmoille. Jos kukaan ei kävisi testissä, ei olisi mitään pandemiaa.

Vierailija
68/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... mutta ihan teidän oma valinta se silti on jättää ottamatta rokote. Sitten joudutte sen mukaan elämään, tulette vielä näkemään. Elämä tehdään hankalaksi niille jotka ei rokotetta ota. Ette voi siihen vaikuttaa.

Ok, mutta se on pientä verrattuna siihen, minkälaista yhteiskuntaa tänne jotkut haluavat ja sen jälkeen ei kuule ole enää kellään kivaa.

Vierailija
69/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on sairasta agendaa. Tärkeää on vain oma immuniteetti.

Jos flunssa tulee, se menee ohi.

Jos ap ei tiedä, tämä on suuri kusetus koko juttu.

Media lyö koko ajan pökköä pesään näillä uutisilla ja kansa uskoo.

Osa tietysti näkee tämän läpi.

Vuosien päästä tästä puhutaan " miksi emme huomanneet ".

Aivan kuin holocaustin jälkeen.

Vierailija
70/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laumasuoja jää haaveeksi koska rokote ei estä tartuntoja. Sen osaa laskea ihan siitä.

Vierailija
71/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadalainen lääkäri Charles Hoffe kertoo tällä tekstittämällämme videolla 6.7.2021 todella hälyttävistä havainnoista potilaidensa osalta siitä, miten mRNA-rokotteet tukkivat heidän verisuonia niin, että siitä aiheutuu heille keuhkovaltimoiden hypertensio. Lääkäri Hoffe arvioi tästä syystä suurimman osan rokotetuista kuolevan 3 vuoden sisällä. Hän tutki omia potilaitaan D-dimeeritestillä ja havaitsi 62%:lla rokotetuista löytyvän todisteita mikroskooppisista verihyytymistä.

” Kun verihiutaleet tulevat paikalle, ne törmäävätkin nyt näihin COVID-piikkeihin. Verihyytymien muodostuminen on täysin väistämätöntä, koska verisuonet tukkeutuvat.”

https://is.gd/O9zBlT

Heh heh, ootte te persulit uskomattomia, onneksi kukaan muu kuin äärin..persu ei usko teidän sekopäisiä juttujanne...

Persulit? Kannatan perussuomalaisia, olen ottanut rokotukset enkä usko näihin hörhöjuttuihin. Miten te hapansilakat saatte kaiken käännettyä persuihin?

Vierailija
72/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on sairasta agendaa. Tärkeää on vain oma immuniteetti.

Jos flunssa tulee, se menee ohi.

Jos ap ei tiedä, tämä on suuri kusetus koko juttu.

Media lyö koko ajan pökköä pesään näillä uutisilla ja kansa uskoo.

Osa tietysti näkee tämän läpi.

Vuosien päästä tästä puhutaan " miksi emme huomanneet ".

Aivan kuin holocaustin jälkeen.

Järkyttävää, että Suomessakin on tällaisia ihmisiä.

Vierailija
73/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delta tarttuu rokotettuihin yhtä helposti kuin rokottamatromiin. Minusta tätä häivytetään.

Rokotettu suoja vain itseään vakavalta yautimuodolta.

Vierailija
74/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa väsyttää tuo rokottamattomien syyllistäminen. Mieluusti ottaisin rokotteen, mutta en nyt raskaana enkä varsinkaan alkuraskaudessa. Lisäksi omaa ikäluokkaani alettiin rokottamaankin täällä vasta ihan juuri.

Vierailija
75/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan tartunnan estävä rokote toisi laumasuojan.

Tällaistahan odotetaan siltä suomalaiselta nenäsuihkeelta.

Vierailija
76/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävää rokotevastaista propagandaa täällä. 12- 16-vuotiaille, joiden perheet haluavat suojata lapsensa, pitäisi kyllä pikaisesti antaa mahdollisuus otta se rokotus. Turha niitä aikoja on enää jemmata näille rokotevastaisille.

Vierailija
77/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Moniko roketteista kieltäytynyt kannattaa muita rajoitustoimia?

Mun puolesta rajat voidaan laittaa kiinni, kukaan ei matkusta minnekään ja suomalaiset hoitaa työt Suomessa. Laiskapaskat työttömät pitää potkia vaan liikkeelle. Jos on maannut kauan himassa, niin ei myöskään saa valita työtä, sinne mennään, missä tarvitaan.

Ravintolat ja hotellit on ihan sama, ovatko auki vai ei. Ja isot tapahtumat. Eivät ole mulle välttämättömiä.

Maski on ihan se ja sama, pidetäänkö vai ei. Mulle käy kumpikin vaihtoehto. Käsien pesua harrastan joka välissä muutenkin.

Rokotetta en ole ottanut sairauksieni vuoksi. Sori niistäkin.

Oikein esimerkki tapaus minäminäminä-ihmisestä. Jos et itse halua jotain tehdä, ei kukaan muukaan sitä saisi tehdä.

Valitat työttömistä ja samalla luettelet mitä paikkoja voisi sulkea, jotta väki jää työttömäksi