Miksi ystäväni osoitetiedot on turvasalattu, kuitenkin kertoi siitä avoimesti ei kyllä syytä, mutta että ovat
Lisäksi kyllähän me ystävät tiedetään missä asuu jne.
Kommentit (36)
Mulla oli hankaluuksia kieltäytyä puhelinmyyjien tarjouksista. Osa laskuista meni ulosottoon. Tein maistraatissa jonkun kiellon, eikä yksikään puhelinmyyjä ole soittanut! En saa mitään mainospostia! Halleluja!
Halusin tietää sen, miten julkkisten osoitetiedot salataan.
Sama on mahdollista ihan tavallisille pulliaisille.
Suosittelen!
No, tota, olen samaa mieltä, että saattaa tässä aloittajan kysymyksessä olla termit väärin: Ettei vain kysymyksessä olisi kuitenkin osoitetietojen luovutuskielto, jonka voi kuka tahansa väestörekisteriin itsellensä ottaa.
Turvakieltoon pitää olla aina perusteltu syy, tässä kopioituna Digi- ja väestötietoviraston sivuilta tekstiä:
"Turvakiellon hakeminen edellyttää kirjallista hakemusta.
Hanki hakemuksen liitteeksi uhkaa todentavat asiakirjat.
Tarkista, että olet allekirjoittanut hakemuksen ja sinulla on tarvittavat suostumukset (esim. samalla hakemuksella olevilta täysi-ikäisiltä hakijoilta ja alaikäisten lasten muilta huoltajilta)."
Juu, on täälläkin joku joka silloin kun häneltä kysyy, että miks sun nimi ei oo talon asukasluettelossa tai asunnon ovessa, niin se vastaa että hänellä on salainen osoite.
No, jos sulla on osoitetietojen luovutuskielto, niin kyllä se nimi sinne asukasluetteloon pitää kuitenkin saada, normaali ihminen laittaakin, vaikkei olis pakko.
Ja siis, juu on salainen osoite, mutta elää niin, että kyllä sen kaikki sen ystävät ja vihamiehet, poliisi ja ulosottovirasto tietää missä se asuu...
Jotkut vaan on...
Julkisuudenhenkilöillä on kaikilla salaus. Ihan perusjuttu.
Vierailija kirjoitti:
No, tota, olen samaa mieltä, että saattaa tässä aloittajan kysymyksessä olla termit väärin: Ettei vain kysymyksessä olisi kuitenkin osoitetietojen luovutuskielto, jonka voi kuka tahansa väestörekisteriin itsellensä ottaa.
Turvakieltoon pitää olla aina perusteltu syy, tässä kopioituna Digi- ja väestötietoviraston sivuilta tekstiä:
Tarkista, että olet allekirjoittanut hakemuksen ja sinulla on tarvittavat suostumukset (esim. samalla hakemuksella olevilta täysi-ikäisiltä hakijoilta ja alaikäisten lasten muilta huoltajilta)."
Juu, on täälläkin joku joka silloin kun häneltä kysyy, että miks sun nimi ei oo talon asukasluettelossa tai asunnon ovessa, niin se vastaa että hänellä on salainen osoite.
No, jos sulla on osoitetietojen luovutuskielto, niin kyllä se nimi sinne asukasluetteloon pitää kuitenkin saada, normaali ihminen laittaakin, vaikkei olis pakko.
Ja siis, juu on salainen osoite, mutta elää niin, että kyllä sen kaikki sen ystävät ja vihamiehet, poliisi ja ulosottovirasto tietää missä se asuu...
Jotkut vaan on...
Mä hankin osoitetietojen luovutuksen puhelinmyyjiä varten. Oon tosi impulsiivinen ja mulla on vaikeuksia kieltäytyä asioista. Jouduin taloudellisiin vaikeuksiin kirjakerho- ym. maksujen kanssa. Nyt en saa roskapostia, eikä puhelinmyyjät saa soittaa. Tämä oli paras päätös, vaikka uteliaita juorukelloja tietysti kovasti kiinnostaa... Jotkut vaan on...
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan on...
Jollen väärin ole asiaa ymmärtänyt, niin silloin kun henkilö on saanut sen turvakiellon, niin silloin kaikkin niihin rekistereihin joihin henkilötiedot välittyvät tuolt väestörekisterin järjestelmistä tulee merkintä siitä, että turvakielto on voimassa.
Jos olet hakenut luovutuskiellon, niin siitä ei tule mitään merkintää muihin rekistereihin, jotka saavat diginä osoitetietosi omiin rekistereihinsä. Mutta jos joku menee ja kysyy väestörekisteristä sun tietoja, niin niitä ei anneta.
Vierailija kirjoitti:
Sotketkohan turvakiellon ja henkilötietojen luovutuskiellon? Ensimmäisen saa vain tärkeät viranomaiset.
Väärin. Aseman perusteella ei saa, vaan konkreettisen uhan. Uhkailun tai väkivallan kohde voi hakea turvakieltoa, joka perustellaan esim. rikosilmoituksilla tai uhkaajan tuomiolla.
Mullakin on osoitetiedon luovutuskielto, jonka saa kuka tahansa pyytämällä. Vältyn kohdennetulta mainonnalta hyvin pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hankaluuksia kieltäytyä puhelinmyyjien tarjouksista. Osa laskuista meni ulosottoon. Tein maistraatissa jonkun kiellon, eikä yksikään puhelinmyyjä ole soittanut! En saa mitään mainospostia! Halleluja!
Tämä pitäisi laittaa automaattisesti. Jos haluaa mainoksia tai puhelinmyyjien puheluita, voisi sen sallia maistraatin lomakkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitäisi laittaa automaattisesti. Jos haluaa mainoksia tai puhelinmyyjien puheluita, voisi sen sallia maistraatin lomakkeella.
Hyvä idea! Monet yksinäiset vanhukset ovat vaikeuksissa näiden puhelinmyyjien kanssa! Ja maksumerkinnät jatkaa kasvua - erityisesti vanhemmissaikäluokissa!
Suosittelen laittamaan eston omille ikäihmisille!
Väestörekisteri: osoitetietojen luovutus
Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Sotketkohan turvakiellon ja henkilötietojen luovutuskiellon? Ensimmäisen saa vain tärkeät viranomaiset.
Sinä tässä nyt ainakin sotket väärällä infolla. Turvakiellon voi saada jokainen ollessaan esimerkiksi vakavan väkivallan uhan alla. Henkilön ei tarvitse olla "tärkeä viranomainen".
Porukka täällä negailee.
Vaikka vanginvartija voi saada sellaisen.
Millaisissa töissä turvakieltoa voi tarvita? Itselle tulisi mieleen työt joissa työskennellään rikollisten parissa (poliisit, vanginvartijat, tuomarit...), ja ehkä poliitikot ym. julkisuudessa olevat, jotka herättävät ristiriitaisia tunteita, mutta mitä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa töissä turvakieltoa voi tarvita? Itselle tulisi mieleen työt joissa työskennellään rikollisten parissa (poliisit, vanginvartijat, tuomarit...), ja ehkä poliitikot ym. julkisuudessa olevat, jotka herättävät ristiriitaisia tunteita, mutta mitä muuta?
julkkikset
sosiaalityöntekijät/ lastensuojelun sossut
opettajat/rehtorit
Tarkoitatko, että koska te ystävät tiedätte, missä hän asuu, hänen olisi jaettava yhteystietonsa kaikille?
Voi olla identiteettivarkauden uhri ja sen jälkeen pelästynyt. Vuotaneet jossain palvelussa tms. Ei tarkoita, että sinulla olisi oikeus antaa hänen tietojaan kaikille.
Minulla on työni vuoksi.