Mitä olette ostaneet nuorelle asuntoon johon muutti/aa kotoa pois muuttaessa?
Kommentit (141)
Poika osti itselleen asunnon ja tietysti rahasta oli sitten tiukkaa. Poika teki asunnossa remppaa ennen kun muutti sinne. Sillä aikaa ostelin hänelle pikkuhiljaa taloustavaroita aina kun jotain sopivaa löytyi omilla ostosmatkoillani. Annoin hänelle ainakin keittiöpyyhkeitä, kauhoja, paistinlastoja, salaatinottimia ym. Astioita. Jotain sai myös täältä lapsuudenkodistaan kuten pyyhkeitä, vuodevaatteita ja kattiloita. Ompelin myös parit verhot. Käytiin yhdessä ostamassa kangas että tuli mieluiset. Ei siis mitään erityisiä lahjoja vaan taloustavaraa vähän kerrallaan. Ja kaikki neutraaleissa väreissä että ei tullut äidin näköinen koti.
Kyllä vain, rahastoon. Paljon parempi korko, kuin pankeilla ja silti suht riskitöntä. Googlaamalla löytyy tietoa ja linkkejä. Meillä käytetty Nordnetia. :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kiva hankkia lapsille kaikkea tarpeellista heidän muuttaessaan opiskelemaan. Seurasin jo vuosia aiemmin tarjouksia ja ostin sieltä hyvät kattilat, paistinpanuut, veitset ja vastaavat. Siivoustarvikkeissa en edes kysynyt mielipidettä, sillä jos joku vessanpesuaine tai mikrokuituliinasetti ei olisi kelvannut, niin niille olisi ollut käyttöä omassa kodissa. Kaikkiin muihin keittiötarvikkeisiin ja teksiileihin kysyin mielipidettä enkä tosiaankaan olisi ostanut verhojakaan oman mielen mukaan.
Itse jouduin muuttamaan pois kotoa tyhjin käsin, joten lapsille halusin siitä mukavammat muistot.
Siihen ap: n poistattamaan ekaan aloitukseen jo kommentoin että vanhemmat, jotka hankkii nuorelleen kaiken pikkutavarasta huonekaluihin, elävät omaa nuoruuttaan uusiksi. Nämä vanhemmat ovat innoissaan, kun pääsevät laittamaan kotia ja hössöttämään. Nuorelta viedään samalla ilo itsenäistymisestä. Yllä oleva kommentti todistaa mun näkökulman oikeaksi. Lapsi parat. Jos haluaa auttaa nuortaan niin antaa tälle rahaa, jolla nuori voi sitten itse hankkia mitä tarvii ja mitä haluaa. Jotkut järkevät nuoret hankkivat jo etukäteen taloustavaroita itse. Ettei mamman tarvitse. Mutta joo, jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitatte oikeasti lapsenne tienpäälle ilman leipäpalaa? Ette 15->18 vuodessa saaneet mtään säästettyä lastanne varten? Vaikka vain lapsilisän (90€) olisitte sijoittaneet kuukausittain, niin voisitte lapselle tarjota nyt 30k€ edestä rahaa/tavaraa.
Lapsilisä meni elämiseen. Olin pieni palkkainen yh. Nyt olen opiskelija.
American Express. Rajattomalla luotolla. Sillä pitäisi pikku mussukan pärjätä.
Kummallekin on pois muuttaessa ostettu huonekaluja sänky, ruokapöytä jne. Osa käytettynä, kun on tutuilla ollut myynnissä ja osa uutena. Keittiötarvikkeet, liinavaatteet, siivousvälineet jne. Meillä myöskin isovanhemmat ovat auttaneet kaikkia lapsenlapsiaan hankinnoissa.
Omat vanhemmat aikanaan auttoivat minua ja sisarrutani samalla tavalla alkuun omassa elämässä. Kummastakaan ei ole tullut velkarahalla eläjiä.
Ostin astioita ja siivoustarvikkseita, sekä verhot ja matot. Tai siis maksoin. Tytär valitsi makuunsa sopivia, mutta minä menin kassan kautta. :)
Poika muuttaa pian pois kotoa. Hän ostaa itse kaiken, tai ainakin lähes kaiken, on säästänyt vuosien mittaan sitä varten rahaa.
Joitain keittiötarvikkeita, mattoja tms. ostan hänelle lahjaksi.
Kyllä omia lapsia saa ja pitää auttaa, jos siihen mahdollisuus on.
Minä ostin lakanoita ja pyyhkeitä. Niitä siis en antanut omista vanhoista varastoistani. Itse sain kotoa lähtiessäni vanhoja lakanoita mukaani. 1-2 vuoden sisällä jouduin ostamaan uusia, kun ne vanhat hajosivat. Sen verran ikävä kokemus oli se, että omilleni olen ostanut uudet, jotta pärjää niillä vähintäänkin opiskeluajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kiva hankkia lapsille kaikkea tarpeellista heidän muuttaessaan opiskelemaan. Seurasin jo vuosia aiemmin tarjouksia ja ostin sieltä hyvät kattilat, paistinpanuut, veitset ja vastaavat. Siivoustarvikkeissa en edes kysynyt mielipidettä, sillä jos joku vessanpesuaine tai mikrokuituliinasetti ei olisi kelvannut, niin niille olisi ollut käyttöä omassa kodissa. Kaikkiin muihin keittiötarvikkeisiin ja teksiileihin kysyin mielipidettä enkä tosiaankaan olisi ostanut verhojakaan oman mielen mukaan.
Itse jouduin muuttamaan pois kotoa tyhjin käsin, joten lapsille halusin siitä mukavammat muistot.
Siihen ap: n poistattamaan ekaan aloitukseen jo kommentoin että vanhemmat, jotka hankkii nuorelleen kaiken pikkutavarasta huonekaluihin, elävät omaa nuoruuttaan uusiksi. Nämä vanhemmat ovat innoissaan, kun pääsevät laittamaan kotia ja hössöttämään. Nuorelta viedään samalla ilo itsenäistymisestä. Yllä oleva kommentti todistaa mun näkökulman oikeaksi. Lapsi parat. Jos haluaa auttaa nuortaan niin antaa tälle rahaa, jolla nuori voi sitten itse hankkia mitä tarvii ja mitä haluaa. Jotkut järkevät nuoret hankkivat jo etukäteen taloustavaroita itse. Ettei mamman tarvitse. Mutta joo, jokainen tavallaan.
Höpö höpö. Jos nuorelle antaa rahaa, hän ei kuitenkaan raaski ostaa sitä laadukasta kattilaa vaan sen halvimman, jossa pohja on vino. Tarjouksesta hyvän kattilan saa parillakympillä, jos on aikaa kytätä hyvää tarjousta muutama vuosi. Muuten samasta maksaa tuplasti enemmän, kun kattila pitää ostaa silloin, kun on tarvis.
Minusta itsenäistyminen on jotain muuta kuin vessanpesuaineen ostaminen, mutta kukin tyylillään. Omat lapset oli ihan tyytyväisiä vaikkei ihan joka pikkuasiaa tarvinnut itse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitatte oikeasti lapsenne tienpäälle ilman leipäpalaa? Ette 15->18 vuodessa saaneet mtään säästettyä lastanne varten? Vaikka vain lapsilisän (90€) olisitte sijoittaneet kuukausittain, niin voisitte lapselle tarjota nyt 30k€ edestä rahaa/tavaraa.
Meinaatko että ne lapset eivät ole tähän mennessä kuluttaneet mitään? Luuletko oikeasti, että esim. yksinhuoltajilla on varaa hillota lapsilisiä ja ostaa sitten toisen huushollin varusteet, kun hetki koittaa?
Kyllä totuus on se, että jollei nuori saa kotoa muutaessaan rahallista ja/tai edes henkistä tukea, niin kyllä hän joutuu lähteä itsenäiseen elämään aika pitkältä takamatkalta verrattuna niihin opiskelukavereihin, jotka ovat voineet keskittyä opiskeluun, eikä ole tarvinnut ottaa opintolainaa tai keräillä kirppareilta mööpeleitä. Niin se vaan on, vaikka periaatteessa kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella ja päästä elämässään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
... jonka lapsi pahimmassa tapauksessa joisi tai tuhlaisi muuten pois muutamassa viikossa.
Emme laita lastanne tienpäälle ilman leipäpalaa vaan olemme opettaneet lapsillemme rahankäytön aakkosia, annamme käyttörahaa tarvittaessa, ostamme ruokaa.
Ei kaikilla ole mahdollisuutta säästää vaan monilla on pakko ottaa velkaa jopa välttämättömiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein höpötät?
Jos vanhempi, isä tai äiti, käy nuoren kanssa yhdessä hankkimassa nuoren mielen mukaisia, budjettiin sopivia tarvikkeita, millä tavalla se on väärin? Ei siinä kukaan ”elä omaa nuoruuttaan uusiksi”, hyvänen aika sentään. Meillä ainakin nuori otti avun iloisena ja kiitollisena vastaan. Osan tavaroista hankki omilla tienesteillään, osassa me autoimme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omia lapsia saa ja pitää auttaa, jos siihen mahdollisuus on.
Täällä on hämmästyttävän paljon ihmisiä, joiden mielestä omien lapsien auttaminen on paha asia.
Itse sain ottaa kotoa joitain tavaroita esim lautasia, mutta omalla rahalla piti kyllä kaikki ostaa sängystä siihen imuriin asti. Niin sen toisaalta kuuluukin mielestäni mennä, että itse ostetaan ne tavarat kun kerta omilleen muuttaa.
Mikro, pyykkikone. Muut jutut osti itse, annettiin hänelle rahaa niitä varten että saa haluamansa astiaston ja petivaatteet jne.
Mielelläni maksan ahkerille nuorilleni tarvittavat tavarat ja ruuat jääkaappiin, etteivät joudu kesätyörahojaan sellaisiin laittamaan, vaan voivat ostaa välillä uusia vaatteita ja käydä vaikka baarissa tai leffassa. 🥰