Whatever forever blogi
Asiallista keskustelua blogista!
Jo todettua: Garage hot, ruoka not! Alushame/yöpuku hot, hääpuku not! Bloggaajan mielestä siis.
Kommentit (68)
Jaha, miksi se näyttää meille sentteriä?
Olen kiinnittänyt huomioni niinkin tyhmään ja vähäpätöiseen asiaan, niin tässä blogissa kuin muissakin: "vietimme päivän sängyssä maaten/sohvalla löhöillen ja leffoja katsellen." Tuommoiset rentoutumispäiväthän ovat ihan huippuja, ite voin vaan kahden lapsen äitinä haaveilla niistä, mutta..! Mietin oikeesti että eikö tyypit tosiaan tee mitään muuta kuin makaa yövaatteissaan ja katsoo elokuvan elokuvan perään :) Eivätkö käy kaupassa, tee ruokaa, kotitöitä? Luulisi jo pään tulevan kipeäksi jos koko päivän makaa sängyllä.
Todellakin, kaikkea se minäkin mietin, ja tietenkään blogin ei tarvitse olla tyyliä: pesin pyykkiä, pesin hampaat, kävin kakalla ym. yksityiskohtaista :)
Ainakaan bloggaaja ei ilmeisesti siedä mitään keskustelua, jota hänen julkisesta blogistaan käydään, tai ainakin kommentien tulisi olla vain positiivisia ja kannustavia.
Täällä oli toinen ketju, jossa asiaa puitiin kriittisesti, mutta asiallisesti (ainakin siihen asti, mitä itse olin koneella) ja keskittyen enemmän blogin innoittaman siihen, että tulisiko tukimuotoja nykyiseltään muuttaa. Ja tämähän oli ihan perusteltua, koska blogissa on postauksia, joissa kerrotaan että nähdään nälkää ja edes shampoopulloon ei ole rahaa. Sitten taas kun sitä rahaa saa, täytyy postaus ostoksista, jotka käsittävät tavaroita, jotka eivät ole senhetkiselle elämälle välttämättömiä.
Tulee väkisinkin mieleen, että olisivatko esimerkiksi maksusitoumukset näissä tilanteissa parempia, kuin kylmä käteinen? Jos taloudenhallinta on heikkoa, eikä rahaa tajuta käyttää kuten sitä pitäisi, niin näille ihmisille jo itselleenkin olisi parempi, ettei sitä osoitettua rahaa saisi käyttää kuin ruoka- ja hygieniatuotteisiin. Muut tarvikkeet sitten tarvehankintana.
Ja siihen mielenkiintoiseen asiaan ei saatu vastausta, että miten sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivä ei voi käydä ulkona kävelyllä, mutta voi käydä laivaristeilyllä?
Miksi se edellinen keskustelu poistettiin? Oliko siinä muka jotain asiatonta vai eikö täällä saa keskustella siitä miten verorahoja käytetään? T. Siihen ahkerasti kommentoinut
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:34"]
Miksi se edellinen keskustelu poistettiin? Oliko siinä muka jotain asiatonta vai eikö täällä saa keskustella siitä miten verorahoja käytetään? T. Siihen ahkerasti kommentoinut
[/quote]
Ilmeisesti siksi, koska siinä ei kehuttu ja ylistetty bloggaajaa. Itse pidin sitä oikeasti hyvänä keskusteluna, eikä asiattomuuksia kyllä ollut ainkaan silloin kun sitä iltapäivällä lueskelin.
Kun verorahat on kuitenkin meidän kaikkien yhteinen asia ja tässä taloustilanteessa pitäisi saada edes keskustella, että onko nykyinen muoto mitenkään järkevää. Passivoivaa tukijärjestelmää ei pitäisi tukea, vaan sitä tulisi muuttaa aktivoivemmaksi. Samoin sitä, mihin nämä tukena saadut rahat tulisi käyttää. Kun nyt on periaatteessa aivan mahdollista käyttää tukirahat muuhun kuin ruokaan ja laskuihin, ja rahan loppuessa mennä pyytämään lisää. Tällaisessa käytännössähän ei ole mitään järkeä.
Toisekseen se, että onko mitään järkeä myöskään makuuttaa mielenterveyskuntoutujia vuositolkulla kotona sen sijaan, että järjestettäisiin kuntoutujan omien kykyjen ja jaksamisen mukaan erilaista aktiviteettia, joka pitäisi arjessa ja yhteiskunnassa kiinni.
Edellisen ketjun lopussa oli kommentti, joka meni jotakuinkin niin, ettei Sannaa saisi nimittää sossupummiksi ja muiden verorahoilla eläjäksi, koska maksaahan hänkin veroa. Tukirahoistaan. Oikeesti?! En mäkään mikään penaalin terävin kynä ole, mutta kuka voi oikeesti olla noin tyhmä!!
Oli kyllä muutenkin sen tyylinen kommentti, etyä joko käynyt itse kommentoimassa tai laittanut kaverit asialle.
Siis luen tota blogia, koska se on just kevyttä ja hauskaa vaihtelua noihin muotiblogeihin kun tulee suhtauduttua muotiin niin intohimoisesti. Ja blogin kirjoittajakin vaikuttaa ihan mukavalta.
Mutta. Itselläni oli sellainen tilanne, että söin masennuslääkkeitä, ja saan edelleen joskus öisin jopa paniikkikohtauksia pimeässä. Lääkäri olisi antanut mulle silloin aikanaan sairaslomaa koulusta/töistä, mutta minä päätin pysyä arjen rutiineissa kiinni. Opiskelujeni pahimpaan aikaan kävin koulua urheasti ja valmistuin. Tein kesällä töitä koko ajan, vaikka välillä oli vaikeaa ja ahdistavaa.
En tietenkään voi verrata omaa tilannetta bloggaajan tilanteeseen, mutta jollain tapaa ärsyttää kun itse sai painaa duunia koko kesän vain odottaen syksyllä jatkuvaa opiskelua. Palkka oli älyttömän pieni ja siitäkin meni paljon veroja. Verorahoista maksetaan toki ihan ymmärrettävästi sitä tarvitseville tukea, mutta jotenkin vaan pistää ärsyttämään, kun on itse raatanut, ja palkastani osa menee periaatteessa "turhaan" ihmisille, jotka vaan shoppailee rahoilla?! Itse en ole ikinä nostanut mitään tukea, edes opintotukea, vaan tienannut rahat itse vaikka rankkaa on ajoittain ollut. Ärsyttää vaan kovasti, että toinen kehtaa valittaa että ei saanut meidän töissäkäyvien kustantamaa kyytiä häihinsä..
Ja vaikka kotona asun, niin ei ole kauheesti jäänyt siitä palkasta käteen mitään shoppailurahaa!
Olen vasta tutustunut kyseisen kirjoittajan blogiin ja mielenkiinnolla lueskellut sitä. Pidän siitä, miten rehellisesti hän kirjoittaa elämästään hienostelematta kuten monilla muilla bloggaajilla on tapana. Silti minua ärsyttää hiukan hänen suhtaumisensa saamaansa palautteeseen. Aika moni on jättänyt blogiin ja myös tänne vauvapalstalle palautetta ja viestejä, jotka mieltäisin ennemminkin rakentavaksi kritiikiksi kuin "haukkumiseksi". Joka ikinen bloggaaja saa vähemmän mukavaa palautetta ja se pitää vain sietää jos haluaa blogia pitää.
Ei se ole mitään haukkumista, jos ihmiset neuvovat häntä käyttämään vähät tukirahansa johonkin oikeaan tarpeeseen. Itseään saa toki välillä hemmotella shoppailullakin, mutta eikö vähempikin shoppailu riitä? Satojen eurojen haaskaaminen krääsään työttömällä ihmisellä, jolla ei välillä ole varaa edes shampooseen, on kammottavaa luettavaa. Ne rahat ovat tosiaankin veronmaksajien rahoja. Moni muu tekee töitä 8 tuntia päivässä eikä välttämättä siltikään pysty ostamaan tuollaista määrää "turhuuksia" kuin tämä bloggaaja. Totta hemmetissä se herättää keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:03"]Ja vaikka kotona asun, niin ei ole kauheesti jäänyt siitä palkasta käteen mitään shoppailurahaa!
[/quote]
No et säkään sitä rahaa sitten taida kovin järkevästi käyttää
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:21"]
"Ne rahat ovat tosiaankin veronmaksajien rahoja." Itsekin saan tukea, eikö ne rahat siis olekaan mun? Sulleko ne pitäisi antaa?
[/quote]
En ole alkup.kirjoittaja, mutta oma mielipiteeni asiaan on, ettei Suomella ole varaa tuollaiseen. Suomella ei ole varaa lahjoittaa ylimääräistä rahaa laitettavaksi shoppailuun, se on nyt se valitettava fakta. Pianhan meillä ei ole enää tukia, mikäli kierre jatkuu.
Tukien tulisi kustantaa vain peruseläminen, ei muuta. Koska tuet eivät ole tarkoitettu säännöllisiksi elannoksi (eläkettä lukuunottamatta), ei niiden tulisi olla senttiäkään isommat kuin mitä asumiseen, ruokiin ja hygieniatuotteisiin menee.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:03"]Ja vaikka kotona asun, niin ei ole kauheesti jäänyt siitä palkasta käteen mitään shoppailurahaa!
[/quote]
No et säkään sitä rahaa sitten taida kovin järkevästi käyttää
[/quote]
Säästin päästäkseni aloittamaan ulkomailla opiskelun.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:03"]Ja vaikka kotona asun, niin ei ole kauheesti jäänyt siitä palkasta käteen mitään shoppailurahaa! [/quote] No et säkään sitä rahaa sitten taida kovin järkevästi käyttää [/quote] Säästin päästäkseni aloittamaan ulkomailla opiskelun.
[/quote]
Sanooko esim. opintolaina mitään...
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:19"]
Mua auttoi masennuksessa eniten opiskelu ja työssäkäynti, vaikka olisin saanut saikkuakin. Nyt jälkeenpäin olen tosi onnellinen etten jäänyt kotiin makaamaan vaan pidin itseni liikkeessä, vaikka se olikin silloin tosi vaikeaa. Ja mitä pitempään on ilman töitä/koulua niin sitä vaikeammaksi työllistyminen tulee.
[/quote]
etenkin jos on jo lähempänä kolmeakymppiä eikä yhtään työkokemusta eikä koulutusta...sitä on tosi vaikea siinä vaiheessa lähteä korjaamaan!
Hienoja ihmisiä tässä ketjussa. Haukkuvat sairasta ihmistä. Niin, vaikea masennus on sairaus, ei asenneongelma. Eikä se ollut tuon blogistin ainoa sairaus. Jännää miten av-mammat tuntevat blogikirjoitusten perusteella perheen tilanteen ja tarpeet paremmin kuin heitä hoitavat ammattiauttajat.
Toivon todella ettei bloggaaja eksy tähän ketjuun, kun tästä suunsoitosta alkaa masentua tällainen ihan tervekin.
Toivoisin että suojelisi yksityisyyttään vähän paremmin, tuollaisen blogin pitäminen omilla kasvoillaan ei välttämättä ole kovin fiksua. Netistä ei saa juttuja pois :/
Etenkin jos on muutenkin kovin herkkä ja kritiikkiä on vaikea ottaa vastaan.
Toivon että pääsisi kouluun tai töihin, oman kokemukseni perusteella auttaa enemmän kuin mikään pilleri.
Olen samaa mieltä että on kovin ristiriitaista käydä baareissa yms mutta arkena vaikea mennä ulos. Voi morjes
täst blogista herää niin paljon ajatuksia. Katoin tota uusimman postauksen "päiväkalenteria" ja mietin vaan, et miten ihmeessä bloggaaja on joutunut noin raiteiltaan ja ulos systeemistä ja silti vaikuttaa kuitenkin ihan skarpilta, tai siis ei toi kuitenkaan oo mikään hulttiotytön huumeblogi tai vastaava. :D Et toivoa olis mut jotenkin vaa tulee sellanen olo ettei ehkä kirjottajalla oo oikein itsekuria tai voimaa ottaa itseään niskasta kiinni.
Tuli vain mieleen että miksi hänellä on joku nuorisotyöntekijä, kun hän ei ole mitään nuorisoa enää? Lähempänä kolmeakymmentä alkaa kuitenkin jo olemaan..
Löysin blogin vauva.fin kautta ja vähän kyllä arvelluttaa. Julkisen blogin pitäminen vaatii reipasta itsetuntoa ja paksua nahkaa, koska jokaisesta negatiivisesta kommentista ei voi ruveta kiukuttelemaan.
Kaikki eivät tykkää kaikesta ja kaikilla on oikeus olla tykkäämättä asioista. Kaikkia arvostellaan, julkkiksiakin. Jos niihin ei noteeraa mitenkään, niin se pahin arvostelumyrsky usein laantuu. Mutta nyt, kun kirjoittaja ottaa näitä negatiivisia keskusteluita itse esille blogissaan, niin hän valitettavasti yllyttää kirjoittelijoita jatkamaan, koska huomaavat hänen provosoituneen. Keskisormen näyttämiskuva voi tuntua hyvältä idealta "näyttää" kiusaajille, mutta tosiasiassa se vain innostaa jatkamaan.
Blogissa on myös kerrottu hyvin arkaluontoisia asioita, kuten masennusta, itsemurhayritystä ja seksielämää alkaen neitsyyden menetyksestä. Kun kertoo niin henkilökohtaisia asioita, niin sitä suuremmalla syyllä on oltava varautunut siihen, että joku provosoituu. Juu, blogiin saa kirjoittaa mitä haluaa, mutta silloin on varauduttava siihen, että niitä kirjoituksia tulee. Maailma kuitenkaan ei ole mikään söpö vaaleanpunainen ponilandia, jossa halinallet kirmaavat niityillä ja kaikki puhe on kaunista, vaan tänne mahtuu hyvinkin julmia ihmisiä.