Hyväksikäytetyt seksiaddiktit
Hyväksikäytetyksi tulleet naiset tuntuvat useimmiten menevän kahteen eri kategoriaan. Ne, ketkä ei hyväksikäytön jälkeen pysty enää seksisuhteeseen ollenkaan tai siihen menee ainakin todella paljon aikaa, jotta pystyy taas nauttimaan seksistä (ja tämänkin pitää tapahtua jonkun poikaystävän kanssa eikä minkään panon). Ja sitten ne, jotka hyväksikäytön jälkeen oireilevat jatkuvasti harrastamalla seksiä useiden eri kumppaneiden kanssa.
Minulle tuo ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa realistisemmalta. Ymmärrän, että tuollaisen hyväksikäyttökokemuksen jälkeen voi esimerkiksi pelätä kaikkia miehiä eikä pysty enää rentoutumaan seksin aikana. Mutta tuo toinen kuulostaa minusta hyvin oudolta, vaikka se yleistä onkin. Monet sanovat etsivänsä hyväksyntää harrastamalla seksiä sattumanvaraisten kumppaneiden kanssa. Mutta miten siitä voi edes saada hyväksyntää? Ne pelkän seksin perässä olevat miehethän käytännössä vain lisää hyväksikäyttävän sellaista naista, joka on kokemuksiensa vuoksi "helposti saatavilla".
Olisikin mielenkiintoista kuulla teiltä, jotka valitsitte tuon tien. Miksi päädyitte moniin seksisuhteisiin ja mitä niistä saitte irti? Auttoiko se oikeasti? Pääsittekö jossain vaiheessa tästä seksikierteestä eroon?
Kommentit (14)
YLE femmalta tuli asiaa käsittelevä ohjelma Ei oikea raiskaus?
Suosittelen kaikkia katsomaan ohjelman.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:43"]YLE femmalta tuli asiaa käsittelevä ohjelma Ei oikea raiskaus?
[/quote]
Linkkiä kiitos.
Nämä seksillä hyväksyntää hakevat eivät useinkaan tee sitä tietoisesti. Vasta terapiassa ymmärtävät sen johtuneen hyväksikäytöstä.
Jos et ole traumatisoitunut, miten ymmärtäisit trauman logiikkaa? Ei se ole rationaalista ja johdonmukaista.
Jep, itselläni seksuaalinen hyväksikäyttö (ei mitään kovin vakavaa.. tai no nyt terapiassa olevana tiedän että mun pitäisi lopettaa vähättely ja anteeksipyynteleminen siitä että olen olemassa) johti huonoon itsearvoon/tuntoon ja vähän sitä kautta itseni myymiseen vääränlaisille miehille jotka ikäänkuin käyttivät minua uudelleen hyväksi.
"This world may have failed you
It doesn't give you a reason why
You could have chosen
A different path in life"
Mut on raiskattu kahdesti, ensimmäisen kerran 11-vuotiaana ja toisen kerran 14-vuotiaana. Ton ekan kerran jälkeen eristäydyin, mutta toisen jälkeen aloin hakemaan hyväksyntää seksin avulla. Että saisin edes hetkeksi jonkun siihen lähelle. Läheisyyttä. Vaikka seksistä tulikin ja tulee yhä välillä saastainen olo. Välillä musta tuntuu, että mua kuuluukin käyttää hyväksi, koska olen niin "likainen" pieni lu***. Välillä sit vaan haluaisin, et joku ottais mut syliin ja rutistais kunnolla. Oon ihan liian nuori aikuisten maailmaan vielä.
t. teini
En ole kumpaakaan vaikka raiskattu olenkin. Useammankin exän toimesta, silloisten miehieni.
Omalla kokemuksella ajattelisin näin...
Vaikeaa seksi on pitkän aikaa, mutta kohdallani teot eivät ole kuitenkaan tappaneet lopullisesti haluja. Päinvastoin tänäänkin (vuosien päästä tapahtuneista) suoraan sanottuna panetti huimasti, että olisin voinut antaa tilaisuuden tullen (olen sinkku).
Ketkä lähtevät ns. huoraamaan, ymmärrän heitä. Siitä tapahtumasta tulee niin kovin vihainen olo, jonka sitten purkaa vihalla/vihaa aiheuttavalla tavalla. Kostaen itselle. Ottaa tekijän asenteen itselleen. Omii sen. Tai se työnnetään väkisin sinulle. Ei vaan välitä, kovettaa itsensä ja muuttuu ikään kuin sellaiseksi millaisena sinua on pidetty raiskauksen tapahtuessa eli huorana. Toteuttaa kohtaloaan. Kohtalonsa voi muuttaa ja pitääkin. Lopettaa olemasta huono/huora/paska. Ikään kuin se paska teko, alistaminen muuttuu osaksi sinua tai paremminkin sinuksi. Ennen kuin käsittelet tapahtuman ja voit irrottautua olemasta se joksi sinut leimattiin.
Vaikea pukea sanoiksi. Mutta jotain tällaista.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:49"]Nämä seksillä hyväksyntää hakevat eivät useinkaan tee sitä tietoisesti. Vasta terapiassa ymmärtävät sen johtuneen hyväksikäytöstä.
[/quote]
Olen eri mieltä. Heidät aivopestään terapiassa uskomaan että heidän vilkas seksielämänsä on hyväksynnän hakemista ja johtuu hyväksikäytöstä.
Jouduin itse 14-vuotiaana hyväksikäytetyksi. Oirehdin hyvinkin paljon, mutta oireet olivat muualla kuin seksikäyttäytymisessäni. Silti joka terapiassa vuosien ajan kaikki fokus oli seksuaalisuudessani. Kun terapeutti jatkuvasti toitotti että aktiivinen seksielämäni on vääristynyt ja luonnoton hyväksikäytön vuoksi, niin tietysti aloin siihen lopulta uskoa. Vasta nyt yli kolmekymppisenä olen tajunnut että minulla oli nuorena ihan tavallinen, vaikkakin vilkas, seksuaalielämä.
Sen sijaan muu tunne-elämä oli hajalla. Siihen en vaan saanut mitään apua. Suurempi huoli oli se että olin 16-vuotiaana ollut poikakaverini kanssa sängyssä. Sitä kauhisteltiin.
Mutta huomatkaa että nainen voi olla seksuaalisesti hyvinkin aktiivinen luonnostaan ja nauttia siitä, ei se ole mitenkään traumasta johtuvaa jos nainen nautii seksistä. Itse harrastan joka päivä seksiä, ei traumaa yms. Vain panetus :)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 01:06"]Mutta huomatkaa että nainen voi olla seksuaalisesti hyvinkin aktiivinen luonnostaan ja nauttia siitä, ei se ole mitenkään traumasta johtuvaa jos nainen nautii seksistä. Itse harrastan joka päivä seksiä, ei traumaa yms. Vain panetus :)
[/quote]
Tämä on totta. Lisäksi monella terapeutilla on yllättävänkin rajoittunut käsitys normaalista seksuaalisuudesta. Ajattelevat jotenkin että eiväthän tytöt/naiset edes halua seksiä, ja siksi pyrkivät selittämään kaiken hyväksikäytöllä.
10
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:43"]YLE femmalta tuli asiaa käsittelevä ohjelma Ei oikea raiskaus?
[/quote]
Linkkiä kiitos.
[/quote]
Menet Ylen Areenaan ja kirjoitat hakukenttään ei oikea raiskaus?.
Olen mies 21v En pysty katsomaan loppuun kun pistää vihaks.
Ählämit ne pahimpia on, vaikka tuntuu joillakin viiraavan päässä muutenkin-,-
Raiskaus tapauksiakin tulee sen verta tiuhaan ulos, että pelottaa jos tyttöystäväkin liikkuu myöhään jossain yksin :(
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 02:29"]Olen mies 21v En pysty katsomaan loppuun kun pistää vihaks.
Ählämit ne pahimpia on, vaikka tuntuu joillakin viiraavan päässä muutenkin-,-
Raiskaus tapauksiakin tulee sen verta tiuhaan ulos, että pelottaa jos tyttöystäväkin liikkuu myöhään jossain yksin :(
[/quote]
Joo, älä missään tapauksessa päästä sitä pois kotoa koskaan.
Ensimmäiset eivät hyväksy sitä ja jälkimmäiset pyrkivät unohtamaan ikävät kokemukset.