Naistyyppinen kaljuuntuminen ja muu hiustenlähtö naisella, apua
Pitkittynyt stressi ja keskenmenon jälkeinen hormoniheittely on nyt sitten tehnyt sen että tukkaa on lähtenyt päästä paljon ja ohentunut ihan kauheasti :( Märkänä näyttää suorastaan pelottavalta kun valkoinen päänahka paistaa läpi, kuivana saa vielä jotenkin piiloon ja kun laittaa tyveen sellaista ruskeaa tyviväriä mikä häivyttää. Kävin näyttämässä lääkärille ja lääkäripoika ei ottanut tosissaan :( Nyt Plantur39 kuuri menossa mutta miten pääsee ihotautilääkärille tai saa tähän muuten apua? Voisiko gyne auttaa asiassa, olen menossa yksityiselle piakkoin.
Kommentit (33)
Raudanpuute aiheutti minulla hiustenlähtöä. Onko ferritiini katsottu?
Stressi ja ylikierroksilla / rauhaton, huono nukkuminen vie paljon hiuksia. Naisilla ja miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute aiheutti minulla hiustenlähtöä. Onko ferritiini katsottu?
Lisään vielä tähän kommenttiini, että ihotautilääkärilläkin kävin, eikä hän osannut sanoa juuta eikä jaata hiustenlähtööni. Mene mieluummin gynelle, jos jotain hormonaalista epäilet.
Minulla hiustenlähtö loppui rautalisällä.
Vierailija kirjoitti:
Voimaannu ja leikkaa kaljuksi
Olenko voimaantunut kun alopecia teki minut kaljuksi?
Lääkäri vaan sanoi ettei päänahassa näy mitään tulehdusta tms. että tule vaan takaisin jos pahenee, ei antanut lähetettä ihotautilääkärille. Lääkäri oli nuori poika ja tuskin osaa edes ajatella miten ikävää se voi olla kun vaihdevuodetkin lähenee ja tukka vähenee. Tuntui ettei otettu edes vakavasti, varsinkin kun olin laittanut tietysti hiukset ja sen kaljuuden näkee kunnolla vasta märkänä. Huomaan selvästi eron märkänä ja kuivana itse että tukkaa puuttuu. En tiedä olisiko pitänyt olla ihan kalju että lääkäri olisi ottanut tosissaan :( Luin vielä että mitä aiemmin näihin puututaan niin paremmin voi ehkäistä.
Minä olen huomannut tuota kaljuuntumista niillä tuttavillani, jotka ovat koko aikuisikänsä värjänneet itse hiuksiaan, valkaisseet, tai värjänneet mustaksi tai voimakkaan punaiseksi. En toki tiedä mistä johtuu mutta on kyllä pahan näköistä kun mustan seasta paistaa päälaki niin, että on vain vähän hiuksia.
Sama kokemus: lääkärit hymähtelee asialle eikä ota tosissaan. Kokeilepa Evonia Hair Booster kapseleita. Ovat suht edullisia. Ja rautalisää syön joka toinen päivä omatoimisesti, koska ferritiini 10. Lääkärin mukaan tähänkään ei olisi tarvetta! Vähensin myös shampoon ja hoitotuotteiden määrää sekä lopetin hiusten värjäämisen. Raidoilla saa tuuheuden tuntua, jos haluaa jotain piristystä. Ruokavaliota kannattaa petrata monipuoliseksi ja stressiä välttää, mutta se onkin vaikeampaa käytännössä toteuttaa.
Sama juttu, ei mullakaan otettu todesta lääkärillä vaikka ikää vasta 24 eikä mitään perussairauksia/lääkityksiä jotka voisi hiuksia viedä, veriarvotkin mm. rautavarastot ok. Sanottiin vain, että stressistä se johtuu, vaikka mielestäni en ole muutamaan vuoteen sen kummemmin stressannut ja nukunkin pääsääntöisesti hyvin. Hiustenlähtö alkoi 22-vuotiaana ja kesti yli vuoden melko runsaana, senkin jälkeen on lähtenyt enemmän kuin ennen. Uutta hiusta kasvaa kyllä mutta hitaasti, kuontalo ei ole lähelläkään entistä tasoa, aiemmin oli paksu tukka ja nyt päänahka paistaa. Teininä värjäsin kyllä hiuksia paljon mutta ei kai se enää vaikuta, kun oman värin sävyiseksi värjäsin 6 vuotta sitten ja sen jälkeen oon vain silloin tällöin sävyttänyt.
Heti yksityiselle ihotautilääkärille. Sillä välin kokeile Rogainea. Menee kuitenkin viikkoja ennen kuin alkaa vaikuttamaan.
Ferritiini ym. on kunnossa, ne tutkittiin juuri, ferritiini oli jopa yli viitearvon. Stressiä on ollut paljon ja keskenmenon jälkeen hormonit heittelee mutta siitä nyt jo joitakin kuukausia. Värjään hiuksia mutta suoravärillä, toki vuosia käytin kaupan kestovärejä kunnes herkistyin mutta nyt ainakin ollut pari vuotta ilman niitä. Olen koittanut vähentää muotoilutuotteitakin, ne tukkii helposti päänahkaa. Ehkä tuo gyne voisi tarjota apua jos hormonien takiakin tukka lähtee (stressihormoni + raskauden jälkeinen tukanlähtö)? ap
Naistyyppinen kaljuuntuminen vastaa miestyyppistä kaljuuntumista eli on geneettistä, ehkä kyse on jostain muusta.
Shampoopesuja ei kannata ainakaan vähentää, jos hiustenlähtö vaivaa, vaan silloin olisi nimenomaan tärkeää pestä päivittäin tai vähintään joka toinen päivä omille hiuksille ja päänahalle sopivalla shampoolla. Päivittäin peseminen ei irrota hiuksia sen enempää kuin että jättäisi pesemättä, kyllä ne irtoamaisillaan olevat hiukset lähtisivät ilman pesuakin pian. Jos taas pesee liian harvoin, menee päänahka helpommin tukkoon muotoilutuotteista/talista eikä hiuksetkaan pääse kasvamaan terveinä. Itse pesin aiemmin n. joka viides päivä kun tukka ei rasvoittunut helposti ja kesti pitkän pesuvälin, mutta ajan kanssa hiuksia alkoi lähtemään enemmän. Pesuvälien tihentäminen on saanut parin vuoden aikana tukkaa tuuheammaksi.
Biotiinista ei ole omalla kohdallani ollut mitään apua hiuksille, auttaa lähinnä vain kynsiin tehden niistä vahvemmat.
Raskaus ja stressi voivat hyvinkin vaikuttaa hiustenlähtöön, tämä on todella yleistä. Ja etenkin jos sinulla on ollut nämä molemmat tekijät. Ellei mitään sairautta tai vitamiininpuutosta löydy, kehottaisin olemaan vain stressaamatta asiasta ja hoitamaan hiuksia mahdollisimman hyvin. Kyllä ne luultavasti ajan kanssa vahvistuvat, täytyy vain olla kärsivällinen sillä hiusten kanssa tuloksia joutuu odottamaan kauemmin kuin esim. ihonhoidossa.
Sanon jo aluksi ettei minulla ole neuvoja. Kokemusta vain. Olin alle 25v. kun kampaaja huomautti hiusteni ohentuneen. Totta se olikin; päälaelta edestä oli selvästi hävinnyt hiuksia. Koin kommentin vain kiusallisena enkä häpeissäni kehdannut edes selvittää, mikä on vialla.
No, nyt 41-vuotiaana tilanne on aivan sama kuin silloin. Ei huonontunut eikä pahentunut. Olen oppinut hoitamaan hiuksiani ja saanut niistä terveenoloiset entisen kuolleen hampun tilalle. Hiukset jopa kihartuvat. Koskaan en saa pitkiä hiuksia, koska ne eivät kasva olkapään yli eikä kaikki hiukset edes sinne asti.
Toivottavasti sinä saat selvyyden, mistä tuo johtuu. Tsemppiä!
Piti oikein kaivaa joku kuva mikä havainnollistaisi tilannetta https://www.instagram.com/p/CRdZ6CvrUNk/ , kuivana ja aseteltuna tilanne on nyt kuin tuo Month 1, mutta märkänä näkyy pelottavan paljon päänahkaa, vähänkuin tässä https://www.instagram.com/p/CRd7aJphMHL/. T: ap
E-pillerit auttavat kun kyse on miestyyppisestä kaljuuntumisesta. Myös raskaus tuuhentaa hiuksia. Ravinto on myös tärkeä ja stressin vähentäminen.
Niin ja se hiustenlähtö on sellaista että jakaus vaan levenee ja päälaki alkanut paistaa sieltä täältä läpi, siksi mainitsin tuo naistyyppisen kaljuuntumisen kun on samantyyppistä.