Jestas tuota tulevan 7lk lukujärjestystä..
Miten tuota jaksaa? Miten auttaa murkkua jaksamaan moista?
Katsoin lukkarin äsken ja..
ma: 8.05 - 16
ti: 8.05 - 14
ke: 8.50 - 16
to: 8.05 - 14
pe: 8.05 - 14 ja siinä keskellä päivää tyhjä kohta, mikähän sekin on, ei pitäisi kieltenkään puolesta olla hyppytuntia ja onpa aika helvetin peestä laittaa sellainen keskelle pe-päivää kun tod pitkä kouluvko jo takana..
Kommentit (213)
Kannattaa huolestua jos tuntuu silä että omalla nuuorella on huonommat edellytykset selvityä tavallisesta koulunkäynnistä, josta jokesenkin kaikki muut selviää. Ja opiskeluhan alkaa vasta peruskoulun jälkeen.
Yläaste 1990-luvun loppuvuosina. Joka päivä klo 9-15, koulumatkojen kanssa 7.20 - 16/16.15. Ihan hyvin meni. Repussa eväitä, että jaksoi iltapäivän.
Mun vanhemmat pitivät ihan normaalina tuollaisia päiviä. Totta kai kannustivat meitä eikä kotitöitä tarvinnut tehdä talvisin juuri mitään, koska koulu + kotiläksyt veivät suurimman osan ajasta. Eivät kuitenkaan mitenkään voivotelleen meidän elämää, koska koulu nyt on tärkeää ja teinin työtä. Eikä tietenkään kaikki tunnit olleet raskaita: oli liikuntaa, kotitaloutta, musiikkia. Ne olivat ihan mukavia
Huomioikaa, että oppituntien pituus vaihtelee: 45min, 60min tai 75min. Luonnollisestikin 45min/oppitunti-kouluissa on enemmän välitunteja ja sitä myöten pitemmät päivät.
Oma poikani menee nyt seiskalle kouluun, jossa 75min tunnit. Itse opetan koulussa, jossa 45min tunnit. Meillä on luonnollisesti pitemmän päivät. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että 75min on vähän turhan pitkä tunti yläkoululaisille.
-yläkoulun ope
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:34"]
Huomioikaa, että oppituntien pituus vaihtelee: 45min, 60min tai 75min. Luonnollisestikin 45min/oppitunti-kouluissa on enemmän välitunteja ja sitä myöten pitemmät päivät.
Oma poikani menee nyt seiskalle kouluun, jossa 75min tunnit. Itse opetan koulussa, jossa 45min tunnit. Meillä on luonnollisesti pitemmän päivät. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että 75min on vähän turhan pitkä tunti yläkoululaisille.
-yläkoulun ope
[/quote] pojathan on yläasteella pahimmassa iässä ka kaikkia ei kiinnosta oppiminen ja sitten tunnilla nuokutaan kun on pelattu ja liian vähän nukuttu. Toki omakin poika pelasi mutta nukkumaan piti mennä viim. 23.00 ja koulu sujui erinomaisesti ja tuntu että läksyjä onko ollenkaan, nopeesti teki ja ilmeisesti osan jo koulussa ehti tehdä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 08:14"]Huomenta vaan kaikille!
Mistähän aloittaisi...noh, pojalla oli jo 6-luokalla, vai oliko peräti5-luokalla en nyt ihan varmaksi muista, hyppytunti! Se johtui 2 eri kielen järjestämisestä lukkariin, sitä valiteltiin ja kysyttiin että onko aivan mahdoton ajatus ja kun vastasimme silloin että kai se aikansa menee niin sellainen oli. Ja nyt sitten 7lk alkaessa tuo ryhjä kohta lukkarissa on ilman että on infottu asiasta mitään, hypäri se kai sitten on en tiedä..ei siihen oppituntiakaan voi enää lisätä kun tunteja jo 32.
Ja btw, tulevan 5lk lukkarissa näkyy myös olevan hyppytunti yhtenä päivänä vkossa, siitä olen todella käärmeissäni, koska tuo lapsi on ihan erilainen tapaus eikä todellakaan tule olemaan "pala kakkua" viettää 1h15min keskellä päivää "jossakin", ei siinä oikein ehdi kotiinkaan.
Pitääkö tässä nyt sitten siihen koulun alkuun odotella että voi näistä asioistä kysyä, lähinnä siis tuon nuoremman hypäristä? Plaah:/
Niin ja ihan Wilman kautta nämä on nähtävissä, yhtenäiskoulu kyseessä ja samat tunnukset passaa.
ap
[/quote]Ok, kiitos asiallisesta vastauksesta. Meillä vaihtuu koulu, niin sen takia siis wilman tunnuksetkin vaihtuu. Harmi, olis ollu kiva nähdä lukkari etukäteen.
[/quote] kyllä sinä ehdit nähdä sen lukujärjestyksen. Kannusta, iinosta ja motivoi lastasi koulunkäynnissä, pojilla paha murkkuikä ja joillekin se koulunkäynti maistuu tervalta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:57"]
Sanokaa mitä sanotte mutta minusta 8h päivä on pitkä 7-luokkalaiselle ja lisäksi vielä 7h päiviä. Ja kaikki paitsi 1 aamu aikaisinta mahd eli kotoa lähdettävä 7.50
Niin ja miksi sinä "juuri peruskoulun päättänyt" täällä roikut? Vastaus sinulle, pojallani on 3 kieltä nyt kun ruotsikin alkaa.
ap
[/quote]
Sitten pitää mennä ajoissa nukkumaan. Vitosluokalla pojalla oli neljä kasin aamua, lähteä piti 7.30, mikä ei mielestäni ole mikään kauhistus. En siis tuohon lähtemisaikaan takertuisi, kyse on vain riittävän aikaisesta nukkumaan menosta.
Parempi ne tunnit aamusta ottaa, sitä levottomampi muksu on mitä pidemmälle iltapäivä menee.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 08:32"]
Täällä on 75 minuutin pituiset oppitunnit ja toimii hyvin.
Vähemmän välitunteja. Oli jo alakoulussa.
Miten pitkät oppitunnit aloittajan lasten koulussa ?
[/quote]
Tutkittu juttu. Osaan oppiaineita 75 minuutin tunnit ei sovi, koska normaalioppilaat pystyvät keskittymään asiaan vain reilun puoli tuntia. Esimerkiksi matematiikassa yläkoulussa 45 min toimii paremmin.
Ja noista ulkovälitunneista ap:llekin, kyllä sinne ulos SAA mennä. Juttele lapsellesi ja sovi hänen kanssaan, että menee kerran pari päivässä ulos. Miksi kaikki aina pitäisi tehdä pakolla?
[/quote]
Meidän pojan luokalla pojat saavat huomautuksia kun tulevat myöhässä tunnille. Pojan mielestä koulun suurin ongelma on liian lyhyet välkät..pelaisivat fudista vaikka kuinka paljon, joten meillä ei sakki tule kykkimään sisällä välkkiä, eivätkä hyppärit ole ongelma. Kesät talvet-jalkapalloa.
Jos se hyppytunti on peruskoulussa kerta ihan lain mukaan laiton , niin miksi sellaisia on ollut ja on taas tulossa? en ihan usko, että lasteni koulu rikkoisi vasiten lakia. Omituista:/
ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 22:16"]Meidän lapsella jo viidennellä 7 tunnin päiviä.
[/quote]
sekin väärin. Viidennellä ei saa olla oph:n mukaan yli 6h päiviä.
Pitäiskö sun lapsella olla lyhyemmät päivät kuin muilla?
Ps. Aika moni lapsi on kuitenkin selvinnyt seiskaluokastakin
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 22:50"]
Niin, tuohan on "old news" ettei teinin kouluaamujen tulisi alkaa klo8 vaan aikaisintaan klo9. Tänävuonnakin lukenut kys aiheesta uutisointia. Mutta ei mene tässä maassa ainakaan rytmit niin joten helposti murkku on sitten jatkuvassa kroonisessa univelassa. Se, mitä se sitten tekee jaksamiselle, koulussa keskittymiselle ja ihan koulumenestykselle, se onkin oma stoorinsa.
Poika menee kyllä ajoissa petiin, klo21, mutta on kyllä jo havaittavissa sitä ettei uni vielä silloin tulisi. Ihan perberistä sitten sekin, jos nukahtaminen venyy ties mihin klonaikaan ja aamulla klo soittaa jo 6.30, hän kun tarvitsee sen 1h ainakin aamulla.
No, eiköhän se tästä, minä vain "shokeerauduin" siitä, että koulupäivän pituus matkoineen voi 12-13v ikäisellä kestää kauemmin kuin vaikkapa minulla, työssäkäyvällä ja työmatkoineen.
ap
[/quote]
sitten pitää tehdä valintoja ja lyhentää aamukupeksinta aika puoleen tuntiin, saa siitä melkein tunnin uniaikaa.
(En jaksanut lukea koko ketjua, joten sorry, jos toistan jotain.)
Varaudu siihen, ettei kasiluokallakaan helpota. Meillä 8-luokalla aloittavalla on viikossa yksi 8-17 päivä (muut VÄHÄN lyhyempiä), siihen päälle läksyt ja aikaavievä harrastus. Ei käy kateeks. Itse olen jo uupunut 8-16 työpäivän jälkeen, eikä mulla ole edes läksyjä.
Olen vakavissani harkinnut kotitöiden vaatimisesta luopumista.
Valinnaisiksikin tuo otti vielä neljännen vieraan kielen.
Ei kai tässä muu auta kun tsempata lasta, katsoa että menee ajoissa sänkyyn ja herätellä aamulla hellästi. Onneksi yläaste kestää vain kolme vuotta!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 22:16"]Meidän lapsella jo viidennellä 7 tunnin päiviä.
[/quote]
sekin väärin. Viidennellä ei saa olla oph:n mukaan yli 6h päiviä.
[/quote]
Meilläkin oli lapsella 7h päivä, mutta ei siitä ollut mitään ongelmaa. Voihan kaikesta tehdä ongeman.
Voi kun minäkin olisin vasta yläasteella.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:14"]
(En jaksanut lukea koko ketjua, joten sorry, jos toistan jotain.)
Varaudu siihen, ettei kasiluokallakaan helpota. Meillä 8-luokalla aloittavalla on viikossa yksi 8-17 päivä (muut VÄHÄN lyhyempiä), siihen päälle läksyt ja aikaavievä harrastus. Ei käy kateeks. Itse olen jo uupunut 8-16 työpäivän jälkeen, eikä mulla ole edes läksyjä.
Olen vakavissani harkinnut kotitöiden vaatimisesta luopumista.
Valinnaisiksikin tuo otti vielä neljännen vieraan kielen.
Ei kai tässä muu auta kun tsempata lasta, katsoa että menee ajoissa sänkyyn ja herätellä aamulla hellästi. Onneksi yläaste kestää vain kolme vuotta!
[/quote]
Kerropa missä? Provo.
Ohi aiheen,
Meillä kouluaikana sammuu tietokone ajastimella 19.30 oli lapsen ikä mikä tahansa. Ei tule edes kovin pahaa jäpinää kun asia on tiedossa eikä rutinalla pysty vaikuttamaan. Mahdolliset enemmän aikaa vievät kouluhommat voi tehdä miun läppärillä keittiössä valvonnassa, pelikoneeseen ei kosketa :)
Nyt lomalla on saanut pelailla yhteentoista mikä on mielestäni tosi myöhä...kaverit ovat koneella aamukuuteen ja nukkkuvat iltapäivään :(
Ohis tämäkin. Ihme, että tuleva lukujärjestys on jo saatavilla? Meillä ei koskaan tiedä tulevasta, lukujärjestys saadaan aikaisintaan kahden ensimmäisen kouluviikon aikana.
Hae lapsellesi jotain helpotusta koulunkäyntiin, jos tuntuu ylivoimaiselta tehdä sama kuin muutkin. Onko lapsellasi joku diagnoosi?
Itse menen nyt kasille ja voin sanoa,että meillä valinnaiset ei kestänyt kun kaksi jaksoa jos tunteja pidettiin kaksi peräkkäin. Sen jälkeen kahdessa muussa jaksossa oli huomattavasti lyhyemmät koulutunnit. Tunteja ekalla ja tokalla jaksolla oli noin 31. Otapa siitä sitten kahteem seuraavaan kaksi pois. Ei tunnu missään vain keskittyy oikeasti opiskeluun. Normaalia että seiskalle tuleekin monta tuntia enemmän kuin esim. kutosella oli. En halua aiheuttaa mitään isompaa hämminkiä täällä kun skippasin muutaman sivun välistä...
Älä ap pojallesi valita kuitenkaan! Jos on reippaasti ottanut A2-kielen ja ilman nurinaa pitemmistä päivistä hoitanut koulutyön, ei sinun tehtäväsi ole meuhkata. Mutta koulusta voi kyllä mielestäni kysyä perusteita esimerkiksi tuon hyppytunnin tilanteesta - pitkien päivien jälkeen lyhyt perjantai olisi varmasti tervetullut.