Naapurin koira puri lasta
8v lapsemme leikki pihallamme, kun kuulin sydäntä raastavan huudon, En ihan tarkalleen tiedä mitä tapahtui, mutta koira oli purrut lastamme meidän pihalla.
Naapuri ei kuulema ole korvausvelvollinen koska tapaus sattui meidän pihallamme? Meneekö oikeasti näin?
Kommentit (79)
Jos sattui teidän pihalla, niin kyllä vastuu on koiran omistajan. Jos koira puri kunnolla, eikä vain näykännyt, niin itse lopettaisin koiran, jos olisi minun koira siis.
Mutta ihmiset mieltää "puremiseksi" ihan kaiken mitä koira tekee hampaillaan, siinä on aika paljon eroa, että jäystääkö koira esim. lempeästi hampaillaan satuttamatta lainkaan (kokematon voi silti pelästyä) vai pureeko tosissaan niin että iho menee rikki. Koirilla ei ole käsiä, käsien sijaan ne käyttävät suutaan monenlaiseen, eikä kaikki suunkäyttö ole puremista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajalle sakko ja koiran lopettaminenkin on mahdollista! Aloituksen tekijänkin luona on tarpeen lastensuojeluviranomaisten käynti, jos pihalla leikkivä lapsi oli liian pieni olemaan ulkona valvomatta!
8v on kykenevä kulkemaan koulumatkat itse, mutta liian pieni leikkimään omalla pihallaan yksin?
Mistä tiedät että lapsi on 8v eikä esim 3??
Lukee aloituksessa.. kirjaimellisesti ensimmäisenä otsikon jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Jos sattui teidän pihalla, niin kyllä vastuu on koiran omistajan. Jos koira puri kunnolla, eikä vain näykännyt, niin itse lopettaisin koiran, jos olisi minun koira siis.
Mutta ihmiset mieltää "puremiseksi" ihan kaiken mitä koira tekee hampaillaan, siinä on aika paljon eroa, että jäystääkö koira esim. lempeästi hampaillaan satuttamatta lainkaan (kokematon voi silti pelästyä) vai pureeko tosissaan niin että iho menee rikki. Koirilla ei ole käsiä, käsien sijaan ne käyttävät suutaan monenlaiseen, eikä kaikki suunkäyttö ole puremista.
Poika sai 12 tikkiä jalkaan, housut repesi ja silmälasit hajosi. -Ap
Itse olisin ottanut koiran kiinni ja lopettanut siihen paikkaan. Toki olisin varmaan joutunu maksaa korvauksia omistajalle mutta se ei mua haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajalle sakko ja koiran lopettaminenkin on mahdollista! Aloituksen tekijänkin luona on tarpeen lastensuojeluviranomaisten käynti, jos pihalla leikkivä lapsi oli liian pieni olemaan ulkona valvomatta!
8v on kykenevä kulkemaan koulumatkat itse, mutta liian pieni leikkimään omalla pihallaan yksin?
Mistä tiedät että lapsi on 8v eikä esim 3??
Lue ja ymmärrä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kiusasi koiraa ja se puolustautui puremalla. Mikä koira se oli?
Miten pieni lapsi koiraa voi kiusata?
Esim. repimällä turkista tai hännästä, heittelemällä sitä tavaroilla tai vaikka millä tavoilla.
Omalla pihallaan leikkivä 8v lapsi ei mitenkään voi kiusata vierasta vapaana kulkevaa koiraa. Koira nimittäin juoksee aika lujaa jos se kokee tilanteen epämiellyttäväksi(=kiusatuksi).
Tässä pitää ehdottomasti tehdä rikosilmoitus jotta tapauksesta jää rekisterijälki. Kyseinen koira on vaarallinen ja pitää lopettaa jos omistaja ei kykene tai halua pitää sitä kiinni. Normaali koira ei juokse pihoilla puremassa lapsia, käyttäytyminen voi edetä vielä huonompaan suuntaan ja mitähän tapahtuu jos kyseessä olisi vielä pienempi lapsi, 2-4v?
Jos tällainen koira juoksentelisi meidän alueella ja minulla olisi pieniä lapsia eikä viranomaiset puuttuisi asiaan niin hoitaisin asian itse haulikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista korvattavaa tästä syntyi, pitääkö käyttää lääkärilä? Menikö jotain rikki?
Piti käyttää lääkärissä, housut ja silmälasit meni rikki. -Ap
Kyllä tuo aika selvältä vaikuttaa, että naapuri on korvausvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika sai 12 tikkiä jalkaan, housut repesi ja silmälasit hajosi. -Ap
Lääkärintodistus ja rikosilmoitus HETI, eikä joskus, kun on vatvottu ensin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi paikalle heti. Koira pitää lopettaa.
Todennäköisesti näin. Poliisit paikalle tutkimaan asia. Laki sanelee mitä täytyy tehdä. Todennäköisesti koira tulee lopettaa.
Poliisi ei päätä mitä tehdään vaan oikeus.
Poliisi voi lopettaa sen koiran niskalaukauksella.
Sano naapurille se on 200€ korvaus tai teet rikosilmoituksen.
Sensuurin vuoksi en voi kirjoittaa mitä aioin kirjoittaa, vaikkei teksti sisältänyt mitään sellaista mielestäni kiellettyä (joku tavallinen sana taas sensuroitu).
Mutta noilla puheilla multa lähtis koira paremmille metsästysmaille.
Tuossa tapauksessa multa lähtis koira lopetukseen, kun on selvästi vaaralinen ympäristölleen ja selvästi en osaisi sellaista koiraa pitää niin, ettei vaaraa muille aiheudu.
Kamala tapaus, ikävää että kohdallenne on sattunut tuollainen vät ys-koiranomistaja :( Tee se rikosilm oitus, tosin koiraa tuskin pois päiv iltä sillä saadaan, mutta ainakin omistaja joutuu korvausvastuuseen.
Minkä tyyppinen koira se hyökä nnyt oli? Minkä vär inen, missä asennossa korvat, kuinka pitkä turkki, minkä kokoinen?
Sensuuri iski, en tiedä mikä tavallinen sana on ongelma. Nyt sain pätkinä tekstini laitettua, outoa (eli täällä on sellaista sensuuria ilmeisesti että samassa tekstissä jos sattuu olemaan kaksi tiettyä sanaa, niin ei pääse sensuurin läpi).
Vahingot on dokumentoitu, kun olette käyneet lääkärissä. Tehkää rikosilmoitus ja vaatikaa koiraa lopetettavaksi. Jos koira tulee toisen pihalle ja vahingoittaa siellä ihmistä tai eläintä, koira on liian vaarallinen taajama-alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se koira tekee vaeltelemassa vapaana toisten pihoilla? Omistajan vika.
Eli mielestäsi pihaan eksynyttä kissaa voi pyörittää hännästä kuin moukaria ja sitten on kissan omistajan vika, kun kissa raapaisee rääkkääjäänsä? Toki irtokoiran liikkuminen on omistajan vastuulla, mutta mehän emme tiedä mitä on tapahtunut, jotta koira on purrut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi paikalle heti. Koira pitää lopettaa.
Todennäköisesti näin. Poliisit paikalle tutkimaan asia. Laki sanelee mitä täytyy tehdä. Todennäköisesti koira tulee lopettaa.
Poliisi ei päätä mitä tehdään vaan oikeus.
Sori mutta vihaisten takkien lopettamisesta päättää edelleen poliisi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se koira tekee vaeltelemassa vapaana toisten pihoilla? Omistajan vika.
Eli mielestäsi pihaan eksynyttä kissaa voi pyörittää hännästä kuin moukaria ja sitten on kissan omistajan vika, kun kissa raapaisee rääkkääjäänsä? Toki irtokoiran liikkuminen on omistajan vastuulla, mutta mehän emme tiedä mitä on tapahtunut, jotta koira on purrut.
Kaikki pihaani tulleet irtokissat olen koukuttanut ja haudannut. Pitäkää katit kotonanne. Samoi. Koirien kanssa, pesäpallomailasta saavat jos kiinni saan.
Sitähän se nykyään on. Ekaluokkkalainen lapsi on kykenevä kulkemaan kouluun, mutta iltapäiväkerhoista häntä ei voi hakea 17-vuotias sisarus.