Millä murteella puhutte?
Mie oon pohjois-karjalasta. Kertokkaa myös mitä murretta ette voi siettää :D
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:42"]
Minä olen myös paljasjalkainen jyväskyläläinen, mutta sanon mä, sä, me, te.
[/quote]
Ettekö sano mää ja sää? Niin mää ainakin sanoin, kun vielä Jyskälässä asuin!
[/quote]
Mulla riippuu lauseesta ja mitä siinä korostan. "Mä" on ehkä neutraalimpi. "MÄÄ meen nyt!" vs. "Mä MEEN nyt!"
Savon ja keskisuomen murteita molempia sekaisin. Ei tule mieleen mitä murretta en siedä.
Mie puhun Etelä-Karjalaa ku mie oon Lappeenrannast. Murteet on kivoja.
Helsingissä puhuttavaa yleiskieltä (ei slangia,) johon on sekoitettu aunuksenkarjalaisia sanoja. Sanon joskus mie, sie, häi jne. ja joskus minä, sinä ja hän. t. evakon jälkeläinen. :)
Lounaismurteita, kolmea eri murretta, mitä missäkin tilanteessa. Ei ole mitään murretta, jota ei sietäisi, mutta sellainen helsinkiläisten pikkupissisten ässän sihauttelu ja intonaation nosto lauseen lopussa kyllä ottaa päähän.
Mäki oon helsingist. Toi mie on vaaan niin söpö :) t. M31
Meitsi stikkaa dörtsii poseen ja snöffee noseen. Sit mä sihisen sillee stadiässällä.
Yleiskieltä lähinnä, frendien ja perheen kanssa slanginsekaista yleiskieltä, snadisti ruåtsinkielellä höystettynä.
Mä puhun aikalailla yleiskieltä, mut puheesta kuulema kuulee et Helsingistä oon. Inhoon savon murretta.
En ikävä kyllä osaa murteita, täällä Suomen Ateenassa kuulemma puhutaan puhdasta kieltä. Kaverit tosin väittää että tääälläää venyyytetäään sanoja.
Puhun oulua. Ei mulla ole mitään inhokkia. Helsingin murre kuulostaa aika leuhkalta, mutta kyllä mä sitä kuitenkin siedän.
Päijät-Hämeen murrealueella asun. Olen Jyvääskylästä.
Eteläistä karjalaa vähäsellä savolla höystettynä (sukulaisii sieltä ni tarttuu -suatana), toisinaan oululaisen puolison määt ja näät ja konsonantin kahdennukset (mitä nää sannoit?) tarttuu kanssa.
Puhun Pohjois-Karjalan murtteella :D
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 22:46"]
En ikävä kyllä osaa murteita, täällä Suomen Ateenassa kuulemma puhutaan puhdasta kieltä. Kaverit tosin väittää että tääälläää venyyytetäään sanoja.
[/quote]
Mikä on Suomen Ateena?
Oulun murretta pienellä Kainuun korostuksella.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:42"]
Minä olen myös paljasjalkainen jyväskyläläinen, mutta sanon mä, sä, me, te.
[/quote]
Ettekö sano mää ja sää? Niin mää ainakin sanoin, kun vielä Jyskälässä asuin!