Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion kustannukset

Vierailija
25.07.2014 |

Lapseni on menossa lukioon ja häneltä vaaditaan oma läppäri,eikä meillä oikein ole varaa kunnolliseen,eikä lapsi suostu maksamaan itse vaikka hänellä on rahaa. Maksamme kirjat ja muut kulut. Mitä minun pitäisi tehdä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 - tyttäresi ei ole ilmeisesti aloittamassa opintoja vasta tänä syksynä lukiossa?

Vierailija
22/32 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä nyt minulle kuulu, mutta kysyn silti, että miksi? Olen lukion ope ja kahden lapsen yh. Meillä on kyllä laitteita - yksi tehokas pöytäkone, kaikilla läppärit, kaksi tablettia ja kaikkien puhelimet, joilla voi tehdä yhtä ja toista. Mutta mitä kouluun tulee, ensi vuoden abi on käyttänyt koulussa vain satunnaiseti padia ja puhelinta, muut tarvitut laitteet ovat koululla. n. 300 opiskelijan pieni koulu tämä, mutta hyvin ennakoitu tätä tulevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lukioon mennessä laskin maksoi kyllä aika paljon. Kirjoja sai halvemmallakin. t.23

Vierailija
24/32 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin tyttö opiskelee ressussa ja jo viime vuonna tuli kirje, että kone pitää hankkia. Tietty se hankittiin.

Vierailija
25/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa sille läppärille riittää, että se aukeaa, sillä pääsee nettiin ja että siinä on joku tekstinkäsittelyohjelma. Eli mitään kallista pelitietokonetta ei tosiaan tarvitse, vaan ihan halvimmat kelpaavat vallan mainiosti :)

Vierailija
26/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköiset yo-kokeet ovat tulossa ja siksi monissa lukioissa vaaditaan tästä syksystä alkaen että lukiolaisilla on omat läppärit. Niihin voi sitten ostaa sähköiset oppikirjat joiden lisenssit ovat halvemmat kuin uusi paperikirja.

Vierailija
27/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:52"]

Siskoni menee Ressun lukioon, kirjeessä sanottiin että opintojen alkaessa opiskelijoilla on oltava oma läppari.

[/quote]  ei ole tarvinnut mun poika läppäriä siellä, nyt varmaan koska sähköisesti kirjoitetaan kolmen vuoden päästä. Ei silti meillä on läppäri ja kaksi pöytäkonetta. 

Vierailija
28/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:28"]

Lapseni on menossa lukioon ja häneltä vaaditaan oma läppäri,eikä meillä oikein ole varaa kunnolliseen,eikä lapsi suostu maksamaan itse vaikka hänellä on rahaa. Maksamme kirjat ja muut kulut. Mitä minun pitäisi tehdä?

[/quote]  läppäri maksaa n vajaa 400-500 eu, sähköiset kirjoitukset tulee niille jotka nyt aloittaa ekan luokan lukiossa

Vierailija
29/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, jos rahat ovat todella tiukalla, niin lukiolla lienee varakoneita tunnilla käytettäväksi - tästä voi kysäistä esim. rehtorilta. Ilman konetta nuori ei varmasti jää ja kirjoituksiinkin sellainen lukion puolesta on pakko saada, mutta oman koneen etuna on, että se olisi sitten tuttu ja sitä osaisi kirjoituksissa käyttää jännittämättä.

Vierailija
30/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]  läppäri maksaa n vajaa 400-500 eu, sähköiset kirjoitukset tulee niille jotka nyt aloittaa ekan luokan lukiossa

[/quote]

Halvimmat läppärit - mikä vastaa lukion tarpeita paremmin kuin hyvin - maksavat tällä hetkellä 200-300euroa. Turha tuhlata huippusuorittimeen, prosessoriin ties mihin, kun sitä ei lukiota varten tarvitse.

Vierailija
31/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on kallis, mutta minä pidän koulutusta niin tärkeänä, että tuen lapseni kouluttautumista juurikin ostamalla tytölle läppärit ja kirjat ja kaiken kouluun liittyvän. Hömpötykset, kuten vaatteet ja meikit ostakoot itse omilla kuukausirahoillaan, mutta kaiken koulukaman ostan minä mielihyvin.

Vierailija
32/32 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukio vaatii läppärin (kuten nyt monet lukiot vaativat) eikä sitä ole mahdollista vuokrata koululta, niin kyllä silloin minusta vanhempien velvollisuuksiin kuuluu läppärin osto. Silloin riittää kyllä se, että vanhemmat osatavat minimivaatimukset täyttävän läppärin (200-300 eur). Jos nuori haluaa paremman, kustantaa hän erotuksen omista rahoistaan.

Mutta jos tilanne on tosiaan se, että vanhemmilla ei ole oikeasti rahaa läppärin ostoon, mutta nuorella sitä rahaa on, niin pakkohan se läppäri on ostaa nuoren rahoilla. Tosin jos vanhemmat ovat näin köyhiä, niin kaiken järjen mukaan nuori on oikeutettu opintotukeen.