Keskiverto suomalainen ajaa 3600 euron autolla mikä tarkoittaa sitä, että iso osa ajaa myös paljon tuotakin halvemmilla rotiskoilla
Ei tällaisessa korkean verotuksen maassa ihmisillä tule ikinä olemaan varaa kovin ympäristöystävällisiin autoihin
Kommentit (14)
Ai, ok, luulin että meillä on keskivertoauto myöskin hintansa (35 000) puolesta.
Mulla on tapana ostaa noin tonnin juuri katsastettu auto. Viedä katsastukseen ja korjauttaa, jos maksaa alle tonnin. Jos oli tonnin, myyn katsastamattomana, sama jos hajoaa kesken kauden ja maksaa paljon korjata, myyn pois. 10 vuoteen 5 viides auto menossa, eli alle 5000€ mennyt auton hankintaan. Mielestäni ihan hyvä säästö. Yksi auto kesti kolme vuotta ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ai, ok, luulin että meillä on keskivertoauto myöskin hintansa (35 000) puolesta.
Varmaan tuo on kerskiverto uuden auton hinta. Se ei silti tarkoita sitä, että isolla osalla ihmisistä olisi varaa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana ostaa noin tonnin juuri katsastettu auto. Viedä katsastukseen ja korjauttaa, jos maksaa alle tonnin. Jos oli tonnin, myyn katsastamattomana, sama jos hajoaa kesken kauden ja maksaa paljon korjata, myyn pois. 10 vuoteen 5 viides auto menossa, eli alle 5000€ mennyt auton hankintaan. Mielestäni ihan hyvä säästö. Yksi auto kesti kolme vuotta ihan hyvin.
*viedä katsastukseen seuraavana vuonna*
-edellinen
Kysymys on kai siitä että autot kestävät pidempään kuin ennen. Ennen autot alkoi hajota jo 100.000 km / 10 vuoden jälkeen. Nyt niillä ajaa 400.000 km ja 20 vuotta.
Ja autoverosta sielä: Se autovero joka otettiin käyttöön 1963 oli aivan eri vero kuin nykyinen. Se alkuperäinen autovero laskettiin auton tuontitullaushinnasta ja lätkäistiin 100% vero päälle. Myös vanhalle tuontiautolle määrättiin uuden auton autovero.
Nykyisessä autoverossa on monta elementtiä kuten päästöt ja käyttövoima, ja asettuu johonkin 20% paikkeille auton jälleenmyyntiarvosta.
Noita romuja on hirvittävä määrä kakkos-kolmosautoina. Todellisempi kuva liikenteessä olevissa autoista saataisiin, jos auton ikäjakaumassa käytettäisiin vuosittaista kilometripainotusta. Harva oikeasti lähtee Lappiin hiihtolomalle tonnin rotiskolla.
Minkäs teet kun ei ole varaa kuin näihin tonninpommeihin. Minulle ostopäätökseen vaikuttaa eniten se että se auto on halpa korjata. Nämä rötusköt on käyneet etanolilla jo vuosia, joten kyllä vituttaa että nyt yhtäkkiä vai sähköauto voi olla muka vähäpäästöisempi. Tähän etanoliasiaan pitäisi herätä.
Kohta pitää varmaan alkaa polttaa itse pontikkaa jotta voi vielä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Noita romuja on hirvittävä määrä kakkos-kolmosautoina. Todellisempi kuva liikenteessä olevissa autoista saataisiin, jos auton ikäjakaumassa käytettäisiin vuosittaista kilometripainotusta. Harva oikeasti lähtee Lappiin hiihtolomalle tonnin rotiskolla.
Näitä halpoja autoja on kyllä ihan tavallisilla ihmisillä ihan ykkösautonakin. Näitä korjataan jos hajoaa, pikkuremppoja usein itsekin. Ollaan ajeltu ihan ympäri Suomen usein samallakin autolla vuosia. Kahta tonnia en ole ikinä autosta maksanut. Ei riitä rahat.
Mä ajan 15 000 euron autolla. Siis se maksoi tuon verran 5 vuotta sitten. Kyllä se vieläkin ainakin 10 000 euron arvoinen on.
t. Daiju-Maiju
Lauleskelen täällä: Mä oon sellainen, parempi ihminen. Arvokkaampi, rahakkaampi. Parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä halpoja autoja on kyllä ihan tavallisilla ihmisillä ihan ykkösautonakin. Näitä korjataan jos hajoaa, pikkuremppoja usein itsekin. Ollaan ajeltu ihan ympäri Suomen usein samallakin autolla vuosia. Kahta tonnia en ole ikinä autosta maksanut. Ei riitä rahat.
Tottakai on, mutta tilastoa harhaanjohtaa muut tekijät siihen nähden mitä näkee maanteillä. Oma käytetty ensiauto 1993 olisi maksanut 3600 euroa nykyrahaksi muutettuna.
Myös niiden kalliiden uusien sähköautojen hinta laskee ja laskee myös niiden vanhentuessa. 20v päästä harvempi kaupunkilainen edes omistaa omaa autoa, kaikenlaisia yhteiskäyttöautoja. Toki maalla autoja vielä omistetaan ja se on kallista mutta eipä se ole yllätys maalla-asujille.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö sulla noin huonosti kun joudut romuilla ajamaan, miksi olet epäonnistunut elämässä kun et voi ostaa kunnon autoa?
Kyllä pitäisi kenellä tahansa olla vara uuteen autoon niin halutessaan. Minulla on 5. uusi auto nyt menossa. Tai siis eihän se enää ole uusi, mutta uutena ostettu. Tarkoitus vaihtaa piakoin uuteen sähköautoon. Sijoituksiinkin olen saanut kerrytettyä satojatuhansia.
Suomen autokanta on kyllä niin nolo länsimaihon verrattuna.
Paljon pitää hallituksen hokea "me ollaan niin rikkaita" ettei todellisuus vaan tois epäilyksiä.