Huutonetin palautevuorot
Myyjä ei anna palautetta vaan odottaa vaikka viikkoja, että ostaja antaa ensin, mitä mieltä? Odotettavissa siis olisi, että palaute on molemmin puolin hyvää normaalisti sujuneista pikkukaupoista.
Kommentit (13)
Jos ostan jotakin, annan palautteen heti tavaran saatuani ja sen kunnon todettuani.
Jos myyn jotain, annan palautteen sitten kun olen sellaisen saanut ostajalta. Usein ostajista ei kuulu yhtään mitään koko prosessin aikana (itse laitan mailia heti huutokaupan loputtua, rahat vastaanotettuani ja tavaran lähetettyäni). Usein en myöskään saa ostajilta palautetta, en edes kuule ovatko he ylipäänsä saaneet tavaran vai ei. Minusta se on ostajan tehtävä laittaa palaute jolla "kuittaa", että tuote on vastaanotettu ja ok. Joten jos en saa ostajalta palautetta, en myöskään katso velvollisuudekseni heille sellaista antaa.
Annan palautteen kun nään ostajan maksaneen tavaran/ostamani tavara saapuu luokseni. Yks vitun hailee saanko takaisin palautetta.
Olen käynyt kauppaa (sekä ostanut että myynyt tavaroitani) kansainvälisillä kauppapaikoilla ja Huutiksessa, ja on pakko sanoa, että suomalaiset ovat todella reiluja antamaan palautetta. Olen seurannut - sekä omien että muiden kokemusten perusteella - että keskimäärin vain noin kolmasosa ostajista ulkomailla antaa mitään palautetta. Suomessa prosentti on paljon korkeampi. (Useimmilla kauppapaikoilla ulkomailla ei ostajille anneta palautetta ollenkaan; eBayssäkin myyjä voi antaa ostajalle vain positiivista palautetta, eli se on yhtä tyhjän kanssa.)
Tuntuu vähän hassulta pitää outona tai huolestuttavana sitä, ettei myyjä anna heti palautetta. Minä ainakin annan monta palautetta kerralla silloin kun satun ehtimään. Tuntuu myös aina vähän hassulta, kun joku myyjä tai ostaja rupeaa alusta alkaen painostamaan, että muistathan antaa palautetta! annathan jo palautetta! missä palaute viipyy!!! Ymmärrän palautteen tärkeyden jos on aloitteleva huutislainen kyseessä, mutta yleensä ko. myyjällä/ostajalla olisi jo 500 positiivista palautetta omasta takaa.
Kannattaa muistaa, että palautteen antaminen on fiksua ja reilua toimintaa, mutta täysin vapaaehtoista.
Kaikki ostajat eivät halua palautetta ja myyjänä annan palautetta kaikille, jotka jättävät minulle palautteen - merkiksi siitä, että hän haluaa saada palautetta takaisin. Palautteiden jättö on vapaaehtoista - paljon tärkeämpi on kuvauksen mukainen tuote.
Munkin mielestä myyjä antaa ekana palautteen. Olen huuto.netissä ollut lähinnä myyjänä ja annan palautteen heti kun rahat saatu ja tavara postissa. Noin puolet ostajista antaa palautetta, mutta en silti niiden perään itke. Mielestäni "annan palautetta sitten kun sinäkin annat" -ehdot on todella syvältä. Eihän se palautteen antamattomuus kerro kuin huonoista käytöstavoista, eikä se nyt suomalaisten kanssa ihmetytä.
Ihan ylläri että täällä alapeukutetaan se normaali käytäntö mutta palaute annetaan kaupankäynnistä, ei palautteesta. Eli myyjän "kuuluisi" antaa palaute siinä kohtaa kun ostaja on tehnyt oman osansa eli maksanut ja ostaja antaa sen sitten kun myyjän osuus on suoritettu eli kun tuote perillä. Se mitä mieltä ostaja on saamastaan tuotteesta ei enää kuulu vaikuttaa myyjän antamaan palautteeseen, palautteenhan voi sitten vaihtaa jos ostaja alkaakin hankalaksi ja keksimään vaikka että kaupat pitää purkaa jne.
Itse annan palautteen ostajana kun tuote saapuu, huolimatta siitä onko myyjä niitä jotka antavat palautteen heti vai odottavatko ensin että saavat vihreää että voivat laittaa vihreää. Myyjänä kuittaan palautteessa että tuote on postitettu eli annan sen kun raha tilillä ja vien tuotteen postiin.
Ei kaikki pidä niin kiirettä palautteiden kanssa, osa ei anna niitä ollenkaan. Minullakin taitaa olla joku palaute antamatta kesäkuulla myymistäni tavaroista, täytyykin käydä joku päivä huutiksessa tarkistamassa asia.
Jos kauppa sujui hyvin, palaute on minusta toisarvoinen seikka, se joko annetaan tai sitten ei, en jää itkemään palautteen perään.
Tässä onkin kyse siitä kun myyjän tapa on odottaa itse ensin palaute ja ilmeisesti sitä käy kyttäämässä päivittäin, koska oma palaute tulee kyllä sitten heti. Minusta kuitenkin myyjän kuuluu antaa ensin palaute. Annan itse aina, paitsi jos huomaan, että myyjä panttaa palautettaan. Siis joskus annan jopa ensin sen palautteen ostajanakin.
Annan palautteen vasta sitten, kun ostaja antanut omansa. Minusta kauppa päättyy vasta sitten, kun ostaja ilmaissut, sujuiko ostotapahtuma hyvin vai huonosti eikä siihen, kun minä saan rahat tilille. Ja annan positiivisen palautteen jopa niille ostajille, jotka vitkuttelevat maksun kanssa 6 vko, vaikka olisi aihetta neutraaliin.
Jos ostaja ei anna palautetta, en sitä myyjänäkään anna. Aluksi annoin palautteen heti saatuani rahat tilille, mutta kovin harva ostaja antoi palautetta, joten lopetin minäkin niiden antamisen. Kauppaa olen myyjänä tehnyt noin 5000 artikkelin verran vuosien saatossa, palautteita saanut noin 2000. Enemmän ostajat palautteita panttaa kuin myyjät.
Minä en anna palautetta koskaan. Minulle riittää onnistuneet kaupat. En välitä saanko palautetta, joten en jaksa sitä laittaa itsekään.
Annan itse palautteen, kun näen onko toinen osapuoli maksanut/laittanut tuotteen...ihan sama, tuleeko takasi päin aina palautetta. Ei maailma siihen kaadu
Palaute annetaan, kun toinen osapuoli on hommansa hoitanut: Myyjä antaa palautteen, kun ostaja on hoitanut tehtävänsä eli maksanut tuotteen ja toimittanut yhteystietonsa. Ostaja antaa palautteen, kun myyjä on hoitanut tehtävänsä eli ostaja vastaanottaa ostamansa tuotteen. Eli myyjä antaa palautteen ensin.
Mulle tulee myyjän palautteenannon vitkuttelusta mieleen, että myyjällä ei ole puhtaat jauhot pussissa. Jos myyjä on rehellinen ja tuote on sellainen kuin ilmoituksessa on sanottu ja toimitusaika kohtuullinen, niin myyjän ei pitäisi joutua "pelkäämään" sitä, että ostaja ei olekaan tyytyväinen ja antaa negatiivista palautetta. Jos myyjä vitkuttelee palautetta, hän säilyttää mahdollisuutensa antaa kostoksi takaisin negatiiviseen palautteen, koska pitää ihan mahdollisena, ettei ostaja olekaan tyytyväinen. Itse annan palautteen heti, kun olen saanut rahat ostajalta, sillä myymäni tuotteet ovat aina siinä kunnossa kuin kuvauksessa sanotaan. Ei tarvitse pelätä, etteikö ostaja olisi tyytyväinen.